Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Tavallista laktoositonta kasvisruokaa. Poissulkien ne kasvikset, joille olen allerginen. Ei niitä vegaaniöljyjä eikä mitään kaura yms maitoja, olen niille allerginen.
Mikä on vegaaniöljy? Oliiviöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, auringonkukkaöljy vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani, vegaani on hän, vaatii tullessaan juhliini tms. vegaanista vaihtoehtoa. Olen kyllä tehnyt aina. Olen yllättynyt, että hänen illanistujaisissaan ei ole sitten ollut 4-5hengen ei vegaanisille mitään. Otettiin puheeksi ja ei kuulemma ala tehdä kahta eri ruokaa. Ollaan sitten jätetty ne kekkeri väliin.
Näinhän se menee. Olin juhlissa joissa oli yksi vegaani ja hänet oli huomioitu hienosti, usealla erilaisella ruokavaihtoehdolla. No pöydässä hän sitten totesi, että ei tarvitsisi olla näin monta eri vaihtoehtoa, kun kaikki söisivät vegaanisesti. Eli kymmenien henklöiden olisi pitänyt vaihtaa ruokatottumuksensa hänen takia.
Mitä vahinkoa kenellekään voi aiheuttaa jos yhden kerran juhlissa syö vegaanisesti? Jos mun juhliin ois tulossa joku vegaani niin hyvinkin saattaisin tehdä ainakin suurimman osan tarjottavista vegaanisena ihan siksi ettei tarvis tehdä montaa ruokaa. Niinkuin saattaisin tehdä kaikki ruuat yhden ruokavalion mukaan silloinkin jos tulee kala-allergikko, laktoosi-intolerantikko, gluteeniton (keliaakikko tosin on hankala kun kaikilla minun ruuanlaittovälineillä on tehty gluteenia sisältävää ruokaa, enkä tiedä osaisinko olla riittävän tarkka).
Totta, olenhan minäkin monesti tehnyt kaiken tarjottavan gluteenittomana, vaikka tulijoissa olisi ollut vain yksi keliaakikko. Aika erikoiselta tuntuisi, että joku alkaisi rutista siitä, että tämähän ei käy, koska hänen ruoassaan pitää aina olla gluteenia. Laktoosittomuus on myös nykyään ihan normi aina kun tarjoan jotakin, vaikka oma elimistöni ei sitä vaatisikaan.
Vegaanista en itse osaa laittaa, joten todella mielelläni syön mitä vain, mitä joku osaavampi on valmistanut. Kesällä kävin sikajuhlissa, joissa tuli vähän oksennusta suuhun kun näin sen vartaan, mutta kykenin katsomaan muualle ja olemaan syömättä. Tiesin kuitenkin sikajuhliin tulleeni, kuten varmaan moni tietäisi etukäteen, jos tarjoilu on vegaaninen. Hyvä jos jättävät sitten menemättä, jos kohtelias käytös on kertakaikkiaan mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Tavallista laktoositonta kasvisruokaa. Poissulkien ne kasvikset, joille olen allerginen. Ei niitä vegaaniöljyjä eikä mitään kaura yms maitoja, olen niille allerginen.
Ei minusta ole enää "ihan tavallista kasvisruokaa", jos mikään öljy ei käy, maitotuotteiden tulee olla laktoosittomia, vähänlaktoosinen ei käy, kauraa ei saa sisältää ja osa kasviksista ei käy. Minusta tuo on jo erityisruokavalio.
Hummuksella täytetyt pikkupaprikat, marinoidut herkkusienet, marinoidut kikherneet, oliivit valkosipulimarinadissa. Suolapähkinöitä. Tuhdimmaksi ruoaksi vaikka parsakaalipiirakka jonka täytteessä kaurakermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vegaaniöljy? Oliiviöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, auringonkukkaöljy vai mikä?
No ne kaikki öljyt. Palmuöljy ja rypsiöljy yms. Voin syödä vain voita ja sitäkin vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne kaikki öljyt. Palmuöljy ja rypsiöljy yms. Voin syödä vain voita ja sitäkin vain vähän.
Suosittelen joko toimittamaan tarkan reseptin etukäteen tai ottamaan omat eväät. Noilla ohjein ei ainakaan itseltä valitettavasti mieluinen tarjottava onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ole enää "ihan tavallista kasvisruokaa", jos mikään öljy ei käy, maitotuotteiden tulee olla laktoosittomia, vähänlaktoosinen ei käy, kauraa ei saa sisältää ja osa kasviksista ei käy. Minusta tuo on jo erityisruokavalio.
Kysymys oli mm minulle, joten hahmottelin mitä voisin syödä miinustaen lihan pois.
En voi syödä suurinta osaa vegaaniruuista ollenkaan mutta toi oli niinku kompromissi.
Itse olen tehnyt soija rouheesta suolasta piirakkaa eikä muut tajunnu tätä vaikka sanoin että tämä on kasvis piirakkaa.
Ainoa hyvä lihan korvike valmistuote, jota olen koskaan maistanut (vahingossa ostin) oli willja nugetit.
"ei halua tehdä kahta eri ruokaa"
Siinäpä se ongelman ydin.
Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.
Kaikki syömäni vegaaninen ruoka on ollut tähän mennessä hyvää. Olen Lontoota myöten käynyt vegaanisissa ravintoloissakin matkoillani. Itse olen lakto-ovo-vegetaristi.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.
Miksi kutsut juhliisi ihmisiä, joille et halua tarjota mitään? Jättäisit mieluummin kutsumatta ja kiukuttelematta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.
Väittäisin aika isolla otannalla, että useimmat:
a) etukäteen ruokavaliosta kysyttäessä ilmoittavat olevansa vegaaneja
b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista
Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.
Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.
Kaikkea paitsi
- soijanakkeja
- beyond meat burgeria tai pihviä
- härkis-pohjaista ruokaa
Eivät maistu hyviltä mun suuhun. Beyond meat ei maistu lihalta ja on täynnä trans-rasvaa ja muuta roskaa, tutkitusti epäterveellisempää kuin liha!
Vegaanista sushia syön aina jos sushia syön, koska en syö kalaa enkä lihaa (olen siis kasvissyöjä, en vegaani, itse). Suosikkini ovat avokado-sushit, tofu ja kurkku-maki. Hyvä puoli sekin ettei tarvi huolehtia ruokamyrkytysriskistä niin paljon kuin raa'an kalan kanssa.
Tykkäisin esim. kasvispihvi-burgereista vege-juustolla ja majoneesilla, nyhtökaura-hodareista, pizzasta, soijarouhe-tacoista (Hälsan's Kökillä on soijamureke joka käy hyvin jauhelihan tilalle miltei kaikkiin ruokiin, löytyy pakastealtaasta).
Mulla on vegaani-kavereita joten olen opetellut tekemään kaikista ruoista vegaaniversiot tarvittaessa. Makeat herkut teen aina vegaanisina niin on kahvipöytätarjottavaa jos joku vegaani tulee käymään. Kaura- ja soijamaito vaan tavismaidon tilalle ja kananmunan voi korvata No Egg -kananmunakorvike-jauheella. Hyvä puoli myös että säilyy kuivakaapissa kuukausia. Ainoastaan munakkaan ja marengin tekemiseen se ei sovi.
Iloisia kutsuja Ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Viiniä
Kaikki viini ei muuten ole vegaanista, koska "tavallinen" viini saatetaan kirkastaa käyttäen elöinperäisiä prosessiaineita. Näistä prosessiaineista yleisimpiä ovat kalaliima, gelatiini (liivate), kaseiini (maitoproteiini) ja albumiini (kananmunan proteiini).
Meillä linjattiin vastikään, että yhdistyksen varoilla ei enää osteta lihaa, kun sitä oli usea jäsen, lahjoittaja ja yhteistyökumppani kyseenalaistanut. Johan alkoi pari setämiestä vinkua, että tulkoot sitten vegaanit hoitamaan jatkossa kaikki yhdistyksen tehtävät. Lupasin ostaa raukoille jatkossa omalla rahallani makkarapaketit tapahtumiin, mutta ei kelvannut, kun heillä on oikeus ja tämä on syrjintää ja ihan hirveän epäreiluä koko elämä. Ehkä hiukkasen uhmaikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.
b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista
Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.
Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.
Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä linjattiin vastikään, että yhdistyksen varoilla ei enää osteta lihaa, kun sitä oli usea jäsen, lahjoittaja ja yhteistyökumppani kyseenalaistanut. Johan alkoi pari setämiestä vinkua, että tulkoot sitten vegaanit hoitamaan jatkossa kaikki yhdistyksen tehtävät. Lupasin ostaa raukoille jatkossa omalla rahallani makkarapaketit tapahtumiin, mutta ei kelvannut, kun heillä on oikeus ja tämä on syrjintää ja ihan hirveän epäreiluä koko elämä. Ehkä hiukkasen uhmaikäistä.
No, setämiehet on ihan oikeassa. Jos heidän panoksensa on yhdistykselle mitätöidään tuolla tavalla, niin todellakin ituhipit saavat hoitaa hommat. Tsemppiä setämiehille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.
Miksi ei olisi? Syötkö pelkkää lihaa?
Kevätrullia jollain herkkudipillä, quacamolee ja tortillasipsejä, jos ruoka ruokaa, niin uuniperuna salaatilla, avokadolla ja vegaanisesta tuorejuustosta tehty täyte. Esim aurinkokuivattu tomaatti toimii aina. Myös sushista tykkään kovasti ja sielläkin paljon hyviä kasvisversioita 👌