Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?

Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.

Kommentit (920)

Vierailija
461/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainen osallistuu sellaisella lahjalla johon on varaa. Ei ole mitään "pitää" tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
462/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 € viisihenkiseltä perheeltä on mielestäni vähän

Lahjan hintaa EI suhteuteta perheen kokoon. Häälahja ei ole osallistumismaksu häihin, vaan LAHJA.

Todella, todella naurettavaa ajatella, että häälahjan tulee jotenki korvata hääparille  vieraan osallistuminen häihin.

Sama juttu, jos ihminen menee syntymäpäiville ja lahjalla pitää korvata päivänsanakrin juhlamenot.

Juhlia EI ole pakko pitää, jos ei ole varaa, eikä siinä ole mitään jrkeä pitää juhlat ja yrittää maksattaa ne itse kutsumillaan vierailla.

Lahja on lahja, ei maksu siitä hyvästä, että saa/juotuu juhliin menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kyllä jokaisen vähän ymmärtää hääpariakin. Kun tyttö on ikänsä haaveillut valkoisesta koltusta ja morsiamen ryöstöstä ja siitä yhdestä elämänsä onnellisimmasta päivästä (kampaajasta ja tekokynsistä), pitäisi sukulaisten ja ystävien ymmärtää osallistua kustannuksiin.

Kun nainen tekee sen vain kerran elämässään. Saa polttarit ja häät. Jokainen vuorollaan osallistuu naisen elämän tärkeimmän kesän kustannuksiin häälahjalla. Ei kenenkään pidä joutua kustantamaan tätä yksin.

Joten kaivakaapa vain sieltä kukkaron pohjalta niitä rahoja ja auttakaa naista kerran elämässään saamaan se yksi ihana kesä. Polttarit ja häät. Koskaan muulloin ei tavallisella duunarinaisella ole mahdollisuutta saada kunnon kampausta ja rakennekynsiä ja meikkiä ja mahdollisuutta pukeutua hienoon pukuun. Sen verran voi ystävät ja sukulaiset auttaa, että edes osan kustannuksista maksaa häälahjana

Vierailija
464/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne todelliset kustannukset tule esim juhlavaatteista, matkoista, hotellista ym? Minusta se lahja ei ole enää kovin oleellista. 50-100€ on ihan kohtuullista. Jos häitä on liikaa niin voi jättää niin sitten jättää menemättä osaan. Ainahan osallistuminen maksaa.

Vierailija
465/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko hääparin sukulaisilta ( jos on tiedossa keneltä kysyä) tiedustella, millaista lahjaa pari ehkä tarvitsisi tai olisiko heillä joku astiasarja jota keräävät tms. Olisiko vaikka lahjatoivelista.

Ainakin omien sukulaisteni häihin kutsun yhteydessä oli jonkun henkilön puh.numero jolle voi soittaa ja kysyä lahjatoiveita.

Moni keräsi jotain astiastoa, kutsuttu sai itse valita minkä osan niistä ostaa. Oli halvempia ja kallimpia osia mistä valita. Kukkaron mukaan.

Ostimme perheenä yhdelle serkulle ison vadin eräästä astiasarjasta.

Yhdelle serkulle ostimme vedenkeittimen.

Yksi taas ei halunnut mitään tavaraa ja laitoimme sitten tilille kohtuullisen summan.

Yksiin häihin ei menty, koska ne olivat meille liian kalliin luokan häät. Ensinnäkin matka oli liian pitkä. Toiseksi lahjalistassa oli vain tosi kalliita tavaroita, kaikenlaisia hopeisia ruokailuvälineitä ja kermakkoja. Annettiin eliitin pitää ne häänsä ilman meitä. :))

Menitte perheenä ja ostitte vedenkeittimen ?

Sivusta. Vedenkeittimen hintahaarukja on 15 eurosta ylöspäin. Alessin vedenkeitin maksaa 250-300 euroa. Onko sinulla joku ongelma jos joku toteuttaa hääparin toiveen?

Milloin av mamma on ostanut Aleksin vedenkeittimen ?

Älä ny jaksa nauraa

Se on sitäpaitsi Alessi. Itselläni on toki 300 euron Kitchen Äidin Artisan. Se on enemmän omaa tyyliämme.

Ne Kitchen Aidin tuotteet ihan ok budjettiratkaisuja, jos ei ole varaa kunnollisiin. Meillä Smegin D&G sarjan keittiökoneet. Se on meidän valinta tällä hetkellä. Ostamme sitten uudet kun nuo rupeavat kyllästyttämään.

Sofia Belörfkö se siellä? En tiedä nolompaa kuin Dolce&Gabbana -kodinkoneilla leuhkivat ihmiset, smeg ei sitä paitsi ole oikeasti edes mikään laatumerkki.

Meillä on Siimenssin vehkeet keittiössä.

Vierailija
466/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne todelliset kustannukset tule esim juhlavaatteista, matkoista, hotellista ym? Minusta se lahja ei ole enää kovin oleellista. 50-100€ on ihan kohtuullista. Jos häitä on liikaa niin voi jättää niin sitten jättää menemättä osaan. Ainahan osallistuminen maksaa.

Kyllä minusta olisi kurjaa, jos joku oma läheinen tuollaisen takia ei osallistuisi. Ja meidän juhliin ei osallistuminen koskaan maksa, juhliin saa tulla aina ilman lahjaa. Paras lahja kun on sen läheisen läsnäolo.

Vierailija
467/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e on ihan ok.

Mun viimeksi ostama lahja oli 32e, morsian toivoi Pentikin vesikannun :D

Vierailija
468/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta olisi kurjaa, jos joku oma läheinen tuollaisen takia ei osallistuisi. Ja meidän juhliin ei osallistuminen koskaan maksa, juhliin saa tulla aina ilman lahjaa. Paras lahja kun on sen läheisen läsnäolo.

Kyllähän monissa tapauksissa hääparit maksavat vieraiden matkoja ja majoituksia. Yhdellä kaverilla oli häät parinsadan kilometrin päässä vanhassa kartanossa, jossa oli hotellihuoneet ja aamiaiset talon puolesta kaikille vieraille. Iltatilaisuuden jälkeen ei olisi ehtinyt mitenkään ajaa takaisin ainakaan Helsingiin. Lisäksi juhlat olivat varsin kosteat. Vieraita oli vähän reilu sata.

Omat häät olivat Helsingissä, ja meillä oli kauempaa tuleville vieraille (sukulaisia ja lapsuudenystäviä) kutsussa mainittu mahdollisuus ryhmäjunalippuun ja perustasoiseen hotellimajoitukseen. Monet jättivät tarjouksen käyttämättä ja maksoivat itse: jotkut ehkä halusivat korkeampaa mukavuustasoa ja jotkut eivät iljenneet maksattaa meillä.  Lisälaskua tuosta tuli muutama tonni eli kokonaiskuvassa hyvin pientä. Näin voi ainakin edistää sitä, ettei kustannusten takia jätetä tulematta.

Ei pidetty kirjaa siitä, kuka maksoi lahjoina omat kustannuksensa ja kuka ei. Vanhemmat kuitenkin kattoivat sen verran suuren osan, että tuskin tuossa isosti nettona tappiolle jäätiin.

Vierailija
469/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuollaksenikaan halua osallistua tänä kesänä kenenkään häihin. Vasta osa ihmisistä on saanut rokotteen. Koko ajan pitää väistellä, pitää etäisyyttä, desinfoida ja ketään ei kehtaa halatakaan.

Miksi tänä kesänä pitää mennä naimisiin?

Korona levisi hääjuhlissa Yhdysvalloissa: Nainen kuoli, vaikkei edes ollut vieraana – jopa 53 sai tartunnan

Mainen Millinocketissa järjestettyjen hääjuhlien seurauksena 53 ihmistä on tähän mennessä saanut koronavirustartunnan, kertoo Yhdysvaltain tautikeskuksen Mainen yksikkö.

Nainen, joka ei edes osallistunut tapahtumaan, menehtyi saatuaan covid-19-tartunnan eräältä vieraalta, kertoo Portland Press Herald. Virus levisi tehokkaasti häistä eteenpäin, sillä liki puolet häihin liitetyistä tartunnoista oli ihmisillä, jotka eivät osallistuneet itse tapahtumaan. He olivat saaneet tartunnan joltain vieraalta tai joltain vieraan kanssa tekemisissä olleelta.

Aivan täysin edesvastuutonta ja itsekästä! Suurin osa asuukin jo yhdessä, joten ei se yhdestä vuodesta voi olla kiinni.

Meidät on kutsuttu tänä kesänä häihin. Viime vuonna olimme yksissä häissä. Päivää aikaisemmin pari sai tietää, että ovatko he altistuneet koronalle ja saivat negatiiviset tulokset koronatesteistä. Muussa tapauksessa häät olisi ollut pakko perua ja yhden päivän varoitusajalla, tuskin saa mitään rahojaan takaisin.

Aiomme tänä kesänä ilmoittaa pari päivää häitä aikaisemmin, että olemme altistuneita, emmekä ole tulossa. Mitä järkeä on häissä, missä pitää olla koko ajan varovainen?

Vierailija
470/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä jokaisen vähän ymmärtää hääpariakin. Kun tyttö on ikänsä haaveillut valkoisesta koltusta ja morsiamen ryöstöstä ja siitä yhdestä elämänsä onnellisimmasta päivästä (kampaajasta ja tekokynsistä), pitäisi sukulaisten ja ystävien ymmärtää osallistua kustannuksiin.

Kun nainen tekee sen vain kerran elämässään. Saa polttarit ja häät. Jokainen vuorollaan osallistuu naisen elämän tärkeimmän kesän kustannuksiin häälahjalla. Ei kenenkään pidä joutua kustantamaan tätä yksin.

Joten kaivakaapa vain sieltä kukkaron pohjalta niitä rahoja ja auttakaa naista kerran elämässään saamaan se yksi ihana kesä. Polttarit ja häät. Koskaan muulloin ei tavallisella duunarinaisella ole mahdollisuutta saada kunnon kampausta ja rakennekynsiä ja meikkiä ja mahdollisuutta pukeutua hienoon pukuun. Sen verran voi ystävät ja sukulaiset auttaa, että edes osan kustannuksista maksaa häälahjana

Miksi mennä naimisiin, jos siihen ei ole itsellä varaa?

Vierailija
471/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen asiaa niin että joka päivä on syötävä. Sinä päivänä syödään häissä, kutsuja tarjoaa ruuan. Haluan kustantaa oman ruokani. Sen ruoka kustannuksen päälle lasketaan se mitä haluaa antaa lahjaksi. Se on sitten juhlijasta kiinni, miten läheinen on, antaako sen vaikuttaa lahjan määrään. 

Lähtökohtaisesti ensin tietysti ajatellaan mitä liikkeitä se lompakko sallii, osallistuuko häihin, millä kokoonpanolla ja millä rahallisella panostuksella. Kutsuja kutsuu, osallistuja päättää osallistumisestaan ja osallistumisen ehdoista.

Vierailija
472/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ viisi henkiseltä perheeltä on kyllä iso häpeä. Ja vielä häälahjaksi. Vähintään se 50€ per aikuinen pitäisi käyttää lahjaan.

Vierailija
473/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Mun mielestä aikuisilta 20€ / nuppi ja lapsilta 10€ / nuppi. Eli siis 70€ 

Mun mielestä tuo summa ei kata edes ruokailua...

EI juhliin kutsuttujen KUULU maksaakaan sitä pitopalvelua pölvästi!!

Vierailija
474/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ajattele, että lahjalla ostan ruuan juhlissa. Juhlien järjestäjät ovat minut kutsuneet ja valinneet kustantaa juhlansa. Minä vien lahjan, jos vien, ja sen arvo määräytyy rahatilanteeni mukaan. Jos annan rahaa, en huomioi summassa lasten mahdollista osallistumista juhliin. Lapset vievät lahjan omien kavereidensa synttäreille, muissa juhlissa lahja on perheen aikuisilta.

Vierailija
475/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kun luulin, että hääpari haluaa juhlia naimisiinmenoaan ja haluaa tuttavia ja sukulaisia mukaan juhlimaan. olin näköjään väärässä. tärkeintä onkin viedä oikeankokoinen "maksu" juhliin osallistumisesta.

Vierailija
476/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen.

Kertokaahan muuten suomenruotsalaiset, mitä teidän piireissänne annetaan?

Jatkuvasti luokkahommilla mässäilevät ylpeilevät ovat puolestaan yleensä nousukkaita. Oletko sitä sukupolvea, jonka vanhemmille aukesi sukunsa ensimmäisenä tie korkeakouluun ja siitä asti on kuljettu nokka pystyssä?

En suinkaan, isovanhempanikin olivat korkeakoulutettuja. Oletko itse? Se koira älähtää jne. Yhteiskuntaluokat ovat olemassa ja määrittävät yllättävän paljon ihmisten käyttäytymistä kuten juuri näkyy tästäkin keskustelusta. Ei asia liity "ylpeilyyn" vaikka niin luulet. Tutustu vaikkapa teokseen nimeltä Suomalainen maku.

https://www.gaudeamus.fi/suomalainen-maku/

Jos ei liity ylpeyteen, miksi et muotoillut kommenttiasi vähemmän alentuvasti? Tiedät ihan hyvin että "Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen." on jännä komentti. Miksi haluat yhtäkkiä näin osoittaa halveksuntaa ja lokeroida ihmisiä?

Kyllä olen korkeakoulutettu koulutetusta suvusta, mutten ajattele että sillä olisi mitään merkitystä tässä keskustelussa. Koko asialla ei ole minulle kovin suurta merkitystä, koska se on minulle niin normaalia. Siksi oletin, että olet näitä joilla on kilahtanut hattuun.

Itse olen alempaa keskiluokkaa ja duunari ja en koskaan suostuisi maksattamaan häitäni vieraille ! Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vieraat tulevat juhlimaan, syömään ja juomaan ja mitään maksua siitä ei tarvitse m aksaa ! Ilman lahjoja tai pienten lahjojen kanssa , parhaampia ovat juurikin ne villasukat, erikoiskahvit ja  viinipullot. Ja en itse pitänyt häitä mennessäni naimisiin syystä että en olisi halunnut tuhlata niin paljoa rahaa yhteen päivään. Maistraatti, lähimmät ihmiset ja se oli siinä, näin menty 25 vuotta.

Vierailija
477/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuollaksenikaan halua osallistua tänä kesänä kenenkään häihin. Vasta osa ihmisistä on saanut rokotteen. Koko ajan pitää väistellä, pitää etäisyyttä, desinfoida ja ketään ei kehtaa halatakaan.

Miksi tänä kesänä pitää mennä naimisiin?

Korona levisi hääjuhlissa Yhdysvalloissa: Nainen kuoli, vaikkei edes ollut vieraana – jopa 53 sai tartunnan

Mainen Millinocketissa järjestettyjen hääjuhlien seurauksena 53 ihmistä on tähän mennessä saanut koronavirustartunnan, kertoo Yhdysvaltain tautikeskuksen Mainen yksikkö.

Nainen, joka ei edes osallistunut tapahtumaan, menehtyi saatuaan covid-19-tartunnan eräältä vieraalta, kertoo Portland Press Herald. Virus levisi tehokkaasti häistä eteenpäin, sillä liki puolet häihin liitetyistä tartunnoista oli ihmisillä, jotka eivät osallistuneet itse tapahtumaan. He olivat saaneet tartunnan joltain vieraalta tai joltain vieraan kanssa tekemisissä olleelta.

