Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?
Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.
Kommentit (259)
Sen jälkeen, kun aloitin Kelan kuntoutuspsykoterapian 2 vuotta sitten, on joka kerta elimelliseen vaivaani hoitoa hakiessani kirjattu aloitussanat:
" XX-vuotias, viikoittain Kelan kuntoutuspsykoterapiassa käyvä"
Mulle tuli sama mieleen. Mainitsin viime lääkärikäynnillä että pelkään äidilläni olevan alkavaa muistisairautta. Siis työuupumuksen takia kävin ja sanoin vain koska sekin ahdistaa. Tuokin oli kirjattu ylös. Tulee sellainen olo ettei enää tiedä mitä uskaltaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kävin lukemassa, niin sieltähän löytyi mm. äitini ikä, äitini luonteenpiirteet, ammatti, tämän hetkinen työllisyystilanne, puolisoni syntymävuosi, luonteenpiirteet ja ammatti, lapseni ikä, lapseni luonteenpiirteet, muutot ja asuntojen sijainnit. Lisäksi kasa valheita ja väärinymmärryksiä.
Ovatko nämä nyt sitten tarpeellista tietoa hoitoni kannalta?
Ei taida, ja varsinkin kasat valheita ja väärinymmärrykset. Ehkä pienet väärinymmärykset ei haittaa (tosin niitäkin kehotetaan korjattavan), mutta valheet on jo vakava asia..riippuen toki asiasta, että voiko olla seuraamukset kui haitalliset ja seuraako väärä tieto valheineen perässä esitiedoissa eteenpäin, joka on todella kurja ja ikävä riesa. Kurja ja ikävä riesa on jo itsessään se, että pitäisi alkaa yrittää selvitellä kirjauksia. Eikö ne voi samaan aikaan kirjata asiat ylös, kun potilas on vo:lla.
https://anna.fi/hyvinvointi/terveystiedot-sanoo-vahentaneensa-merkittav…
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mitä siellä lukee?
Hyvin harvaa jaksaa kiinnostaa jonkun jutut.
Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.
Koko kylähän niitä juoruaa. Mikään ei ole niin kova tirkistelijä kuin terveydenhuollon ammattilainen....
Jos jollain on niin tylsä elämä, että pitää muiden terveystietoja urkkia, niin antaa mennä!
Menee työntekijöiden arvokasta työaikaa näissä kaikkien ritirimpsujen kirjaamisissa. Kuka jaksaa lukea asiakkaasta kertovaa romaania. Ehkä joku utelias muiden asioista kicksit saava niitä tavaa.
Tuntuu Suomen terveydenhuolto isolta vitsiltä. Jos se ei ole avomurtuma, aion hoitaa itse. Muistatteko millä isoisoäiti hoiti kipuja? Kannattaa alkaa muistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.
Pienet kostot sitten. Vähän kuin siellä autoliikkeessä oli taannoin kirjattu, että asiakas on mulkku.
Joo sama. Minulla oli ollut mm. kuumeilua ja muuta mukavaa kuukausia. Sain terveysasemalta perusverikokeet ja lähetteen psykiatrille. Siellä sitten luki että olen vihamielinen. No olisitko itse jos joutuisit kuumeen takia psykiatrille etkä saa oikeaa apua?! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosinsa, joten heitä ehkä kiinnostaa.
Kummasti vaan tuomitaan vähän väliä ihmisiä siitä, että ovat uteliaisuuksissaan käyneet lukemassa naapurin, exän tai ties kenen kirjauksia. Joku siellä on näyttänyt kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mitä siellä lukee?
Hyvin harvaa jaksaa kiinnostaa jonkun jutut.
Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.
Eikä tartte miettiä elämänkertakirjaa kun omakanta hoitaa :D
Voit yrittää pyytää tietojen poistoa mutta harvoin se menee läpi. Teksti ei saa olla tarinan muodossa, vaikka näin tekee moni lääkäri.
Niinpä niin. Mäkin oon alkanut rajoittaa sanomisiani. Ei tulisi mieleenkään mennä esim. terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosi
Henkilökuntaa nimenomaan kiinnostaa, ja usein tekstiä kopsataan suoraan ja käytetään uudelleen. Ja omakannan merkinnällä on ihan järjettömän iso merkitys hoidon saannin kannalta. Jos joku vittumainen tk-lääkäri on vaikka kirjoittanut että epäilee masennusta polvinivelen kivun takia (näin käy tosi usein), niin sulla on hyvin pian virallinen masennus diagnoosi siellä, etkä saa hoitoa fyysisiin oireisiin.
Mä en edes psyk.potilaana saa lukea omia tietojani. Siellä näkyy vaan mitä diagnoosia on käynnillä käsitelty. Olen pyytänyt voisiko ne laittaa myös minun nähtäville, mutta ei kuulemma onnistu. Luulisin että mulla on oikeus nähdä omat tietoni, mutta en tiedä mihin olisin yhteydessä, kun omahoitajani ei suostu niitä laittamaan nähtävilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.
Pienet kostot sitten. Vähän kuin siellä autoliikkeessä oli taannoin kirjattu, että asiakas on mulkku.
Joo sama. Minulla oli ollut mm. kuumeilua ja muuta mukavaa kuukausia. Sain terveysasemalta perusverikokeet ja lähetteen psykiatrille. Siellä sitten luki että olen vihamielinen. No olisitko itse jos joutuisit kuumeen takia psykiatrille etkä saa oikeaa apua?! 😂
Joo, mäkin olin ahdistunut, kun vakaviin fyysisiin oireisiini ei löytynyt diagnoosia. Heti tarjottiin mielenterveyspalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mäkin olin ahdistunut, kun vakaviin fyysisiin oireisiini ei löytynyt diagnoosia. Heti tarjottiin mielenterveyspalveluita.
Tuntuu olevan vakio. Mulla meni yli vuosi että sain oikean diagnoosin ja siitä leikkaukseen melkein saman tien. Paniikkihäiriö ja masennus diagnoosit ekana käteen, eikä niitä sieltä edelleenkään ole poistettu vaikka fyysinen syy löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes psyk.potilaana saa lukea omia tietojani. Siellä näkyy vaan mitä diagnoosia on käynnillä käsitelty. Olen pyytänyt voisiko ne laittaa myös minun nähtäville, mutta ei kuulemma onnistu. Luulisin että mulla on oikeus nähdä omat tietoni, mutta en tiedä mihin olisin yhteydessä, kun omahoitajani ei suostu niitä laittamaan nähtävilleni.
Saat ne pyytämällä (pyydä myös välilehdet) terveyskeskuksesta. Sen saattaa joutua pyytämään kirjallisena mutta voit viedä sen pyynnön sinne itse.
No nyt! Kun aina saa lukea milloin mistäkin, että mielenterveyspalveluita on vaikea saada, tässähän se ratkaisu on.
Kaikki, jotka tarvitsevat esimerkiksi masennukseen hoitoa, menevät vaan terkkariin valittamaan polvikipua!
Joo, huono vitsi. Mut näköjään totta toinen puoli.
en lukenut koko ketjua ,mutta lähtökohta on,että sairaalassa,lääkärissä, työkkärissä,kelassa ym ,ei puhuta mitään henkilökohtaisesta elämästä. ei kuulu niille!
lomakkeeseen voi valehdella tai laittaa, en osaa sanoa tms kommentti,ei ole mitään laillista velvollisuutta, edes vastata mitään, kuin että tavallista elämää kuuluu, asiat ok kotona. ei tarvi selittää intiimielämästä mitään. tämä jo lapsena ,mulle opetettu ja osa mun suvusta, toiminu jossain kunnan ammatissa.tietävät että valitettavasti viranomaiset, juoruilee asiat eteenpäin.
mitään ,mitä ei voi kaikki tietää,sun omasta mielestä,ei puhuta koska viranomaiset käyttää tietoa sua vastaan. myös joku voi ymmärtää selityksesi siskon, kummin kaimasta väärin.miksi edes puhutte kolmannesta ihmisestä mitään,toisen yksityiselämän tietojen juoruaminen voi olla rikos ja kunnianloukkaus,ei siis puhuta muista.
viranomaiselle kerrotaan vain minkä palveluan tai asian haluat ja sitten kotiin.
Nyt kun kävin lukemassa, niin sieltähän löytyi mm. äitini ikä, äitini luonteenpiirteet, ammatti, tämän hetkinen työllisyystilanne, puolisoni syntymävuosi, luonteenpiirteet ja ammatti, lapseni ikä, lapseni luonteenpiirteet, muutot ja asuntojen sijainnit. Lisäksi kasa valheita ja väärinymmärryksiä.
Ovatko nämä nyt sitten tarpeellista tietoa hoitoni kannalta?