Tähän "opettaja palaa hoitovapaalta tms. kesäksi töihin nostamaan palkkaa ja sijainen ei saa mitään"-ongelmaan olisi täysin yksinkertainen ratkaisu.
Opettajan kesäloman pitäisi kertyä ihan samalla tavalla kuin muillakin työntekijöillä, mutta lomakertymä olisi vaan suurempi.
Eli jos sijainen on töissä koko lukuvuoden, hän ansaitsee koko kesän palkallisen loman. Jos on työssä puolet lukuvuodesta, saa puolen kesän mittaisen palkallisen loman jne. Ja se opettaja, joka ei ole ollut töissä lukuvuoden aikana, ei saa lainkaan palkallista lomaa.
Miksi näin ei tehdä, vaikka se olisi kaikkein oikeudenmukaisin ratkaisu?
Kommentit (117)
K kirjoitti:
Lomasta kateellisille: opettajalla on saman verran vuosilomaa kuin muillakin. Kesäloman ekstravapaata kutsutaan kesäkeskeytykseksi, jolloin opettaja on velvollinen palaamaan työnantajan hänelle osoittamaan tehtävään.
Lisäksi opettajan kokonaisvuosiansio on jaettu koko vuodelle, eli kahdelletoista kuukaudelle. Aiemmin sama ansio tienattiin lukuvuoden aikana, eli kymmenessä kuukaudessa ja kesä oltiin palkatta. Tuolloin siis yhden kuukauden palkka oli suurempi kuin nykyisessä mallissa.
Malli, jossa kunnat jättävät systemaattisesti maksamatta palkkaa kesältä määräaikaisille työntekijöille ja sijaisille on vastoin tätä sopimusta, mutta valitettavasti hiljaa ja yleisesti hyväksytty säästökeino. Tuolloin työntekijä tosiaan menettää kuudenneksen hänelle kuuluvasta palkasta ja ihan hanuristahan se on. Kiva huomata monta vuotta tällä lailla töitä tehneenä, että se alkaa jo nyppiä muitakin.
Olen aivopesty robotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden töissä ollut opettajan sijainen saa palkallista lomaa muistaakseni 16 päivää. Ei varmaan monella alalla juuri sen enempää kerry noin yhdeksän kuukauden työsuhteen jälkeen.
Kuten sanottu, jos viranhaltija ei ns. palaa kesäksi töihin, kesäpalkka jää työnantajalle. Jostain syystä opettajaviha on niin sokaiseva, että tämä tieto ei meinaa millään mennä perille.
Tiedätkö montakin viranhaltijaa, jotka eivät ns. palaisi kesäksi töihin, jos heillä on siihen mahdollisuus?
No aika vaikea tietää, koska millään muulla alalla tuollainen kusetus ei ole edes mahdollista. Itse en ainakaan kehtaisi noin tehdä, minun työni tehneelle ihmiselle. Onneksi on fiksuja opettajiakin, jotka eivät myöskään kehtaa.
Mutta näemmä sitten on teikäläisiä persläpiäkin, jotka vielä kehtaatte puolustella asiaa.
Mitä ihmettä? Minä olen tuo numerolla 10 kirjoittanut tyyppi, joka menetti viiden kuukauden palkkansa lehtori ML:lle, kun tämä palasi mammalomaltaan töihin kahdeksi kesäksi näyttämättä naamaansa koululla kertaakaan. Hän ei ollut ainoa opettaja, joka siinä koulussa teki noin.
Tunnetko sinä oikeasti opettajia tai ketään muitakaan ihmisiä, jotka kieltäytyisivät ottamasta vastaan kuukausien palkkasummaa jonkin moraalihömpötyksen vuoksi? Harvassa ovat ne, jotka eivät sitä palkkaa sijaiselta vie.
