Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Härkisstroranoff, linssidahl, täytetyt paprikat - jos ei ole iso joukko jolle kokkaa.
Papu-kasvisvuoka.
Kasvisruoan maustaminen eroaa liharuokien maustamisesta.
Lihansyöjille ei kannata tarjota mitään korviketta, mitä tuo härkisstroganoff lähinnä on. He vertaavat sitä kumminkin lihastroganoffiin.
Hyvää hummusta.
Mitään soijasta valmistettua en mielelläni söisi, enkä mitään mukalihaa (seitan, vegaaniset nakit tms). Rehellistä kasvisruokaa ja esim. palkokasvit saavat mieluusti olla ihan omassa olomuodossaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni semmoisia joissa on aitoja aineita. Eli jätän "kermat, juustot, lihat, majoneesit" syömättä.
Tykkäisin tuoreista hedelmistä tehdystä hedelmäsalaatista tai patongista jonka päällä olisi yrteistä, siemenistä ja öljystä tehtyä pestoa ja tomaatti siivuja.
Millä hiivalla on patonki leivottu? Mistä saat kotimaista luomuhiivaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvää hummusta.
Mitään soijasta valmistettua en mielelläni söisi, enkä mitään mukalihaa (seitan, vegaaniset nakit tms). Rehellistä kasvisruokaa ja esim. palkokasvit saavat mieluusti olla ihan omassa olomuodossaan.
Erehdyin ostamaan vegaanisia nakkeja. Kova nälkä saa olla että saa syötyä. Muistuttavat muovailuvahaa. Juuri paistoin paloina öljyssä, laitoin paprikaa ja currya. Nyt maistuu paprikassa ja curryssa paistetulta muovailuvahalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää hummusta.
Erehdyin ostamaan vegaanisia nakkeja. Kova nälkä saa olla että saa syötyä. Muistuttavat muovailuvahaa. Juuri paistoin paloina öljyssä, laitoin paprikaa ja currya. Nyt maistuu paprikassa ja curryssa paistetulta muovailuvahalta...
Ei kannata ostaa. En ole vegaani, vaan kasvissyöjä. En ikinä osta mitään vegaanisia nakkeja tms. kun en saa niitä syötyä. Ne ei ole hyviä. Kun teen meidän perheen lihan syöjille nakkikastiketta, me kasvistyypit syödään jotain ihan muuta. Viimeksi syötiin perunoiden kanssa kastiketta ja hernepihvejä.
Joku tuhti curry-tyyppinen kastike keitetyn riisin kanssa, että pysyy nälkä pois edes pari tuntia. Jälkiruoaksi esim. avokado-suklaamousse. Älkää tarjotko vieraille mitään sokerivedellä kokoon kyhättyjä mannaryynikakkuja jälkiruoaksi, ne eivät ole suutuntumaltaan miellyttäviä.
Ylipäätään ei mitään länsimaisiin lihankorvikkeisiin perustuvia sötkötyksiä, vaan mieluummin jotain etnisiä ruokia, jotka ovat alunperinkin olleet lihattomia. Ne maistuvat hyvältä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai kutsuilla voisi kerran syödä mitä vaan (koskee myös vegaania), mutta yleisesti en syö soijaa, epämääräisiä kasvirasvoja, siemenöljyjä, viljaa tai keinomakeitusta. Välttelen lisäaineita, sokeria ja muuta prosessointia ja luonnotonta.
Mä varmaan ratkaisisn asian niin, että tekisin jotain perus keittoa tai vuokaruokaa, joista toisen normaalina ja toisen vegaanisena. Esim. joku keitto tai kiusaus. Salaatin pohja vegaaninen ja siihen erikseen lisättäviä täydennyksiä, jokainen ottaa mitä haluaa.Tämä oli kyllä fiksu ja älykäs ehdotus.
Salaatti, jonka itse rakentavat. Monta kaunista pikkukulhoa täynnä ihania vaihtoehtoja. Jos joku ei tiedä, onko vegeä, niin pöydän toiselle puolelle vegetarjottavat ja toiselle taas kaikki epämääräinen.
Tästä mä ainakin tykkäisin. Ja olisi kiva, pienessä mittakaavassa kokeilla kaikkea uutta.
Kauniin aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille toivottaen.
🌼🌻🏵🌞💛🙂😺
Mitä tämä epämääräinen ei-vege on?
Vierailija kirjoitti:
Mamaki kirjoitti:
Valkosipuliperunat voi hyvin tehdä kaurakermaan.
Joo niistä tulee ihan yhtä hyviä. Meillä ei ole perheessä vegaaneja, mutta muutamalla tulee vatsa nykyisin maidosta kipeäksi, niin käytän ruoanlaitossa kauramaitoa tai -kermaa.
Mulla vatsa parani kun tajusin viimein jättää kauran pois. Eli jos ruuassa on kauraa, en sitä pysty syömään tai menen ripulille.
Olen tänne jo jotain vaihtoehtoja kirjoittanutkin, mutta tuli mieleen vielä yksi. Söin jokin aika sitten tosi hyvää punajuurikiusausta. Sen kanssa oli jotain rapsakoita nugettimaisia juttuja. En tiedä, mitä niissä oli, mutta hyviä olivat. Ainakin sisälsi jotain pähkinää.
Esimerkiksi karjalanpiirakoita ja päälle laitettavaksi vegaanista levitettä. Erilaiset vegaaniset kuivakakut yms. on kans hyviä.
Itse hyödyn kala- ja muna-allergisena tästä vegaanituotteiden lisääntymisestä, vaikka lihaa syönkin :)
Koko alkuperäinen kysymyksen asettelu ontuu siinä mielessä, että luovaa ruuanlaittoa harrastava sekasyöjä syö väistämättä jo monia eri vegaanisia ruokia ja/tai lisukkeita jo ihan omassa ruokavaliossaan.
Esim. itse syön monta kertaa viikossa uunissa paahdettuja satokauden kasviksia, jotka on suihkutettu oliiviöljyllä = vegaaninen.
Uunikasvisten kanssa voi valmistaa toisessa astiassa jotain muuta, joko eläinperäistä tai vegaanista. Tai syödä jotain kylmää lisuketta, eläinperäistä tai vegaanista.
Kylmistä vegaanisista tulee mieleeni erilaiset paputahnat esim. leivän päällä- Lämpimistä tomaatti-linssi-paistos tai falafelit.
Vierailija kirjoitti:
Koko alkuperäinen kysymyksen asettelu ontuu siinä mielessä, että luovaa ruuanlaittoa harrastava sekasyöjä syö väistämättä jo monia eri vegaanisia ruokia ja/tai lisukkeita jo ihan omassa ruokavaliossaan.
Esim. itse syön monta kertaa viikossa uunissa paahdettuja satokauden kasviksia, jotka on suihkutettu oliiviöljyllä = vegaaninen.
Uunikasvisten kanssa voi valmistaa toisessa astiassa jotain muuta, joko eläinperäistä tai vegaanista. Tai syödä jotain kylmää lisuketta, eläinperäistä tai vegaanista.
Kylmistä vegaanisista tulee mieleeni erilaiset paputahnat esim. leivän päällä- Lämpimistä tomaatti-linssi-paistos tai falafelit.
No sepä, kun suomessa ei taida olla yhtään lihasyöjä-ihmistä, vaan sekasyöjiä ja vegaaneja.
Kevät kirjoitti:
Esimerkiksi karjalanpiirakoita ja päälle laitettavaksi vegaanista levitettä. Erilaiset vegaaniset kuivakakut yms. on kans hyviä.
Kunhan ei ole sitä "munavoita" eli tofua, mustaa suolaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni semmoisia joissa on aitoja aineita. Eli jätän "kermat, juustot, lihat, majoneesit" syömättä.
Tykkäisin tuoreista hedelmistä tehdystä hedelmäsalaatista tai patongista jonka päällä olisi yrteistä, siemenistä ja öljystä tehtyä pestoa ja tomaatti siivuja.Millä hiivalla on patonki leivottu? Mistä saat kotimaista luomuhiivaa?
Miksi tarvisin kotimaista luomuhiivaa?
Tuskin löydän kotimaisia luomu appelsiineja tai ananaksiakaan hedelmäsalaattiin?
Kevät kirjoitti:
Itse hyödyn kala- ja muna-allergisena tästä vegaanituotteiden lisääntymisestä, vaikka lihaa syönkin :)
Karjalanpiirakka juhlissa vähän kyllä edellyttää sitä munavoita. Ihan oikeasta voista tehtyä munavoita. Ei se muuten juhlalle tunnu...
Samaan päätyisin kuin moni muukin: jotain itse koostettavaa tarjoilua, jiosta jokainen poimii mitä haluaa.
Pikkujouluissa työpaikan vegaanille oli hankittu vegaanit tarjoiltavat juustopöytään. Ei se itsekään lopulta niitä tahnoja, levitteitä ja vegejuustoa syönyt.
Pekonirasvassa paistettuja kasviksia. Mmmmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Härkisstroranoff, linssidahl, täytetyt paprikat - jos ei ole iso joukko jolle kokkaa.
Papu-kasvisvuoka.
Kasvisruoan maustaminen eroaa liharuokien maustamisesta.Lihansyöjille ei kannata tarjota mitään korviketta, mitä tuo härkisstroganoff lähinnä on. He vertaavat sitä kumminkin lihastroganoffiin.
Hyvä pointti, ja olen täsmälleen samaa mieltä. Ei mitään lihankorvikkeita. Reilusti vaan kasviksia, kun on kasviksista kyse. Jos ei ole varma mistä vieraat tykkää niin esimerkiksi tacoja tai tortilloja on helppo tarjoilla juhlissa, erilaisia täytteitä voi laittaa erikseen eri kuppeihin ja jokainen ottaa sitä mistä tykkää.
Huh, huh. Onneksi oma ystävä- ja tuttavapiirini koostuu tervehenkisistä lihansyöjistä, joille maistuu normaali ruoka. En lähtisi kiusaamaan itseäni minkään vegaanilahkon kutsuihin yhtä vähän kuin osallistuisi Jehovan Todistajien tilaisuuteen.
Tulisuus ei ole kaikkien suomalaisten makuun. Minä pidän tulista ruokaa mitättömän makuisena, en maista niissä juuri muuta kuin tulisuutta.
Jos haluaa vieraat ruokkia kylläisiksi niin hedelmät eivät ole ratkaisu. Lyhytaikaisiin kutsuihin käy kyllä, sitten voi mennä muualle syömään.