Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin lasten tekemisen 40-vuotiaana naisena

Vierailija
07.05.2021 |

Koko ajan painostetaan 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon. Itse olen kokenut painostusta ja pelottelua n. 25-vuotiaasta lähtien, että oishan se jo hyvä alkaa perhettä miettimään ja kohta on myöhäistä jne.

Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman esiin etenkin kaikille painostajille.

Tiesin jo nuoresta iästä lähtien että jos hankin lapsia niin hankin ne kypsemmässä iässä. Loin uraa, kiersin maailmaa ja nautin elämästä. 

Kävin mielenkiinnosta mittauttamassa AMH-arvoni (kertoo munasolujen määrästä) 39-vuotiaana ja se oli lääkärin mukaan 25-vuotiaan tasolla. Sain esikoiseni 40-vuotiaana. Raskautuminen kesti pari kuukautta (joka tukee AMH-mittauksen tulosta). Tarkoituksena on hankkia vielä toinenkin lapsi ennen 45-vuoden ikää. 

Tähän tietysti joku saattaa ajatella että olenpa vanha äiti sitten kun lapsi on nuori aikuinen, tai että kuolen kun lapseni ovat vielä nuoria. Meidän suvussa naiset ovat eläneet terveinä n. 95-100-vuotiaiksi. Joten lapseni tulevat todennäköisesti olemaan n. 55-60-vuotiaita kun aikani jättää. Olen muutenkin keskiverto 40-vuotiasta huomattavasti paremmassa kunnossa.

Tarinan pointti?
Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsi riittää, toinen on jo rikos ympäristöä kohtaan.

mene saarnaamaan Intiaan ja Afrikkaan. Ja Itä-Helsinkiin

Vierailija
22/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä riitä. Itse tein kolme nelikymppisenä. Korona-aikanakin kätevää kun aina on kavereita. Ainoana lapsena kasvaneista tulee helposti itsekkäitä.

En ihan tuohon usko, että tulee yhtään sen itsekkäämpiä kuin muut, mutta yhden lapsen vanhemmat yleensä on huomattavasti paljon rasittavampia. Vanhemmat joilla on useampi lapsi, näkee kotona kuinka lapsi ratkoo (tai ei ratko) ristiriitatilanteita, millä tavalla riitelee, miten käyttäytyy ikäisensä seurassa... Näitä ei yhden lapsen vanhemmat usein näe. Ja sitten aina joka konfliktissa uskotaan, ettei se oma herranterttu ole mitään tehnyt. Ei ole sitä realismia millä tavalla se oma lapsi ärsyttää muita. Ja ylipäätään hirveä hyysääminen ja hösötys yleensäkin kuuluu tähän. Jos lasta paapotaan ja hysterisoidaan kaikkea aivan liikaa ikätasoonsa nähden, yleensä se on ainoa lapsi.

Ja sitten näin yhden lapsen leskiäitinä pakko todeta, että aina teen väärin. Jos ei lapsella ole sisaruksia on itsekäs, jos taas tekee lapsia toisenkin miehen kanssa niin sehän se vasta kauheaa on, kun on lapsia usealle eri miehelle.

No minä päädyin siihen, että yksi lapsi riitti minulle ja onneksi myös uudelle puolisolleni se oli hyvin sopiva asia.  Ja kyllä tiedän, että lapsia ei tehdä vaikka sitä sanaa nyt tuolla edellä käytinkin.

Marttyrointipalkinto menee....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän näkökulmasta sanoisin miehille että olis ne vauvavuodet helpompaa jaksaa ja kestää jos on 28 eikä 48 kuten minä. Se lapsi tuo kaikenlaista lisähommaa mukanaan elämään joita ei osaa etukäteen ottaa huomioon. 

Vierailija
24/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En patistele. En yleensä puutu toisten elämään. Älä sinäkään arvostele muita. Pointti on kuitenkin siinä, että riskit lasvaa monessa suhteessa, kaikille ei käy yhtä hyvin. Ja nuorena ei aina tajua, kuinka se aika vaan vilahtaa ja yhtäkkiä onkin kiire. Moni 30 + panikoi, että mitä jos sopivaa miestä ei löydy ja joutuu tyytymään johonkin. Minäkin tunnen monta ystäväpiirissäni.

Just tällaista saa kuulla naisena 25-vuotiaasta lähtien...

Vierailija
25/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että koska sinulta onnistui raskautuminen, se onnistuu kaikilta. Mikään ei myöskään takaa, että toisen lapsen hankinta onnistuu yhtä helposti kuin ensimmäisen. Naisen hedelmällisyys laskee tuossa iässä todella nopeasti ja myös keskenmenoriski kasvaa.

Mitä useampi lykkää lastenhankintaa myöhäiselle iälle, sitä useampi jää lapsettomaksi tai toivottu lapsiluku toteutumatta. Esimerkiksi eräs naistoimittaja osuvasti kertoi somessa, että koska aloitti lastenhankinnan niin myöhään (ainokainen syntyi samana vuonna kun täytti 40), lapsiluku jäi vasten toiveita vain yhteen. Tästä myös lääkärit varoittelevat.

Jos ongelmia tulee, hedelmöityshoitojen onnistumistodennäköisyys omin soluin on tuossa iässä todella pieni.

En myöskään hetkeäkään usko, että Suomessa on yhtään sukua jossa kaikki tai edes suurin osa naisista on elänyt 95-100 vuotta tai sitten otanta on tosi pieni (muutama henkilö).

Miten niin kaikilta? Enkö juuri korostanutkin että se on YKSILÖLLISTÄ?

Niin, miten voi olla vaikea uskoa? Äidinäitini kuoli 2 vuotta sitten 98-vuotiaana. Hänen vanhemmat siskot kuolivat 95-100-vuotiaina. Äitini on nyt 65-vuotiaana sen verran hyvässä kunnossa että vaikea uskoa että hänkään kovin nuorena lähtee.

Suvun miehet taas ovat kuolleet nuorempina. Isoisiäni en ole koskaan tavannutkaan.

-Ap

Vierailija
26/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että tyytyväinen valintoihisi, AP 🥰 Minäkin olen. Jos kaikki vaan keskittyisivät ihan omiin valintoihinsa, koska ette te kuitenkaan niiden muiden lapsia tai lapsettomuutta hoida.

Hyvä kommentti.

Minä valitsin tietoisesti yrittää lasta vasta nelikymppisenä. Ei onnistunut. Suretti, mutta valintani ei kaduttanut. Tiesin riskit, ja halusin silti kaksi- ja kolmekymppisenä asua ulkomailla, tehdä uraa, keskittyä purjehdusharrastukseen jne. Elämäni on ollut ja on hyvää.

Vierailija
27/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas ap, älä jooko lupaile tuollaisia asioita nuorille naisille, kun et selvästi ymmärrä mistä puhut.

Minä olen 39 vuotias ja yhden lapsen synnyttänyt nainen, amh-mittauksen perusteella tavara on tosiaan 25-vuotiaan tasolla, munasoluja on paljon ja kaikki muutkin hormoniarvot ovat huipussa.

MUTTA.

Munasolujen LAATU heikkenee radikaalisti 35 ikävuoden jälkeen, pudotus voi olla jopa vuodessa jyrkkä. Se, että olet tullut raskaaksi onnekkaasti niillä jäljellä olevilla hyvälaatuisilla soluillasi, ei tarkoita, että edelleen voit saada terveen lapsen. Olen nuorempana tullut tosi helposti raskaaksi ja takana on jopa lääkkeellisesti keskeytetty vahinkoraskaus, joka sai alkunsa yhdestä kerrasta ja pillereitten läpi. Olen pitänyt itseäni superhedelmällisenä.

Olen itse isosta suvusta ja äitini synnytti pikkusisarukseni 40-vuotiaana, molemmilla oli kuitenkin kromosomipoikkeamia, toinen down.

Olen onnellinen terveestä lapsestasi mutta nyt järki päähän, sinulla on enää 10 % mahdollisuus saada terve lapsi 40 ikävuoden jälkeen, prosentti pieneen vuosi vuodelta. Eli sinulla on 90 prosentin todennäköisyys synnyttää ei-terve lapsi, tai olla saamatta lasta ollenkaan.

Olen itse nyt lapsettomuushoidoissa, yhdistelmä yksityistä ja julkista puolta. Tutkimuksen tehdään yksityisellä ja ivf-hoidot julkisella.

Munasoluja oli lähes 20kpl, mutta niistä vain neljä oli hyvälaatuista, alkiodiagnostiikka poistaisi vielä varmasti pois niitä enemmänkin.  

Emme ole hoidoista huolimatta saaneet lasta vuoden aikana, ja nyt minua on varoiteltu, että aikaa on enää vuosi.

40 ikävuotta kun täyttyy, omilla munasoluilla on tosi vaikeaa saada lasta. Tietysti sinä voit kuulua siihen 10 prosenttiin ja onnistua, mutta älä neuvo ja rohkaise nuoria naisia säästelemään ja lottoamaan sillä ajatuksella, että he EHKÄ voivat kuulua siihen vähemmistöön myös.

