Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Vierailija
05.05.2021 |

Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.

Kommentit (1202)

Vierailija
1021/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, vain jälkiruoka ja kahvileipä maistuu vegaanisena. Nälkään haluan kunnon ruokaa, johon kuuluu liha-, kala- tai maitotuotteet.

Vierailija
1022/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaisi kunnon lihaa sisältävän pitsan. Olen ihan oikeasti kerran tehnyt näin vegaanien mökki viikonloppuna. Kummasti oli palan ruinaajia, kun oli kuulemma kova nälkä, eikä se salaatilla lähde...

En usko. Yksikään vegaani ei elä pelkällä salaatilla eikä myöskään halua palasta sun "kunnon lihaa sisältävästä pizzastasi". Ihan höpöhöpöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaisi kunnon lihaa sisältävän pitsan. Olen ihan oikeasti kerran tehnyt näin vegaanien mökki viikonloppuna. Kummasti oli palan ruinaajia, kun oli kuulemma kova nälkä, eikä se salaatilla lähde...

Vegaaneissa on se jännä juttu, että tänään voidaan syödä lihaa ja huomenna taas jatketaan vegaani ruokavaliota.

Vierailija
1024/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneissa on se jännä juttu, että tänään voidaan syödä lihaa ja huomenna taas jatketaan vegaani ruokavaliota.

Lihaa syövissä on se jännä juttu, että valitetaan aina, miten kaikista kasviksista tulee vatsa kipeäksi ja ei suostuta syömään kasvisruokaa missään tapauksessa. Mutta jos ollaan ruokailutilanteessa, että kasvisruokaa on varattu ainoastaan kasvissyöjille, syödään kaikki ne kiireellä, ettei kasvissyöjille jää ruokaa ollenkaan.

Vierailija
1025/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei takuulla pidä paikkaansa. Itse olen ollut kasvissyöjä jo parikymmentä vuotta. Olen sinä aikana syönyt jotain lihapitoista ihan ministi pari kertaa, kuten kerran esim. kanaa pienen lihapullan kokoisen palan, ja saanut siitä niin kamalat vatsaoireet, että en viitsi sitä enää tehdä. 

Vierailija
1026/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia

Vierailija
1027/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kummi on vegaani, paitsi ulkomailla matkustaessaan. Suorastaan rakastaa monia ruokalajeja, joita ei vegaanina voi syödä. On vaikeaa kutsua häntä kylään, sillä himoitsee niin kovasti tavallista ruokaa kun tarjoamme ruuat. Oon sanonu että menisi käymään labrassa, sillä on varmasti jotain puutosta ravintoaineista.

Vierailija
1028/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se on ihan tunnettua että kännissä syödään lihaa. Helpottaa hieman niitä vegaanin puutostiloja.

Vierailija
1029/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kummi on vegaani, paitsi ulkomailla matkustaessaan. Suorastaan rakastaa monia ruokalajeja, joita ei vegaanina voi syödä. On vaikeaa kutsua häntä kylään, sillä himoitsee niin kovasti tavallista ruokaa kun tarjoamme ruuat. Oon sanonu että menisi käymään labrassa, sillä on varmasti jotain puutosta ravintoaineista.

Taitaa lapsesi kummin keho huutaa rautaa, kun niin himoitsee sekaruokaa. Siksihän vegaanit kinuaa niitä lihankorvikkeita, kun uskonto kieltää lihan. Onhan tuota tutkittu, että vegaaneilla masennusriskikin on korkea johtuen pitkäketjuisten omegojen saamisesta. Matala-asteinen tulehdustila on tähän syynä johtuen liiallisen O6-rasvahappojen saamisesta. Ihannetilanne O3- ja O6-rasvahappojen välillä olisi 1:1.

Vierailija
1030/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihansyöjä, mutta se ei tosiaan tarkoita ettenkö pitäisi myös kasvisruoasta!

Ymmärrän, että jos lihansyöjät pitävät kutsut, niin he huomioivat myös kasvissyöjät vege-aterioilla mutta sitä en aidosti ymmärrä miksi lihansyöjät pitäisi huomioida vege-kutsuilla koska me lihansyöjät syömme myös kasvisaterioita. Meillä ruokiin ei sisälly sellaisia ideologioita että aterialla pitää aina olla lihaa.

Lihansyönti ei ole ideologia, joka pitäisi huomioida joka kutsuilla ja kekkereillä.

kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.

Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.

No mä en tiedä, mitä sun kutsuilla tarjotaan, kun lihakarjaa ja kanoja ruokitaan soijarehulla. Mutta tosiaan me ihmiset ollaan erilaisia, sillä itselle ei taas tulisi mieleenkään jättää jotain ystävän ideologista ruokavaliota noudattamatta, että en tekisi hänelle mitään syötävää, omalle ystävälle. Itselle on aina kunnia-asia, että tarjottavat maistuvat kaikille.

Jos menee jonkun ideologian puolelle olisi hyvä tietää, mikä on totta ja mikä ei ideologiasta riippumatta. Soijankäyttö rehuna on Suomessa harvinaista varsinkin maitotiloilla. Suomessa syöty nauta on pääasiassa maitotilojen sivutuote ja lihakarja on yleensä ns. parempaa lihaa ja sitä pitää tietoisesti ostaa. Suomessa lihansyönti ei ole samalla tavalla saastuttavaa kuin esimerkiksi USA:ssa, jossa tosiaankin soijankäyttö on hyvin yleistä. 

Kanatkin syövät pääasiassa suomessa tuotettuja rehuja.  

Kananrehussa soijan osuus on Suomessa n. 15 %, sikojen rehussa 6 %. Vasikoille saatetaan syöttää soijaa, aikuisille naudoille ei lainkaan. Kotimaisten valkuaisrehukasvien osuutta on pyritty tietoisesti lisäämään.

https://www.lihatiedotus.fi/tilalta-kauppaan/alkutuotanto/elainten-olot…

Vierailija
1031/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä huonosti laitetusta tofusta enkä näistä korvikkeista. Rehellinen kasvisruoka papuineen käy.

Vierailija
1032/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan kasvikset ja juurekset. Ei mitään lihan korvikkeita joukkoon! Ja sitten sen esim. hyvän salaatin kylkeen sitten erilliseen astiaan meille sekasyöjille juustoja, fetaa tms. jotka me voidaan laittaa salaatin joukkoon. Lämmin ruoka sama juttu, ihan vaikka uunijuurekset ja meille sekasyöjille sitten erilliseen astiaan kylkeen vaikka paistettua jotain raakamakkaraa. Eli älä laita sekasyöjille niitä tofuja ja soijia yms! Meille sitten erikseen ihan oikeaa lihaa kylkeen!

Vierailija
1033/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vulvasalaattia ja hiivasienellä kohotettuja visvapullia. Aa että.

Vierailija
1034/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä huonosti laitetusta tohvelinöyhtästä enkä näistä karvan korvikkeista. Rehellinen kasvisruoka papuineen pannaan.

Okei.

Vierailija
1035/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään toisin päin:

Sinä joka olet vegaani, mitä liharuokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Ethän nyt vaan pahoita mieltäsi tuollaista kutsuista

Vierailija
1036/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattinen tofukastike (niin että tofu on kuutioitu ja ensin käristetty rasvassa rapeaksi) ja siihen kylkeen vaikka riisi. Kastikkeessa voisi myös olla jotain muitakin vihanneskuutioita ja mausteita makua antamassa.

Makeaksi jälkiruuaksi vaikka donitseja (vegaanisia).

Syön lihaa useamman kerran viikossa noin muutoin, mutta jotkut kasvisruuat maistuu kans.

Vierailija
1037/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tofuskagen ruis- tai saaristolaisleivällä

- voileipäkakkua, jossa ei ole käytetty lihan- tai juustokorvikkeita (påmackan tms on ok)

.- nachopelti soijarouheesta

- joku pavuilla suurustettu sosekeitto tuoreen leivän kanssa

- kermainen kikhernekiusaus

- ruokaisa raikas salaatti, jossa esim. marinoituja sieniä ja rapsakaksi paistettua tofua 

- brushetta tomaatilla ja yrteillä

- pullaa/munkkeja

- mutakakkua

Vierailija
1038/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Yksikään vegaani ei elä pelkällä salaatilla eikä myöskään halua palasta sun "kunnon lihaa sisältävästä pizzastasi". Ihan höpöhöpöä.

Niin, se on kyllä lihansyöjän oma fantasia, että vegaani kaipaisi lihan makua. Ei todellakaan, tekee pahaa jo Minimanissa käydessä se käristetyn lihan haju. Huh! Makkaraan en koske kepilläkään ja kartan seuruetta, jossa niitä käristeään, juuri hajun takia. Te olette tottuneet ja pidätte sitä jopa herkullisena tuoksuna.

Eikä ruoansulatuskaan tykkää hyvää, jos mahaan tyrkkää eläintä, kun on tottunut kasviproteiiniin.

Jokainen oikea kasvissyöjä osaa korvata eläinproteiinin linsseillä tai pavuilla, ei siinä sen kummempaa, maha täytyy niilläkin. Pelkällä salaatilla ei tietenkään täyty, mutta olisiko Suomessa vielä niin sivistymätöntä kasvissyöjää, joka ei tätä tietäisi?

Vierailija
1039/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään hyvää vegaanista ruokaa.

Ehkä perunoita ja porkkanaraastetta. En keksi mitään.

Et tietenkään, jos et ole koskaan syönyt. Ei sekaravinnon laittajat tiedä, miten maukasta kasvisruokaa tehdään.  Se ei tarkoita, etteikö sellaista olisi. Tuo perunat ja porkkanaraaste kuulostaa ihan 60-lukulaiselta kasvissyönniltä, sen jälkeen on moni asia muuttunut.  Mutta eihän tätä asiaa kannata sellaisen seurata, joka ei ole siitä kiinnostunut, kiinnostuneet päivittävät tietonsa.

Vierailija
1040/1202 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaraperunat.