Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Jo se, että vaivaudut paikalle, on lahja.
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa että tän ketjun perusteella jenkkityylinen "monta kaasoa samanlaisissa puvuissa" on rantautunut Suomeen! Eikö kaasoja ole (ollut) yleensä yksi?! Ja ihan omassa vapaavalintaisessa puvussaan? En ikinä suostuisi jonkun bridezillan pukuvalintoihin, anna mun kaikki kestää.... mikä järki tässä on että kaasoilla pitää olla samanlaiset puvut?
En tajua ylipäätään sitä, että ”kaasoksi” nimitetään morsiusneitoja. Kaasoja on yksi, se yleensä tärkein ystävä tai muu läheinen, joka on vastuussa morsiamen hyvinvoinnista ja usein myös ohjelman sujumisesta (yhdessä bestmanin kanssa) juhlan aikana. Kaaso on pernteisesti ollut nimitys morsiamen pukijalle, joka on kunniatehtävä. Muut ovat morsiusneitoja.
Mekin saimme 30 vuotta sitten lakanoita ja pyyhkeitä ja astioita lahjaksi.
Kaikki on tullut käytettyä vuosikymmenien aikana.
Kiitos niille, jotka lahjoja antoivat. Mitään ei mennyt hukkaan.
Vaatimattomat hääthän meillä silloin oli. Minun vanhempien luona oli suolaista ja makeaa ja siinäpä se olikin
Olen itsekin nyt näitä miettinyt kun olen kaasona ja saatiin juuri polttarit pidettyä ja nekin maksoi jonkun verran. Tämän lisäksi minun piti itse jo kustantaa häitä varten minulle valitut mekko ja kengät, joille tuskin löytyy paljon käyttöä häiden jälkeen enkä itse saanut vaikuttaa asuun. Jotenkin alkaa tuntua siltä että toisen häistä ei pitäisi itselle olla niin paljon menoja ja vaivaa. Joku lahja pitää kuitenkin ostaa vielä ja matkustaa eri kaupunkiin niitä viettämään.
Lahjaetiketin mukaan lahjan arvo pitää olla vähintään sama kuin juhlan kustannus per hlö.
Jos arvioit, että ruoka- ja juomatarjoilu maksaa 50 e hlö, niin siinä on minimihinta lahjalle per hlö.
Naiselle yleiskone.
Miehelle iso konjakkipullo.
200€ läheisille ja 100€ muille. Pariskuntana tuplataan, tiedämme nimittäin mitä se häiden järjestäminen maksaa.
En ostaisi yli 50€:n häälahjaa. Olen tosin työtön tällä hetkellä.
Joskus tuntuu, että kallis häälahja vasta oikeuttaa osallistumaan häiden tarjoiluihin, siis ruoka-ja kahvitarjoiluun. Lasketaan siis, paljonko ruoka maksaa nokkaa kohden ja paljonko kahvit ja kakut. Kuitenkin aivan muut seikat pitäisi ottaa huomioon häälahjaa hankkiessaan. Tärkeintä on, mihin itse kullakin on varaa. Toiseksi tietysti se, miten läheinen morsian / sulhanen on lahjan antajalle. Ja lopuksi myös se, miten suuri sakki häihin aikoo osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Lahjaetiketin mukaan lahjan arvo pitää olla vähintään sama kuin juhlan kustannus per hlö.
Jos arvioit, että ruoka- ja juomatarjoilu maksaa 50 e hlö, niin siinä on minimihinta lahjalle per hlö.
No ei! Etiketin mukaan juhlijoiden ei tarvitse kustantaa juhlia. On moukkamaista laskeskella, pääseekö juhlien järjestäjä omilleen tai jääkö peräti voitolle lahjarahat laskettuaan.
Oi aikoja, oi tapoja!
On vähän rahapula, joten laitan vain kympin ja jätän syömättä. Otan omat eväät matkaan ja syön niitä ruokailun ajan
Psrin kympin lahjan olen yleensä ostanut. Eihän sitä tarvitse esitellä, vie vaan paketissa lahjapöytään. En ikinä laita mitään korttia, niin eivät tiedä keltä se on. Ajatus tärkein.
Laittaisin kirjekuoreen onnittelukortin, 50€ ja hyvän avioero juristin käyntikortin. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vähän paremmissa piireissä isät maksavat ja häät ovat isoja sukujuhlia.
Näin! Oltiin viimeksi kunnon kartanohäissä. Avoin baari (ei mitään Tallinnan viinoja vaan baarimikot teki drinkit), kunnon ruokaa, 5 ruokalajin, pöytiin tarjoiltuna. Kunnon viinit ruuan kanssa. Ei mitään lahjalistoja tai toiveita. Morsiamen isä ja sulhasen isä maksoivat puoliksi. 100 hengen tyylikkäät häät.
Kyllähän se lahjan hinta täytyy suhteuttaa juhlijoiden määrään. Jos teiltä menee 4 ihmistä syömään ja juomaan, niin on aika ankeaa viedä lahjana sama 50€ kuin opiskelijasinkku vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei! Etiketin mukaan juhlijoiden ei tarvitse kustantaa juhlia. On moukkamaista laskeskella, pääseekö juhlien järjestäjä omilleen tai jääkö peräti voitolle lahjarahat laskettuaan.
Oi aikoja, oi tapoja!
Ei juhlia, mutta edes suurinpiirtein ruuan verran. 50e on hyvä lahja ylioppilaalle ja siellä useimmiten vain kahvitellaan. Häälahja tulee kahdelle ja on ruuat juomat ja kokoillan ohjelmaa. En kehtaisi mennä perheenä ja viedä 50e, tuo summa vastaisi mäkkäriateriaa
Kävin tänään lääkärissä, yksityisellä. Pelkkä toimistomaksu oli 20€ joten kyllä tuo 50€ viishenkiseltä perheeltä on todella vähän. Yleensä vastustan kalliita lahjoja ja lahjalistoja mutta mun mielestä 100€ olisi jo tyylikkäämpi valinta jos rahaa haluaa antaa. Lahjan saa varmasti halvemmalla jos keksii jotain mitä he TODELLA arvostavat ja haluavat, ei siis mitään krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi aikoja, oi tapoja!
Ei juhlia, mutta edes suurinpiirtein ruuan verran. 50e on hyvä lahja ylioppilaalle ja siellä useimmiten vain kahvitellaan. Häälahja tulee kahdelle ja on ruuat juomat ja kokoillan ohjelmaa. En kehtaisi mennä perheenä ja viedä 50e, tuo summa vastaisi mäkkäriateriaa
Nyt on pakko sanoa, että Haistappa vittuloinen äläkä puhu sontaa. Järjestäkää sellaiset juhlat, jotka pystytte itse maksamaan, ettei vieraitten tarvitse, on jo riittävän paskamaista kun pitää uhrata aikaansa tylsiin häihin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, etiketti on, että lahjan antaja tuo HALUTESSAAN lahjan, ei juhlia ETIKETIN mukaan järjestetä lahjojen vaan naimisiinmenon takia. Saamarin ääliö!
Morsian saa epämiellyttävän astiaston aina lahjaksi ja miehelle jotain kivaa. Näin se on mennyt kautta aikojen, koska naiset nyt vaan niin kovin rakastavat astiastoja ja unelmoivat niistäpikkutytöstä alkaen.
Voi Myrna, tulisitpa kotiini täydellisenä!!!