Kaikki ovat jossain lahjakkaita. Mikä on sinun lahjasi?
Onko sinulla vaikka ylitaipuvat nivelet? Mitä tahansa saa sanoa.
Kommentit (403)
Teoriani on että lahjakkuus on aivojen ja kehon kykyä oppia tai vastaanottaa tietoa.
Liikunnallisesti lahjakas on ihminen jonka aivot ja keho vastaanottaa hyvin uutta liikkumiseen liittyvää tietoa, matemaattisesti lahjakas on ihminen jonka aivot vastaanottaa numeroihin liittyvää tietoa.
Ja olen päätellyt että tämä on osittain perinnöllistä. Ja että lahjaton ihminen voi opetella samaa asiaa kuin lahjakas, mutta lahjakas oppii sen asian helpommin, tehokkaammin ja nopeammin päästen lyhyessa ajassa huomattavasti korkeammalle tasolle. Lahjaton mahdollisesti ei ehdi ihmiselämänaikana oppia kyseistä asiaa tai luovuttaa jossain välissä.
Tällä perusteella sanoisin että olen lahjaton matematiikassa ja liikkumisessa. Sanoisin että näkömuistini, väriyhdistelmien taju, käsityöt ja yksityiskohtien huomaaminen ovat lahjakkuuksiani.
Olen hyvä murehtija joka on aina huolissaan jostain.
Osaan todella monia asioita hieman, mutta en mitään mestarillisesti. Olen erittäin hyvä piirtämään, minulla on visuaalista silmää, teen käsilläni melkein mitä vain; ompelen, kaavoitan, neulon, leivon hienoja kakkuja, sidon kukkia ym. Osaan myös soittaa pianoa ja muita soittimia sekä laulan hyvin. Olen kiinnostunut monista asioista ja opin todella helposti.
Toisaalta myös kyllästyn nopeasti, enkä jaksa toistaa samaa asiaa kovin monta kertaa, joten siinä ehkä syy miksi en ole jaksanut koskaan kehittää itseäni yhdessä asiassa täydelliseksi.
Olen hyvä piirtämään mallista. Osaan siis piirtää vaikka eläimiä valokuvasta mallia katsoen lyijykynällä siten, että piirros on hyvin aidon näköinen, valokuvamainen.
En kuitenkaan osaa piirtää värejä käyttäen niin hyvin ja jos minun täytyy piirtää vaikka pupu nopeasti ilman mallia niin piirrän sen samalla tavalla kuin lapsi :D
Minulla on erikoislahjakas leivänpaahdinpeukalo. Ränkkä paahtimemme nappula ei meinaa jäädä suosiolla pohjaan, mutta peukalollani se onnistuu lähes aina kerrasta. Kumman tahansa käden. Mutta ei muilla sormilla. Mies tätä ällistelee ja ihmettelee. On itse monessakin asiassa superhyvä. Minä lähinnä melko hyvä.
Tämä on supertaitoni 👍
Ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn haistamaan onko ruoka suolaista .
Johtaja Turhapuro?
Hyvä kielipää. Opin vieraat kielet helposti ja nopeasti.
Kirjallinen lahjakkuus, ollut aina. Huomioitiin jo koulussa.
Olen hyvä monella alalla, vähemmän hyvä mutta en huono matematiikassa.
Olen maailman paras minä!
Olen lahjakas olemaan lahjakas melkein missä tahansa asiassa mitä teenkin. Mukaan lukien muiden ärsyttämisessä, kuten suurinta osaa nyt ärsyttää kun sanoin tuon. Isoa osaa ihmisistä ärsyttää lahjakkuuteni, kouluaikana varsinkin se suututti toisia lapsia ja ärsytti usein opettajiakin, koska en kuitenkaan ole mikään kiltti tyttö, ellen satu haluamaan olla. Lähipiirissäni on ihmisiä, joita ärsyttää sekin, etten ole hyödyntänyt lahjakkuuttani rikastumiseen, vaan olen asettanut etusijalle mukavan elämän ja tyytynyt keskinkertaiseen toimeentuloon, mutta lahjakkuutta kai sekin, että olen saavuttanut minimaalisella vaivalla maksimaalisen hyödyn ja olen tyytyväinen elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Osaan todella monia asioita hieman, mutta en mitään mestarillisesti. Olen erittäin hyvä piirtämään, minulla on visuaalista silmää, teen käsilläni melkein mitä vain; ompelen, kaavoitan, neulon, leivon hienoja kakkuja, sidon kukkia ym. Osaan myös soittaa pianoa ja muita soittimia sekä laulan hyvin. Olen kiinnostunut monista asioista ja opin todella helposti.
Toisaalta myös kyllästyn nopeasti, enkä jaksa toistaa samaa asiaa kovin monta kertaa, joten siinä ehkä syy miksi en ole jaksanut koskaan kehittää itseäni yhdessä asiassa täydelliseksi.
Onko sinussa tämän myötä sama piirre kuin minussakin (kun olen samanlainen), ettet oikein osaa arvostaa omia taikka muidenkaan lahjoja noissa asioissa, kun kaikki on itselle niin helppoa? Mun on vaikea antaa kovin paljoa arvoa monillekaan taidoille pois lukien huippulahjakkuudet, koska osaan itse niin paljon ja opin helposti melkein mitä vaan. Sama juttu myös tuon lahjojen huippuun hiomisen kanssa, koska kyllästyminen tulee pian. Mun on välillä myös vaikea muistaa, ettei asiat ole yhtä helppoja kaikille.
Musikaalisuus, taiteellisuus, muisti+äly, matemaattisuus, ruuanlaitto, kielipää. Oikeastaan voin oppia lähes missä vaan hyväksi, kun olen todennäköisesti Asperger. Ihmissuhteet tuottavat joskus hankaluuksia.
Olen nähnyt miten paljon lahjakkuutta meni hukkaan ,kun ei saanut koulutusta syrjäseutujen lapset . Laulu, maalaus,matematiikka ,kirjallinen,diplomaatin , käytännön ja suunnittelun lahjakkuudet tunnistin jo 50-60 luvuilta . Piti mennä töihin heti , eikä suhteilla . Oma maakin sorsi , mutta Ruotsi otti puolenmiljoonaa työntekijää . Mys Kostamus , rakentaminen toi rahnaa . Kiitos niistä .
Olen lahjakas tekemän yksinkertaisista asioista monimutkaisia.
Kerrospukeutuminen. Osaan pukeutua ja varustautua aina sään mukaan. Eväät on usein mukana, jos olen pitkällä lenkillä tai vain aurinkoa ottamassa. Ja peppualusta on aina mukana.
Tänäkin talvena, kun tuuli nousi myrskylukemiin, laitoin toppatakin alle toisen tuulenpitävän ohuen takin. Joskus töihin kävellessä etureidet jäätyivät, vaikka muualla oli lämmin. Leikkasin Ikean fleece huovasta pötkylät reisien ja polven päälle. Töissä vain vetäisin ne pois. Keinot ei lopu koskaan.
Olen lahjakas lahjattomuudessa...
Olen kova panemaan, 4-5 kertaa vuorokaudessa
Olen sitkeä kuin kaktus mutta ilman vettä en pärjää.
Oon tosi hyvä kiukuttelemaan ja mököttämään.
Harmittaa oikein, etten ole missään kunnolla lahjakas. Olen tasainen suorittaja, mutta huippu jää saavuttamatta aina niissä paremmissakin jutuissa. Olisi ihanaa, kun edes joskus loistaisi.