Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun puoliso sanoo kaikkeen ei?

Vierailija
06.05.2021 |

Toivoisin kokemuksia tai rakentavia kommentteja. Viime vuodet puolisoni kanssa ovat olleet yhtä kiviseen vetämistä, hänellä on toki oma työ, omat harrastukset ja oma elämä kuten minullakin mutta yhteiset asiat käyvät yhä vähemmälle. Olen huomannut, että hän sanoo ei käytännössä kaikkiin ehdotuksiini ja tunnen kutistuvani yhä pienemmäksi ja mitättömämmäksi kodissani. Kyseessä siis lähinnä arkiset asiat, astiastot, siivoukset, loman vietto, makuuhuoneen lämpötila. Kaikki ehdotukseni ovat epämiellyttäviä ja vääriä, jos alan puolustautumaan niin hän lopettaa väittelyn jollakin järkevällä faktalla, mitä etsii netistä. Tyyliin: ei sulla voi olla kylmä, koska Googlen mukaan makuuhuoneen optimilämpötila on 18 astetta eikä mullakaan ole yhtään kylmä. En tiedä, miten asian voisi edes ottaa puheeksi. Omasta mielestään hän on hyvin mukava ja joustava puoliso, eikä ymmärrä yhtään mistä puhun.

Kommentit (456)

Vierailija
121/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ piti kysyä, että mitä terapeutti on sanonut? Onko haastanut miestäsi tämän ajattelutavasta?

Kyllä tätä joskus sivutaan, lähinnä ajattelua omat tarpeet vs toisen tarpeet, mutta tuntuu, ettei hän kuitenkaan oikein osaa nähdä ongelmaa (siis puoliso). Jollain tapaa hän on joskus kuin iso lapsi, siis sellainen minäminäminä. Ja ainahan asioilla on monta puolta, toki joudun paljon pohtimaan myös omaa viestintääni.

Vierailija
122/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun. Eli kumppani väkertää vastaan jostain "periaatteesta"?

Tässä on tyypillä kyseessä tunnelukko, joka vaatii työstämistä, joka vaatii ongelman myöntämistä ja paljon duunia = ei tule muuttumaan, ei vaikka päin seinää juoksisit ja mitä tekisit.

Pomottaa sinua siksi että haluaa olla kaikessa niskan päällä ja määrätä, ettei koe näin itseään jotenkin alistetuksi.

On ihan normaalia sopia yhdessä asioista parisuhteessa, jos joku aivan tieten tahtoen heittää tässä kapuloita rattaisiin, kun kokee sen jonain määräilynä niin älä jää tuollaiseen pelinappulaksi.

Sehän sä nyt tossa olet, ei tolla oo mitään tekemistä sun tai teidän suhteen kanssa. Tämän henkilön oma päänsisäinen dilemma.

Tee testi, ehdota esimerkiksi että alatte käyttää aina kaupassa kestokasseja (tai jotain vastaavaa), esitä oma näkemyksesi johonkin suht pieneen juttuun ja katso alkaako vänkääminen. Jos alkaa niin tuo ei tule loppumaan koskaan.

Ja sinä joka kirjoitit, että pehmustat aivan normaaleja asioita aikuiselle ihmiselle ja saat vastaukseksi jotain ärinää pikkujutuista, miten ihmeessä viitsit? Arvosta nyt itseäsi vähän äläkä selittele tuota törkeyttä jollain stressillä. Menkööt ukko pihalle potkimaan puita jos kerran noin stressityttää että täytyy syöstä viattoman kumppaninsa niskaan. Aivan stnan raskasta varoa sitä mistä nyt seuraavaksi tyyppi kimahtaa.

Ja joo, kokemusta löytyy ja edelleen pistää vihaksi. Tuollaisten kanssa ehkä tulee toimeen jos teet tasan just heidän mielen mukaan, oot samaa mieltä kaikesta ja varot mitä sanot. Mulle ei enää kävis.

Olen asioiden pehmustaja. Kyllä mä nyt vaan jaksan :D Mulla on oikein kiva mies ja kiva elämä, voin nauraa välillä vedet silmissä noille miehen vänkäämisille (jopa päin naamaa siis, ja huumori nyt ylipäänsä on hyvä keino käsitellä monet asiat) ja välillä halata ja rutata. Mä ymmärrän että monet suhteet kaatuu tämän tai minkä vaan ongelman takia, mutta ei se oo meillä edes lähellä.

Sitä kun päättää rakastaa ja haluaa toiselle parasta niin kaikenlaiset epätäydellisyydet menettää merkitystään.

Tietty mulla ois eri ääni kellossa jos tää oikeasti ärsytyäisi tai loukkaisi mua. Mutta ei ärsytä ja loukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi vaan ottaa toista peittoa päällesi? Meillä minulla on kaksi peittoa, miehellä yksi. Tykätään molemmat viileästä makkarista.

Tai sitten vaan panet makkarin lämmityksen isommalle. Ei kaikesta tarvitse keskustella.

Kuulostaa siltä, että mies sanoo "ei", koska yrittää varjella rajojaan. Sinä taas yrität saada miehen ratkomaan kaikki ongelmasi ja ottamaan vastuun omasta henkisestä hyvinvoinnistasi.

Kun toinen etääntyy suhteessa, se on aina merkki siitä, että toinen vaatii liikaa. Varsinkin miesten kanssa tuossa tilanteessa EI TOIMI se, että yrität kommunikoida lisää tai saada siltä huomiota. Ala kiinnittää siihen VÄHEMMÄN huomiota ja tehdä omia juttujasi. Tiedäthän, olla aikuinen ja itsenäinen ja sitä rataa. Tulet yllättymään. 

Vierailija
124/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vonkaa seuraavan kerran sanot ei.

tämä on se paras ja rakentavin tie. Miksi ihmeset luulevat, että pakottaminen seksittömyyteen korjaisi ongelman toisaalla? Mitä hittoa te ajattelette? N38

Vierailija
125/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.

Siinä on optimia, kun aamulla on kurkku ja korvat kipeät.

Vierailija
126/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi vaan ottaa toista peittoa päällesi? Meillä minulla on kaksi peittoa, miehellä yksi. Tykätään molemmat viileästä makkarista.

Tai sitten vaan panet makkarin lämmityksen isommalle. Ei kaikesta tarvitse keskustella.

Kuulostaa siltä, että mies sanoo "ei", koska yrittää varjella rajojaan. Sinä taas yrität saada miehen ratkomaan kaikki ongelmasi ja ottamaan vastuun omasta henkisestä hyvinvoinnistasi.

Kun toinen etääntyy suhteessa, se on aina merkki siitä, että toinen vaatii liikaa. Varsinkin miesten kanssa tuossa tilanteessa EI TOIMI se, että yrität kommunikoida lisää tai saada siltä huomiota. Ala kiinnittää siihen VÄHEMMÄN huomiota ja tehdä omia juttujasi. Tiedäthän, olla aikuinen ja itsenäinen ja sitä rataa. Tulet yllättymään. 

miehenä allekkirjoitan tämän. Etäännyin puolisosta juurikin tuosta syystä, aina uusi vaatimus. Ei vaan jaksa olla se toiveiden kaivo joka ainoassa asiassa. Esim viileä makkarissa on parempi, koska voi ottaa peiton, mutta kuumassa ei oikein voi tehdä mitään. Kannattaa miettiä sitä asiaa myös sen toisen kannalta ja osoittaa ymmärtävänsä myös miltä hänestä tuntuu, kun vaadit häntä nukkumaan liian kuumassa.

Vierailija
127/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kummallinen ketju. Mies tahtoo ettei naisia esineellistettäisi ja naiset alentavat itsensä reiäksi. Mitä hittoa täällä tapahtuu? N

Vierailija
128/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöstä ankeuttajaa en itse jaksaisi, vaan ottaisin eron ja eläisin elämääni juuri niin, kuin itse haluaisin. :) 

Vierailija
129/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kummallinen ketju. Mies tahtoo ettei naisia esineellistettäisi ja naiset alentavat itsensä reiäksi. Mitä hittoa täällä tapahtuu? N

Aa, nyt hoksasin mistä kiikastaa. Älkää miehet uskoko näitä trolleja. Hyvään seksiin tarvitaan kaksi itsenäisesti liikkuvaa kehoa.

Vierailija
130/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa raskaalta ihmiseltä. 

Niin kuulostaakin tuossa, mutta tämä tulee esiin lähinnä minun kanssani arjessa ja ehkä jossain työ- ym jutuissa, mutta vain silloin kun hänet ajetaan tosi ahtaalle. Jos tapaisit hänet jossain, niin luultavasti ajattelisit että onpa siinä hauska ja charmikas mies. Ainoastaan minun kanssani hän on ”ankeuttaja”. Ja siis suhteessa on ollut muitakin ongelmia, käymme terapeutilla ja hän sanoo olevansa valmis tekemään kaikkensa suhteen säilyttämiseksi. Silti kaikki minun ajatukset, ideat ja toiveet tuntuvat olevan hänelle rasittavaa myrkyn juontia. Parasta olisi, jos olisin tahdoton nukke, tai ainakin siltä minusta tuntuu.

Kuulostaapa tutulta. Onneksi nuo asiat kuuluvat entiseen elämään. 

T: "Mister Nice Guyn" exä

Vierailija
131/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroon ei edes tarvi perustetta. Nyt sinulla ap on myös se...

Normaali ihminen tarvitsee eroon kyllä perusteen.   Miksi ihmeessä menet naimisiin jos asenteesi on tuo  -  vai onko niin ettet edes pysty alkeelliseenkaan parisuhteeseen, joten ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta?

Se, että suhteessa on jatkuvasti paha olla, on riittävä peruste.  Itse kuvitteli ja ajattelin aina, että eroon tarvitaan joku todella pätevä syy (väkivalta, pettäminen, kumppanin raju päihdeongelma ym.)  eikä muista syistä voi luovuttaa. Olin väärässä. Kyllä voi. Kun on monta vuotta vääntänyt ja kääntänyt kaikki "kivet" ja mikään ei muutu ja paha olo vaan pysyy, niin ero on parasta mitä itselleen  ( ja lapsilleen) voi tehdä.

Vierailija
132/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.

Ohi aiheen melko raakasti, mutta samaa mieltä.

Olin eksän kanssa tästä asiasta jatkuvasti nupit vastakkain, koska hän oli tottunut ihan todella kuumaan lämpötilaan makuukamarissa. Siis oikeasti kuumaan, luokkaa +25c eikä suostunut ikinä pitämään ovea tai ikkunaa auki.

Itse taas olin tottunut aiemmassa asunnossani ylipäätään todella viileään sisäilmaan ja makuuhuoneessa oli tosiaan se +16c, joten olin tukehtua tuolla pätsissä eikä nukkumisesta useimpina öinä tahtonut tulla mitään.

Vierailija
133/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex muuttui jossain vaiheessa sellaiseksi, että kaikki oli ei. Kyllä tuota ei:n sanomista kuulin alusta asti, mutta se muuttui jatkuvaksi eikä oikeastaan ollut edes mitään selitystä tai selitys oli en halua. Kaikkea muutakin hankalaa suhteeseen tuli ja en jaksanut enää moista taakkaa.

Nykyisin periaatteeni on, että rakkaalle ei sanota ei. Siitä syystä nykyisen miesystäväni kanssa olen joutunut ottamaan etäisyyttä. Tajusin ettei kyseessä ole rakkaus ja kyllä hän sitten myönsikin, kun perustelin tuolla ei:n sanomisella. Mikään rakkaussuhde ei ole, jos kaikki tapahtuu vain sen toisen ehdoilla. Ei kukaan halua rakkaalle vastata kieltävästi.

Mitä hel*ettiä tämä hölynpöly on? Mistä hölynpölykirjasta te näitä juttuja keksitte? Ai ei koskaan saisi sanoa ei?

Se nyt on selvää että mikään ihmissuhde ei toimi sellaisen aasin kanssa, joka sanoo kaikkeen ei. Rakkaus ei ole kuitenkaan sitä, että sitä "eitä" ei koskaan sanota. Välimaastossa on tilaa.

Vierailija
134/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pakasti asuntoa jatkuvasti, olin hätää kärsimässä. Sitten hän lopetti tissuttelun eikä enää koe tarvetta asunnon jatkuvalle viilentämiselle. Mutta ei-tyyppi hänkin on, ja se on pysynyt ennallaan. Lähes koko lähipiirini on näitä ei-miehiä.

Vierailija
135/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miehenä allekkirjoitan tämän. Etäännyin puolisosta juurikin tuosta syystä, aina uusi vaatimus. Ei vaan jaksa olla se toiveiden kaivo joka ainoassa asiassa. Esim viileä makkarissa on parempi, koska voi ottaa peiton, mutta kuumassa ei oikein voi tehdä mitään. Kannattaa miettiä sitä asiaa myös sen toisen kannalta ja osoittaa ymmärtävänsä myös miltä hänestä tuntuu, kun vaadit häntä nukkumaan liian kuumassa.

Siis eikö mielestäsi peittoa voi ottaa pois ja nukkua pelkällä lakanalla? Hän ei ainakaan voi, koska se on epämukavaa ja ikävää, ja sitäpaitsi nollakisoja varmaan tehdä jotain, mitä vaimo pyytää. Tässä tapauksessa vaimo on ottanut itselleen kaksi peittoa, ja alentanut makkarin lämpötilaa, mutta se ei riitä. Koska_ikkuna_pitää_olla_auki.

Vierailija
136/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö mielestäsi peittoa voi ottaa pois ja nukkua pelkällä lakanalla? Hän ei ainakaan voi, koska se on epämukavaa ja ikävää, ja sitäpaitsi nollakisoja varmaan tehdä jotain, mitä vaimo pyytää. Tässä tapauksessa vaimo on ottanut itselleen kaksi peittoa, ja alentanut makkarin lämpötilaa, mutta se ei riitä. Koska_ikkuna_pitää_olla_auki.

Nollakisoja= noloakin 😄

Vierailija
137/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo hankala tilanne ja voi kertoa monenlaisista ongelmista suhteessanne. Voi olla että tunnesiteenne on miehen puolelta kylmentynyt ja siksi hän alkaa olla välinpitämätön tarpeitasi ja toiveitasi kohtaan.

Mutta itse lähtisin vielä testaamaan että miten hän reagoi jos yrität selkeästi aina alustaa pyyntösi niin että kerrot miltä sinusta tuntuu. Ei siis että "täällä on kylmä" vaan "minua viluttaa ja tämä lämpötila tuntuu minusta kylmältä". Eli siis lähestyt asioita sen kautta mitä tuntemuksia ne sinussa aiheittavat eikä minään yleisenä totuutena siitä miten asiat ovat.

Mutta jos tämä ei johda mihinkään niin kyllä se kertoo aika huonoa siitä millaiset tulevaisuuden ennusteet suhteellanne on.

Kyllähän se kiihottaa, jos saa puolisolle puhua kuin vähäjärkiselle tai lapselle. Reps:D

Vierailija
138/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi maksaa sähkölaskun? Se joka maksaa, sillä on valtaa.

Itse en ainakaan kyselisi miehen mielipidettä siihen onko minulla kylmä vai ei. En myöskään moneen muuhun asiaan. Miksi ap teet kaikesta niin vaikeaa ap? Oletko joku lapsi tai lapsenasteelle jäänyt?

Kukahan nyt on lapsenasteelle jäänyt?   Sanoisin, että parisuhteessa tämmöiset "valta sillä joka maksaa" -puheet ovat todellakin kypsymättömän riehumista.  

Miltä se 18 astetta tuntuu, riippuu kovin paljon monesta muustakin asiasta, esim siitä, onko vetoisa paikka jne.   Mutta todellakin hyvä untuva peitto on erinomainen ratkaisu.  Jokaisella oma peitto ja jokaisella oman mieltymyksen mukaan.   Jos avioliitto on kahden kypsän aikuisen liitto, niin silloin sen peiton voi huoletta ostaa ilman minkäänlaista etukäteiskeskustelua, etenkin kun lämpötilakysymys on jo käsitelty.   Parhaassa tapauksessa vielä keväällä joku saattaa myydä edullisesti niitä paksuimpia versioita pois kesävaraston tieltä.

Tai sitten hyvä ratkaisu on sulkea ikkuna ja puoliso voi nukkua ilman peittoa alasti. Katsotaan miltä se kylmä oikein tuntuu pidemmän päälle.

Jos huoneen ilma on puhdasta lämpötila ei sitä muuksi tai raikkaammaksi muuta.

Vierailija
139/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kokeile salaa äänittää jokin teidän keskustelu selkaisesta asiasta, johon puolisosi sanoo ei. Pyydä häntä sitten kuuntelemaan nauhoite ja kysy, miltä se hänestä kuulostaa.

Vierailija
140/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 astetta on tutkimusten mukaan (katso kirja: How We Sleep) paras nukkumislämpötila. Miehesi on oikeassa.

Pukemalla pyjaman ja käyttämällä lisäpeittoja tarkenet varmasti. 

Paras lämpötila on kun itseään ei palella. Vain ihmiset joita ei palella voivat jauhaa jostain määrätyistä lämpötiloista ja kuka on oikeassa sen suhteen. Ihmisen ei kuulu palella ja jos hän tekee sitä on liian kylmää. Eikä nykyyhteiskunnassa tarvitse kylmyyden takia kävellä paksut turkikset päällä sisätiloissa, jos ei edes kärsi uniongelmista, vaan palelemisesta, niin makuuhuoneen lämmön voi säätää juuri mieleiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi