Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Ystäväni P häät siirtyi koronan takia tämän vuoden elokuulle toiveena paljon rahaa.
Sitä rahaa ei vain paljoa ole kun kaikki tuloni menee eli kädestä suuhun. Toinen rasitus on että olen muuttamassa mutta en tiedä minne.
Haluaisin olla menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni P häät siirtyi koronan takia tämän vuoden elokuulle toiveena paljon rahaa.
Sitä rahaa ei vain paljoa ole kun kaikki tuloni menee eli kädestä suuhun. Toinen rasitus on että olen muuttamassa mutta en tiedä minne.
Itse olin menemättä mutta tiedä, että se tulee ikävä kyllä vaikuttamaan ystävyyssuhteeseennee.
Itse en ole mihinkään juhliini aikuisena enää kehdannut ilmoittaa mitään lahjatoivetta ja minulle on ihan sama tuoko kukaan mitään tullessaan. Jos joku on rahaa toivonut, niin tietysti jokainen antaa sopivaksi katsomansa summan. Itse katson meidän 2 aikuisen ja 1 lapsen perheeltä huntin sopivaksi lahjaksi. Enemmän olen antanut vain siskoni pojalle ylioppilaaksi päästyään ja kummilapselleni rippilahjaksi ja jälkimmäiselle vain siksi kun elää vähävaraisen äitinsä kanssa.
Minun mielestä voi jättää menemättä. Siinä on niin iso työ että en jaksaisi edes harkita. Huh, vielä kolmet häät, kun jaksaisi edes yhdet joskus. Jos vaikuttaa ystävyys suhteeseen niin sitten vaikuttaa. Olen tosi aktiivinen yhteyden pidossa mutta juhlia en jaksa enkä oikein tapaamisiakaan kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä ihmisiä tässä ketjussa. Yhden sukulaiset juo viinat. Toisilla ei ole yhtään ehjää vaatetta (en ymmärrä asuvatko nämä ihmiset korvessa jossa ei ole kirpputoreja vai eivätkö pysty liikkumaan kodin ulkopuolella lainkaan esim sairauden takia). Kolmannella on lapset joilla ei ole yhtään siistiä vaatekertaa. Neljäs joutuu ostamaan häihin uuden mekon, sukkahousut, kengät, silmälasit, käymään kampaajalla ja meikitkin on menneet vanhoiksi. Mitä nämä ihmiset pitävät päällä arjessa? Onko heillä vain yhdet farkut ja huppari? Luulisi että jokaisen normaalin naisen vaatekaapista löytyy jokin siisti mekko, tunika ja housut tai pusero ja hame jolla voi mennä työhaastatteluun ja jonka voi asustaa häihin sopivaksi vaikka asu ei nyt niin huippuhieno olisikaan. Ketjuliikkeistä saa kesäisen mekon muutamalla kympillä ja häihin ei todellakaan tarvitse mennä kampaajan kautta. Tuskin kyseessä on mitkään seurapiirihäät Ritz-hotellissa muutenkaan.
Sinä oletkin elänyt omassa kuplassasi. Varattomuudessa on eri tasoja.
Smart Works Briteissä tarjoaa työttömille naisille vaatteiden vuokrauspalvelun työhaastattelua varten. Kaikilla ei todellakaan ole siistiä takkia, paitaa, housuja ja kenkiä eri vuodenaikoihin ja koko asukerran osto työttömänä on lähes mahdotonta.
Ja tiedoksesi, kaikilla ei ole niin hyvät hiukset, että jos ei ole käynyt kampaajalla yli vuoteen, voi silti mennä tukka valtoimenaan tai edes latvat nutturaan piilotettuna häihin, vaan tarvitsee tukan leikkuun.
Voin sanoa etten todellakaan ole kuplassa elänyt, täysin taivasalla en ole koskaan asunut kiitos suomalaisen sosiaaliturvan, mutta todella tiukilla kyllä. Silti silloinkin osasi silloinkin ennakoida sen verran että jossain vaiheessa osti kirpparilta viidellä eurolla ihan kivan tumman mekon, jolla meni häät ja hautajaiset vähän eri tavalla asustaen. Tukkakin on perinteinen suomalainen hamppupörrö ja välissä oli viiden vuoden tauko kampaajalla käynneissä, mutta sellaisenkin saa kyllä käärittyä perussiistille letille ilman kampaajan apua ja latvat voi lyhentää itse keittiösaksilla. YouTube on täynnä ohjeita. Ns. tavisten suomalaisissa häissä ei yleensä olla mitenkään superhienona, ei tarvitse hienoa nutturaa eikä design-vaatteita. Perussiisteys riittää eikä meikkikään ole pakko.
Toki jos on muita ongelmia minkä takia ei ole jaksamista opetella hiustenlaittoa eikä kiertää kirpparilla niin eihän se onnistu, mutta silloin on kyse jo muusta ongelmasta kuin rahasta.
Tämä. Osa pienituloisista haluaa hirveästi todistella miten ei ole varaa asiaan x, y eikä z. Kirppareilla on vaatteita kaikenkokoisille, samoin etenkin juhlakenkiä. Hiukset voi leikata itse tai pyytää kaveria. Hiusväri maksaa halvimmillaan alle 10e. Meikkejä saa 3 eurolla Tokmannilta ja Lidlistä. Tavaraa saa Facebookista jopa ilmaiseksi. Kyse on pikemminkin siitä että ei osata ennakoida eikä olla kekseliäitä. Tiedän mistä puhun koska olen elänyt vuosia minimituloilla enkä silti näytä "köyhältä". Toki asuinpaikka vaikuttaa että onko kirppistarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole viime vuosina enää mennyt häihin. Ei vain ole varaa. Satkuja sinne ka tänne paljon varakkaammille ihmisille, kun itse olemme. Mies nyt lomautettuna ja itseltä työtunnit väheni. Jotenkin kornia ajatella, että meidän pitäisi maksaa satku, kaks ihmisten tilille, joiden kuukausitulot on kymmenen kertaa paremmat, kuin meidän
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni lahja on vapaaehtoinen.
Jos ei ole varaa, niin voi vaikka itse tehdä kortin tai kirjoittaa kirjeen ja se on ihan tarpeeksi. Eikö pääasia ole kuitenkin, että tulee?
Ja jos on rikas ja antaa parikymppiä, niin sekin on OK. Miksi pitäis olla enemmän, jos ei halua antaa enempää?
Ei vieraan tarvitse ajatella häiden kustannuksia. Ne on juhlan järjestäjän kontolla. Näin se mun mielestä on kaikissa juhlissa.
Juhliin kutsutaan ne, jotka sinne halutaan. Voi olla lahjalista tai toive rahasta, mutta ei se mikään pakko ole, eikä kutsutulla vieraalla sais olla sellaista tunnetta, että on pakko antaa joku tietyn arvoinen lahja. Tai lahjaa ollenkaan.
Juhliin pitäis aina pysyä menemään hyvällä tuulella tietäen, että on hyvä juuri sellaisena kuin on - myös sen lahjan osalta.
Tää on kyllä todella moukkamaista ja itsekästä. Jos joskus pääset itse naimisiin, niin ymmärrät. Helsingissä normaalit isot häät 150-200 hengelle maksavat helposti 50 tuhatta euroa. Nykyään morsiamen isä enää harvemmin kuittaa laskua. Siinä voi olla parille maksamista pidemmäksi aikaa, jos vieraisiin kuuluu paljon vapaamatkustajia.
Älä järjestä juhlaa jos ei ole varaa. Vieraiden ei tarvitse sitä kustantaa.
Ei ole pakko ei. Mutta hyvät tavat on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa, niin voi vaikka itse tehdä kortin tai kirjoittaa kirjeen ja se on ihan tarpeeksi. Eikö pääasia ole kuitenkin, että tulee?
