Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?
Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.
Kommentit (259)
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.
Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?
Voit pyytää korjausta tekstiin. Tarkistan aina itse kirjaukset ja pyydän muutoksia jos asiaa ei ole kirjoitettu hyvin, se ei pidä paikkaansa tms.
Kyllä, samaa mieltä aloittajan kanssa. Lisäksi, jo kirjattujen tietojen korjauspyyntöjen tekeminen on tehty ihan naurettavan hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?
Lokitiedot
Potilaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen antajalta kirjallisesta pyynnöstä viivytyksettä lokirekisterin perusteella maksutta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja viimeisen kahden vuoden aikana sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste.
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…
Vierailija kirjoitti:
Juu. Kävin taannoin terkkarin psykiatrisella sh;lla muutamia kertoja. Koko ajan kynä sauhuten kirjoitti jotain muistiin. Alkoi sekin ahdistaa.
Mitä väliä sillä on, mitä siellä lukee?
Hyvin harvaa jaksaa kiinnostaa jonkun jutut.
Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ja itse juuri harmittelin ettei sinne kirjata yhtään mitään. Viime neuvolastakin vain äiti ok, vähän väsynyt.
Yritin käydä tarkastamassa ultrakäynnistä yhtä tietoa, ei lukenut kuin kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Lokitiedot
Potilaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen antajalta kirjallisesta pyynnöstä viivytyksettä lokirekisterin perusteella maksutta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja viimeisen kahden vuoden aikana sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste.https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…
Just tää. Oikeus on joo saada lokitiedot, mutta selkeitä käytännön ohjeita saa metsästää kissojen ja koirien kanssa. Eli minne se pyyntö lähetetään vai pitääkö tiedot pyytää eri paikoista, esim. sairaala ja tk erikseen? Miks näitä ei voida selkeästi kertoa, esim. omakannassa tms., se olisi se oleellisin asia eikä liiba laaba selostukset valviran sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosinsa, joten heitä ehkä kiinnostaa.
Potilastietojärjestelmiin ei pitäisi tallentaa mitään, mikä ei liity potilaan hoitoon. Siis lain mukaan. Erityisesti tämä koskee muiden kuin potilaana olevan tietoja. Jos appiukkosi alkoholinkäytöllä ei ole mitään tekemistä sen asian osalta, miksi tietojasi järjestelmään kirjataan, ei siitä pitäisi mainitakaan sinne mitään. Voit kertoa äitiysneuvolassa appiukkosi alkoholinkäytöstä, mutta jos sillä ei ole mitään merkitystä raskautesi seurannan kannalta, tietoa EI SAA kirjata sun potilastietoihisi. Työskentelen terveydenhuollon tietosuojan parissa ja valitettavan paljon terveydenhuollon työntekijöillä on tiedonpuutetta siitä, mitä sinne järjestelmiin saa kirjata ja mitä ei. Joten laitapa sinne neuvolaan pyyntö poistaa tuo sun raskautesi kannalta epäoleellinen tieto.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.
Ja höpsistä. Nykymaailmassa mitä tahansa tietoja voidaan yrittää käyttää esim. kiristykseen tai kiusaamiseen riippumatta siitä onko niissä oikeasti jotain kiinnostavaa. Sitä jo tapahtuu, suuressakin mittakaavassa (ei ehkä vielä Omakanta-tietoja, siltä osin vain ajan kysymys).
Vierailija kirjoitti:
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosinsa, joten heitä ehkä kiinnostaa.
Kyllä joitain vaan kiinnostaa, ja näistä urkkijoista on uutisoitukin, kun ovat saaneet tuomioita. - eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpsistä. Nykymaailmassa mitä tahansa tietoja voidaan yrittää käyttää esim. kiristykseen tai kiusaamiseen riippumatta siitä onko niissä oikeasti jotain kiinnostavaa. Sitä jo tapahtuu, suuressakin mittakaavassa (ei ehkä vielä Omakanta-tietoja, siltä osin vain ajan kysymys).
Jos jotain vähä-älyistä kiinnostaa syöpäni, niin mitä merkitystä sillä on?
Monella on kuvitelma, että ventovieraat työntekijät huvikseen käyvät lukemassa tietoja. Ei todellakaan kiinnosta. Kaiket päivät saa kuulla samoja juttuja niin siinä ei ole mitään kiinnostavaa ammattilaiselle. Miks vitussa kävisin lukemassa jonkun Jennajuulian tietoja huvikseni kun ei vois todellakaan kiinnostaa. Jos itse ei ole alalla, niin ehkä luulee, et se on jotenkin kiinnostavaa tietää meneekö Ketipinor vai Escitalopram jne. Mulle todellakin riittää pakollisten asiakkaiden jutut ja jos ei edes tarttis tietoja avata saari kirjata ni paljon helpommalla pääsis.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.
Pienet kostot sitten. Vähän kuin siellä autoliikkeessä oli taannoin kirjattu, että asiakas on mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Kyllä joitain vaan kiinnostaa, ja näistä urkkijoista on uutisoitukin, kun ovat saaneet tuomioita. - eri
Erittäin harvoja kiinnostaa.
Mitä nyt "rehellisiä ja oikeudenmukaisia" poliiseja, jotka lukevat julkkiksista ja typeriä hoitajia, jotka piristävät työpäiviään oudoilla asioilla.
Lääkäriin ei voi enää mennä muuten kuin äärimmäisessä hädässä, mikä kai oli tarkoituskin.