Tämä on varmaan myös geeneistä kiinni. Oma isoisoäitini synnytti kaikki 3 tervettä lastansa 43-48-vuotiaana. Isoäitini synnytti 2 tervettä lastansa 39-42-vuotiaana.

En siksi usko että minulla olisi vain 10% mahdollisuus saada lisää terveitä lapsia yli 40-vuotiaana. Ehkä jonkun tilaston mukaan kyllä. Mutta kuten sanottua, YKSILÖLLISTÄ.

-AP

Vierailija
28/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas ap, älä jooko lupaile tuollaisia asioita nuorille naisille, kun et selvästi ymmärrä mistä puhut.

Minä olen 39 vuotias ja yhden lapsen synnyttänyt nainen, amh-mittauksen perusteella tavara on tosiaan 25-vuotiaan tasolla, munasoluja on paljon ja kaikki muutkin hormoniarvot ovat huipussa.

MUTTA.

Munasolujen LAATU heikkenee radikaalisti 35 ikävuoden jälkeen, pudotus voi olla jopa vuodessa jyrkkä. Se, että olet tullut raskaaksi onnekkaasti niillä jäljellä olevilla hyvälaatuisilla soluillasi, ei tarkoita, että edelleen voit saada terveen lapsen. Olen nuorempana tullut tosi helposti raskaaksi ja takana on jopa lääkkeellisesti keskeytetty vahinkoraskaus, joka sai alkunsa yhdestä kerrasta ja pillereitten läpi. Olen pitänyt itseäni superhedelmällisenä.

Olen itse isosta suvusta ja äitini synnytti pikkusisarukseni 40-vuotiaana, molemmilla oli kuitenkin kromosomipoikkeamia, toinen down.

Olen onnellinen terveestä lapsestasi mutta nyt järki päähän, sinulla on enää 10 % mahdollisuus saada terve lapsi 40 ikävuoden jälkeen, prosentti pieneen vuosi vuodelta. Eli sinulla on 90 prosentin todennäköisyys synnyttää ei-terve lapsi, tai olla saamatta lasta ollenkaan.

Olen itse nyt lapsettomuushoidoissa, yhdistelmä yksityistä ja julkista puolta. Tutkimuksen tehdään yksityisellä ja ivf-hoidot julkisella.

Munasoluja oli lähes 20kpl, mutta niistä vain neljä oli hyvälaatuista, alkiodiagnostiikka poistaisi vielä varmasti pois niitä enemmänkin.  

Emme ole hoidoista huolimatta saaneet lasta vuoden aikana, ja nyt minua on varoiteltu, että aikaa on enää vuosi.

40 ikävuotta kun täyttyy, omilla munasoluilla on tosi vaikeaa saada lasta. Tietysti sinä voit kuulua siihen 10 prosenttiin ja onnistua, mutta älä neuvo ja rohkaise nuoria naisia säästelemään ja lottoamaan sillä ajatuksella, että he EHKÄ voivat kuulua siihen vähemmistöön myös.

Ai että 40-vuotiaalla on 10% mahdollisuus saada terve lapsi?? :D Nyt jotain rajaa näihin provoihin.

Vierailija
29/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA.

Tämä on varmaan myös geeneistä kiinni. Oma isoisoäitini synnytti kaikki 3 tervettä lastansa 43-48-vuotiaana. Isoäitini synnytti 2 tervettä lastansa 39-42-vuotiaana.

En siksi usko että minulla olisi vain 10% mahdollisuus saada lisää terveitä lapsia yli 40-vuotiaana. Ehkä jonkun tilaston mukaan kyllä. Mutta kuten sanottua, YKSILÖLLISTÄ.

-AP

Älä nylje karhua ennen kuin olet sen kaatanut. Sinulla ei edes ole sitä toista lasta, mutta uhoat, kuinka helposti sen tulet saamaan. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.

Tule sitten kehumaan kun olet toteuttanut aikomuksesi.

Vierailija
30/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noudattaa ap:n ohjetta ja käy mittauttamassa AMH-arvonsa 39-weenä, ja selviääkin ettei enää ole mitään munasoluja, niin entä sitten?

Mä kävin lääkärissä ihmeellisten oireiden ja todella kivuliaiksi muuttuneiden kuukautisten takia 28-vuotiaana ja sain tuomioksi pian alkavat vaihdevuodet. Tollanen 40-weeksi odottelu toimii jos lapsettomaksi jääminen ei oo katastrofi. Ja mitä useampia lapsia haluaa sitä aiemmin on aloitettava.

Vierailija
31/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän tulee kohta joku nillittämään, ettei suomalaisten 1,46 lasta/muija saa arvostella, koska Intiassa tehdään 2,18. Ja että ympäristökuormitus henkilöä kohden on sama täällä kuin muuallakin maailmassa 🤣

https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table&coun…

Vierailija
32/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noudattaa ap:n ohjetta ja käy mittauttamassa AMH-arvonsa 39-weenä, ja selviääkin ettei enää ole mitään munasoluja, niin entä sitten?

Mä kävin lääkärissä ihmeellisten oireiden ja todella kivuliaiksi muuttuneiden kuukautisten takia 28-vuotiaana ja sain tuomioksi pian alkavat vaihdevuodet. Tollanen 40-weeksi odottelu toimii jos lapsettomaksi jääminen ei oo katastrofi. Ja mitä useampia lapsia haluaa sitä aiemmin on aloitettava.

Ei ole enää kyse siitä kuinka paljon kukakin haluaa täyttää maapalloa, koska se on jo täynnä.

Vierailija
33/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että tyytyväinen valintoihisi, AP 🥰 Minäkin olen. Jos kaikki vaan keskittyisivät ihan omiin valintoihinsa, koska ette te kuitenkaan niiden muiden lapsia tai lapsettomuutta hoida.

Hyvä kommentti.

Minä valitsin tietoisesti yrittää lasta vasta nelikymppisenä. Ei onnistunut. Suretti, mutta valintani ei kaduttanut. Tiesin riskit, ja halusin silti kaksi- ja kolmekymppisenä asua ulkomailla, tehdä uraa, keskittyä purjehdusharrastukseen jne. Elämäni on ollut ja on hyvää.

Miksi tätäkin on alapeukutettu? Eikö ihminen saa olla tyytyväinen elämäänsä? Surullista.

Vierailija
34/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aion alkaa yrittää lasta vasta joskus 33-36v. Jos ei onnistu niin ei voi mitään. Itselle 40v on se taka-raja. Sitten saa olla. Olen just täyttänyt 30. Harkitsen käymistä tuolla amh-mittauksessa.

Vierailija
35/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, että onko Ok kaikille että vanhemmat on vanhoja kun itse nuori.

Eli olet 60-vuotias kun lapsi pääsee ylioppilaaksi.

Ja toisesta 65-vuotias.

Osa 65-vuotiaista näyttää todella vanhoilta.

Vierailija
36/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, että onko Ok kaikille että vanhemmat on vanhoja kun itse nuori.

Eli olet 60-vuotias kun lapsi pääsee ylioppilaaksi.

Ja toisesta 65-vuotias.

Osa 65-vuotiaista näyttää todella vanhoilta.

Mulla oli lapsena kavereita monenlaisista perheistä. Yhden kaverin äiti oli 28 kun oltiin kutosella. Toisen kaverin äiti oli 55. Muistan kun mun äiti (silloin 40) taivasteli, että kylläpä on vanha äiti.

Lasten mielestä kaikki vanhemmat on vaan "vanhoja". Ihan sama onko ne 25 vai 60.

Vierailija
37/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottava tapa ajatella. Jos suvun naiset on elänyt vanhoiksi, niin minäkin elän, jos elän terveellisesti. Mieluummin tilastollinen fakta on se, että joku niistä suvun naisista ei elä. Eipä ole elämä vielä koulinut. Aika turvassa on saanut elää.

Vierailija
38/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottava tapa ajatella. Jos suvun naiset on elänyt vanhoiksi, niin minäkin elän, jos elän terveellisesti. Mieluummin tilastollinen fakta on se, että joku niistä suvun naisista ei elä. Eipä ole elämä vielä koulinut. Aika turvassa on saanut elää.

Ihan yhtälailla se 20v äiti voi kuolla ennen lapsensa rippijuhlia. Ei elämästä koskaan tiedä.

Vierailija
39/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vain voi kuolla vaikka huomenna. Kai ap senkin ymmärtää. Kyse on todennäköisyyksistä. Ystäväni äiti sai lapsen nuorena ja kuoli silti kun ystäväni oli 14 vuotias. Kukaan ei voi näitä ennustaa.

Vierailija
40/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jotta kaksilapsisen perheen todennäköisyys olisi 90 %, naisen pitää alkaa yrittää raskautta viimeistään 27 vuoden iässä (6). Äidin korkeampi ikä lisää myös raskauskomplikaatioita, mm. ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kasvuhäiriöiden, sikiökuoleman, istukkakomplikaatioiden ja operatiivisen synnytyksen riskiä (7)."

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/synnytysian-ja…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi