Voiko työtön viedä lapsen päiväkotiin täyspäiväisesti?
Kommentit (189)
Just eilen kun vein oman poikani tarhaan niin siellä työtön äiti oli tuomassa lasta hoitoon, lapsella valu räkä nenästä ja sano huonolla suomen kielellä että ei ole kipeä..onneks ei ottaneet vastaan..näitten takia lapset on ennenkin sairastuneet flunssaan kun työttömät raahaa flunssaisia lapsia hoitoon, ennen koronaa kun sai viedä kaikki räkä nokat sinne..älkää tehkö lapsia kun ette niitä jaksa hoitaa..
Työttömien lapsille oma päiväkoti..auki 9-15..moni ongelma olis ratkaistu..näitten lapset sairastuttaa työssä käyvien lapset kun tuo kipeenä hoitoon..eihän se työtöntä haittaa kuhan saa 8h omaa aikaa joka päivä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Miksi voisi? Onhan tuo ihan sairasta. Miksi hankkia lapsia, jos ei halua heidän kanssaan viettää aikaa?
No miten tämä poikkeaa siitä työssäkäyvien lasten päivähoidosta? Eikö sama viiva vedetä heillekin, miksi hankkia lapsia jos ei halua heidän kanssa viettää aikaa?
Olisiko ihan pelkästään se hyvä syy, että työssäkäyvä maksaa veroja itse ansaitsemistaan rahoistaan. Moni työssä käyvä varmasti myös mielellään viettäisi aikaa enemmän lastensa kanssa, ja itse asiassa monet tekevätkin esim lyhennettyä päivää/työviikkoa. Mutta työttömän lapsella tosiaan voi olla täydet päivät, täydet tunnit. Ikinä ei haeta lasta edes yhtään aiemmin, vaikka hyvin voisi.
Kyllä se työtönkin maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Just eilen kun vein oman poikani tarhaan niin siellä työtön äiti oli tuomassa lasta hoitoon, lapsella valu räkä nenästä ja sano huonolla suomen kielellä että ei ole kipeä..onneks ei ottaneet vastaan..näitten takia lapset on ennenkin sairastuneet flunssaan kun työttömät raahaa flunssaisia lapsia hoitoon, ennen koronaa kun sai viedä kaikki räkä nokat sinne..älkää tehkö lapsia kun ette niitä jaksa hoitaa..
Ihan samallalailla ne työssä käyvien lapset sairastaa ja heitä varmasti viedään vielä hanakammin sairaana töihin, että pääsee siihen elintärkeään palaveriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Ja yhteiskunta maksaa.
Järkyttävää.
Mikä tässä on järkyttävää?
Se että yhteiskunta maksaa lähtökohtaisesti kokopäiväisen hoidon työttömän lapselle. Ongelmaperheet ovat sitten asia erikseen. Mutta näitä mukavuudenhaluisia kyllä riittää, jotka mielellään kiikuttavat lapsensa muiden hoitoon.
Päivähoito-oikeus kuuluu ja täytyy kuulua kaikille. Miksi työssäkäyvällä on "oikeus" sanoa ettei jaksa kotona möllöttää vaippaikäisien kanssa ja katsoa päivät kun ne nuolee lattialistoja ja kuolaa maton reunoja. Että menevät ennemmin töihin kuin jämähtää kotiin? Mutta samaa oikeutta ei ole työttömällä?
Ei se ole lasten etu eikä yhteiskunnan etu jos kotiin lasten kanssa jää vanhempi joka ei jaksa sitä hommaa ollenkaan.Nyt on kyllä todella ontuvat argumentit. Ensinnäkin työssäkäyvä menee töihin, työtön ei. Toisekseen, jos vanhempi ei jaksa olla oman lapsensa kanssa, päiväkoti ei ole ratkaisu. Silloin tarvitaan ihan muuta apua kuin päivähoitoa.
Mitä muuta apua?
Perheneuvola, sosiaalitoimi, lastensuojelu jne. jne. Päivähoito ei ole mikään "huolehditaan väsyneiden vanhempien jaksamisesta" -keskus. Siellä on tarkoitus vain hoitaa lapsia sen aikaa, kun vanhemmat ovat työssä tai opiskelemassa. Tukitoimia, jos perhe tarvitse, niitä haetaan ihan muista kanavista.
Mitä sä luulet, että se sossu tarjoaa tueksi? Aivan, päiväkotia.