Aivan täysin edesvastuutonta ja itsekästä! Suurin osa asuukin jo yhdessä, joten ei se yhdestä vuodesta voi olla kiinni.

Meidät on kutsuttu tänä kesänä häihin. Viime vuonna olimme yksissä häissä. Päivää aikaisemmin pari sai tietää, että ovatko he altistuneet koronalle ja saivat negatiiviset tulokset koronatesteistä. Muussa tapauksessa häät olisi ollut pakko perua ja yhden päivän varoitusajalla, tuskin saa mitään rahojaan takaisin.

Aiomme tänä kesänä ilmoittaa pari päivää häitä aikaisemmin, että olemme altistuneita, emmekä ole tulossa. Mitä järkeä on häissä, missä pitää olla koko ajan varovainen?

ET TIETENKÄÄN TEE !!!!

Hääpari joutuu maksamaan ruokailut, jos teette näin.

Me ollaan juhlittu koronaystävällisesti synttäreitä ulkona.

Turvavälit olivat koko ajan kunnossa.

Et sinä tiedä miten tuolla on asia hoidettu.

Ilmoita heti ette pääse tulemaan ja keksit vaikka tekosyyn, mutta korona on ihan hyvä syy tällä hetkellä.

Vierailija
478/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja on ennen kaikkea huomaavaisuutta kun on kyse merkittävästä ja ainutkertaisesta juhlasta. Tämän takia sen pitää olla riittävä, ei kustannusten vuoksi.

Vierailija
479/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse järjestäisin sen kokoiset juhlat, joihin minulla on varaa. En odottaisi vieraiden tuovan lahjoja vaan juhlien järjestäminen olisi tapa saada juhlia läheisten kanssa. Vieraiden ei pitäisi kustantaa juhlia, jotka olisivat liian suuria omalle budjetilleni. Mieluummin vaatimattomat juhlan ystävien kesken kuin kulissijuhlat vieraiden kustannuksella.

Toisaalta minä en olekaan av mamma

Vierailija
480/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niiiiiin kyllästynyt häihin ja koko hääruljensseihin. Pakkaat kolme räkänokkaa autoon, ajat jonnekin neljän tunnin päähän, asut yön hotellissa, puet koko pesueen vaatteisiin, jotka olet juuri ostanut ja joilla ei ole juhlien jälkeen paljoakaan käyttöä, ennen kuin lapset kasvavat niistä ulos ja vietät maailman tylsimmän illan puolituttujen kanssa paimentaen niitä räkänokkia, kun niille ei ole ohjelmaa. Osallistut joihinkin typerääkin typerämpiin hääleikkeihin, jotka on samoja kuin kaikissa muissakin häissä, roudaat lapset takaisin hotellille ja ajat takaisin kotiin. Pahimmassa leikit jotain ihan helvetin typeriä salaleikkejä.

Ja sitten se morsian kiljuu koko illan, että minä ja minun hääni ja minun päiväni ja minä minä minä. Sulhanen on illalla niin väsynyt, että humaltuu parista kuoharista ja sama useamman kerran kesässä. Kaikki häät toistuvat lähes identtisinä ja aina pitäisi olla jotenkin todella otettu kutsusta.

Viiden hengen perheeltä, yöpymisineen, vaatteineen, bensoineen, ravintolaruokineen ja lahjoineen jokaiset häät maksaa lähemmäs 700 euroa kerta.

Olemme päättäneet tänä kesänä jättää kaikki häät väliin. Kutsuja on tullut jo kolmet.

Nyt koronan aikaan vielä kutsuissa lukee, että  jos rajoitukset muuttuvat, ette pääsekään juhliin.

Juu ei.

Oispa jossain joskus jotkut hauskat, erilaiset ja tyylikkäät häät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi