Voiko työtön viedä lapsen päiväkotiin täyspäiväisesti?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisitte kuinka moni työssäkäyväkin menee kauppaan tai vaikka vaan kotiin vetämään päiväunet ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Joskus pitää vapaapäivän ja vie lapsen päiväkotiin aamupalalle, ettei tarvitse edes sitä leipää lapselle voidella.
En ymmärrä tätäkään kyllä yhtään. Ihan kuin ihmiset nykyään inhoisivat omia lapsiaan.
Minä ymmärrän ja olen itsekin noin tehnyt silloin tällöin. Jos mä meen aamulla seiskaksi töihin (vuorotyö) ja mies vie lapset kahdeksalta.. Pääsen kolmelta. Todellakin menen kaupan kautta jos on kauppapäivä.. saati, että menen ensin hakemaan lapset ja riitelemään niiden kanssa siitä kun leikit jäi kesken eikä olla vielä ulkona valmiiksi puettuna. Jos lapsi oli ulkona, oli se paljon helpompi noukkia mukaansa siinä n. klo 16. Kauppatavarat takakontissa ja suoraan kotiin. Ei tarvinnut riidellä ensin niistä vaatteista ja sen jälkeen kaupassa. Voitti sekä minä, että lapset.
Paska äiti, kun ei pärjää lastensa kanssa sen vertaa, että kestäisi heidän kiukutteluaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidät lapset on oppineet aivan hurjan hienoja taitoja päiväkodissa. Suomessa on oikeasti todella laadukas varhaiskasvatus!
Mielestäni olisi epäarvoistavaa jos työttömien lapset eivät saisi näitä samoja mahdollisuuksia.
Ja arvatkaapa mitä. Maksan veroja useamman tonnin kuussa ja ihan mielelläni kustannan niillä varhaiskasvatuksen myös työttömien lapsille!!!Mitä taitoja esimerkiksi? Mitä sellaista mitä kotona ei voisi oppia?
Kieli ja kielellinen ilmaisi on kehittynyt. Tunnetaidot (on juteltu miten kaveria kohdellaan ja mistä tulee paha mieli ja miten voi olla toiselle avulias) on opittu luontojuttuja ja kukkien nimiä mitä en rehellisyyden nimissä itse osaa, osattu herättää lapsen kiinnostus ympäröivään maailmaan ikään sopivalla tavalla, on ollut juttuja avaruudesta ja dinosauruksista. Kyoto kehittynyt huimasti. Myös motoriikka kun muuten arka lapsi onkin uskaltanut ja rohjennut kokeilla uusia asioita muiden lasten esimerkin ansiosta. Ja varmasti paljon muutakin. En minä osaisi miettiä ja keksiä noin paljon lasta kehittävää toimintaa todellakaan, ja olen ihan korkealle koulutettu yleisesti - en tosin varhaiskasvatuksen ammattilainen enkä lasten kehityksestä tiedä muutenkaan yhtä paljon kuin ihmiset joille se on ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisitte kuinka moni työssäkäyväkin menee kauppaan tai vaikka vaan kotiin vetämään päiväunet ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Joskus pitää vapaapäivän ja vie lapsen päiväkotiin aamupalalle, ettei tarvitse edes sitä leipää lapselle voidella.
En ymmärrä tätäkään kyllä yhtään. Ihan kuin ihmiset nykyään inhoisivat omia lapsiaan.
Minä ymmärrän ja olen itsekin noin tehnyt silloin tällöin. Jos mä meen aamulla seiskaksi töihin (vuorotyö) ja mies vie lapset kahdeksalta.. Pääsen kolmelta. Todellakin menen kaupan kautta jos on kauppapäivä.. saati, että menen ensin hakemaan lapset ja riitelemään niiden kanssa siitä kun leikit jäi kesken eikä olla vielä ulkona valmiiksi puettuna. Jos lapsi oli ulkona, oli se paljon helpompi noukkia mukaansa siinä n. klo 16. Kauppatavarat takakontissa ja suoraan kotiin. Ei tarvinnut riidellä ensin niistä vaatteista ja sen jälkeen kaupassa. Voitti sekä minä, että lapset.
Miksi teit lapsia, jos et kestä kiukuttelua? Onnea vaan teiniaikaan! Silloin et voi enää ulkoistaa kiukuttelun hoitoa päiväkodille :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka työttömänä jaksaisi nousta joka arkiaamu niin aikaisin ylös että lähtisi viemään lapsensa hoitoon ennen kahdeksaa?
Meille ainakin työ yksi työtön vanhempi tuo lapsen kahdeksaksi. Herättää lapsen aamulla sitä varten. Ja lapsi on 1-vuotias.
Mitä tämä nyt kenellekään kuuluu? Että mitä se työtön sinä päivänä tekee tai mikä heidän perhejärjestely on?
Niin. Sama tilanne on siis joka päivä. Ei kuulu kellekään, vai kuuluuko sittenkin? Kyllä sitä on ihan reilua kyseenalaistaa sitä että käyttää hyväksi systeemiä. Voin sanoa, että on sydäntäsärkevää lohduttaa pientä lasta, jonka vanhempi ei vaan halua viettää aikaa hänen kanssaan.
Samalla tapaa sinä lohdutat työssäkäyvän lasta joka ei halua vähentää työntekoa koska palkka pienenisi ja jostain pitäisi luopua (kenties kuntosalin jäsenyydestä tai lehtitilauksesta).
Oletko ajatellut millaista on hakea töitä 1.v kainalossa? Kirjoittaa CV:tä samalla kun yrität viihdyttää taaperoita? Tiedätkö kuinka laadukkaan CV.n saa kirjoitettua kun homma katkeaa sen 50krt? Soitella työpaikoille vauva sylissä ? Järjestää aikaa työhaastatteluun kun et ole oikeutettu päivähoitopaikkaan eikä sinulla ole ketään joka voisi lasten perään katsoa?
Tai mitä on sairastaa itse oksennustautia samalla kun viihdytät vaippaikäisiä pesuhuoneen lattialla ilman että saat siitä edes palkallista vapaata? Mitä on se kun yrität päästä itse terveyskeskukseen muttet saa ketään ammaksi? Miettiä voiko gynekologille ottaa vauvaa mukaan tai hammaslääkäriin mennä poistamaan viisauden hammasta taaperot mukana? Tiesitkö että mies ei pysty tällaisissa tapauksissa jäädä pois töistä ja äiti ei saada lapsiaan päivähoitoon ilman 4kk odotusaikaa vaikka joutuisi leikkaukseen ja olisi pää kainalossa.
En usko että tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää, mitä palstan työssäkäyvät työttömiä haukkuvat mammat ovat nyt sitten mieltä siitä, että miten lapsen kokopäivähoito pitäisi järjestää, jos vanhempi saa työpaikan ns. samantien salamana ja lapsella ei ole kokopäiväistä hoitopaikkaa jo valmiina.
Helsingissä joutuu odottamaan jopa kaksi viikkoa hoitopaikkaa, myös tällaisessa ”pakkotilanteessa” ja paikkaa on turha silloin edes toivoa saavansa mistään inhimillisen välimatkan päästä. Helpompi siis työttömälle hakea elokuusta alkaen kokopäiväistä hoitopaikkaa lähialueen päiväkodeista ja laittaa lapsi harjoittelemaan sitä hoitoon menemistä jo siinä vaiheessa, kun töitä ei vielä ole. Koskaan ei voi tietää alkavatko työt huomenna, ensi viikolla vai ensi vuonna. Varman päälle on lupa ja syytäkin pelata näissä asioissa, jos tavoitteena ei ole olla ”työtähakematon ikuinen työtön”.
Ymmärrän tämän. Mutta kun on niitä työttömiä, jotka hakevat lapsensa viimeisenä hoidosta! Joka päivä. Mielummin muutaman minuutin myöhässä kuin yhtään aiemmin. Lapsi on saattanut jo pari tuntia itkeskellä vanhempaansa joka olisi lähes satavarmasti pystynyt hakemaan lapsensa edes vähän aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidät lapset on oppineet aivan hurjan hienoja taitoja päiväkodissa. Suomessa on oikeasti todella laadukas varhaiskasvatus!
Mielestäni olisi epäarvoistavaa jos työttömien lapset eivät saisi näitä samoja mahdollisuuksia.
Ja arvatkaapa mitä. Maksan veroja useamman tonnin kuussa ja ihan mielelläni kustannan niillä varhaiskasvatuksen myös työttömien lapsille!!!Mitä taitoja esimerkiksi? Mitä sellaista mitä kotona ei voisi oppia?
Kieli ja kielellinen ilmaisi on kehittynyt. Tunnetaidot (on juteltu miten kaveria kohdellaan ja mistä tulee paha mieli ja miten voi olla toiselle avulias) on opittu luontojuttuja ja kukkien nimiä mitä en rehellisyyden nimissä itse osaa, osattu herättää lapsen kiinnostus ympäröivään maailmaan ikään sopivalla tavalla, on ollut juttuja avaruudesta ja dinosauruksista. Kyoto kehittynyt huimasti. Myös motoriikka kun muuten arka lapsi onkin uskaltanut ja rohjennut kokeilla uusia asioita muiden lasten esimerkin ansiosta. Ja varmasti paljon muutakin. En minä osaisi miettiä ja keksiä noin paljon lasta kehittävää toimintaa todellakaan, ja olen ihan korkealle koulutettu yleisesti - en tosin varhaiskasvatuksen ammattilainen enkä lasten kehityksestä tiedä muutenkaan yhtä paljon kuin ihmiset joille se on ammatti.
Kaiken tuon voi opettaa lapselleen ilman minkäänlaista koulutustakin. Ei vaadi kuin lukemista, lapsen viemistä retkille ja muiden lasten pariin. Ei ole vaikeaa eikä vaadi varhaiskasvatusta.
Toki aloitus on provo, koska harva työtön (ei varmaan edes kaikki masentuneet ja sairaat) on niin pohjalla, että lapsen olisi tarve olla 9 tuntia päivässä hoidossa joka päivä. Mutta hienosti tällä aloituksella alustettiin tällainen perinteinen työttömien haukkumisketju. Kaiken lisäksi tässä on jokin vahva oletus monella, että kaikki työttömät ovat juuri äitejä.
On ihan Ok pitää myös työttömän lasta vaikka 6-7 h päivässä hoidossa, jos siltä tuntuu. Aamulla on paljon yhteistä tekemistä joten on hyvä olla paikalla viimeistään 8.30. Päiväunia voi myös nukkua kotona, mutta toisaalta, monella ne jää sitten välistä, jos lapsi haetaan lounaan jälkeen yhtäkkiä kotiin. Joten mielestäni työttömän lapsi voi ihan hyvin olla hoidossa vaikka 9 tuntia joinakin päivinä jos tarve vaatii. Ei nyt ehkä joka päivä, mutta toisaalta ei muidenkaan lapset ole siellä välttämättä joka päivä 9 tuntia.
Se työtön voi olla työkyvytön ja vaikka kuntoutuksessa. Tai hakemassa töitä - ei työnhakukaan onnistu jos taapero pyörii koko ajan jaloissa, ei sellainen ihminen työllisty koskaan. Sitten kun onnistuukin saamaan työhaastattelun niin mihinkäs lapsi siksi aikaa, kun ei ole hoitopaikkaa?
Ihan sama oikeus työttömille ja työttömien lapsilla on. Ja kiva syyllistää ensin, että eivät vaan halua olla lastensa kanssa. Itselle se on toki OK, koska käyvät töissä -> eli raha on lasta tärkeämpää, ja he maksavat veroja siitä ettei tarvitse olla lapsen kanssa. Höh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni aloitti päiväkodissa vuoden ikäisenä, kun aloitin opiskelut. Valmistuin ja jäin työttömäksi, olin masentunut ja ilman tukiverkkoa. Koin että en saa viedä lasta päiväkotiin sillä olen työtön. No elämä oli lapsellekin aika raskasta neljän seinän sisällä, kun enimmäkseen nukuin ja itkin. Kaduttaa nyt äärettömän paljon. Lapseni olisi saanut niin paljon päiväkodissa, edes ihan muutaman tunnin päivässä. Sosiaaliset taidot ym. Kavereiden saanti koulussa oli hyvin vaikeaa.
Mistä tiedät miten lapsi olisi pärjännyt päiväkodissa? Olisi saattanut siellä olla yhtä lailla myös rankkaa ja stressaavaa olla erossa äidistä ja miettiä onko hänellä kaikki hyvin. Tuossa tapauksessa olisi pitänyt saada apua jostain ihan muualta kuin päiväkodista!
Hänellä oli päiväkodissa hyvä olla. En tiedä miten olisi lakannut siellä viihtymästä yhtäkkiä. Näin ajattelen, että olisi saanut enemmän päiväkodista. Minulla ei ollut itselläni kavereita, eikä siten myöskään lapsellani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja arvatkaapa mitä. Maksan veroja useamman tonnin kuussa ja ihan mielelläni kustannan niillä varhaiskasvatuksen myös työttömien lapsille!!!Etkö muka itse osaa lapsillesi opettaa asioita? Normaalit vanhemmat kyllä osaavat ja lapset pärjäävät vallan mainiosti ilman kasvatuslaitoksia.
Käsi sydämellä - en yhtä hyvin! Olen juristi, en lastenkasvatuksen ammattilainen. Oma luovuuteni ei todellakaan riittäisi opettamaan kaikkia niitä taitoja mitä lapseni ovat päiväkodissa hoitajilta / opettajilta ja toisilta lapsilta oppineet. Edelleen - olen erittäin kiitollinen siitä että Suomessa on näin upea varhaiskasvatus ja mielestäni on hienoa että siitä ei voi nauttia vain minun lapseni jotka jo muutenkin ovat etulyöntiasemassa moneen muuhun verrattuna, vaan myös niiden työttömien lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka työttömänä jaksaisi nousta joka arkiaamu niin aikaisin ylös että lähtisi viemään lapsensa hoitoon ennen kahdeksaa?
Meille ainakin työ yksi työtön vanhempi tuo lapsen kahdeksaksi. Herättää lapsen aamulla sitä varten. Ja lapsi on 1-vuotias.
Mitä tämä nyt kenellekään kuuluu? Että mitä se työtön sinä päivänä tekee tai mikä heidän perhejärjestely on?
Niin. Sama tilanne on siis joka päivä. Ei kuulu kellekään, vai kuuluuko sittenkin? Kyllä sitä on ihan reilua kyseenalaistaa sitä että käyttää hyväksi systeemiä. Voin sanoa, että on sydäntäsärkevää lohduttaa pientä lasta, jonka vanhempi ei vaan halua viettää aikaa hänen kanssaan.
Samalla tapaa sinä lohdutat työssäkäyvän lasta joka ei halua vähentää työntekoa koska palkka pienenisi ja jostain pitäisi luopua (kenties kuntosalin jäsenyydestä tai lehtitilauksesta).
Oletko ajatellut millaista on hakea töitä 1.v kainalossa? Kirjoittaa CV:tä samalla kun yrität viihdyttää taaperoita? Tiedätkö kuinka laadukkaan CV.n saa kirjoitettua kun homma katkeaa sen 50krt? Soitella työpaikoille vauva sylissä ? Järjestää aikaa työhaastatteluun kun et ole oikeutettu päivähoitopaikkaan eikä sinulla ole ketään joka voisi lasten perään katsoa?
Tai mitä on sairastaa itse oksennustautia samalla kun viihdytät vaippaikäisiä pesuhuoneen lattialla ilman että saat siitä edes palkallista vapaata? Mitä on se kun yrität päästä itse terveyskeskukseen muttet saa ketään ammaksi? Miettiä voiko gynekologille ottaa vauvaa mukaan tai hammaslääkäriin mennä poistamaan viisauden hammasta taaperot mukana? Tiesitkö että mies ei pysty tällaisissa tapauksissa jäädä pois töistä ja äiti ei saada lapsiaan päivähoitoon ilman 4kk odotusaikaa vaikka joutuisi leikkaukseen ja olisi pää kainalossa.
En usko että tiedät.
Itselläni useampi lapsi ja olen pärjännyt kyllä kaikissa noissa tilanteissa. En kai nyt itse oksennustaudissa lastani veisi hoitoon tartuttamaan muita, vaan toki hoidan silloin lapseni, vaikka nyt olisikin hetkellisesti vähän huono olo. Olen myös toiminut yrittäjänä niin vauvan kanssa kuin silloin kun kaikki lapset
ovat olleet kotona (muistuttaisin tämä oli arkea juuri viime keväänä monissa perheissä) joten pari puhelua ja työhakemus kuulostaa aika pieneltä
vaivalta... Myös lääkärissä on oltu lasten kanssa. Täytyyhän sitä osata soveltaa ja luovia hyvänen aika lasten kanssa! Mielestäni ihan perus meininkiä lapsiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Se työtön voi olla työkyvytön ja vaikka kuntoutuksessa. Tai hakemassa töitä - ei työnhakukaan onnistu jos taapero pyörii koko ajan jaloissa, ei sellainen ihminen työllisty koskaan. Sitten kun onnistuukin saamaan työhaastattelun niin mihinkäs lapsi siksi aikaa, kun ei ole hoitopaikkaa?
Ihan sama oikeus työttömille ja työttömien lapsilla on. Ja kiva syyllistää ensin, että eivät vaan halua olla lastensa kanssa. Itselle se on toki OK, koska käyvät töissä -> eli raha on lasta tärkeämpää, ja he maksavat veroja siitä ettei tarvitse olla lapsen kanssa. Höh hoijaa.
Itse olen käyttänyt MLL:n hoitajia, jos on tullut haastattelua tms. En keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi viedä lapsi 8h/päivä päiväkotiin, kun tarvitsen hoitajaa korkeintaan 2-5h/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tietää, mitä palstan työssäkäyvät työttömiä haukkuvat mammat ovat nyt sitten mieltä siitä, että miten lapsen kokopäivähoito pitäisi järjestää, jos vanhempi saa työpaikan ns. samantien salamana ja lapsella ei ole kokopäiväistä hoitopaikkaa jo valmiina.
Helsingissä joutuu odottamaan jopa kaksi viikkoa hoitopaikkaa, myös tällaisessa ”pakkotilanteessa” ja paikkaa on turha silloin edes toivoa saavansa mistään inhimillisen välimatkan päästä. Helpompi siis työttömälle hakea elokuusta alkaen kokopäiväistä hoitopaikkaa lähialueen päiväkodeista ja laittaa lapsi harjoittelemaan sitä hoitoon menemistä jo siinä vaiheessa, kun töitä ei vielä ole. Koskaan ei voi tietää alkavatko työt huomenna, ensi viikolla vai ensi vuonna. Varman päälle on lupa ja syytäkin pelata näissä asioissa, jos tavoitteena ei ole olla ”työtähakematon ikuinen työtön”.
Ymmärrän tämän. Mutta kun on niitä työttömiä, jotka hakevat lapsensa viimeisenä hoidosta! Joka päivä. Mielummin muutaman minuutin myöhässä kuin yhtään aiemmin. Lapsi on saattanut jo pari tuntia itkeskellä vanhempaansa joka olisi lähes satavarmasti pystynyt hakemaan lapsensa edes vähän aiemmin.
Uskotko, että tämä on ainoastaan työttömien ongelma? Aivan yhtälailla myös työssäkäyvien lapset ovat hoidossa yliaikaa ja itkevät hampaat kiinni päiväkodin portin ritilöissä äitiä ja isää koko iltapäivän. Mutta onneksi he sentään käyvät töissä, tuovat veroja tälle valtiolle ja ovat hyödyksi. Heidän lastensa kärsimys ei ole kuitenkaan mitään verrattuna välinpitämättömän työttömän lasten kärsimykseen.
Ei vaan kyse on aivan samasta ongelmasta, oli lapsi työttömän tai työssäkäyvän. Monet pienet lapset kärsivät siitä että joutuvat olemaan hoidossa 9-10 h päivässä ja monet jopa vuorohoidossa yötä myöten.
Tällaisia vanhempia on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja siihen olisi hyvä puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi?
Miksi voisi? Onhan tuo ihan sairasta. Miksi hankkia lapsia, jos ei halua heidän kanssaan viettää aikaa?
No miten tämä poikkeaa siitä työssäkäyvien lasten päivähoidosta? Eikö sama viiva vedetä heillekin, miksi hankkia lapsia jos ei halua heidän kanssa viettää aikaa?
Olisiko ihan pelkästään se hyvä syy, että työssäkäyvä maksaa veroja itse ansaitsemistaan rahoistaan. Moni työssä käyvä varmasti myös mielellään viettäisi aikaa enemmän lastensa kanssa, ja itse asiassa monet tekevätkin esim lyhennettyä päivää/työviikkoa. Mutta työttömän lapsella tosiaan voi olla täydet päivät, täydet tunnit. Ikinä ei haeta lasta edes yhtään aiemmin, vaikka hyvin voisi.
Kyllä ne työttömätkin oman osansa maksavat moninkertaisesti ihan jo veroina kaikesta siitä roinasta ja ryönästä mitä lapset elinkaarensa aikana tarvitsee. Se on sama kuka ne uimaliput maksaa, ostaako lahjat isovanhemmat vai kuka vie heseen syömään mutta lapsiperheen kulutus on merkittävä osa verovaroista ja työllistäjistä tässä maassa. Siinä ei kuule parin vuoden päivähoitomaksut paina vaakakupissa kun katsot koko lapsuuden aikaisia verotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tuon voi opettaa lapselleen ilman minkäänlaista koulutustakin. Ei vaadi kuin lukemista, lapsen viemistä retkille ja muiden lasten pariin. Ei ole vaikeaa eikä vaadi varhaiskasvatusta.
Olen eri mieltä. Mutta hyvä jos sitä olet osannut kasvattaa lapsesi niin että he ovat ilman päiväkotia oppineet samat kyvyt ja taidot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko, että tämä on ainoastaan työttömien ongelma? Aivan yhtälailla myös työssäkäyvien lapset ovat hoidossa yliaikaa ja itkevät hampaat kiinni päiväkodin portin ritilöissä äitiä ja isää koko iltapäivän. Mutta onneksi he sentään käyvät töissä, tuovat veroja tälle valtiolle ja ovat hyödyksi. Heidän lastensa kärsimys ei ole kuitenkaan mitään verrattuna välinpitämättömän työttömän lasten kärsimykseen.
Ei vaan kyse on aivan samasta ongelmasta, oli lapsi työttömän tai työssäkäyvän. Monet pienet lapset kärsivät siitä että joutuvat olemaan hoidossa 9-10 h päivässä ja monet jopa vuorohoidossa yötä myöten.
Tällaisia vanhempia on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja siihen olisi hyvä puuttua.
Miksei siihen puututa? Ymmärrän esim yksinhuoltajan, että työmatkoineen hoitopäivään voi mennä 9h. Mutta kun pitkiä päiviä hoidossa pitävät myös vauvan kanssa kotona olevat äidit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Mutta hyvä jos sitä olet osannut kasvattaa lapsesi niin että he ovat ilman päiväkotia oppineet samat kyvyt ja taidot!
Tuhannet vanhemmat ovat osanneet. Päiväkodissa opetetaan paljon sellaistakin, millä ei tee yhtään mitään. Varsinkin nykyisin lapsista yritetään tehdä pikkuaikuisia, jotka suorittavat kaikkea mahdollista sen sijaan, että vaan olisivat ja leikkisivät ja oppisivat sitä kautta. Siihen malliin kuin silloin toimittiin, kun päiväkoti oli oikeasti päiväkoti eikä varhaiskasvatuslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Ja yhteiskunta maksaa.
Järkyttävää.
Mikä tässä on järkyttävää?
Se että yhteiskunta maksaa lähtökohtaisesti kokopäiväisen hoidon työttömän lapselle. Ongelmaperheet ovat sitten asia erikseen. Mutta näitä mukavuudenhaluisia kyllä riittää, jotka mielellään kiikuttavat lapsensa muiden hoitoon.
Päivähoito-oikeus kuuluu ja täytyy kuulua kaikille. Miksi työssäkäyvällä on "oikeus" sanoa ettei jaksa kotona möllöttää vaippaikäisien kanssa ja katsoa päivät kun ne nuolee lattialistoja ja kuolaa maton reunoja. Että menevät ennemmin töihin kuin jämähtää kotiin? Mutta samaa oikeutta ei ole työttömällä?
Ei se ole lasten etu eikä yhteiskunnan etu jos kotiin lasten kanssa jää vanhempi joka ei jaksa sitä hommaa ollenkaan.Ja ihan oleellinen jatkokysymys: miksi näin ajattelevat ihmiset tekevät lapsia? Ei ihme että lapset ja nuoret voivat pahoin.
Ehkä he haluavat lapsia, osaavat arvostaa myös omaa aikaa, omaa hyvinvointia ja ajatella perheen voimavaroja kokonaisuuden kannalta. Ehkä he ovat tajunneet ettei mitään järkeä tehdä täysiä työpäiviä 300€ kk tuloilla jos työttömyykorvauskin on +700€ ja siihen saat ilmaisen päivähoidon lisäksi. Ehkä se kotiäitien arvostus näkyy tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhannet vanhemmat ovat osanneet. Päiväkodissa opetetaan paljon sellaistakin, millä ei tee yhtään mitään. Varsinkin nykyisin lapsista yritetään tehdä pikkuaikuisia, jotka suorittavat kaikkea mahdollista sen sijaan, että vaan olisivat ja leikkisivät ja oppisivat sitä kautta. Siihen malliin kuin silloin toimittiin, kun päiväkoti oli oikeasti päiväkoti eikä varhaiskasvatuslaitos.
Totta nykyään leikitään ihan liian vähän, ja leikkikin on sellaista ihmeellistä suorittamista. Tarvii kaikenmaailman rekvisiittaa ja härpäkkeitä jotta leikistä saadaan mahdollisimman ”pitkäkestoista”. Diipadaapa...
Ilmeisesti saa, itse vein lapsia seurakunnan päiväkerhoon ja kaupungin maksulliseen päiväkerhoon muutaman kerran viikossa, kyllä ne aktiviteetit muulle ajalle järjestin itse. Järjetöntä jos normaaleja lapsia saa työttömät viedä kokopäivähoitoon...