Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?

Vierailija
05.05.2021 |

Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.

Kommentit (259)

Vierailija
121/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit pyytää korjausta tekstiin. Tarkistan aina itse kirjaukset ja pyydän muutoksia jos asiaa ei ole kirjoitettu hyvin, se ei pidä paikkaansa tms.

Korjausta???

Korjaus:

- pyydetään kirjallisesti lomakkeella, jossa kerrotaan mitä ja miksi halutaan poistaa ja mihin muotoon. Perustelut yms.

- asia käsitellään ja tehdään päätös muutetaanko jotain tai ei mitään ja tämä päätös perustellaan

- alkuperäinen versio ei poistu ikinä paperista. Se vain peitetöön uuden version alle ja on sieltä alta klikattavussa milloin tahansa.

Eli mikä "korjaus"?

-------

"Potilasasiakirjamerkinnät on korjattava niin, että sekä alkuperäinen että korjattu merkintä ovat luettavissa. Korjauksen tekijän nimi, virka-asema, korjauksen ajankohta ja peruste on merkittävä potilasasiakirjoihin."

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…

"...alkuperäinen teksti on etsittävissä käyttöön..."

https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilastiedot_ja_asiakirjat/Potil…

Onko potilaskertomuksessasi virhe?

Tee korjauspyyntö sille terveydenhuollon yksikölle, jossa olet asioinut. Yksilöi, mitä vaadit muutettavaksi tai poistettavaksi ja perustele vaatimuksesi. Mitä yksilöidympi, perustellumpi ja selkeämpi vaatimus on, sitä paremmin se pystytään käsittelemään.

Tee kirjallinen pyyntö asiattoman merkinnän poistamiseksi. Jos vaatimusta ei hyväksytä, potilas saa tästä kirjallisen todistuksen, jossa tulee olla syyt korjauksen tai tiedon poistamisen epäämiseen.

https://yle.fi/uutiset/3-10079177

T. Kokemusta on

No minulle on aina sanottu ettei mitään voi korjata enää sen jälkeen kun kaksi viikkoa on kulunut. Kahden viikon sisällä taas ei mitään edes välttämättä ole tullut nähtävillekään puhumattakaan että olisi aikaa koko ajan kytätä. Järjetöntä.

Vierailija
122/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on kerran vuodessa oikeus MAKSUTTA tarkastaa, ketkä ovat hänen potilastietojaan käsitelleet. Jos niissä on yhtään mitään epäselvyyksiä, kannattaa laittaa selvityspyyntö. Jos haluaa tarkistaa useammin, siitä joutuu maksamaan. Suosittelen ihan jokaista niin julkisen kuin yksityisen sektorin asiakasta käyttämään tämän oikeutensa. Omissa sairaskertomustiedoissani ei ole mitään salattavaa, mutta tarkistan asian joka vuosi. Ihan vain siksi, että tällä tavalla voin omalla kohdallani valvoa, että tietosuojalakeja noudatetaan. Lomakkeet tietojen tarkastuspyyntöön löytyy sairaanhoitopiirien ja kuntien sivuilta. Voi myös lähettää vapaamuotoisen tarkistuspyynnön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?

Juu. Kävin taannoin terkkarin psykiatrisella sh;lla muutamia kertoja. Koko ajan kynä sauhuten kirjoitti jotain muistiin. Alkoi sekin ahdistaa.

Miksi ihmeessä?

Haluatko, että kerrot täsmälleen samat asiat jokaiselle sinua hoitavalle? Eihän siinä olisi mitään järkeä.

Olen erään omaisen tukena ollut hänen monilla sairaalajaksoillaan. Lisäksi sosiaalityöntekijöt käyneet useasti kotona. Aina kysellään toistamiseen samat perusasiat eli ilmeisesti kirjatut tiedot eivät sitten kuitenkaan siirry eteenpäin tai ole tarpeen tullen omakannasta luettavissa. Kysyinkin kerran että eikö näitä kertomiani perustietoja kirjata mihinkään.

Vierailija
124/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit pyytää korjausta tekstiin. Tarkistan aina itse kirjaukset ja pyydän muutoksia jos asiaa ei ole kirjoitettu hyvin, se ei pidä paikkaansa tms.

Korjausta???

Korjaus:

- pyydetään kirjallisesti lomakkeella, jossa kerrotaan mitä ja miksi halutaan poistaa ja mihin muotoon. Perustelut yms.