Ja jos on rikas ja antaa parikymppiä, niin sekin on OK. Miksi pitäis olla enemmän, jos ei halua antaa enempää?
Ei vieraan tarvitse ajatella häiden kustannuksia. Ne on juhlan järjestäjän kontolla. Näin se mun mielestä on kaikissa juhlissa.
Juhliin kutsutaan ne, jotka sinne halutaan. Voi olla lahjalista tai toive rahasta, mutta ei se mikään pakko ole, eikä kutsutulla vieraalla sais olla sellaista tunnetta, että on pakko antaa joku tietyn arvoinen lahja. Tai lahjaa ollenkaan.
Juhliin pitäis aina pysyä menemään hyvällä tuulella tietäen, että on hyvä juuri sellaisena kuin on - myös sen lahjan osalta.
Tää on kyllä todella moukkamaista ja itsekästä. Jos joskus pääset itse naimisiin, niin ymmärrät. Helsingissä normaalit isot häät 150-200 hengelle maksavat helposti 50 tuhatta euroa. Nykyään morsiamen isä enää harvemmin kuittaa laskua. Siinä voi olla parille maksamista pidemmäksi aikaa, jos vieraisiin kuuluu paljon vapaamatkustajia.
Höpsis. Eihän sillä lahjalla häälaskuja makseta jos ei ole pyytänyt rahaa. Vai viettekö aaltovaasit ja pentikit takaisin Stockalle lisärahan toivossa?
Ne 50t häät on ihan oma valinta. Miksi pitäisi kutsua 150-200 ihmistä? Häät voi järjestää vaikka nollabudjetilla omalla takapihalla. Jos saa 50t kulumaan häihin on lähinnä tyhmä että käyttää noin ison rahan yksiin juhliin. Ei kukaan kaipaa tuhansien eurojen pukuja, sormuksia, bändiä tai autoja paitsi jos on prinsessaa leikkivä aikuinen pikkulikka. Toki jos haluaa siitä maksaa niin ok, mutta ei sitä tarvitse vierailla maksattaa :D Ihmettelen sitäkin että joku kehtaa vaatia vanhempiaan pistämään moiset rahat häihin eikä vaikka asuntoon tai opiskeluun tai edes autoon.
Mieluummin käyttäisin 50 tuhatta esim asuntolainaan kuin yksiin juhliin. Se on kyllä oma valinta, ei tarvitse vieraiden maksaa. Ja mihin laitat kaiken sen tavaran minkä saat lahjaksi? Tuhatkin euroa alkaa jo olemaan sellainen summa että viitsinkö laittaa yhteen juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä järjestä juhlaa jos ei ole varaa. Vieraiden ei tarvitse sitä kustantaa.
Ihmisillä on 2 asiaa mennyt sekaisin.
Ei hääpari pyydä maksamaan häitään, he itse maksavat ne. Kyse on lahjasta.
Selkeesti hääpari on läheinen, jos kerran kutsuu häihinsä.
Miksi joku haluaa mennä häihin kutsuttuna vieraana ja vie 20 euron lahjan, jos on varaa viedä esim sen verran, että kuittaa omat ruuat ?
Erotelkaapa tähän 50 000 euron häiden kulujakauma Helsingissä. Ihan mielenkiintoista olisi ruotia asiaa tässä porukalla.
Häihin voisi myydä illalliskortteja. Näin jokainen tietäisi, mitä osallistuminen maksaa ja voisi myös valita, osallistuuko vai ei. Tietäisi myös, saako oikeaa hyvää ruokaa, vai einesmakaronilaatikkoa. Hääpari saisi ruokailut kuitattua, kenties vähän kartanon vuokraakin. - Älkää nyt vaan sanoko, että näin jo tehdäänkin.
Mietitäänpä:
Kirkko/pappi ei yleensä maksa mitään. Iltatilan vuokra kartanosta tai isosta ravintolasta/klubista 5000-10000€, bändi 2000-10000€ (+ mahdolliset muut esiintyjät); ruoat 50-100€ / hlö, juomat 50-100€ / hlö eli sadalla hengellä 10000-20000€, kahdella sadalla 20000-40000€. Jos vieraita pitää majoittaa yön yli esimerkiksi syrjäisessä kartanossa, lisäkustannus on luokkaa 50€/hlö, koska useimmat pariskuntina liikenteessä.
Lisäksi hääpuku 3000-5000€, kaasojen puvut 500€ /kpl eli 1500€, auto ja kuljettaja 1000€, miesten puvut kai yleensä vuokrataan: 200-500€.
Tässä melko normaalit häät omasta kaveripiiristäni. Vierasmäärä on suurin muuttuja mutta keskibudjetti varmaan 40000-80000€ nuppiluvusta riippuen.
Toki tonnillakin pääsee naimisiin, jos vastaanotto on kotona ja tarjolla on keppanaa ja makaroonilaatikkoa. Mutta kuka haluaa sellaisen elämänmittaisen muiston tärkeimmästä päivästään? Varsinkin, kun kaveripiirin häät ovat edellä mainitun kaltaiset, miten sitä kehtaisi kauheasti nuukailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e rahana on ihan ok.
Laita nyt nolla perään. 50 e häälahjaksi on ihan naurettava summa.
Miksi opiskelijan pitäisi antaa kuukauden tulonsa kissanristiäisiin? Pitäisikö syödä kiviä ja kynsiä kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Erotelkaapa tähän 50 000 euron häiden kulujakauma Helsingissä. Ihan mielenkiintoista olisi ruotia asiaa tässä porukalla.
Lisäksi hääsuunnittelija veloittaa 2000-5000€ työstä ja erikseen koristeluista, kukista jne. muutaman tonnin. Toki näitä voi vääntää kaasojen kanssa talkoopohjalta, itse en ole nähnyt vaivan arvoiseksi ja tulos jää huonommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä:
Kirkko/pappi ei yleensä maksa mitään. Iltatilan vuokra kartanosta tai isosta ravintolasta/klubista 5000-10000€, bändi 2000-10000€ (+ mahdolliset muut esiintyjät); ruoat 50-100€ / hlö, juomat 50-100€ / hlö eli sadalla hengellä 10000-20000€, kahdella sadalla 20000-40000€. Jos vieraita pitää majoittaa yön yli esimerkiksi syrjäisessä kartanossa, lisäkustannus on luokkaa 50€/hlö, koska useimmat pariskuntina liikenteessä.
Lisäksi hääpuku 3000-5000€, kaasojen puvut 500€ /kpl eli 1500€, auto ja kuljettaja 1000€, miesten puvut kai yleensä vuokrataan: 200-500€.
Tässä melko normaalit häät omasta kaveripiiristäni. Vierasmäärä on suurin muuttuja mutta keskibudjetti varmaan 40000-80000€ nuppiluvusta riippuen.
Toki tonnillakin pääsee naimisiin, jos vastaanotto on kotona ja tarjolla on keppanaa ja makaroonilaatikkoa. Mutta kuka haluaa sellaisen elämänmittaisen muiston tärkeimmästä päivästään? Varsinkin, kun kaveripiirin häät ovat edellä mainitun kaltaiset, miten sitä kehtaisi kauheasti nuukailla?
Ei voi kuin nauraa. Miksi hääpari maksaisi kaasojen puvut?! Tai autosta ja kuljettajasta 1000e? Tai hääpuvusta 5000e? Bändistä 10t? Hei oikeesti nyt. Tuossahan on nimenomaan tuhlattu jo kolmannes budjetista täysin turhiin asioihin. Vaihtoehto tällaisille häille ei kylläkään ole "makaronilaatikko ja keppana" vaan normaalit kohtuuhintaiset häät. Mitä järkeä heittää noin paljon rahaa kankkulan kaivoon????? Ja miksi vieraiden juomat maksaisi 200e? Juotatteko Veuve Cliquotia koko väelle?
Mihin ihmeeseen joku tarvitsee hääsuunnittelijaa?