Maustanpa vielä: tuolloin 90-luvulla työllisyys oli niin surkeaa, että minulle sanottiin OAJ:stä, että ei kannata edes hakea työttömyyskorvausta kesän ajaksi, koska hakijoita on niin paljon hidastamassa käsittelyä, että korvaus tulisi vasta myöhään syksyllä. Mitäs siihen sanot?
Se, että sinulle on tehty paska temppu ei oikeuta sitä, että teet samaa nyt muille.
Yhdellä vääryydellä ei oikeuteta toista.
OAJ tosiaan saisi panna stopin tuolle, mutta kun se ei viitsi, niin ihan turha kitistä lisää rahaa opettajille, itsepä olette soppanne keittäneet.
TODELLAKIN se on moraalikysymys, ja te olette selvästi siinä lajissa heikkoja.
Voi hyvänen aika sentään tätä keskustelua. Kertookaas viisaudessanne millä muulla alalla palkanmaksu on muiden työntekijöiden vastuulla millään tavalla? Palkanmaksu on työnantajan velvoite. Olen samaa mieltä siitä, että sijaisen pitäisi saada kesän palkka, mutta työnantajanhan se kuuluu maksaa. En ole millään muulla alalla kuullut kenenkään kehdanneen edes leikillään ehdottaa, että työntekijän pitäisi maksaa sijaisen palkka omasta pussistaan. Kehtaattekin.
Härskit opettajat. Kuinka kehtaatte? Itse en edes pystyisi nauttimaan niistä rahoista, kun omatunto soimaisi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisten kannattaa antaa ehtoja kaikille joille voi. Se "töihin palaaja" joutuu hoitamaan ne.
Oli muuten tyyppi pikkasen kireenä kun tein noin. Luuli lomailevansa vaan koko kesäkuunkin.Sijainen
Hih, hyvä idea! :)
Meillä oli useampia äitiyslomalaisia palaamassa syksyllä töihin. Rehtori kertoi jo syksyllä ennakkoon, että kaikki neloset olisi annettava jouluksi ja keväällä ne nostettaisiin viitosiin. Parempi rehtorinkin on pitää hyvät välit viranhaltijoihin, joita joutuu katselemaan eläkeikäänsä asti. Sijaisista ei ole niin väliksi.
Täällä vaahdotaan miten kauheita ihmisiä opettajat ovat. Ehkäpä olemme mutta tässä asiassa haukutte väärää puuta. Jos opettaja on vuoden virkavapaalla, kunta palkkaa hänen sijaisensa syyslukukauden alusta(elokuussa) kevätlukukauden loppuun(toukokuun loppu). Opettajalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei hän sitä sijaista palkkaa.
Moniko on niin jalo ihminen että jättäisi 12 viikon palkkansa lahjaksi kunnan kassaan?
Olen itse yrittänyt korjata tätä vääryyttä sijaiseni kohdalla mutta ei työnantaja suostunut.
Joten palasin virkani hoitajaksi kesäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tämä asia otetaan esiin, unohdetaan kokonaan se, että muissa töissä voi pitää kertyneen kesälomansa äitiysvapaan tai vanhempainvapaan jatkeeksi. Opettajalla se kesäloma haihtuu ilmaan, jos se sattuu äitiysrahakaudelle.
Samaan hengenvetoon aina muistetaan syyllistää opettajia, jotka palaavat virkavapaalta kesken kesäloman, jos se on lastenhoitovapaalla mahdollista. Nämä puheet pitäisi osoittaa päättäjille, jotka eivät maksa kesälomapalkkaa sijaisille, vaikka kukaan ei kesäksi virkaansa tulisikaan.
Niin, varsinainen ongelma on se, että sijainen ei saa kesältä palkkaa, vaikka hän olisi ollut koko lukuvuoden työssä, eli hän nimenomaan on ansainnut sen kesän ajan palkan.
Myös opettaja ja kuka tahansa muu työntekijä ansaitsee lomaa äitiys- ja vanhempainvapaakaudella. Hoitovapaa sitten erikseen.
Niin tekee, mutta ei niin paljoa että oikeasti voisi vaan tulla 10vk ajaksi kesälomille. Kesäkeskeytys on tässä se oikea termi, eli osa opettajan ”kesälomasta” ei ole lomakertymälomaa vaan opetuksetonta aikaa, ns. kesäkeskeytystä. Tälle ajalle palkka tienataan vuoden työaikana, jolloin maksetaan matalampaa palkkaa.
Sijainen on siis ansainnut tämän kesäkeskeytyksen palkan, mutta sen nostaa kesäksi ”töihin palaava” viranhaltija.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaope palasi myös kesken opintovapaansa kesäksi "töihin".
Mutta mikäs siinä, kun se on mahdollista.
Nämä kokoomuksen kannattajat ovat varsinaisia kommunisteja tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään tätä keskustelua. Kertookaas viisaudessanne millä muulla alalla palkanmaksu on muiden työntekijöiden vastuulla millään tavalla? Palkanmaksu on työnantajan velvoite. Olen samaa mieltä siitä, että sijaisen pitäisi saada kesän palkka, mutta työnantajanhan se kuuluu maksaa. En ole millään muulla alalla kuullut kenenkään kehdanneen edes leikillään ehdottaa, että työntekijän pitäisi maksaa sijaisen palkka omasta pussistaan. Kehtaattekin.
Tarpeeksi kun olette siellä opettajienhuoneessa mussuttaneet pullaa ja louskuttavåneet leukojanne, niin olette tällaisen onton oikeutuksen pystyneet keksimään moraalittomalle toiminnallenne?
Työnantaja voi tehdä sijaisen työsopimuksen myös kesän ajaksi. Jos ei niin tee, se ei ole muiden vika.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaahdotaan miten kauheita ihmisiä opettajat ovat. Ehkäpä olemme mutta tässä asiassa haukutte väärää puuta. Jos opettaja on vuoden virkavapaalla, kunta palkkaa hänen sijaisensa syyslukukauden alusta(elokuussa) kevätlukukauden loppuun(toukokuun loppu). Opettajalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei hän sitä sijaista palkkaa.
Moniko on niin jalo ihminen että jättäisi 12 viikon palkkansa lahjaksi kunnan kassaan?
Olen itse yrittänyt korjata tätä vääryyttä sijaiseni kohdalla mutta ei työnantaja suostunut.
Jos opettaja on vuoden virkavapaalla, niin silti hän katsoo jostain syystä olevansa oikein oikeutettu 12 viikon kesäloman palkkaan”sa”....
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tavalla tuo vääryys ei koskaan lopu. Ja virassa olevat opet vain perustelevat toimiaan sillä, etteivät voi tälle epäkohdalle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden töissä ollut opettajan sijainen saa palkallista lomaa muistaakseni 16 päivää. Ei varmaan monella alalla juuri sen enempää kerry noin yhdeksän kuukauden työsuhteen jälkeen.
Kuten sanottu, jos viranhaltija ei ns. palaa kesäksi töihin, kesäpalkka jää työnantajalle. Jostain syystä opettajaviha on niin sokaiseva, että tämä tieto ei meinaa millään mennä perille.
Tiedätkö montakin viranhaltijaa, jotka eivät ns. palaisi kesäksi töihin, jos heillä on siihen mahdollisuus?
No aika vaikea tietää, koska millään muulla alalla tuollainen kusetus ei ole edes mahdollista. Itse en ainakaan kehtaisi noin tehdä, minun työni tehneelle ihmiselle. Onneksi on fiksuja opettajiakin, jotka eivät myöskään kehtaa.
Mutta näemmä sitten on teikäläisiä persläpiäkin, jotka vielä kehtaatte puolustella asiaa.
Mitä ihmettä? Minä olen tuo numerolla 10 kirjoittanut tyyppi, joka menetti viiden kuukauden palkkansa lehtori ML:lle, kun tämä palasi mammalomaltaan töihin kahdeksi kesäksi näyttämättä naamaansa koululla kertaakaan. Hän ei ollut ainoa opettaja, joka siinä koulussa teki noin.
Tunnetko sinä oikeasti opettajia tai ketään muitakaan ihmisiä, jotka kieltäytyisivät ottamasta vastaan kuukausien palkkasummaa jonkin moraalihömpötyksen vuoksi? Harvassa ovat ne, jotka eivät sitä palkkaa sijaiselta vie.
Maustanpa vielä: tuolloin 90-luvulla työllisyys oli niin surkeaa, että minulle sanottiin OAJ:stä, että ei kannata edes hakea työttömyyskorvausta kesän ajaksi, koska hakijoita on niin paljon hidastamassa käsittelyä, että korvaus tulisi vasta myöhään syksyllä. Mitäs siihen sanot?
Se, että sinulle on tehty paska temppu ei oikeuta sitä, että teet samaa nyt muille.
Yhdellä vääryydellä ei oikeuteta toista.
OAJ tosiaan saisi panna stopin tuolle, mutta kun se ei viitsi, niin ihan turha kitistä lisää rahaa opettajille, itsepä olette soppanne keittäneet.
TODELLAKIN se on moraalikysymys, ja te olette selvästi siinä lajissa heikkoja.
Enpä ole koskaan vienyt keneltäkään kesäajan palkkaa, mutta minulta se on viety kahdesti.
Rauhoitu nyt ensin ja mieti sitten kaikkia sukulaisiasi, tuttaviasi ja itseäsi. Kuinka moni sanoisi "kiitos, ei", jos heidän eteensä pantaisiin seitsemäntuhatta euroa ja sanottaisiin, että lähetetäänkö sijaiselle vai pidätkö itse? Moraalista on tosi helppo vouhottaa silloin, kun se on omalta kohdalta pelkkää teoriaa.
Huomaa, että minä en ole sanonut, tekisinkö palkkatempun sijaiselle vai en. Louskutat ihan tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi tehdä sijaisen työsopimuksen myös kesän ajaksi. Jos ei niin tee, se ei ole muiden vika.
Tässä logiikka mättää. Jollei sijainen sitä saa, niinse ehkä on väärin, mutta miksi SINUN se pitäisi saada? Voitaisiinko jakaa vuoroja, kenelle kulloinkin jaetaan sijaisen kesälomapalkka?
Kai sinulla pitäisi olla jokin peruste saada se raha, muuten se menee kunnan loputtomiin kuihin tarpeisiin.
Ihmettelen tätä opettajavihaa. Täällä palstalla ei ainakaan keskustella mistään ammattiryhmästä negatiiviseen sävyyn niin paljon kuin opettajista. Nytkin syyllistetään ahneiksi. Annan saman neuvon, minkä monesti aikaisemminkin, opiskelkaa opettajiksi. Esimerkiksi erityisopettajista on valtava pula. Itse en ymmärrä, missä ammatissa palkanmaksuperusteista syyllistetään työntekijää. Minusta työnantajan kuuluisi huolehtia näistä asioista.
Musta toi opettajien ’ei kuitenkaan maksettaisi, koska kunta...’ -perustelu ei oikein kestä päivänvaloa. Voisiko mahdollisesti olla niin, että aiemmin kunnat sopivat aina vuoden mittaisia sopimuksia näissä tilanteissa ja kun sitten nämä uljaat kansankynttilämme päättivät hyötyä henkilökohtaisesti tilanteesta ja palasivat töihin kesäksi ja pakottivat kunnat maksamaan kahdelle palkkaa kesältä, kunnat oppivat läksynsä.
Olen aivan 100% varma, että jos OAJ menisi neuvotteluihin ja sanoisi, että poistetaan tämä mahdollisuus kunhan suostutte siihen, ettei määräaika voi katketa kesäkuun alkuun, kuntapuoli suostuisi. Ongelma ratkeaisi. Mutta kun OAJ ei halua sitä ratkaista, koska liian moni sen jäsenistä hyötyy tästä järjettömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten palasin virkani hoitajaksi kesäkuun alussa.Tuolla tavalla tuo vääryys ei koskaan lopu. Ja virassa olevat opet vain perustelevat toimiaan sillä, etteivät voi tälle epäkohdalle mitään.
Miten sijaisen asema paranee sillä, ettei kenellekään makseta sitä kesäajan palkkaa? Jos työsopimus on tehty kesän alkuun, ei se sijainen saa palkkaa kesältä vaikka kukaan muukaan ei saisi.
K kirjoitti:
Lomasta kateellisille: opettajalla on saman verran vuosilomaa kuin muillakin. Kesäloman ekstravapaata kutsutaan kesäkeskeytykseksi, jolloin opettaja on velvollinen palaamaan työnantajan hänelle osoittamaan tehtävään.
Lisäksi opettajan kokonaisvuosiansio on jaettu koko vuodelle, eli kahdelletoista kuukaudelle. Aiemmin sama ansio tienattiin lukuvuoden aikana, eli kymmenessä kuukaudessa ja kesä oltiin palkatta. Tuolloin siis yhden kuukauden palkka oli suurempi kuin nykyisessä mallissa.
Malli, jossa kunnat jättävät systemaattisesti maksamatta palkkaa kesältä määräaikaisille työntekijöille ja sijaisille on vastoin tätä sopimusta, mutta valitettavasti hiljaa ja yleisesti hyväksytty säästökeino. Tuolloin työntekijä tosiaan menettää kuudenneksen hänelle kuuluvasta palkasta ja ihan hanuristahan se on. Kiva huomata monta vuotta tällä lailla töitä tehneenä, että se alkaa jo nyppiä muitakin.
Asia olisi äärimmäisen helppoa ratkaista: lopettettaisin koko käsite "kesäkeskeytys" ja määritetäisiin niin, että koko vuoden töissä olleelle opettajalle kertyy lomaa sen verran kuin niitä koululaisten lomapäiviä on.
Tällöin jos sijainen on koko vuoden töissä, hän saa koko kesän ajalta palkan ilman mitään kikkailuja ihan normaalin palkanlaskentasysteemin mukaisesti. Ja se, joka ei ole ollut töissä, ei saa palkallista lomaa, vaikka kuinka tulisi kesäksi "töihin".
Vierailija kirjoitti:
Mistä omasta pussista? Olet saanut palkan tekemästäsi työstä, ei sieltä ole kukaan mitään viemässä. Sen sijaan haluat ahnehtia vielä toisellekin kuuluvat rahat, vaikka olet loisinut kotona koko vuoden.
Jos nyt jäät äityslomalle, saat täydet lomat palattuasi työhön. Jos olet tästä eteenpäin vaikkapa 9 kk perhevapailla, palaat töihin siis ensi maaliskuussa ja kappas - siellä se on se 2,5 kuukauden kesäloma heti parin kuukauden päästä.
Jos taas teet jotain muuta duunia ja jäät perhevapaalle ja palaat siis ensi maaliskuussa, sinulla on tämän vuoden lomia pitämättä, jotka voit toki pitää heti maaliskuussakin, mutta ENSI vuodelle olet kartuttanut vuosilomaa vain 6 kuukauden ajalta eli kolmisen viikkoa lomaa. Aika vähän siis, joten tuskin lusit lomiasi vielä heti maaliskuun räntäsateessa.
Muita: normiduunissa vuosilomaa kartutetaan tietty määrä päiviä huhtikuusta alkaen seuraavan vuoden maaliskuuhun asti (perhevapaalla max kuudelta kuukaudelta) - tällä kuluvalla lomavuodella vietetään edeltävänä vuonna kerrytettyjä lomapäiviä.