Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?
Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.
Kommentit (259)
Meillä ei ole kanta käytössä, asiakaskirjaukset tehdään asiakastietojärjestelmään. Ihan oman oikeusturvani vuoksi kirjaan kaiken, mitä olen asiakkaan kanssa keskustellut. Kun kaikesta puhutusta ja tehdystä on kirjaus, ei asiakas voi tulla syyttelemään jälkikäteen ettei ole esim kuullut jostain asiasta ikinä.
Toki tarpeettomia jutusteluja tiivistän tai jätän pois ja usein kirjaan tyylillä "asiakas kertoo.." tai "asiakkaan mukaan..", eli en kirjaa asiakkaan sanomia asioita faktana vaan asiakkaan kertomana asioina.
Olen myös kirjannut suuttumisia ja puhelimen sulkemisia, koska tällöin hoidettava asia on jäänyt kesken ja kirjaamalla siirrän vastuun hoitamattomasta asiasta asiakkaalle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei oo ihan tuulesta temmattu toi siunsoten viimeviikkoinen kampanja ihmisten huonosta käytöksestä terveydenhuollossa. Kun näitä kommentteja lukee, niin haistattelijalle ei sais luuria laittaa korvaan, ei sais kirjata ylös miten asia mennyt, järestäen kaikki kirjaukset on joidenkin mielestä vääriä tai kaivettu vain negat.asiat. Siis onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä? Uskon, että tällä palstalla varmaan määkii tiettyjen palveluiden suurkuluttajat, mutta ei voi kuin ihmetellä.
Ne voi kuule olla negatiivisia, vaikka potilas ois kuinka ystävällinen. Itse tarkoitin tätä kun selitin negatiivisesta tuolla aiemmin. Ikinä en ole suuta soittanut enkä lyönyt luuria korvaan, mutta esim. migreenikohtaus on diagnosoitu humalaksi. Että on se vähän väärin että toiset pääsee migreenitippaan ja toiset lähetetään ovelta kotiin ja kirjoitetaan Kantaan että oli kännissä, vaikka oli migreenissä. Kukahan siinä silloin on käyttäytynyt huonosti. Sitten vielä vuosien päästä voidaan vihjailla tuohon liittyen lisäämällä kirjauksiin ylimääräisiä huomautuksia "Käynyt aiemmin humalassa päivystyksessä"
Ihanaa huomata etten ole ainoa, jota tuo kanta on aina häirinnyt! Varsinkin sen yhden massiivisen tietomurron jälkeen on oikeasti ahdistanut välillä ajatus siitä, miten helposti kaikki on saatavilla.
En ole antanut koskaan lupaa tämmöisen omakannan käyttöön, sen pitäisi mun mielestä olla vapaaehtoista. Voiskohan tosta tehdä jonkun lakialotteen tai vastaavan?
Lääkärit ja hoitajat kirjaa tekstinsä omiin tietokantoihinsa ja se minusta riittää, ei niitä tarvitse siirrellä mihinkään nettipalveluun surkeiden pankkitunnusten taakse.
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää korjausta tekstiin. Tarkistan aina itse kirjaukset ja pyydän muutoksia jos asiaa ei ole kirjoitettu hyvin, se ei pidä paikkaansa tms.
Korjausta???
Korjaus:
- pyydetään kirjallisesti lomakkeella, jossa kerrotaan mitä ja miksi halutaan poistaa ja mihin muotoon. Perustelut yms.
- asia käsitellään ja tehdään päätös muutetaanko jotain tai ei mitään ja tämä päätös perustellaan
- alkuperäinen versio ei poistu ikinä paperista. Se vain peitetöön uuden version alle ja on sieltä alta klikattavussa milloin tahansa.
Eli mikä "korjaus"?
-------
"Potilasasiakirjamerkinnät on korjattava niin, että sekä alkuperäinen että korjattu merkintä ovat luettavissa. Korjauksen tekijän nimi, virka-asema, korjauksen ajankohta ja peruste on merkittävä potilasasiakirjoihin."
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…
"...alkuperäinen teksti on etsittävissä käyttöön..."
https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilastiedot_ja_asiakirjat/Potil…
Onko potilaskertomuksessasi virhe?
Tee korjauspyyntö sille terveydenhuollon yksikölle, jossa olet asioinut. Yksilöi, mitä vaadit muutettavaksi tai poistettavaksi ja perustele vaatimuksesi. Mitä yksilöidympi, perustellumpi ja selkeämpi vaatimus on, sitä paremmin se pystytään käsittelemään.
Tee kirjallinen pyyntö asiattoman merkinnän poistamiseksi. Jos vaatimusta ei hyväksytä, potilas saa tästä kirjallisen todistuksen, jossa tulee olla syyt korjauksen tai tiedon poistamisen epäämiseen.
https://yle.fi/uutiset/3-10079177
T. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Potilastietojärjestelmiin ei pitäisi tallentaa mitään, mikä ei liity potilaan hoitoon. Siis lain mukaan. Erityisesti tämä koskee muiden kuin potilaana olevan tietoja. Jos appiukkosi alkoholinkäytöllä ei ole mitään tekemistä sen asian osalta, miksi tietojasi järjestelmään kirjataan, ei siitä pitäisi mainitakaan sinne mitään. Voit kertoa äitiysneuvolassa appiukkosi alkoholinkäytöstä, mutta jos sillä ei ole mitään merkitystä raskautesi seurannan kannalta, tietoa EI SAA kirjata sun potilastietoihisi. Työskentelen terveydenhuollon tietosuojan parissa ja valitettavan paljon terveydenhuollon työntekijöillä on tiedonpuutetta siitä, mitä sinne järjestelmiin saa kirjata ja mitä ei. Joten laitapa sinne neuvolaan pyyntö poistaa tuo sun raskautesi kannalta epäoleellinen tieto.
Pyytää saa, mutta pakkohan pyynnöstäkään ei ole mitään poistaa.
Ja niin, on sitä paljon muutakin osaamispuutetta terveydenhoidon, sosiaalihuollon ja poliisinkin toiminnassa. Palokunnasta en tiedä, pelastuslaitos tosin pitää nykyään sisällä muutakin kuin palokuntalaisia.
Mutta siitä appiukon alkoholinkäytöstä niin samaa mieltä, mitähän tekoa sillä on miniän raskausseulonnan kanssa. Tai lapsenlapsen neuvolaseurannan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?
Juu. Kävin taannoin terkkarin psykiatrisella sh;lla muutamia kertoja. Koko ajan kynä sauhuten kirjoitti jotain muistiin. Alkoi sekin ahdistaa.
Miksi ihmeessä?
Haluatko, että kerrot täsmälleen samat asiat jokaiselle sinua hoitavalle? Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Anteeksi mutta..kyllä ne samat asiat pitää aina kertoa uudestaan jokaiselle. Olen ajatellut, että jos he ei ehdi lukea potilastietoja? Tai haluavat tehdä oman tulkintansa, tyyliin "Viime vuonna asiakas sanoi pitävänsä kissallaan housuja. Toissa viikolla sanoi, ettei hän ole enää pitänyt. Tänään alkoi haistatella."
Vierailija kirjoitti:
Mä rastitan aina kaikkiin ettei saa lukea, lupaa mihinkään en koskaan anna enkä ikinä kerro lekurissa yhtään mitään ylimääräistä ja kysyttäessä elämä on pelkkää päivänpaistetta ja sateenkaaria.
Ne tiedot näkyy aina jos käyt vaikka kunnallisella, niin myös seuraavalle lääkärille vaikka olet raksittanut
mitä.
Ja jos menet yksityiselle, se näkee vain saman talon muiden lääkärien tekemät kirjaukset.
Reseptit näkee kai kaikki.
Kun kaikesta puhutusta ja tehdystä on kirjaus, ei asiakas voi tulla syyttelemään jälkikäteen ettei ole esim kuullut jostain asiasta ikinä.
Ohis. Minusta on aika naiivia olettaa, että et voisi kirjata myös asioita, joita et itse asiassa sanonut tai tuonut esille -- ei niiden kirjaaminen sitä todista, että epärehellinen ihminen voisi kirjata mitä ei ole sanonut. Eikä sitä, että joku asiakas ei voi kiistää, oli se sitten totta tai ei onko sanottu vai ei. Sana sanaa vastaan kiistoja on muuten täysin varmasti osoittaa puoleen tai toiseen, ellei ole äänitallennetta keskusteluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää korjausta tekstiin. Tarkistan aina itse kirjaukset ja pyydän muutoksia jos asiaa ei ole kirjoitettu hyvin, se ei pidä paikkaansa tms.
Korjausta???
Korjaus:
- pyydetään kirjallisesti lomakkeella, jossa kerrotaan mitä ja miksi halutaan poistaa ja mihin muotoon. Perustelut yms.- asia käsitellään ja tehdään päätös muutetaanko jotain tai ei mitään ja tämä päätös perustellaan
- alkuperäinen versio ei poistu ikinä paperista. Se vain peitetöön uuden version alle ja on sieltä alta klikattavussa milloin tahansa.
Eli mikä "korjaus"?
-------
"Potilasasiakirjamerkinnät on korjattava niin, että sekä alkuperäinen että korjattu merkintä ovat luettavissa. Korjauksen tekijän nimi, virka-asema, korjauksen ajankohta ja peruste on merkittävä potilasasiakirjoihin."
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…"...alkuperäinen teksti on etsittävissä käyttöön..."
https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilastiedot_ja_asiakirjat/Potil…Onko potilaskertomuksessasi virhe?
Tee korjauspyyntö sille terveydenhuollon yksikölle, jossa olet asioinut. Yksilöi, mitä vaadit muutettavaksi tai poistettavaksi ja perustele vaatimuksesi. Mitä yksilöidympi, perustellumpi ja selkeämpi vaatimus on, sitä paremmin se pystytään käsittelemään.
Tee kirjallinen pyyntö asiattoman merkinnän poistamiseksi. Jos vaatimusta ei hyväksytä, potilas saa tästä kirjallisen todistuksen, jossa tulee olla syyt korjauksen tai tiedon poistamisen epäämiseen.
https://yle.fi/uutiset/3-10079177T. Kokemusta on
Virhe ja asiaton merkintä - aivan eri asiat.
Entäs sitten jos ensin pyydät ko. toimipaikkaa korjaamaan asiattoman tekstin, ja jos se ei suostu sitä tekemään, niin voitko vielä valittaa eteenpäin. Esim. Valviraan!
Lääninhallituksen tai siis aluehallintovirastohan se nykyään on, terveydenhuollon valvontaosastolle valittaminen - no, asiahan saattaa olla, ainakin pienessä avissa kuten lounais-suomen avi, niin, että siellä valvontalääkärinä toimiva on ollut jokaisessa valvomansa alueen julkisen puolen terveydenhoitoyksikössä työssä ja tuntee siis suuren joukon valvottavasta henkilöstöstä (ainakin lääkäreistä), turha siis valittaa, tuollainen tilanne oli joitakin vuosia sitten mainitussa avissa, valvojalla oli aiemmat yhteydet valvottaviin... Kaiken lisäksi tyyppi oli jo eläkeiässä, oli jo jäänyt eläkkeelle, mutta kävi silloin tällöin hoitelemassa töitä - näin minulle sanottiin, kun omassa asiassani aviin olin yhteydessä, päätösratkaisun allekirjoittaja oli avin lakimies.... No joo!
Enpä mene valittamaan ainakaan tämän seutukunnan aviin missään asiassa!
Vähän asian vierestä. Meillä aloitettiin nauhoittamaan kaikki asiakas puhelut muutama vuosi sitten. Puhelun alussa nauhoite informoi että kontakti nauhoitetaan ja siitä jää tallenne ja täytyy sanoa että ihmisten käytös henkilökuntaa kohtaan parani kummasti ja haistattelu väheni. Nyt voidaan myös helposti tarkistaa jälkikäteen asioita helpommin jos tarvetta sellaiseen syystä tai toisesta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjausta???
Korjaus:
- pyydetään kirjallisesti lomakkeella, jossa kerrotaan mitä ja miksi halutaan poistaa ja mihin muotoon. Perustelut yms.- asia käsitellään ja tehdään päätös muutetaanko jotain tai ei mitään ja tämä päätös perustellaan
Eli mikä "korjaus"?
-------
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…"...alkuperäinen teksti on etsittävissä käyttöön..."
https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilastiedot_ja_asiakirjat/Potil…Onko potilaskertomuksessasi virhe?
Täältä sivulta alhaalta (https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilastiedot_ja_asiakirjat/Potil…) löytyy
"Korjausvaatimuslomake"
Vierailija kirjoitti:
Mä todellakin kirjaan jos esim.haistatellaan ja paiskataan luuri korvaan. Opetelkaa käyttäytymään. Mennyt ihan törkeeksi toi ihmisten käytös terveydenhuollossa. Sitten vielä kehdataan valittaa kun itse haistateltu tai huoriteltu kun vastattu asiallisesti johonkin. Nämä valitukset ovat tietty turhia ja noloja ihmisen itsensä kannalta. Jos ei ois vaitiolovelvollisuutta niin vois kertoa esimerkkejä mitä saa kuulla päivittäin. Valaisis vähän.
Eihän sun meille mitään esimerkkejä tarvii kertoa? Just käskit meitä opetteleen käyttäytymään kunnolla, kun me ollaan haistateltu ja huoriteltu.
Vierailija kirjoitti:
Sen korjauksen voi pyytää sen kirjaajalta: siihen tulee merkintä että muutettu asiakkaan pyynnöstä.
Alkuperäinen jää näkyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjausta???
Korjaus:
Eli mikä "korjaus"?
-------
Virhe ja asiaton merkintä - aivan eri asiat.
Entäs sitten jos ensin pyydät ko. toimipaikkaa korjaamaan asiattoman tekstin, ja jos se ei suostu sitä tekemään, niin voitko vielä valittaa eteenpäin. Esim. Valviraan!
Lääninhallituksen tai siis aluehallintovirastohan se nykyään on, terveydenhuollon valvontaosastolle valittaminen - no, asiahan saattaa olla, ainakin pienessä avissa kuten lounais-suomen avi, niin, että siellä valvontalääkärinä toimiva on ollut jokaisessa valvomansa alueen julkisen puolen terveydenhoitoyksikössä työssä ja tuntee siis suuren joukon valvottavasta henkilöstöstä (ainakin lääkäreistä), turha siis valittaa, tuollainen tilanne oli joitakin vuosia sitten mainitussa avissa, valvojalla oli aiemmat yhteydet valvottaviin... Kaiken lisäksi tyyppi oli jo eläkeiässä, oli jo jäänyt eläkkeelle, mutta kävi silloin tällöin hoitelemassa töitä - näin minulle sanottiin, kun omassa asiassani aviin olin yhteydessä, päätösratkaisun allekirjoittaja oli avin lakimies.... No joo!
Enpä mene valittamaan ainakaan tämän seutukunnan aviin missään asiassa!
Varmasti isasit lukea mitä tuossa oli kirjoitettu (koski poistoa/muutosta) ja mitä asioita linkit koskivat (poistoa/muutosta/asiattomuuksia).
Joka tapauksessa alkuperäinen teksti näkyy aina. On se teksti sitten poistettu tai muuttanut muotoaa PISTE
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…
PS. Tuskin sinne lääkärit kovin kirjoittelee perkelettä tai muuta asiatonta. Ja itsensähän se lekuri siinä munaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kanta käytössä, asiakaskirjaukset tehdään asiakastietojärjestelmään. Ihan oman oikeusturvani vuoksi kirjaan kaiken, mitä olen asiakkaan kanssa keskustellut. Kun kaikesta puhutusta ja tehdystä on kirjaus, ei asiakas voi tulla syyttelemään jälkikäteen ettei ole esim kuullut jostain asiasta ikinä.
Toki tarpeettomia jutusteluja tiivistän tai jätän pois ja usein kirjaan tyylillä "asiakas kertoo.." tai "asiakkaan mukaan..", eli en kirjaa asiakkaan sanomia asioita faktana vaan asiakkaan kertomana asioina.Olen myös kirjannut suuttumisia ja puhelimen sulkemisia, koska tällöin hoidettava asia on jäänyt kesken ja kirjaamalla siirrän vastuun hoitamattomasta asiasta asiakkaalle itselleen.
Joo mullakin on näitä. "Asiakas väittää olevansa raskaana, on hyvin laiha." Näyttää hyvältä varmaan myöhemmin, jos ei tarkista lasten syntymäaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä todellakin kirjaan jos esim.haistatellaan ja paiskataan luuri korvaan. Opetelkaa käyttäytymään. Mennyt ihan törkeeksi toi ihmisten käytös terveydenhuollossa. Sitten vielä kehdataan valittaa kun itse haistateltu tai huoriteltu kun vastattu asiallisesti johonkin. Nämä valitukset ovat tietty turhia ja noloja ihmisen itsensä kannalta. Jos ei ois vaitiolovelvollisuutta niin vois kertoa esimerkkejä mitä saa kuulla päivittäin. Valaisis vähän.
Eihän sun meille mitään esimerkkejä tarvii kertoa? Just käskit meitä opetteleen käyttäytymään kunnolla, kun me ollaan haistateltu ja huoriteltu.
Niin, tuolle joka kirjaa haistattelut, huorittelut ja muut sinne teksteihin.
No, minnekäs asiakas voi valittaa kun häntä kohdellaan huonosti! Pitääkö asiakkalla myös olla jonkinlainen systeemi, jolla hän nauhoittaa ja kuvaa tilanteet joissa on tekemisissä teidän arvon erinomaisten ja erittäinkin kunnollisten ja kunniallisten ja kaikki asiat niin hirvittävän hienosti ja ammattitatoisesti tekevien tyyppien tekemiset ja sanomiset!
Tekö muka täydellisiä!
Hahah!
Tökeryyksiä saatu teidän puoleltanne vaikka kuinka paljon, eikä takuulla ole haistateltu tai käyttäydytty muuten teidän kanssanne siinä teidän ammattinne mukaisessa tilanteessa! Vaan itse olette varsinaisia sikoja metsäläisiä! Ihan vaan virkanne puolesta!
Minuakin ahdistaa tuo omakanta. Käytin pari vuotta sitten terveyspalveluita, kun töissä oli ahdistavaa ja tuntui, että pää leviää. Siellä ne kaikki ajatukset nyt lukee ja uusi työterveyslääkäri oli käynyt kaikki lukemassa, kun kuuluu kuulemma hänen toimenkuvaansa:(
Uskaltaako tässä oikeasti kertoa enää mitään, kun vuosien päästä niitä tiirailee ihan vieraat lääkärit:(
Vierailija kirjoitti:
Monella on kuvitelma, että ventovieraat työntekijät huvikseen käyvät lukemassa tietoja. Ei todellakaan kiinnosta. Kaiket päivät saa kuulla samoja juttuja niin siinä ei ole mitään kiinnostavaa ammattilaiselle. Miks vitussa kävisin lukemassa jonkun Jennajuulian tietoja huvikseni kun ei vois todellakaan kiinnostaa. Jos itse ei ole alalla, niin ehkä luulee, et se on jotenkin kiinnostavaa tietää meneekö Ketipinor vai Escitalopram jne. Mulle todellakin riittää pakollisten asiakkaiden jutut ja jos ei edes tarttis tietoja avata saari kirjata ni paljon helpommalla pääsis.
Ehkä sua lohduttaa se, että asiakkaat ei sun puheillasi kävisi jos ei olis pakko. Kyllä sen naamasta näkee miten veemäisellä tuulella ne ammattilaiset joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosinsa, joten heitä ehkä kiinnostaa.
Ei sillä ole mitään merkitystä, kiinnostaako se ketään. Merkitystä on sillä, että potilastietojärjestelmiin kirjataan vain ja ainoastaan sellaista tietoa, jota sinne lain mukaan saa kirjata. Lakia pitää silti noudattaa, vaikka ketään ei kiinnostaisikaan, jos joku rikkoo lakia.
Mä olen hyvin tarkka omien sairaskertomustietojeni kanssa. En siksi, että mulla olisi jotain salattavaa. Ihan hyvin voisin julkaista koko sairaskertomushistoriani vaikka iltapäivälehdessä tai jakaa printit jokaiselle vastaantulijalle. Mutta mä olen tarkka siitä, että noudatetaan lakia. Mut joo, terveydenhuollon tietosuoja on osa mun työtäni ja sen vuoksi olen tarkka.
Minne ja kenelle ne pyynnöt laitetaan kun halutaan muuttaa kirjauksia?