- asia käsitellään ja tehdään päätös muutetaanko jotain tai ei mitään ja tämä päätös perustellaan

- alkuperäinen versio ei poistu ikinä paperista. Se vain peitetöön uuden version alle ja on sieltä alta klikattavussa milloin tahansa.

Eli mikä "korjaus"?

-------

"Potilasasiakirjamerkinnät on korjattava niin, että sekä alkuperäinen että korjattu merkintä ovat luettavissa. Korjauksen tekijän nimi, virka-asema, korjauksen ajankohta ja peruste on merkittävä potilasasiakirjoihin."

Tee korjauspyyntö sille terveydenhuollon yksikölle, jossa olet asioinut. Yksilöi, mitä vaadit muutettavaksi tai poistettavaksi ja perustele vaatimuksesi. Mitä yksilöidympi, perustellumpi ja selkeämpi vaatimus on, sitä paremmin se pystytään käsittelemään.

Tee kirjallinen pyyntö asiattoman merkinnän poistamiseksi. Jos vaatimusta ei hyväksytä, potilas saa tästä kirjallisen todistuksen, jossa tulee olla syyt korjauksen tai tiedon poistamisen epäämiseen.

T. Kokemusta on

No minulle on aina sanottu ettei mitään voi korjata enää sen jälkeen kun kaksi viikkoa on kulunut. Kahden viikon sisällä taas ei mitään edes välttämättä ole tullut nähtävillekään puhumattakaan että olisi aikaa koko ajan kytätä. Järjetöntä.

Mitään kahden viikon rajoitusta ei ole. Voit korjauttaa virheelliset tietosi vaikka 10 vuoden päästä. Ihan puppua väittää, ettei niitä voisi korjata. Olen itse it-puolella potilastietojärjestelmissä ja voin korjata vaikka 20 vuotta vanhoja tietoja. Jos kirjauksen tehnyt lääkäri tai hoitaja ei voi enää korjata tietoja, sillon hän ottaa yhteyttä tietohallintoon, joka korjaa tiedot, Ja jos tietohallintokaan ei pysty korjaamaan virhettä, tietohallinto ottaa yhteuttä tietojärjestelmän toimittakaan, joka korjaa tiedot. 

t. Tietojärjestelmän toimittaja, joka aika ajoin korjailee virheellisiä tietoja editoimalla suoraan tietokantaa

Vierailija
125/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausta???

Korjaus:

Eli mikä "korjaus"?

-------

T. Kokemusta on

Minun käsittääkseni sairauskertomusjärjestelmään pääsee tekemään kirjausmuutoksia vielä senkin jälkeen kun teksti on hyväksytty. Tosin se muuttaminen vaatii enemmän työtä kuin sellaisen tekstin muuttaminen, jota ei ole vielä hyväksytty - siis kirjauksen tehnyt lääkäri (tai muu henkilö) lyönyt tekstiä täysin lukkoon omalla hyväksymismerkinnällään.

Se taas miten se korjattu siirtyy Kantaan, niin kai se menee Kantaan sitten kun tietoja siirretään, pakkohan sen korjatunkin merkinnän on siirtyä Kantaan, jota ammattilaiset käyttävät lähdeaineistona muissakin kuin kirjaajan omassa toimipaikassa. Siis voihan se muutos koskea jotain olennaisen tärkeää lääkitysmerkintää tai röntgenlausunnon teossa tapahtunutta virhemerkintää tai jotain muuta olennaisen tärkeää, joka on tärkeä saada siirrettyä myös sinne Kantaan korjattuna versiona.

Korjaus hyväksymisen jälkeen on vain työläämpää. Se taitaa vaatia atk-osaston apua. Niin, ja jos atk-osasto tai järjestelmän tekninen ylläpito joutuu sekaantumaan korjausmerkintöjen tekoon niin heillä on samat vaitiolovelvollisuudet kuin terkkarin omalla väellä.

Vierailija
126/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksat tuollaista rumbaa?

Vierailija
127/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokitiedot

Potilaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen antajalta kirjallisesta pyynnöstä viivytyksettä lokirekisterin perusteella maksutta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja viimeisen kahden vuoden aikana sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste.

Just tää. Oikeus on joo saada lokitiedot, mutta selkeitä käytännön ohjeita saa metsästää kissojen ja koirien kanssa. Eli minne se pyyntö lähetetään vai pitääkö tiedot pyytää eri paikoista, esim. sairaala ja tk erikseen? Miks näitä ei voida selkeästi kertoa, esim. omakannassa tms., se olisi se oleellisin asia eikä liiba laaba selostukset valviran sivulla.

Siinä on muutenkin niin monta klikkinappia, että olisi voinut lisätä kaksi. Klikkaa tästä, jos haluat jotain poistettavaksi/muokattavaksi, klikkaa tästä, jos haluat tietää kuka katseli tietojasi ja miksi. Voi olla, että kirjausten laatu paranisi ja asiattomat katselijat jäisivät nopeammin kiinni.

Paitsi kanta on vain ikään kuin sovellus jonka kautta pystyt lukemaan omat tietyt potilaskertomuksesi, et edes kaikkia. Ei se kanta itsessään ole se mitä terveydenhuolto käyttää.

Vierailija
128/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

GDPR:n mukaan rekisterinpitäjä saa tosiaan kerätä vain niitä tietoja, jotka ovat välttämättömiä tarkoituksen toteutumiseksi. Eli apin alkoholiongelmaa kirjauksena pitäisin selkeästi tuon vastaisena.

Vierailija
129/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon alkoholiongelma voi olla olennainen tieto siitä näkökulmasta, jos se on vaikuttanut isän lapsuuteen siten, että hän on siitä traumatisoitunut ja se voi vaikuttaa hänen tapaansa toimia vanhenpana. Lisäksi alko-ongelmat voivat myös periytyä.

Vierailija
130/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appiukon alkoholiongelma voi olla olennainen tieto siitä näkökulmasta, jos se on vaikuttanut isän lapsuuteen siten, että hän on siitä traumatisoitunut ja se voi vaikuttaa hänen tapaansa toimia vanhenpana. Lisäksi alko-ongelmat voivat myös periytyä.

Näin juuri ja varsinkin jos asianosainen mainitsee asiasta vastaanotolla. Onko jo väkivallan tms pelkoa vai miksi kertoi?

Vierailija
131/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs takia niitä fiilaillaan jäljestä päin? Itsekin olen törmännyt siihen, että viime syksyisiäkin lausuntoja on muokattu viimeksi eilen??

Vierailija
132/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?

Omakannasta näkee, missä yksikössä katsottu. Lokin voi pyytää sitten ko. yksikön tietoturvavastaavalta tms. Lakisääteinen.

Vierailija
133/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onneksi mun psykiatri ei ole korjannut kantaan mitään, mitä oon puhunut sille. Sieltä löytyy vaan diagnoosi ja lääkitykset ja yleinen vointi.

Vierailija
134/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh. Onneksi mun psykiatri ei ole korjannut kantaan mitään, mitä oon puhunut sille. Sieltä löytyy vaan diagnoosi ja lääkitykset ja yleinen vointi.

Edelleenkään kanta ei ole sama asia kuin potilaskertomuksesi

Vierailija
135/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omiin tietoihini oli kirjattu kerran toisen henkilön psykistrikäynnin tiedot.

Tämä on ilmeisesti yllättävän yleistä. Pojalleni oli kirjattu jonkun naishenkilön intiimivaivoihin liittyvä pitkä tarina, jossa ruodittiin ladyn kipujen, vuotojen ja testitulosten lisäksi myös hänen partnerinsa oireita, oireettomuuksia ja hoitoja. Luojan kiitos ei sentään nimellä.

Itselleni on kirjattu kiveksen ultraus jota ei ole tehty. Uskon meinaan, että olisin huomannut jos kives ultrataan?!

Sitten on niitä "en mä kyllä noin sanonut" tasoisia kirjauksia toteutuneista käynneistä. Koska olen ihan perusterve ja noista kirjauksista ei tule koskaan olemaan mitään hyötyä kenellekään, niin pidän omakannassa kaikki mahdolliset estot päällä.

Vierailija
136/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.

No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap

Onhan se luottamuksellista, vaikka lukeekin kannassa. Muut sen lukevat ovat myös vaitiolovelvollosia asioistasi.

Vierailija
137/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilastietojärjestelmiin ei pitäisi tallentaa mitään, mikä ei liity potilaan hoitoon. Siis lain mukaan. Erityisesti tämä koskee muiden kuin potilaana olevan tietoja. Jos appiukkosi alkoholinkäytöllä ei ole mitään tekemistä sen asian osalta, miksi tietojasi järjestelmään kirjataan, ei siitä pitäisi mainitakaan sinne mitään. Voit kertoa äitiysneuvolassa appiukkosi alkoholinkäytöstä, mutta jos sillä ei ole mitään merkitystä raskautesi seurannan kannalta, tietoa EI SAA kirjata sun potilastietoihisi. Työskentelen terveydenhuollon tietosuojan parissa ja valitettavan paljon terveydenhuollon työntekijöillä on tiedonpuutetta siitä, mitä sinne järjestelmiin saa kirjata ja mitä ei. Joten laitapa sinne neuvolaan pyyntö poistaa tuo sun raskautesi kannalta epäoleellinen tieto. 

Neuvolan kuitenkin kuuluu kartoittaa esim. sosiaalista tilannetta ja tukiverkostoa. Lähisuvun päihdeongelma on kylläkin ihan ok kirjata.

Vierailija
138/259 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta ei ota myöskään huomioon lääkärien huonoa kielitaitoa. Saksalainen lääkäri ei tiennyt, mikä hiivasieni on, kun siihen halusin apua. En saanut apua vaivaani, mutta Kannassa lukee, että asiakas luulee, että hänestä kasvaa sieni. Vaikutan ihan joltakin mt-hörhöltä, joka kuvittelee ja näkee omiaan. Korjausta olen yrittänyt saada 7 kk ajan, vielä ei ole tapahtunut mitään. Olisi kiva, jos lääkäri osaisi suomea ja lääketieteen sanastoa.

Vierailija
139/259 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieryailija kirjoitti:

Ai jos asiakas alkaa haistatella ja huoritella, niin et saa kirjata sitä? Mitä vittua teidän päässä liikkuu? Tottakai se kirjataan jos joudutaan asiointi päättämään epäasiallisen käytöksen takia. Vai pitäisikö laittaa, että " puhelu nyt katkaistiin huvikseen...." Potilastiedot on jo auki, silloin tietenkin merkintä tehdään. Muutenhan sama ihminen voi kysyä, miksi olen käynyt tiedoissa....

Epäasiallinen käytös on väärin en sitä puolusta mutta kyseessä on ihmisen terveydentilaa koskeva rekisteri ei mikään wilma. Se että joku on käyttäytynyt asiattomasti ei hyvin suurella todennäköisyydellä liity kyseisen henkilön vaivaan ja sitä ei kuuluisi mielestäni kirjata. Asiakkaan yksi huono päivä voi vaikuttaa tulevaisuudessa muidenkin tapaamisten tunnelmaan kun lääkäri lukee että jaahas sieltä on joku känkkäränkkä tulossa.

Vierailija
140/259 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilastietojärjestelmiin ei pitäisi tallentaa mitään, mikä ei liity potilaan hoitoon. Siis lain mukaan. Erityisesti tämä koskee muiden kuin potilaana olevan tietoja. Jos appiukkosi alkoholinkäytöllä ei ole mitään tekemistä sen asian osalta, miksi tietojasi järjestelmään kirjataan, ei siitä pitäisi mainitakaan sinne mitään. Voit kertoa äitiysneuvolassa appiukkosi alkoholinkäytöstä, mutta jos sillä ei ole mitään merkitystä raskautesi seurannan kannalta, tietoa EI SAA kirjata sun potilastietoihisi. Työskentelen terveydenhuollon tietosuojan parissa ja valitettavan paljon terveydenhuollon työntekijöillä on tiedonpuutetta siitä, mitä sinne järjestelmiin saa kirjata ja mitä ei. Joten laitapa sinne neuvolaan pyyntö poistaa tuo sun raskautesi kannalta epäoleellinen tieto. 

Neuvolan kuitenkin kuuluu kartoittaa esim. sosiaalista tilannetta ja tukiverkostoa. Lähisuvun päihdeongelma on kylläkin ihan ok kirjata.

Jos neuvolan oli tarkoitus kartoittaa sosiaalisia tilanteita ja tukiverkostoa, mihin tarvittiin tietoa, millaisia ongelmia vainajalla on ollut eläessään? Ei vainajat enää osallistu sosiaalisiin tilanteisiin eikä myöskään ole osa tukiverkostoa.