Jos työtön vie lapsensa päiväkotiin täyspäiväisenä, tuskin hän tekee sen laiskuuttaan. Kun et tiedä ihmisten elämästä mitään, niin nämä on täysin turhia nillityksiä.
Kaikki vievät lapset päiväkotiin vaikka kummatkin vanhemmat kotona. Saa omaa rauhaa 8h päivässä ja veisi vaikka viikonloputkin jos mahdollista. Viikonloppuisin hoitavat isovanhemmat. Pahinta oli olla yksityisellä päivähoidossa eikä mitään ohjelmaa ja kehittävää ollut. Mihinkään harrastuksiin ei viety. Hoitaja pääasiassa omissa oloissaan eikä edes ruokaa laittanut. Vesihanasta vain vettä ja näkkileivän palasen sai. En ymmärrä kuinka 60-70- luvulla sai tämmöiset ottaa lapsia hoitoon eikä kukaan valvonut.
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisitte kuinka moni työssäkäyväkin menee kauppaan tai vaikka vaan kotiin vetämään päiväunet ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Joskus pitää vapaapäivän ja vie lapsen päiväkotiin aamupalalle, ettei tarvitse edes sitä leipää lapselle voidella.
Mistäköhän sinä tämän tiedät? Et mistään
Valehtelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.
Se että yhteiskunta maksaa lähtökohtaisesti kokopäiväisen hoidon työttömän lapselle. Ongelmaperheet ovat sitten asia erikseen. Mutta näitä mukavuudenhaluisia kyllä riittää, jotka mielellään kiikuttavat lapsensa muiden hoitoon.
Päivähoito-oikeus kuuluu ja täytyy kuulua kaikille. Miksi työssäkäyvällä on "oikeus" sanoa ettei jaksa kotona möllöttää vaippaikäisien kanssa ja katsoa päivät kun ne nuolee lattialistoja ja kuolaa maton reunoja. Että menevät ennemmin töihin kuin jämähtää kotiin? Mutta samaa oikeutta ei ole työttömällä?
Ei se ole lasten etu eikä yhteiskunnan etu jos kotiin lasten kanssa jää vanhempi joka ei jaksa sitä hommaa ollenkaan.
Se työttömän lapsi vie hoitopaikan siltä työssäkäyvän lapsen vanhemmalta. On työssäkäyviä perheitä jotka jonottavat VUOSIA lähipäiväkotiin koska ei ole vapaita hoitopaikkoja...kun työttömän lapset vievät ne lähipäiväkodin paikat. Onhan tämä ihan törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itse olin työtön, niin siinä ei paljon 2-vuotiaan kanssa ehtinyt leikkiä, kun piti kirjoittaa päivät pitkät hakemuksia, soitella puheluita, juosta haastatteluissa. Pyynnöt haastatteluihin saattoivat tulla täysin yhtäkkiä ja työt alkoivat ihan muutaman päivän päästä puhelusta. Jos lapsellani ei olisi ollut oikeutta täysipäiväiseen hoitoon siinä vaiheessa, niin kusessa oltaisiin oltu.
Minäkin haluan tuonne maahan! Suomessahan se menee useimmiten niin, että kirjotat satoja hakemuksia ja kukaan ei pyydä haastatteluun. Ehtii hyvin olla lapsensa kanssa.
t. työtön
Sulla ei vissiin ole mitään hajua miten paljon nykyään työllistää työpaikanhaku prosessi. On useita haastatteluja ja testejä sun muita. Pitää tavata eri maiden organisaatioita ja johtajia. Hakemus on pienin osa sitä rumbaa.
Mä olen työtön ja 5v käy päiväkodissa 2krt viikossa, 5h kerralla.
Olisi aika hurja laittaa eskariin jos lapsi ei olisi ikinä leikkinyt muiden kanssa.
Ei täällä ole mitään kerhoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Kuka työttömänä jaksaisi nousta joka arkiaamu niin aikaisin ylös että lähtisi viemään lapsensa hoitoon ennen kahdeksaa?[/quote
Mä olen työtön ja herään joka ikinen aamu 6-7. Olen viimeksi nukkunut pitkään eli klo 9 jotain 10v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.
Ei se ole lasten etu eikä yhteiskunnan etu jos kotiin lasten kanssa jää vanhempi joka ei jaksa sitä hommaa ollenkaan.Se työttömän lapsi vie hoitopaikan siltä työssäkäyvän lapsen vanhemmalta. On työssäkäyviä perheitä jotka jonottavat VUOSIA lähipäiväkotiin koska ei ole vapaita hoitopaikkoja...kun työttömän lapset vievät ne lähipäiväkodin paikat. Onhan tämä ihan törkeää.
Kukaan ei jonota vuosia hoitopaikkaa. Toki, jos ei ota vastaan muuta kuin sen lähimmän, joutuu joskus odottamaan hetken, mutta silloin se on oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidät lapset on oppineet aivan hurjan hienoja taitoja päiväkodissa. Suomessa on oikeasti todella laadukas varhaiskasvatus!
Mielestäni olisi epäarvoistavaa jos työttömien lapset eivät saisi näitä samoja mahdollisuuksia.
Ja arvatkaapa mitä. Maksan veroja useamman tonnin kuussa ja ihan mielelläni kustannan niillä varhaiskasvatuksen myös työttömien lapsille!!!Etkö muka itse osaa lapsillesi opettaa asioita? Normaalit vanhemmat kyllä osaavat ja lapset pärjäävät vallan mainiosti ilman kasvatuslaitoksia.
Käsi sydämellä - en yhtä hyvin! Olen juristi, en lastenkasvatuksen ammattilainen. Oma luovuuteni ei todellakaan riittäisi opettamaan kaikkia niitä taitoja mitä lapseni ovat päiväkodissa hoitajilta / opettajilta ja toisilta lapsilta oppineet. Edelleen - olen erittäin kiitollinen siitä että Suomessa on näin upea varhaiskasvatus ja mielestäni on hienoa että siitä ei voi nauttia vain minun lapseni jotka jo muutenkin ovat etulyöntiasemassa moneen muuhun verrattuna, vaan myös niiden työttömien lapset.
Juuri näin! Meidän lasten päiväkodissa käy viittomakielenopettaja ja siellä pidetään muskaria. Lisäksi päiväkoti on kaksikielinen, niin muutaman sanan ruotsiakin ovat lapset oppineet. Täytyy myöntää, että en olisi edes keksinyt viittomakieltä ruveta opettamaan. Laululeikitkään eivät ole mun juttu, koska laulan nuotin vierestä.
Tietenkin lapset oppivat kotona asioita myös. Esim 3v 7kk ikäinen lapseni oppi juuri ajamaan polkupyörällä ilman apupyöriä jne.
Mutta miksi kotielämän pitäisikään olla mitään pedagogisesti ohjelmoitua toimintaa. En näe siinäkään mitään järkeä, että vanhemmuus olisi jotain tavoitteellista suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Viides sivu menossa, moniko tähän kysymykseen on vastannut?
Moni työtön menee töihin heti kun kutsu kuuluu. Esimerkiksi puolen tunnin varoitusajalla ei pysty lähtemään töihin sijaiseksi, jos lapsi ei ole jo valmiiksi hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.
Ei se ole lasten etu eikä yhteiskunnan etu jos kotiin lasten kanssa jää vanhempi joka ei jaksa sitä hommaa ollenkaan.Nyt on kyllä todella ontuvat argumentit. Ensinnäkin työssäkäyvä menee töihin, työtön ei. Toisekseen, jos vanhempi ei jaksa olla oman lapsensa kanssa, päiväkoti ei ole ratkaisu. Silloin tarvitaan ihan muuta apua kuin päivähoitoa.
Mitä muuta apua?
Perheneuvola, sosiaalitoimi, lastensuojelu jne. jne. Päivähoito ei ole mikään "huolehditaan väsyneiden vanhempien jaksamisesta" -keskus. Siellä on tarkoitus vain hoitaa lapsia sen aikaa, kun vanhemmat ovat työssä tai opiskelemassa. Tukitoimia, jos perhe tarvitse, niitä haetaan ihan muista kanavista.
Juuri näin. Se on kamalaa kun vanhemmat takertuu päiväkotiin ja hoitajiinkin välillä. Minulta on muun muassa lastenhoitajana kysytty että voisinko hoitaa lasta viikonloppuna, kun perhe ei itse jaksa hoitaa lastaan! Ja minulla on siis omakin perhe ja lapset.
Mä pyysin kanssa yh-isänä nuorta kaunista hoitajaa hoitamaan lastani. Tuossa vieläkin vieressä kuorsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka työttömänä jaksaisi nousta joka arkiaamu niin aikaisin ylös että lähtisi viemään lapsensa hoitoon ennen kahdeksaa?
Meille ainakin työ yksi työtön vanhempi tuo lapsen kahdeksaksi. Herättää lapsen aamulla sitä varten. Ja lapsi on 1-vuotias.
Mitä tämä nyt kenellekään kuuluu? Että mitä se työtön sinä päivänä tekee tai mikä heidän perhejärjestely on?
Niin. Sama tilanne on siis joka päivä. Ei kuulu kellekään, vai kuuluuko sittenkin? Kyllä sitä on ihan reilua kyseenalaistaa sitä että käyttää hyväksi systeemiä. Voin sanoa, että on sydäntäsärkevää lohduttaa pientä lasta, jonka vanhempi ei vaan halua viettää aikaa hänen kanssaan.
Samalla tapaa sinä lohdutat työssäkäyvän lasta joka ei halua vähentää työntekoa koska palkka pienenisi ja jostain pitäisi luopua (kenties kuntosalin jäsenyydestä tai lehtitilauksesta).
Oletko ajatellut millaista on hakea töitä 1.v kainalossa? Kirjoittaa CV:tä samalla kun yrität viihdyttää taaperoita? Tiedätkö kuinka laadukkaan CV.n saa kirjoitettua kun homma katkeaa sen 50krt? Soitella työpaikoille vauva sylissä ? Järjestää aikaa työhaastatteluun kun et ole oikeutettu päivähoitopaikkaan eikä sinulla ole ketään joka voisi lasten perään katsoa?
Tai mitä on sairastaa itse oksennustautia samalla kun viihdytät vaippaikäisiä pesuhuoneen lattialla ilman että saat siitä edes palkallista vapaata? Mitä on se kun yrität päästä itse terveyskeskukseen muttet saa ketään ammaksi? Miettiä voiko gynekologille ottaa vauvaa mukaan tai hammaslääkäriin mennä poistamaan viisauden hammasta taaperot mukana? Tiesitkö että mies ei pysty tällaisissa tapauksissa jäädä pois töistä ja äiti ei saada lapsiaan päivähoitoon ilman 4kk odotusaikaa vaikka joutuisi leikkaukseen ja olisi pää kainalossa.
En usko että tiedät.
Itselläni useampi lapsi ja olen pärjännyt kyllä kaikissa noissa tilanteissa. En kai nyt itse oksennustaudissa lastani veisi hoitoon tartuttamaan muita, vaan toki hoidan silloin lapseni, vaikka nyt olisikin hetkellisesti vähän huono olo. Olen myös toiminut yrittäjänä niin vauvan kanssa kuin silloin kun kaikki lapset
ovat olleet kotona (muistuttaisin tämä oli arkea juuri viime keväänä monissa perheissä) joten pari puhelua ja työhakemus kuulostaa aika pieneltä
vaivalta... Myös lääkärissä on oltu lasten kanssa. Täytyyhän sitä osata soveltaa ja luovia hyvänen aika lasten kanssa! Mielestäni ihan perus meininkiä lapsiperheessä.
Koska olet noin täydellinen niin kerrotko miten voit maata lääkärin tutkimuksessa jos taaperot sillä aikaa tyhjentävät lääkärin kaappeja, rääkyvät, karkaavat huoneesta tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Miksi voisi? Onhan tuo ihan sairasta. Miksi hankkia lapsia, jos ei halua heidän kanssaan viettää aikaa?
No miten tämä poikkeaa siitä työssäkäyvien lasten päivähoidosta? Eikö sama viiva vedetä heillekin, miksi hankkia lapsia jos ei halua heidän kanssa viettää aikaa?
Katsos, kun heillä ei ole sitä aikaa niin paljon päivisin kun käyvät siellä töissä. Työttömillä ei ole velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.
Ei se ole lasten etu eikä yhteiskunnan etu jos kotiin lasten kanssa jää vanhempi joka ei jaksa sitä hommaa ollenkaan.Se työttömän lapsi vie hoitopaikan siltä työssäkäyvän lapsen vanhemmalta. On työssäkäyviä perheitä jotka jonottavat VUOSIA lähipäiväkotiin koska ei ole vapaita hoitopaikkoja...kun työttömän lapset vievät ne lähipäiväkodin paikat. Onhan tämä ihan törkeää.
Vuosien jonon syy on ne päättäjät, jotka eivät järjestä riittävästi hoitopaikkoja. Ei työttömien hoidossa olevat lapset.
Eivät ehkä jaksa käydä kaupassa aikuisena?