Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?
Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Kanta ei ota myöskään huomioon lääkärien huonoa kielitaitoa. Saksalainen lääkäri ei tiennyt, mikä hiivasieni on, kun siihen halusin apua. En saanut apua vaivaani, mutta Kannassa lukee, että asiakas luulee, että hänestä kasvaa sieni. Vaikutan ihan joltakin mt-hörhöltä, joka kuvittelee ja näkee omiaan. Korjausta olen yrittänyt saada 7 kk ajan, vielä ei ole tapahtunut mitään. Olisi kiva, jos lääkäri osaisi suomea ja lääketieteen sanastoa.
Tästä kannattaa tehdä jo ihan valitus. Tuo lääkäri on täysin hengenvaarallinen, jos kielitaito ei riitä työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Omakntaan kirjatuista tiedoista epäolennaisia ja/tai virheellisiä. Esim. omastani yksi esimerkki: potilas löi luurin korvaan. What? Lopetin puhelun, koska oli kiire toiseen paikkaan. Älypuhelimella puhelun lopettaminen käy nopeasti, ihan eri tahtia kuin vanhalla tyylillä luurin laskeminen.
Luurin lyöminen korvaan on tympeää, olipa sinulla kuinka kiire tahansa.
En siis lyönyt luuria korvaan, vaikka lääkäri koki sen niin. Mutta nämä kun saavat kirjoitella sinne omia tuntemuksiaan, niin minkäs teet.
Minä aina yritän varmistaa puhelun loppumisen sanomalla "heipat" tms lopetussanat, että ymmärretään että puhelu päättyy. Potilaana odottaa että lääkäri tms lopettaa itse puhelun kun ei ole enää mitään asiaa. Muuten ystävien tms kanssa puhelun soittaja lopettaa yleensä puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Minun psykiatrisia tietoja lähetettiin 20 vuotta sitten sen aikaisesta mielenterveystoimistosta neuvolaan terveydenhoitajan luettavaksi. Nämä henkilöt olivat hyviä tuttuja keskenään ja psykiatrisen sairaanhoitajan oli helppo lähettaa postissa minun terveystiedot. Mutta valitettavasti jäi kiinni teosta ja tein virallisen kantelun. Neuvolasta vaihdettiin henkilö, koska ei voinut mitenkään enää luottaa ja käynnit lopetin psykiatrisella sairaanhoitajan epärehellisyyden ja tietojen vuotamisen takia. Sairastin synnytyksen jälkeistä masennusta ja olisin kovasti tarvinnut tukea. Mutta näin ikävästi kävi!
Minulle sanottiin että ei saisi asiakkaan asioista puhua edes puhelimissakaan. Ohjata voi äidin hoidon piiriin, mutta ei muuta. No, saivatpa keskenään jatkaa jonkun muun äidin kustannuksella juoruamista.
Kaikki mikä näkyy potilaalle itselle, ei näy ”kaikille”. Ei neuvolassa saa auki hammaslääkärin tietoja tai synnytyssairaalassa työterveyden tai psykiatrian tietoja. Se on just siksi OMAkanta. Myöskään Apotissa ei voi aukea kuin ne osiot, johon on työn perusteella oikeus päästä. Esimerkiksi Naistenklinikalla ei lääkäri saa auki psyk tekstejä, jos ei ole lukuoikeuksia ja yleensä ei ole.
Delete nappi ja suurin osa poistuu. Missäs sellainen nappi on. :)
Jouduin hkiin lääkäriin.Kerkesin käydä yhdesti,lääkärillä pitkät tekstit,ihan erijutut oli!?!.Kela sivuni ovat tyhjät.Joku sanoi näkyy kaikki,ei mulla näy.Sitten tuo kanta niin lyhyet tekstit vaikka lääkäreillä pitkät litanniat.Mitä multa salataan.Pyysin kun yksityislääkärillä kävin kaikki lääkärikäynnit tulostettiin.Lääkemääräyksiä ei kaikkia näkynyt,puutteellisia nekin ?osa,oli..onko kellään samaa? Lisäksi miten monen vuoden jälkeen saa uuden diagnoosin vanhasta.Entä jos kasvain kyseessä tai syöpä.Lääkärihän pesee kätensä.Ei saa seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.
Pienet kostot sitten. Vähän kuin siellä autoliikkeessä oli taannoin kirjattu, että asiakas on mulkku.
Olisi ihanaa, kun voisi asiakkaan soiton jälkeen kirjata rehellisen ja oikeudenmukaisen arvioinsa. :D
Asioin hänen kaltaistensa kanssa lähes päivittäin - valitettavasti.
Olisi myös ihanaa antaa 4-10 arvosana jokaisesta käynnistä ynnä hoitoon osallistuneesta hoitohenkilökunnan jäsenestä sekä kirjallinen palaute sinne omakantaan näin asiakkaan näkökulmasta. Ajan kanssa sitä systeemiä voitaisiin käyttää hoitohenkilökunta ranking järjestelmänä joka määrittelisi perustuntipalkan suuruuden. Enää ei mulkut sais mulkulla asenteellaan kunnolla leipää.821
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä jokin aikaraja?
Tarkoitin siis juuri tuota, että kahden viikon kuluttua ei voisi korjata perättömiä kirjauksia.
Ketjua lukiessani huomasin, että ei ole ja ohjeet tuli miten asia korjataankin. Mietin, jos ensiksi selvittäisin kyseisen henkilön kanssa asian vai pitääkö tosiaan lomakkeita täyttää, jos sillä on vaikutusta siihen, että voi kahden viikon jälkeenkin korjata asiat.
Vierailija kirjoitti:
Monella on kuvitelma, että ventovieraat työntekijät huvikseen käyvät lukemassa tietoja. Ei todellakaan kiinnosta. Kaiket päivät saa kuulla samoja juttuja niin siinä ei ole mitään kiinnostavaa ammattilaiselle. Miks vitussa kävisin lukemassa jonkun Jennajuulian tietoja huvikseni kun ei vois todellakaan kiinnostaa. Jos itse ei ole alalla, niin ehkä luulee, et se on jotenkin kiinnostavaa tietää meneekö Ketipinor vai Escitalopram jne. Mulle todellakin riittää pakollisten asiakkaiden jutut ja jos ei edes tarttis tietoja avata saari kirjata ni paljon helpommalla pääsis.
Niin sinulle.Huonosti olet valveutunut jos et ole huomannut, miten paljon on tullut ilmi kun hoito-henkilökunta urkkii ihmisten tietoja. Eräskin syyksi kertoi uteliaisuuden.
Joo, tää on aiheuttanut sen, että olen terveydenhuollossa nykyään mykkä. Ei mulla siellä onneksi mitään ihmeellistä lue vain jotain lievästi pöhköä.
Olen yleensä hyvin kaikissa tilanteissa luoviva ihminen ja juttu luistaa. Tuntui vaan jotenkin ihan bimbolta kun suuhygienisti oli kirjoittanut omakantaan lähes kaikki, ja vielä liioitellen, kuten "hampaat värjäytyneet koska juo valtavasti teetä". Juon teetä talvisin illalla mukillisen. Muistan vielä tilanteen oikein hyvin. Totesin, että tee on kai se pahin värjääjä, kahvi ei niinkään värjää hampaita.
En haluaisi olla tyly mutta nykyään en puhu mitään. Vastaan vain yhdellä tavulla jos on pakko. Kai siellä kannassa kohta lukee, että potilas on ynseä eikä osaa vuorovaikutustaitoja 😁
Vierailija kirjoitti:
Minkäs takia niitä fiilaillaan jäljestä päin? Itsekin olen törmännyt siihen, että viime syksyisiäkin lausuntoja on muokattu viimeksi eilen??
Mitä tarkoitat? Omakannan tekstejäkö..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs takia niitä fiilaillaan jäljestä päin? Itsekin olen törmännyt siihen, että viime syksyisiäkin lausuntoja on muokattu viimeksi eilen??
Jaa-a. Ehkä kannattaa ottaa tulosteet niistä teksteistä, ja tarkastaa sitä kautta, mitä se muokkaaminen tarkoittaa.
Ja teksteihin pääsee kajoamaan vain alkuperäisessä sairauskertomusjärjestelmässä, ei kelan arkistopalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Koska mainitsitte siitä, terkkari ajatteli sen olevan olennainen tieto joten kirjasi tunnollisesti ylös että muutkin hoitoonne osallistuvat näkevät. Älä lörpöttele mitä et halua kirjattavan.
Terkkari kyllä saa käyttää ihan omaa harkintaansa siitä, onko oleellista, eli miten tuo olisi? Sen sijaan vihamielinen muistisairas on oleellinen tieto, vaikka kuinka liittyisi taudinkuvaan, vaikuttaa mahdolliseen lääkitykseen, hoidon toteutukseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Ehkä kannattaa ottaa tulosteet niistä teksteistä, ja tarkastaa sitä kautta, mitä se muokkaaminen tarkoittaa.
Ja teksteihin pääsee kajoamaan vain alkuperäisessä sairauskertomusjärjestelmässä, ei kelan arkistopalvelussa.
Tarkoitankin käynniltäni omakannan sairauskertomusta, en Kelaa. Pitäisi selvittää sekä korjata väärinkirjaus ja huolestuttaa kahden viikon aikaraja kirjauksesta, mutta sitten ilmeisesti tietohallinto tai tietojärjestelmän toimittaja kehiin. Hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitankin käynniltäni omakannan sairauskertomusta, en Kelaa. Pitäisi selvittää sekä korjata väärinkirjaus ja huolestuttaa kahden viikon aikaraja kirjauksesta, mutta sitten ilmeisesti tietohallinto tai tietojärjestelmän toimittaja kehiin. Hyvä tietää.
Tarkoitat omakannan sairauskertomusta. No, mä en ilmeisesti ymmärrä nyt asiaa oikein, kun mä käsitän että kaikki tämä Omakanta on sitä Kelan arkistoa, jonne erilaiset terveydenhuollon toimijat siirtävät terveys- ja sairauskertomustekstejään sellaisina kuin ne ovat heidän omiin järjestelmiinsä taltioitu. Eli sinne Omakantaa terkkari ei korjaa mitään, jos jotain korjataan se korjaus tehdään laitoksen omaan järjestelmään ja sitten se korjattu teksti siirtyy myös sinne Kelaan.
kenen toimijan sairauskertomusjärjestelmä on nimeltään Omakanta. Mä oon kuulut vain mirandoista ja pegasoksista yms. ja mikäs se on helsingin ... ai niin apotti.
Mut yks hailee. Jos jotain korjattavaa olis, ota yhteyttä siihen laitokseen jossa se kirjaus on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meni edellinen vastaus vahingossa samaan tekstiin lainauksen kanssa, onnistuikohan nyt. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitankin käynniltäni omakannan sairauskertomusta, en Kelaa. Pitäisi selvittää sekä korjata väärinkirjaus ja huolestuttaa kahden viikon aikaraja kirjauksesta, mutta sitten ilmeisesti tietohallinto tai tietojärjestelmän toimittaja kehiin. Hyvä t
Enpä ole kuullutkaan mistään kahden viikon valitusajasta potilaalle myönnettynä. Ethän voi koskaan edes tietää, milloin se sun sairaudesta tehty kirjaus tulee sinne Omakantaan. Ja juu, jos on lopullisesti hyväksytty teksti, eli lääkäri on lopullisesti kuitannut sen tekstin valmiiksi, niin sitten sitä ei ehkä pääse muuttamaan kuin vain järjestelmähenkilöstön apua pyytäen. Mutta sinä otat yhteyttä siihen joka sen kirjauksen on tehnyt. Mutta paras muistaa sekin, että sinä et määrää mitä siellä sairauskertomuksessasi kerrotaan...
Juuri tämä. Onko suorastaan niin, että osalla terveydenhoitohenkilökunnalla on sellainen lähtökohtainen asenne miettiä, olisiko jotain MT ongelmiin viittaavaa kirjattava. Etsivät ja laittavat vähänkin siihen ”viittaavat” asiat kirjauksiin. Oi, kun olisi vaan vielä koulutuskin siihen, mutta kun taitavat mennä fiilistuntumalla.