Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähän "opettaja palaa hoitovapaalta tms. kesäksi töihin nostamaan palkkaa ja sijainen ei saa mitään"-ongelmaan olisi täysin yksinkertainen ratkaisu.

Vierailija
04.05.2021 |

Opettajan kesäloman pitäisi kertyä ihan samalla tavalla kuin muillakin työntekijöillä, mutta lomakertymä olisi vaan suurempi.

Eli jos sijainen on töissä koko lukuvuoden, hän ansaitsee koko kesän palkallisen loman. Jos on työssä puolet lukuvuodesta, saa puolen kesän mittaisen palkallisen loman jne. Ja se opettaja, joka ei ole ollut töissä lukuvuoden aikana, ei saa lainkaan palkallista lomaa.

Miksi näin ei tehdä, vaikka se olisi kaikkein oikeudenmukaisin ratkaisu?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo opettajakunnan ajattelutaidoista kaiken se tosiasia, että pystytään kirkkain silmin selittämään väärä oikeaksi.

Jos on ahne, niin kyllä ahneuden voi ihan reippaasti myöntää. Fiksu ihminen kyllä pystyy näkemään ja tunnustamaan itsessään myös itsekkyyden, moraalittomuuden ja ahneuden. Lapsi tai lapsen tasolle moraalistaan jäänyt selittää väärän oikeaksi.

T. Pätevä sijainen

Vierailija
102/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei kannattanut taloudellisesti tulla kesäksi töihin vanhempainvapaalla. Olisin saanut peruspalkan ja peruspäivärahan. Tuloihin perustuva päivärahani oli isompi. Minulle tietenkin kaikkein paras ratkaisu olisi ollut se, että olisin saanut pitää vanhempainvapaan ajalta kertyneet lomat lomana vanhempainvapaan päätteeksi - mutta se ei tietenkään ollut mahdollista.

PS. Sijainen palkattiin kesäkuun alkuun, vaikka tiedossa oli, että minä palaan töihin vasta elokuussa kun vanhempainvapaani päättyi.

PPS. Itse en periaatteesta ikinä edes HAKENUT niitä paikkoja, joissa ei saanut kesäajan palkkaa. Arvovalintoja voi tehdä myös sijainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko vuoden töissä ollut opettajan sijainen saa palkallista lomaa muistaakseni 16 päivää. Ei varmaan monella alalla juuri sen enempää kerry noin yhdeksän kuukauden työsuhteen jälkeen.

Kuten sanottu, jos viranhaltija ei ns. palaa kesäksi töihin, kesäpalkka jää työnantajalle. Jostain syystä opettajaviha on niin sokaiseva, että tämä tieto ei meinaa millään mennä perille.

Tiedätkö montakin viranhaltijaa, jotka eivät ns. palaisi kesäksi töihin, jos heillä on siihen mahdollisuus?

No aika vaikea tietää, koska millään muulla alalla tuollainen kusetus ei ole edes mahdollista. Itse en ainakaan kehtaisi noin tehdä, minun työni tehneelle ihmiselle. Onneksi on fiksuja opettajiakin, jotka eivät myöskään kehtaa.

Mutta näemmä sitten on teikäläisiä persläpiäkin, jotka vielä kehtaatte puolustella asiaa.

Mitä ihmettä? Minä olen tuo numerolla 10 kirjoittanut tyyppi, joka menetti viiden kuukauden palkkansa lehtori ML:lle, kun tämä palasi mammalomaltaan töihin kahdeksi kesäksi näyttämättä naamaansa koululla kertaakaan. Hän ei ollut ainoa opettaja, joka siinä koulussa teki noin.

Tunnetko sinä oikeasti opettajia tai ketään muitakaan ihmisiä, jotka kieltäytyisivät ottamasta vastaan kuukausien palkkasummaa jonkin moraalihömpötyksen vuoksi? Harvassa ovat ne, jotka eivät sitä palkkaa sijaiselta vie.

Maustanpa vielä: tuolloin 90-luvulla työllisyys oli niin surkeaa, että minulle sanottiin OAJ:stä, että ei kannata edes hakea työttömyyskorvausta kesän ajaksi, koska hakijoita on niin paljon hidastamassa käsittelyä, että korvaus tulisi vasta myöhään syksyllä. Mitäs siihen sanot?

Se, että sinulle on tehty paska temppu ei oikeuta sitä, että teet samaa nyt muille.

Yhdellä vääryydellä ei oikeuteta toista.

OAJ tosiaan saisi panna stopin tuolle, mutta kun se ei viitsi, niin ihan turha kitistä lisää rahaa opettajille, itsepä olette soppanne keittäneet.

TODELLAKIN se on moraalikysymys, ja te olette selvästi siinä lajissa heikkoja.

Enpä ole koskaan vienyt keneltäkään kesäajan palkkaa, mutta minulta se on viety kahdesti.

Rauhoitu nyt ensin ja mieti sitten kaikkia sukulaisiasi, tuttaviasi ja itseäsi. Kuinka moni sanoisi "kiitos, ei", jos heidän eteensä pantaisiin seitsemäntuhatta euroa ja sanottaisiin, että lähetetäänkö sijaiselle vai pidätkö itse? Moraalista on tosi helppo vouhottaa silloin, kun se on omalta kohdalta pelkkää teoriaa.

Huomaa, että minä en ole sanonut, tekisinkö palkkatempun sijaiselle vai en. Louskutat ihan tyhjästä.

Kyllä sinä olet sen aika selvästi sanonut puolustelemalla asiaa ja pitänyt sitä päivänselvänä, että tottahan sen nyt kaikki tekisivät... no eivätpä tee. Itsekin tunnen ainakin kaksi opettajaa, jotka eivät moraaliltaan kehdanneet noin toimia.

Vierailija
104/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko vuoden töissä ollut opettajan sijainen saa palkallista lomaa muistaakseni 16 päivää. Ei varmaan monella alalla juuri sen enempää kerry noin yhdeksän kuukauden työsuhteen jälkeen.

Kuten sanottu, jos viranhaltija ei ns. palaa kesäksi töihin, kesäpalkka jää työnantajalle. Jostain syystä opettajaviha on niin sokaiseva, että tämä tieto ei meinaa millään mennä perille.

Tiedätkö montakin viranhaltijaa, jotka eivät ns. palaisi kesäksi töihin, jos heillä on siihen mahdollisuus?

No aika vaikea tietää, koska millään muulla alalla tuollainen kusetus ei ole edes mahdollista. Itse en ainakaan kehtaisi noin tehdä, minun työni tehneelle ihmiselle. Onneksi on fiksuja opettajiakin, jotka eivät myöskään kehtaa.

Mutta näemmä sitten on teikäläisiä persläpiäkin, jotka vielä kehtaatte puolustella asiaa.

Mitä ihmettä? Minä olen tuo numerolla 10 kirjoittanut tyyppi, joka menetti viiden kuukauden palkkansa lehtori ML:lle, kun tämä palasi mammalomaltaan töihin kahdeksi kesäksi näyttämättä naamaansa koululla kertaakaan. Hän ei ollut ainoa opettaja, joka siinä koulussa teki noin.

Tunnetko sinä oikeasti opettajia tai ketään muitakaan ihmisiä, jotka kieltäytyisivät ottamasta vastaan kuukausien palkkasummaa jonkin moraalihömpötyksen vuoksi? Harvassa ovat ne, jotka eivät sitä palkkaa sijaiselta vie.

Maustanpa vielä: tuolloin 90-luvulla työllisyys oli niin surkeaa, että minulle sanottiin OAJ:stä, että ei kannata edes hakea työttömyyskorvausta kesän ajaksi, koska hakijoita on niin paljon hidastamassa käsittelyä, että korvaus tulisi vasta myöhään syksyllä. Mitäs siihen sanot?

”Moraalihömpötys” - mahtava asenne, moraali on hömpötystä.

Opettajan vääryys muuttuu oikeaksi, koska kaikki muutkin tekevät niin.

Ovatko myös oppilaiden moraalittomuudet hömpötystä?

Muuttuvatko oppilaiden vääryydet oikeaksi, jos he kaikki tekevät niin? Jos kaikki oppilaat potkaisevat autoasi ohimennessää, onko se on, koska kaikki tekevät niin?

Sinulla on nyt jokin silmitön vauhkoontumisvaihe menossa, kun et millään hahmota tekstin sävyä. Mahtaako tuo ilmaus "moraalihömpötys" kuvata minun vai sijaisensa palkan haluavan opettajan ajatusmaailmaa?

Mitä ainetta opetat?

Ohiksena: sinä itse kutsut sitä moraalihömpötyksenä, että jonkun mielestä on moraalitonta ja väärin ottaa kesäloma-ajan palkka siltä, joka työtkin on tehnyt.

Vierailija
105/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että kesäloma alkaa häämöttää kun taas hyökätään opettajien kimppuun kateudesta vihreinä. Syys-huhtikuussa ei opettajiin kohdistu jostain syystä samaa kateutta :D.

Ihana piiiiiiitkä loma edessä, palkalla tai ilman, jipiiii!

Vierailija
106/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa, että hoitovapaan voi katkaista vain kerran. Nämä tarinat joka kesä töihin hoitovapaalta palaavista opettajista eivät voi siis pitää paikkaansa. Äitiyslomaahan ei voi katkaista. Olen itse jatkanut opettajan työssä hoitovapaata kesän yli kaksikin kertaa ja kummallakin kerralla sijaisen työsuhde päättyi kesän alkuun. Asiaanhan vaikuttaa myös se, milloin lapsi syntyy. Olen jäänyt myös kesäkuun alussa äitiyslomalle, eikä silloinkaan palkattu sijaista vasta kuin elokuussa. Suurin osa vaikuttaa olevan kuitenkin sitä mieltä, että minun olisi kuitenkin itse pitänyt maksaa sijaiselle palkkaa.

Onko joku sanonut, että palaava sijaistettava on aina sama ihminen? Missä?

Äläkä nyt puhu silkkaa paskaa. Sinä tietenkään et palkkaa ketään. Mutta ei ole oikein, jos palaat muka "duuniin" kesäksi vain jatkaaksesi tosiasiallisesti perhevapaatasi, kunhan käyt rohmuamassa virkaasi kuuluvan kesäajan palkan siltä, joka työsikin on lukuvuoden ajan tehnyt.

Totta on, että joissain kunnissa ei sijaisia periaattesta palkata kuin elokuusta toukokuuhun.

Kaikissa kunnissa ja kouluissa niin ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi täällä pk-seudulla on kova pula pätevistä sijaisista, siksi heille melkein säännönmukaisesti ANNETTAISIIN koko vuodeksi soppari - jos se röyhkeä paskiainen eli viranhaltija ilmoittaisi muka palaavansa duuniin kesän ajaksi.

Samasta virasta kun ei voi yhtä aikaa maksaa loma-ajan palkkaa kahdelle ihmiselle. 

Ja aika kuvottavaa, että edes joku kehtaa sellaista ehdottaa ratkaisuksia asiaan, jossa kyse kumminkin on yhden ammattiryhmän itsekkyydestä.

Vierailija
107/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinulle on tehty paska temppu ei oikeuta sitä, että teet samaa nyt muille.

Yhdellä vääryydellä ei oikeuteta toista.

OAJ tosiaan saisi panna stopin tuolle, mutta kun se ei viitsi, niin ihan turha kitistä lisää rahaa opettajille, itsepä olette soppanne keittäneet.

TODELLAKIN se on moraalikysymys, ja te olette selvästi siinä lajissa heikkoja.

Enpä ole koskaan vienyt keneltäkään kesäajan palkkaa, mutta minulta se on viety kahdesti.

Rauhoitu nyt ensin ja mieti sitten kaikkia sukulaisiasi, tuttaviasi ja itseäsi. Kuinka moni sanoisi "kiitos, ei", jos heidän eteensä pantaisiin seitsemäntuhatta euroa ja sanottaisiin, että lähetetäänkö sijaiselle vai pidätkö itse? Moraalista on tosi helppo vouhottaa silloin, kun se on omalta kohdalta pelkkää teoriaa.

Huomaa, että minä en ole sanonut, tekisinkö palkkatempun sijaiselle vai en. Louskutat ihan tyhjästä.

Kyllä sinä olet sen aika selvästi sanonut puolustelemalla asiaa ja pitänyt sitä päivänselvänä, että tottahan sen nyt kaikki tekisivät... no eivätpä tee. Itsekin tunnen ainakin kaksi opettajaa, jotka eivät moraaliltaan kehdanneet noin toimia.

Silloin on turha opettaa nuoria, jos ei aikuisena osaa toimia oikein toista ihmistä kohtaan.

Vierailija
108/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajan palkka on jaettu koko vuodelle, niin sijainen ei siis saa samaa palkkaa, vaan paljon vähemmän kuin kollega, vaikka olisi ihan yhtä pätevä. Jos siis on palkattu elokuusta toukokuun loppuun.

Miksi tähän suostutaan?

Vierailija
109/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Moraalihömpötys” - mahtava asenne, moraali on hömpötystä.

Opettajan vääryys muuttuu oikeaksi, koska kaikki muutkin tekevät niin.

Ovatko myös oppilaiden moraalittomuudet hömpötystä?

Muuttuvatko oppilaiden vääryydet oikeaksi, jos he kaikki tekevät niin? Jos kaikki oppilaat potkaisevat autoasi ohimennessää, onko se on, koska kaikki tekevät niin?

Sinulla on nyt jokin silmitön vauhkoontumisvaihe menossa, kun et millään hahmota tekstin sävyä. Mahtaako tuo ilmaus "moraalihömpötys" kuvata minun vai sijaisensa palkan haluavan opettajan ajatusmaailmaa?

Mitä ainetta opetat?

Ohiksena: sinä itse kutsut sitä moraalihömpötyksenä, että jonkun mielestä on moraalitonta ja väärin ottaa kesäloma-ajan palkka siltä, joka työtkin on tehnyt.

Noin kurja tekstinhahmottamiskyky voi olla vain luokanopettajalla. Mutta suu käy ja ääntä lähtee, eikä muuta edes vaadita, vai mitä? :)

Vierailija
110/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika sentään tätä keskustelua. Kertookaas viisaudessanne millä muulla alalla palkanmaksu on muiden työntekijöiden vastuulla millään tavalla? Palkanmaksu on työnantajan velvoite. Olen samaa mieltä siitä, että sijaisen pitäisi saada kesän palkka, mutta työnantajanhan se kuuluu maksaa. En ole millään muulla alalla kuullut kenenkään kehdanneen edes leikillään ehdottaa, että työntekijän pitäisi maksaa sijaisen palkka omasta pussistaan. Kehtaattekin.

Mitä ihmettä mussutat?

Kukaan opettaja ei maksa kenellekään mitään "omasta pussistaan". Mutta hän muka-palaa töihin nostaakseen kesäajalta täyttä palkkaa, tekemättä mitään - ja aiheuttaa itsekkyydellään sen, että sijainen ei saa latiakaan.

Minusta tuollainen paluu "töihin" pitää estää. Jos olet poissa duunista lukuvuoden, olet poissa duunista kesälomankin ajan. Piste.

Siihenhän se muillakin aloilla perustuu, että loma kertyy ansaitusti. Opettajat ovat joskus kummallisen täynnä itseään ja irti todellisesta arjesta.

Eikös se yksikin juuri keksinyt ratkaisun asunnottomuuteen. Tälleen joutessaan. Ehkä kesälomalla on ollut aikaa hioa. Ps. Ehdotus oli aivan käyttökelvoton, muita aliarvioiva ja sokea omille etuoikeuksille ja valinnanmahdollisuuksille. Koditon voi hankkia työhuoneen jossa olla päivät kuten hän, ei mitään ongelmaa... hän oli kuulemma ihan nähnyt pari koditonta, joten siitä kompetenssi. Välillä kannattaisi olla hiljaa, vaikka olisi kuinka tärkeässä kansankynttilän roolissa. Etuoikeudet luovat sokeutta, se kannattaa aina muistaa kun on mielestään oikeassa tai oikeutettu.

Vierailija
111/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetteko te ollenkaan näitä vastauksia?

Kukaan viranhaltija ei tule viemään mitään vaan lähes aina kunta jo etukäteen päättää, että sijainen palkataan kesäkuun alkuun asti. Ei siihen se viranhaltija voi vaikuttaa mitään. Työsuhde on alun perin määrätty loppuvaksi kesään.

Ilmeisesti tässä taas faktat ovat ikävästi hyvän tarinan tiellä.

Vaikka kukaan äitiyslomalla ollut viranhaltija ei enää koskaan palaisi töihin kesäkuussa, sijaiset eivät saisi enempää rahaa, koska kunnan ei ole kesäpalkkaa mikään pakko lain mukaan maksaa.

Ei se silti tarkoita, että vuoden poissa ollut vakituinen viranhaltioja olisi jotenkin oikeutettu siihen rahaa.

Vierailija
112/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että kesäloma alkaa häämöttää kun taas hyökätään opettajien kimppuun kateudesta vihreinä. Syys-huhtikuussa ei opettajiin kohdistu jostain syystä samaa kateutta :D.

Jos minä otan rahan, jota en ole ansainnut, onko se sinusta väärin siksi että

A) olet kateellinen

B) siksi että se on väärin

Vierailija
113/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) olet kateellinen

Siksi että se on väärin.

Eri

Vierailija
114/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten moraaliton pitää ihmisen olla, että palaa kesäksi ”töihin” hoitovapaalta.

Vieden palkallisen loman sijaiseltaa.

Miten kehtaa naamaansa näyttää...

=======0

Vaikka kuinka moni...

Vierailija
115/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) olet kateellinen

Siksi että se on väärin.

Eri

Tytti Yli-viikarin toimiakin varmaan kritisoitiin kateudesta. Ei se ole väärin hänen mielestään, jos viraston pääjohto (hän itse) on mahdollistanut "työsuhde-edut", jotka eivät ole keneltäkään muulta pois. Johonkinhan se paisutettu budjetti kuitenkin menisi, miksei sitten hänen kuluihin. Laki mahdollistaa, sitä hän kertoo seuranneensa. Hän ei ymmärrä kritiikkiä lainkaan. Pikku summista kyse muutenkin, eikä ketään sattunut. Turha ajojahti kateudesta häntä kohtaan.

Vierailija
116/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin äitiyslomalle aikoinaan huhtikuussa, jolloin jo ansaittu seuraavan kesän loma kului äitiyslomalla. Tätä käyttämätöntä ansaittua lomaa en saanut vanhempainloman lopun jatkoksi, kuten muussa työssä olisin saanut. Palasin töihin tammikuun alussa, jolloin vauva oli vasta 8-kuukautinen. Olisi lain mukaan ollut mahdollista palata jo 23.12, mutta tuolloin sijainen olisi jäänyt ilman joululoman palkkaa. Palasin siis vasta 1.1.

117/117 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten opettajilla toteutuu oikeus lyhennettyyn työaikaan pienten lasten äitinä? Onko se mahdollista?

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä