Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte kustannukset?

17.08.2023 |

Olemme kihloissa ja miesystäväni on nyt asunut luonani pari kuukautta. Osoite hänellä on virallisesti muualla satunnaisten matkatöiden takia, mutta itse ei maksa asumisestaan mihinkään.

Maksan vuokraa n. 600e/kk ja vesilasku menee kulutuksen mukaan kuten tietysti sähkökin. Molemmat ostamme yhdessä yhteistä ruokaa.
Puhuin miehelle kustannusten tasaamisesta, mutta perustelu oli ettei hän maksaisi asumisesta, koska minä saan Kelasta vuokran.
Kerroin ettei Kela vuokraani maksa, saan normaalit työttömyys- ja asumistuet eli tietyn summan kuukausittain jolla kaikki kulut hoidan. Itse mies saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, josta ei haluaisi maksaa minulle, koska tuo raha on "ansaittu".
Mielipiteitä kiitos?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta perustelulta, mutta ehkä kihlattusi kokee vain kyläilevänsä luonasi ja asuvansa muualla, joten ei tietenkään koe tarpeelliseksi osallistua asumiskustannuksiin. Ja toisaalta jos hän muuttaa virallisesti luoksesi ja maksaa puolet vuokrasta, et ehkä ole enää oikeutettu asumistukeen, joten siinä tapauksessa miehen asumiskulut kasvaisivat ja sun pysyisi suunnilleen samoina. Eli siitä ei olisi taloudellisesti mitään iloa.

Vierailija
2/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa vaikka asuu virallisesti muualla satunnaisten matkatöiden takia? Hän asuu siellä muualla ilmaiseksi?

Sinä saat peruspäivärahan tai työmarkkinatuen ja asumistuen?

Miehen tuki on "ansaittu", joten hänen ei tarvitse maksaa siitä mitään?

Nyt on kyllä taas niin loistavat lähtökohdat suhteelle että huhheijaa. Tietysi mies maksaa puolet asumisestaan niiltä kuukausilta, jotka hän sinun luonasi asuu. Mutta tiedäthän, että tuollainen asuminen pitää ilmoittaa taloyhtiölle, kyse ei ole enää tilapäisestä vierailusta.

Lue ja opi: https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/pariskunta-ja-kaksi-vuokra-asuntoa

"Jos Tarjan oleskelu vakinaistuu sellaiseksi, että voidaan katsoa hänen muuttaneen asumaan Erkin asuntoon, Tarjan on kotikuntalain mukaan ilmoitettava maistraatille uusi asuinpaikkansa. Myös tilapäinen asuinpaikan muutos on ilmoitettava, jos asuminen kestää yli kolme kuukautta."

Muuten seurauksena voi olla uhkasakko tai ilmoitusrikemaksu. Jonka jälkeen myös Kela aloittaa tukien takaisinperinnän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voisi osallistua vesilaskuun, kun kerran sitä kasvattaakin, mutta sähkölasku ei taida miehen läsnäolosta miksikään muuttua. Ja jos tosiaan mies muuttaa kirjansa sun luokse ja alkaa maksaa osansa vuokrasta, sä et todennäköisesti enää saa asumistukea. Eli miehen kulut kasvais yli 300 euroa kuussa, eli sä hyötyisit hieman, jos sun saama asumistuki on alle sen. Mutta sen jälkeen asuntoon on molemmilla samat oikeudet, eli erotilanteessa sulla ei ole oikeutta käskeä miestä häipymään. Joten mä kyllä jatkaisin vanhaan malliin. Ei se sulta ole pois, jos mies saa jotain säästöön, ja jos teidän suhde jatkuu, on siitä sullekin iloa jossain vaiheessa, että miehellä on säästöjä.

Vierailija
4/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies mun mielestä perustelee oudosti. Tajuan, ettei virallisesti muuta sun luo, koska menettäisi ilmeisesti päivärahat työmatkoista osoitteenmuutoksen myötä, ja sä menettäisit asumistuen. Mutta jos oikeesti asuu sun luona 24/7 niin luulisi, että haluaa osallistua kustannuksiinkin, jos kerran teidän suhde on niin vakava, että olette kihloissa, eikä mikään katsellaan päivä kerrallaan -suhde.

Vierailija
5/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes olette olevinaan yhdessä?

Vierailija
6/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies mun mielestä perustelee oudosti. Tajuan, ettei virallisesti muuta sun luo, koska menettäisi ilmeisesti päivärahat työmatkoista osoitteenmuutoksen myötä, ja sä menettäisit asumistuen. Mutta jos oikeesti asuu sun luona 24/7 niin luulisi, että haluaa osallistua kustannuksiinkin, jos kerran teidän suhde on niin vakava, että olette kihloissa, eikä mikään katsellaan päivä kerrallaan -suhde.

Joo, samaa mieltä minäkin. Molemmat huijaatte rahaa kelalta/veronmaksajilta tolla järjestelyllä, mutta outoa, että yritätte molemmat samalla päästä hyötymään myös toistenne kustannuksella.

Vierailija
7/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies asuu kimpassa niin on kai se kohtuullista odottaa että maksaa asumisesta.

Vierailija
8/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itse ei maksa asumisestaan mihinkään"

Siinähän se tuli, mies siipeilee luonasi.

Et ilmeisesti saa toimeentulotukea, jolla katetaan se asumistuen ja vuokran erotus? Silloinhan olisi perusteltua se miehen olettamus, että kela maksaa vuokrasi kokonaan.

Joko teette miehen asumisesta virallista ja maksatte vuokran puoliksi (mikä ei sinun kannaltasi ole järkevää mikäli saat toimeentulotukea) tai sitten mies maksaa asumisestaan vaikka tuon asumistuen ja vuokran erotuksen?

Vierailija
9/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt ainakin veteen ja sähköön osallistuu.

Vierailija
10/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua olisi, että mies osallistuisi kuluihin. Hänelle kuuluisi ruokakulujen lisäksi myös puolet vesimaksusta ja esim. puolet siitä summasta, joka vuokrasta jää maksettavaksi asumistuen jälkeen. Vaikka ei olekaan luonasi 24/7, niin saa varmaankin poissa ollessaankin säilyttää tavaroitaan asunnossasi. Jos ei suostu maksamaan kulujaan, niin ei sun aina tarvitse päästää miestä asuntoon oleskelemaan. 

Vierailija
11/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin mieheni luona alle vuoden ilmaiseksi, olisin ollut valmis maksamaan 50% hoitovastikkeesta, mutta tätä ei halunnut.

Mutta muista, ahneella on kakkkanen loppu, koskee teitä kumpaakin.

Vierailija
12/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään aiot olla huijattuna ja hyväksikäytettynä? Tässä tapauksessa myös itse osallisena huijauksessa, koska saat asumistuen yksin asuvana, vaikka tämä kumppanisi majailee samassa osoitteessa.

Vierailija
13/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa hieman mielestäni. Mies voisi maksaa myös asumisesta, stikata vaikka pari sataa sinulle tiskin alta. Koska jos hän kuitenkin asuu siellä 24/7 arjessa (pl matkat). ja miten hänellä on matkatöitä ja on ansiosidonnaisella??

Anyways... epäreilua hyväksikäyttöä hiukan mielestäni.

Vierailija
14/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis jo päästänyt asiat tuohon? Puhu ajoissa rahasta tai joudut aina olemaan maksumiehenä.

Vierailija
15/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon weetee-pariskunta siinä.

Vierailija
16/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat nyt asumistukea ?

Vierailija
17/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kihloissa moisen kultakimpaleen kanssa. Onneksi olkoon. Hän majailee sun luona ilmaiseksi, koska saat tukea. Kuinka paljon sulla jää rahaa käteen laskujen jälkeen ? Entä puoliso ?

18/20 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihmeelliseltä ukon puolelta. Hyötyyhän hän ap:n taholta, asuu ja säilyttää kamojaan ilmaiseksi. Miksei ap voisi hyötyä siten, että mies jotain maksaisi kämpästä.

Vierailija
19/20 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään aiot olla huijattuna ja hyväksikäytettynä? Tässä tapauksessa myös itse osallisena huijauksessa, koska saat asumistuen yksin asuvana, vaikka tämä kumppanisi majailee samassa osoitteessa.

Kieltämättä oudon kuuloinen tilanne. Toinen on matkarahojen optimoimiseksi kirjoilla jossain, missä ei oikeasti asu, ja toinen saa Kelan yksinasuvan asumistuen sen takia, että toinen on kirjoilla muualla. Jos kirjat siirtäisi, toinen menettäisi ehkä matkarahojaan ja toinen asumistuen kokonaan. Sitten voisi jakaa asumismenot tasan.

Vierailija
20/20 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen taitaa olla vaan tarkoitus saada ilmainen asuminen. Pyytäisin minä vuokrarahaa