Aloitin lasten tekemisen 40-vuotiaana naisena
Koko ajan painostetaan 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon. Itse olen kokenut painostusta ja pelottelua n. 25-vuotiaasta lähtien, että oishan se jo hyvä alkaa perhettä miettimään ja kohta on myöhäistä jne.
Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman esiin etenkin kaikille painostajille.
Tiesin jo nuoresta iästä lähtien että jos hankin lapsia niin hankin ne kypsemmässä iässä. Loin uraa, kiersin maailmaa ja nautin elämästä.
Kävin mielenkiinnosta mittauttamassa AMH-arvoni (kertoo munasolujen määrästä) 39-vuotiaana ja se oli lääkärin mukaan 25-vuotiaan tasolla. Sain esikoiseni 40-vuotiaana. Raskautuminen kesti pari kuukautta (joka tukee AMH-mittauksen tulosta). Tarkoituksena on hankkia vielä toinenkin lapsi ennen 45-vuoden ikää.
Tähän tietysti joku saattaa ajatella että olenpa vanha äiti sitten kun lapsi on nuori aikuinen, tai että kuolen kun lapseni ovat vielä nuoria. Meidän suvussa naiset ovat eläneet terveinä n. 95-100-vuotiaiksi. Joten lapseni tulevat todennäköisesti olemaan n. 55-60-vuotiaita kun aikani jättää. Olen muutenkin keskiverto 40-vuotiasta huomattavasti paremmassa kunnossa.
Tarinan pointti?
Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
"Jotta kaksilapsisen perheen todennäköisyys olisi 90 %, naisen pitää alkaa yrittää raskautta viimeistään 27 vuoden iässä (6). Äidin korkeampi ikä lisää myös raskauskomplikaatioita, mm. ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kasvuhäiriöiden, sikiökuoleman, istukkakomplikaatioiden ja operatiivisen synnytyksen riskiä (7)."
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/synnytysian-ja…
Seinänkö kanssa sitä lasta pitää yrittää jos ei ole miestä 27 veenä???
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Jokainen on omasta mielestään oikeassa. Itse sain ainoan lapseni 30-vuotiaana ja olin usempien mielestä liian nuori. Mikään ei ole hyvä, aina on liian vanha tai liian nuori.
30- vuotias ei todellakaan ole nuori lasten saamiseen. Nykymaailmassa ajattelutapa jotenkin vinksahtanut.
Nämä +40v mummo äidit tuottavat kyllä valtavaa myötähäpeää. Ajatelkaa kuinka helvetin sairaiksi niiden lapsen kasvavat kun munasolu on ensin mädäntynyt 40 vuotta äidin sisällä
Mun miehen syntyessä hänen vanhempansa olivat 40 ja 43 v. Nyt kun itse 43-vuotiaina eletään ruuhkavuosia (lapset alakouluikäisiä), olisihan se mukavaa jos meilläkin olisi, ja olisi ollut, isovanhemmat arjessa apuna. Sen sijaan lasten lisäksi meillä on myös kaksi vanhusta hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi murehtia toisten lisääntymisistä? Jis toinen lykkää sinne 40v asti niin se on hänen päätös ja hänen riskit. Hänen oma henkinen helvetti jos ei onnistu, ei muiden.
Samoin jos tekee 20v+ lapsen se on sen henkilön oma valinta ja hänen henkilökohtainen helvetti jos jaa bailut/matkailut/tinderöinnit yms välistä.
Jokainen ottaa itse sellaisia riskejä kuin haluaa/uskaltaa. Toisten puolesta on turha ajatella ja murehtia. Keskittykää omaan elämään ja omiin valintoihin.
Yhteiskunnan tukemia hedelmöityshoitoja ei näille saisi antaa, annetaanko, jos, niin se on väärin.
Nainen sai lapsen nuorena --> someraivo repesi
Nainen sai lapsen vanhana --> someraivo repesi
Nainen sai lapsen --> someraivo repesi
Nainen sai -- > someraivo repesi
Nainen --> someraivo repesi
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen syntyessä hänen vanhempansa olivat 40 ja 43 v. Nyt kun itse 43-vuotiaina eletään ruuhkavuosia (lapset alakouluikäisiä), olisihan se mukavaa jos meilläkin olisi, ja olisi ollut, isovanhemmat arjessa apuna. Sen sijaan lasten lisäksi meillä on myös kaksi vanhusta hoidettavana.
Näinhän se usein on. Kun minä sain ekan lapseni, äitini oli 47 v ja anoppi 46, olivat hyvin tiiviisti lasten elämässä ja paljon omasta pyynnöstään hoitivat vaikka olivat töissä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi murehtia toisten lisääntymisistä? Jis toinen lykkää sinne 40v asti niin se on hänen päätös ja hänen riskit. Hänen oma henkinen helvetti jos ei onnistu, ei muiden.
Samoin jos tekee 20v+ lapsen se on sen henkilön oma valinta ja hänen henkilökohtainen helvetti jos jaa bailut/matkailut/tinderöinnit yms välistä.
Jokainen ottaa itse sellaisia riskejä kuin haluaa/uskaltaa. Toisten puolesta on turha ajatella ja murehtia. Keskittykää omaan elämään ja omiin valintoihin.
Yhteiskunnan tukemia hedelmöityshoitoja ei näille saisi antaa, annetaanko, jos, niin se on väärin.
Mitään lisääntymishoitoja ei pidä antaa verovaroin kustannettuna kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa 40-kymppinen ensisynnyttäjä ja 50-kymppinen mies. Molempien vanhempien kaukana asuvat omat vanhemmat joutuvat käymään melkein päivittäin auttamassa. Toinen isoäiti melkein asuu naapurissa. Toinen taas ei ole käynyt kuin kerran.
Muita sukulaisia tai (entisiä) kavereita ei näy.
Hermot tiukalla ja kohta takuulla räjähtää. Kun ei pääse enää edes vessaan yksin. Puhumattakaan etelään juhlimaan. Tai Lappiin. Tai mökille.
40-kymppisten vanhempien itse aiheutetusta vankilasta ei uskalleta puhua. Tehkää ne lapset 20-vuotiaina.
No ei olisi tullut mieleenkään tehdä lapsia parikymppisenä. Nyt olen 25v enkä tässäkään iässä tekisi. Ihan muut jutut mielessä kuin lapsiperhe-elämä ja jos mietin lähipiiriä niin sama juttu, hyvin harvalla on lapsiperhe-elämä suunnitelmissa. Nuorenahan sitä haluaa nimenomaan elää, opiskella, matkustella, tehdä ehkä vuorotyötäkin. Itse haen koronan jälkeen myös matkailualalle, aika vaikeaa se olisi pikkulasten äitinä olla sillä alalla. Taloudellinen tilannekin parikymppisenä surkea, lapsethan maksaa ihan hirveästi ja eläminen ylipäätään.
Toisaalta ymmärrän toki senkin jos joku haluaa parikymppisenä lapsia, nämä on jokaisen omia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyyden lasku iän myötä ei koske *valtaosaa" naisia, vaan kaikkia naisia.
Laskee jo 25v tultua mittariin hieman ja 35v kohdalla radikaalisti.
Ellei sitten synnytysopin/raskausajan proffa luennoinut väärin.Tuo 35v rajapyykki perustuu keskiaikaisiin ranskalaisiin kirkonkirjoihin. Hedelmällisyys vähenee kyllä iän myötä, mutta ei romahda just 35-vuotiaana, vaan yksilöllisesti.
Av-palstan mammat tosin tuntuvat olevan toinen jalka haudassa jo kolmekymppisinä, ja tuttavapiiri kärsii kollektiivisesta lapsettomuudesta jo 25-vuotiaana. Onneksi asiat eivät keskimäärin aivan näin synkästi ole, ja reaalimaailmassa suurin osa naisista tiedostaa hedelmällisyyden laskevan iän myötä, eikä tieto tule shokkiyllärinä 36-vuotissyntymäpäivänä, jolloin on jo tiedon mukaisesti aivan liian myöhäistä pl luonnonoikut.
T: Lääkäri, omat lapsensa synnyttänyt 26v, 36v ja 43v
Toivottavasti en ikinä törmää noin huonoon lääkäriin. Olet väärässä.
"Säännöllisesti mediassa putkahtaa esiin väite, että tutkimustulokset naisten 35 ikävuoden jälkeen laskevasta hedelmällisyydestä perustuisivat ikivanhaan ranskalaiseen dataan eivätkä pitäisi paikkansa. Näin ei ole, vaan asiasta on runsaasti luotettavaa tutkimustietoa monenlaisilla aineistoilla.
Yleistäen voi sanoa, että molemmat sukupuolet ovat hedelmällisimmillään 20-vuotiaina tai hieman sen jälkeen. Naisten keskimääräinen hedelmällisyyden huippu on noin 20–24-vuotiaana. Sen jälkeen naisten hedelmällisyys alkaa laskea, mutta voi jatkua suhteellisen korkeana melkein 30-vuotiaaksi asti. Jyrkempi lasku alkaa sen jälkeen ja viimeistään noin 35-vuotiaana väestöstä ja mittaustavoista riippuen."
https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/hedelmallisyys-laskee-jo-ennen-3…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa 40-kymppinen ensisynnyttäjä ja 50-kymppinen mies. Molempien vanhempien kaukana asuvat omat vanhemmat joutuvat käymään melkein päivittäin auttamassa. Toinen isoäiti melkein asuu naapurissa. Toinen taas ei ole käynyt kuin kerran.
Hermot tiukalla ja kohta takuulla räjähtää. Kun ei pääse enää edes vessaan yksin. Puhumattakaan etelään juhlimaan. Tai Lappiin. Tai mökille.
40-kymppisten vanhempien itse aiheutetusta vankilasta ei uskalleta puhua. Tehkää ne lapset 20-vuotiaina.
No ei olisi tullut mieleenkään tehdä lapsia parikymppisenä. Nyt olen 25v enkä tässäkään iässä tekisi. Ihan muut jutut mielessä kuin lapsiperhe-elämä ja jos mietin lähipiiriä niin sama juttu, hyvin harvalla on lapsiperhe-elämä suunnitelmissa. Nuorenahan sitä haluaa nimenomaan elää, opiskella, matkustella, tehdä ehkä vuorotyötäkin. Itse haen koronan jälkeen myös matkailualalle, aika vaikeaa se olisi pikkulasten äitinä olla sillä alalla. Taloudellinen tilannekin parikymppisenä surkea, lapsethan maksaa ihan hirveästi ja eläminen ylipäätään.
Toisaalta ymmärrän toki senkin jos joku haluaa parikymppisenä lapsia, nämä on jokaisen omia asioita.
Millä tavalla se matkailuala olisi helpompi vanhemmalle äidille?
No eihän sitä välttämättä voi päättää millon niitä lapsia tekee. Varsinkaan nykyään monella ei ihan oikeasti ole sitä hyvää tasavertaista kumppania ja säännöllisiä tuloja. Eihän lapsia pidä mihin tahansa elämäntilanteeseen TODELLAKAAN tehdä tai kenen tahansa kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän toki senkin jos joku haluaa parikymppisenä lapsia, nämä on jokaisen omia asioita.Millä tavalla se matkailuala olisi helpompi vanhemmalle äidille?
No eihän se ole silloinkaan. Pointti oli se, että ehtisi työskennellä sillä alalla ennen mahdollista lasta (toiveissa siis vain 1 lapsi tulevaisuudessa jos yhtäkään). Eli jos lykkää lapsen yritystä, ehdin tehdä muitakin haaveitani joita on enemmänkin kuin vain tämä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä välttämättä voi päättää millon niitä lapsia tekee. Varsinkaan nykyään monella ei ihan oikeasti ole sitä hyvää tasavertaista kumppania ja säännöllisiä tuloja. Eihän lapsia pidä mihin tahansa elämäntilanteeseen TODELLAKAAN tehdä tai kenen tahansa kanssa!
No ei sitä ennen kysytty oisko sopiva hetki vaan "kultaaaa.......... meitä on kohta kolme täällä hihihihih".
Lukekaa vau:n sivuilta kuinka 45+++ naiset yrittää tehdä lapsia. Siitä tulee niin surullinen olo kun päätään hakkaavat seinään. Voisin kuvitella, että todella hyvällä tuurilla raskautuminen onnistuu max 42-vuotiaana mutta sitten ei enää. Ap, tämä ketju olisi hyvä jos olisit jo saanut vaikka 2 lasta, mutta en usko sinun saavan enää toista.
Oma toive olisi saada lapsi nyt heittämällä 26-35 vuotiaana, mutta enhän toki tiedä mikä elämäntilanteeni silloin on, elämästä kun ei ikinä tiedä.
Hienoa, että AP on tyytyväinen tilanteeseensa. Ei kuitenkaan kannata 40v asti odottaa jos varmasti lapsia haluaa, vaikka se mahdollista olisikin. Sitä kun ei kuitenkaan voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa vau:n sivuilta kuinka 45+++ naiset yrittää tehdä lapsia. Siitä tulee niin surullinen olo kun päätään hakkaavat seinään. Voisin kuvitella, että todella hyvällä tuurilla raskautuminen onnistuu max 42-vuotiaana mutta sitten ei enää. Ap, tämä ketju olisi hyvä jos olisit jo saanut vaikka 2 lasta, mutta en usko sinun saavan enää toista.
Mistä päättelet ettei ap saisi toista lasta?
Taidat itse olla katkeroitunut kun oma elämäsi ei ole mennyt toiveidesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä +40v mummo äidit tuottavat kyllä valtavaa myötähäpeää. Ajatelkaa kuinka helvetin sairaiksi niiden lapsen kasvavat kun munasolu on ensin mädäntynyt 40 vuotta äidin sisällä
Tiedän useamman, joiden vanhemmat ovat olleet iäkkäämpiä lapsen saadessaan. Tämä lapset nyt aikuisena ovat fiksuja ja pärjäävät hyvin elämässään. Jotkut iltatähtiä, mutta myös ainokaisia. Yksi seikka minkä huomasin, vanhemmilla on enemmän aikaa ja myös resursseja tukea ja auttaa lapsiaan, kun ovat jo eläkkeellä tai pitkällä työurassa lapsen ollessa nuori aikuinen. Ei satu niin pahasti ruuhkavuosien kanssa päällekkäin , etenkin kun ennen jäätiin aiemmin eläkkeelle. Jotain erilaista siinä dynamiikassa on näiden kohdalla, mitä olen havainnoinut, leimallista on sellainen tasapainoisuuden ja läsnäolon aura.
Ei muuten ole totta. Lasten määrä ei vaikuta siihen, missä iässä vielä tulee raskaaksi.