Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Ei soijaa, tofua, palkokasveja, punajuurta, gluteenia eikä sieniä - vatsa ei kestä näitä.
Mielellään ei myöskään kookosta, mutta maailma ei kaadu, vaikka sitä olisikin.
Ei kannata tehdä asiasta numeroa.
Nykyiset kaurakermat, mifut yms lihankorvikkeet jne ovat niin hyviä, että tavallinen ihminen ei oikeasti erota, onko siinä kastikkeessa nyt käytetty lehmän maidosta tehtyä kermaa vai kaurakermaa, jos asiaa ei erikseen oteta puheeksi. Meillä on kotona kaksi raavasta lihansyöjää, eivätkä huomaa mitään eroa esim. pasta bolognesessa, makaronilaatikossa tai chili sin carnessa, että onko se ruoka nyt vegaanista vai ei.
Illalliskutsuilla nyt harvemmin tietysti tarjoillaan mitään makaronilaatikkoa. Itse tekisin ehkä jotain currya tai lähi-idän ruokia - Hyvä kasviskastike, riisiä, pitaleipää, erilaisia tahnoja... Tulipas nälkä!
Suolakeksejä, maalaisleipää tai patonkia paputahnalla ja hummuksella, ruokaisa salaatti marinoiduilla pavuilla tai vatsaystävällisemmällä rapeeksi paistetulla herniksellä, pinaattipiirakkaa yms. Makeita herkkuja voi tehdä melkein mitä vaan superhelposti vegaanisena. Browniepaloja rockyroad tyyliin, minimuffineita jne.
Dominot, Fazerin prinsessapiparit ja carnevalkeksit, monet Fazerin karkkipussit (mm. marianne, ässä mix, tutti frutti), Pandan tumma suklaa ovat kaikki vegaanisia.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ehdotat? Ei-vegaani ei tiedä vegaruuista.
No kyllä mä ainakin ei-vegaanina kokkaan usein myös vegaanista ruokaa.
Hae vaikka täältä ideoita
https://www.pinterest.co.uk/search/pins/?q=vegan%20party%20food&rs=typed
meilläpäin ei ole yhtään vegaania niin ei ole ongelmaakaan...
Vierailija kirjoitti:
Jotain muuta kuin soijaa, jonka viljely tuhoaa nopeammin metsiä kuin ehdit sanoa "palmuöljy" tai "hyi turkis". Bonuksena olisi tietty kiva, jos se maistuisikin hyvälle. Tähän mennessä en ole syönyt mitään. hyvää vegaanista ruokaa ja syön lihaa vain 2x viikossa.
Mikään kasvi tai hedelmä ei siis kelpaa? Pelkkää lihaako syöt? Kahvipullaksi jauhelihapihvi ja sillai?
Aika monikin väittämänsä mukaan ei pysty syömään hernekeittoa(palkokasvi) perunaa missään muodossa (kasvi) ruisleipää (vege sekin) riisiä, makaroonia(kasveista molemmat eli vegeä) ja juomaksikin kai käy vain lihaliemi, kerta suurin osa muista juomista on vegeä. Tämmöiset extremet sitten haukkuvat vegaaneja nyrpistelijöiksi?
Joku hyvä kasvispiirakka. Gratinoitu kukkakaali/parsakaalipaistos, ei tule usein kotona tehtyä
Ei soijaa (eikä siis tofua), eikä papuja tai linssejä. Monen maha ei kestä niitä. Ihan rehellisiä salaatteja, joiden lisukkeet voisi koostaa itse. Voisihan joku lisuke olla fetaa tai tonnikalaakin, jonka veget voi jättää ottamatta?
Risotto vois olla ok, mutta tykkäsin siihenkin lisukkeeksi juustoa enkä mitään kasvisrasvatöhnöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ehdotat? Ei-vegaani ei tiedä vegaruuista.
No kyllä mä ainakin ei-vegaanina kokkaan usein myös vegaanista ruokaa.
Hae vaikka täältä ideoita
https://www.pinterest.co.uk/search/pins/?q=vegan%20party%20food&rs=typed
Ihania ideoita, kiitos linkistä, Texas cowboy caviar lähtee heti kokeiluun!
Samaa mieltä kuin muutkin, ei mitään korvaavia tuotteita vaan rehellistä kasvisruokaa. Ja lisukkeissa voi olla ei-vegaaniakin, veget jättää sen sitten pois tai laittaa ne kaurakermakorvikkeetkin tms. erilleen.
Joku salaattibuffet vois toimia, poteiinit ja kastikkeet erillään ja muutenkin joka laji omasta kipostaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lihan korvikkeet pois.
Tofun hyväksyisin, vaikka sekin on alun perin lihan korvike. Muuten kyllä samaa mieltä, ei korvikeruokia!
Hummus on ihanaa, baba ganoush hyvää myös. Pidän hyvistä oliiveista, niistä jotka ei ole mitään halvinta bulkkilaatua, ja viininlehtikääryleistä. Papuja ja linsseja voi tarjota marinoituna salaattina. Kevyen tulisesti maustettu tomaatti-avokadosalaatti säestäisi noita hyvin. Hyvää rapeaa esim. siemeniä tai pähkinöitä sisältävää leipää lisäksi. Kevät- ja kesärullia voi tehdä vegaanisina (olen itsekin joskus tehnyt nyyttäreihin).
Ai niin, sisilialainen caponata on ihanaa kanssa, voi syödä sekä lämpimänä että kylmänä. Ratatouille samoin.
Lämpimältä puolelta tykkään provencelaistyylisestä reippaasti valkosipulilla maustetusta papukeitosta, jossa on jotain isokokoisia papuja (voipapuja, valkopapuja tms.) ja yrttejä ja mitä kasviksia kulloinkin. Hyvää tofu-cashew-nuudeliwokkia olen joskus saanut. Itselläni on muutama hyvä papupataresepti, joita tulee aina toisinaan kokkailtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofun hyväksyisin, vaikka sekin on alun perin lihan korvike. Muuten kyllä samaa mieltä, ei korvikeruokia!
Hummus on ihanaa, baba ganoush hyvää myös. Pidän hyvistä oliiveista, niistä jotka ei ole mitään halvinta bulkkilaatua, ja viininlehtikääryleistä. Papuja ja linsseja voi tarjota marinoituna salaattina. Kevyen tulisesti maustettu tomaatti-avokadosalaatti säestäisi noita hyvin. Hyvää rapeaa esim. siemeniä tai pähkinöitä sisältävää leipää lisäksi. Kevät- ja kesärullia voi tehdä vegaanisina (olen itsekin joskus tehnyt nyyttäreihin).
Ai niin, sisilialainen caponata on ihanaa kanssa, voi syödä sekä lämpimänä että kylmänä. Ratatouille samoin.
Lämpimältä puolelta tykkään provencelaistyylisestä reippaasti valkosipulilla maustetusta papukeitosta, jossa on jotain isokokoisia papuja (voipapuja, valkopapuja tms.) ja yrttejä ja mitä kasviksia kulloinkin. Hyvää tofu-cashew-nuudeliwokkia olen joskus saanut. Itselläni on muutama hyvä papupataresepti, joita tulee aina toisinaan kokkailtua.
Onko kotijuusto myös lihankorvike, kun tehdään samalla lailla kuin tofu?
Mistä ihmeestä muuten tulee käsitys, että tofu olisi lihankorvike?
Savutofupiiras. Vegaaniset kakut on usein myös ihan hyviä.
Raikkaat salaatit maistuu kaikille. Myös gratinoidut vihannekset/ juurekset maistuu. Rosmariiniporkkanat, coleslaw. Mitään lihan tai juuston korvikkeita en kaipaa.
Ei soijaa, ei lihan- tai kalankorvikkeita.
Vaikka arabialaisia pikkuannoksia alkuu, intialaista currya pääruuaksi.
Pastaa, risottoa, chili sin carne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on joku ihme pinttymä siitä, että kasvis jalostettuna on pahasta ja korvike ja tekoruokaa ja vaikka mitä. Kaikki kasvikset pitäisi siis nauttia aidossa muodossa, mitä ikinään se tarkoittaakaan. Tämä sama "logiikka" ei koske eläinperäisituoteita. Esimerkiksi maidosta prosessoidut juustot, jugurtit ja jäätelöt ovat aitoa ruokaa, samoin kuin lihasta prosessoidut makkarat ja pihvit. Vastaava kasvisten prosessoiminen taas tekee ruoasta epäaitoa.
Jännäksi tämän tekee se, että viljasta saa leipoa leipää, mutta jos sen vehnän joukkoon lisäät jauhoksi jauhettuja kikherneitä ja leivotkin leivän sijasta seitania, asia ei ole enää ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotijuusto ei ole lihankorvike, ja sen tekoprosessi on paljon yksinkertaisempi kuin tofun valmistaminen. Pitää nimittäin suorittaa muutama vaihe, ennen kuin soijapavut ovat maitomaisessa muodossa, josta voi vamistaa tofua. Juusto myös on paljon vanhempi keksintö kuin tofu. Tofua ei ehkä keksitty lihankorvikkeeksi, mutta sen käytön yleistymiseen on kuitenkin lihansyönnin kieltävä buddhalaisuus vaikuttanut. Kotijuustoa taas ei ole syöty lihan korvikkeena. Samat ihmiset, jotka sitä ovat syöneet, ovat halukkaasti pistelleet myös lihaa.
Onko jokin korvike vai ei, sen ratkaisee käyttöhistoria, ei valmistusprosessi. Tofu tosin on historiansa myötä jo niin vakiintunut osaksi itäaasialaista keittiötä, ettei sitä oikein voi enää pitää korvikkeena siellä.
Rillikylkee kanankoipee ja kinkkuva, Amerikan herkkuva.
Mitä vaan, mulle kelpaa kaikki vegaaninen.