Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähän "opettaja palaa hoitovapaalta tms. kesäksi töihin nostamaan palkkaa ja sijainen ei saa mitään"-ongelmaan olisi täysin yksinkertainen ratkaisu.

Vierailija
04.05.2021 |

Opettajan kesäloman pitäisi kertyä ihan samalla tavalla kuin muillakin työntekijöillä, mutta lomakertymä olisi vaan suurempi.

Eli jos sijainen on töissä koko lukuvuoden, hän ansaitsee koko kesän palkallisen loman. Jos on työssä puolet lukuvuodesta, saa puolen kesän mittaisen palkallisen loman jne. Ja se opettaja, joka ei ole ollut töissä lukuvuoden aikana, ei saa lainkaan palkallista lomaa.

Miksi näin ei tehdä, vaikka se olisi kaikkein oikeudenmukaisin ratkaisu?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä opettajavihaa. Täällä palstalla ei ainakaan keskustella mistään ammattiryhmästä negatiiviseen sävyyn niin paljon kuin opettajista. Nytkin syyllistetään ahneiksi. Annan saman neuvon, minkä monesti aikaisemminkin, opiskelkaa opettajiksi. Esimerkiksi erityisopettajista on valtava pula. Itse en ymmärrä, missä ammatissa palkanmaksuperusteista syyllistetään työntekijää. Minusta työnantajan kuuluisi huolehtia näistä asioista.

Tässä tapauksessa kritiikki on kyllä aivan aiheellista, joskus kannattaa vaan ottaa peili käteen ja myöntää.

Vierailija
62/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä opettajavihaa. Täällä palstalla ei ainakaan keskustella mistään ammattiryhmästä negatiiviseen sävyyn niin paljon kuin opettajista. Nytkin syyllistetään ahneiksi. Annan saman neuvon, minkä monesti aikaisemminkin, opiskelkaa opettajiksi. Esimerkiksi erityisopettajista on valtava pula. Itse en ymmärrä, missä ammatissa palkanmaksuperusteista syyllistetään työntekijää. Minusta työnantajan kuuluisi huolehtia näistä asioista.

Missä on vihaa? Täällä puolustetaan sijaisOPETTAJIA. Ei siis vihata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaahdotaan miten kauheita ihmisiä opettajat ovat. Ehkäpä olemme mutta tässä asiassa haukutte väärää puuta. Jos opettaja on vuoden virkavapaalla, kunta palkkaa hänen sijaisensa syyslukukauden alusta(elokuussa) kevätlukukauden loppuun(toukokuun loppu). Opettajalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei hän sitä sijaista palkkaa.

Moniko on niin jalo ihminen että jättäisi 12 viikon palkkansa lahjaksi kunnan kassaan?

Olen itse yrittänyt korjata tätä vääryyttä sijaiseni kohdalla mutta ei työnantaja suostunut.

Joten palasin virkani hoitajaksi kesäkuun alussa.

Tuolla tavalla tuo vääryys ei koskaan lopu. Ja virassa olevat opet vain perustelevat toimiaan sillä, etteivät voi tälle epäkohdalle mitään.

Miten sijaisen asema paranee sillä, ettei kenellekään makseta sitä kesäajan palkkaa? Jos työsopimus on tehty kesän alkuun, ei se sijainen saa palkkaa kesältä vaikka kukaan muukaan ei saisi.

Eipä kesällä kukaan tee töitäkään. Niin on ok, että silloin ei palkkakaan juokse.

Vierailija
64/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatikaa kuntatyönantajaa tekemään sijaisten sopimukset kesän ajaksi. Ei ole viranhaltijan vika, ettei tee.

Vierailija
65/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse on saamapuolella, niin näköjään tälläiseenkin järjettömyyteen voi keksiä perusteluja. Oikeastaanhan töihin kesällä palaavat opettajat ovatkin järjestelmän sorrettuja uhreja.

Vierailija
66/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaahdotaan miten kauheita ihmisiä opettajat ovat. Ehkäpä olemme mutta tässä asiassa haukutte väärää puuta. Jos opettaja on vuoden virkavapaalla, kunta palkkaa hänen sijaisensa syyslukukauden alusta(elokuussa) kevätlukukauden loppuun(toukokuun loppu). Opettajalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ei hän sitä sijaista palkkaa.

Moniko on niin jalo ihminen että jättäisi 12 viikon palkkansa lahjaksi kunnan kassaan?

Olen itse yrittänyt korjata tätä vääryyttä sijaiseni kohdalla mutta ei työnantaja suostunut.

Tuolla tavalla tuo vääryys ei koskaan lopu. Ja virassa olevat opet vain perustelevat toimiaan sillä, etteivät voi tälle epäkohdalle mitään.

Miten sijaisen asema paranee sillä, ettei kenellekään makseta sitä kesäajan palkkaa? Jos työsopimus on tehty kesän alkuun, ei se sijainen saa palkkaa kesältä vaikka kukaan muukaan ei saisi.

Eipä kesällä kukaan tee töitäkään. Niin on ok, että silloin ei palkkakaan juokse.

Eli sun idea on poistaa opettajilta kesäajan palkka eikä ajaa sijaisille kesäajan palkkaa.

Vierailija
67/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko vuoden töissä ollut opettajan sijainen saa palkallista lomaa muistaakseni 16 päivää. Ei varmaan monella alalla juuri sen enempää kerry noin yhdeksän kuukauden työsuhteen jälkeen.

Kuten sanottu, jos viranhaltija ei ns. palaa kesäksi töihin, kesäpalkka jää työnantajalle. Jostain syystä opettajaviha on niin sokaiseva, että tämä tieto ei meinaa millään mennä perille.

Tiedätkö montakin viranhaltijaa, jotka eivät ns. palaisi kesäksi töihin, jos heillä on siihen mahdollisuus?

No aika vaikea tietää, koska millään muulla alalla tuollainen kusetus ei ole edes mahdollista. Itse en ainakaan kehtaisi noin tehdä, minun työni tehneelle ihmiselle. Onneksi on fiksuja opettajiakin, jotka eivät myöskään kehtaa.

Mutta näemmä sitten on teikäläisiä persläpiäkin, jotka vielä kehtaatte puolustella asiaa.

Mitä ihmettä? Minä olen tuo numerolla 10 kirjoittanut tyyppi, joka menetti viiden kuukauden palkkansa lehtori ML:lle, kun tämä palasi mammalomaltaan töihin kahdeksi kesäksi näyttämättä naamaansa koululla kertaakaan. Hän ei ollut ainoa opettaja, joka siinä koulussa teki noin.

Tunnetko sinä oikeasti opettajia tai ketään muitakaan ihmisiä, jotka kieltäytyisivät ottamasta vastaan kuukausien palkkasummaa jonkin moraalihömpötyksen vuoksi? Harvassa ovat ne, jotka eivät sitä palkkaa sijaiselta vie.

Maustanpa vielä: tuolloin 90-luvulla työllisyys oli niin surkeaa, että minulle sanottiin OAJ:stä, että ei kannata edes hakea työttömyyskorvausta kesän ajaksi, koska hakijoita on niin paljon hidastamassa käsittelyä, että korvaus tulisi vasta myöhään syksyllä. Mitäs siihen sanot?

”Moraalihömpötys” - mahtava asenne, moraali on hömpötystä.

Opettajan vääryys muuttuu oikeaksi, koska kaikki muutkin tekevät niin.

Ovatko myös oppilaiden moraalittomuudet hömpötystä?

Muuttuvatko oppilaiden vääryydet oikeaksi, jos he kaikki tekevät niin? Jos kaikki oppilaat potkaisevat autoasi ohimennessää, onko se on, koska kaikki tekevät niin?

Sinulla on nyt jokin silmitön vauhkoontumisvaihe menossa, kun et millään hahmota tekstin sävyä. Mahtaako tuo ilmaus "moraalihömpötys" kuvata minun vai sijaisensa palkan haluavan opettajan ajatusmaailmaa?

Mitä ainetta opetat?

Vierailija
68/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatikaa kuntatyönantajaa tekemään sijaisten sopimukset kesän ajaksi. Ei ole viranhaltijan vika, ettei tee.

Miksi se oikeuttaa kotona vuoden lojuneen vakiopen ottamaan sen palkan, jollei sijainen sitä saa?

Vierailija
69/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuministeritkin ajattelivat vain isänmaan etua, kun erosivat puolueesta ja saivat pitää ministerinsalkkunsa.

Vierailija
70/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta toi opettajien ’ei kuitenkaan maksettaisi, koska kunta...’ -perustelu ei oikein kestä päivänvaloa. Voisiko mahdollisesti olla niin, että aiemmin kunnat sopivat aina vuoden mittaisia sopimuksia näissä tilanteissa ja kun sitten nämä uljaat kansankynttilämme päättivät hyötyä henkilökohtaisesti tilanteesta ja palasivat töihin kesäksi ja pakottivat kunnat maksamaan kahdelle palkkaa kesältä, kunnat oppivat läksynsä.

Olen aivan 100% varma, että jos OAJ menisi neuvotteluihin ja sanoisi, että poistetaan tämä mahdollisuus kunhan suostutte siihen, ettei määräaika voi katketa kesäkuun alkuun, kuntapuoli suostuisi. Ongelma ratkeaisi. Mutta kun OAJ ei halua sitä ratkaista, koska liian moni sen jäsenistä hyötyy tästä järjettömyydestä.

Luulisin, että tämä opettajille kyllä kävisi, jos silloin voisi pitää lomansa äitiysvapaan jatkoksi niin kuin muillakin aloilla. Tottakai. Työnantaja todennäköisesti vastustelisi, koska silloinhan työnantajan ei olisi enää mahdollista varastaa sijaisen palkkaa.

Vierailija
71/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse on saamapuolella, niin näköjään tälläiseenkin järjettömyyteen voi keksiä perusteluja. Oikeastaanhan töihin kesällä palaavat opettajat ovatkin järjestelmän sorrettuja uhreja.

Se on jännä ihmistyyppi, joka hyökkää kritiikkiä vastaan niin, että käskee itse hyötymään epäoikeudenmukasesta systeemistä sen sijaan että miettisi, miten asia korjataan oikeudenmukaisemmaksi. Tarkoitan siis tuota, "opiskele itse opettajaksi"-asennetta. Samaa olen havainnut siinä, jos kritisoi ruotsinkielisten alempia pisterajoja yliopistoihin. Sen sijaan, että ne pisterajat korjattaisiin, niin saakin kuulla kommenttia, että opiskele itse ruotsia niin hyvin, että voit hakea sinne...

Vierailija
72/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun idea on poistaa opettajilta kesäajan palkka eikä ajaa sijaisille kesäajan palkkaa.

Jos on ollut vuoden töissä, niin silloin on oikeus lomaankin. Toki, onhan opettajien lomat sitä tasoa, että aika löysä on meno.

Vierailija
73/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ on syyllinen. Ahneiden syöttiläiden kerho.

Vierailija
74/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytti OAJ:n johtajaksi!

Vierailija
75/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja pitää itsellään sen palkan, jos viranhaltija ei ole kesällä töissä.

Ei millään muullakaan alalla työnantaja voi pitää itsellään työntekijälle jo kertyneiden lomien palkkoja.

Eikö lomaraha ole vain varastettua palkkaa? Eli kaikki työnantajat tekevät niin.

Vierailija
76/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisten kannattaa antaa ehtoja kaikille joille voi. Se "töihin palaaja" joutuu hoitamaan ne.

Oli muuten tyyppi pikkasen kireenä kun tein noin. Luuli lomailevansa vaan koko kesäkuunkin.

Sijainen

Olin antanut ehdot ja työsopparini katkesi viikko ennen koulun päättäjäisiä. Rehtori pakotti minut hoitamaan ehdot, vaikka en ollut sillä hetkellä edes työsuhteessa kuntaan. Ei tainnut olla arvosanan antamiseen oikeutta minulla ....

Vierailija
77/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta toi opettajien ’ei kuitenkaan maksettaisi, koska kunta...’ -perustelu ei oikein kestä päivänvaloa. Voisiko mahdollisesti olla niin, että aiemmin kunnat sopivat aina vuoden mittaisia sopimuksia näissä tilanteissa ja kun sitten nämä uljaat kansankynttilämme päättivät hyötyä henkilökohtaisesti tilanteesta ja palasivat töihin kesäksi ja pakottivat kunnat maksamaan kahdelle palkkaa kesältä, kunnat oppivat läksynsä.

Olen aivan 100% varma, että jos OAJ menisi neuvotteluihin ja sanoisi, että poistetaan tämä mahdollisuus kunhan suostutte siihen, ettei määräaika voi katketa kesäkuun alkuun, kuntapuoli suostuisi. Ongelma ratkeaisi. Mutta kun OAJ ei halua sitä ratkaista, koska liian moni sen jäsenistä hyötyy tästä järjettömyydestä.

Luulisin, että tämä opettajille kyllä kävisi, jos silloin voisi pitää lomansa äitiysvapaan jatkoksi niin kuin muillakin aloilla. Tottakai. Työnantaja todennäköisesti vastustelisi, koska silloinhan työnantajan ei olisi enää mahdollista varastaa sijaisen palkkaa.

Miksi pitäisi olla mahdollista? Opettajien lomajärjestelmä on täysin poikkeuksellinen. Miksi poikkeukseen tulisi soveltaa pääsääntöä, en ymmärrä. Toisin kuin kaikilla muilla ei opettajien kesältä saama palkka perustu kuukausittain ansaittuihin lomapäiviin vaan keskeytys on palkallinen olet ollut töissä kaksi päivää tai koko edeltävän lukuvuoden. Jos kesäkeskeytys toimisi kuten normaali kesäloma, se ei kestäisi kahta kuukautta.

Vierailija
78/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko vuoden töissä ollut opettajan sijainen saa palkallista lomaa muistaakseni 16 päivää. Ei varmaan monella alalla juuri sen enempää kerry noin yhdeksän kuukauden työsuhteen jälkeen.

Kuten sanottu, jos viranhaltija ei ns. palaa kesäksi töihin, kesäpalkka jää työnantajalle. Jostain syystä opettajaviha on niin sokaiseva, että tämä tieto ei meinaa millään mennä perille.

Työnantajahan se päättää, miksi ajaksi sijainen palkataan, ei hoitovapaalla oleva opettaja.

Vierailija
79/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja pitää itsellään sen palkan, jos viranhaltija ei ole kesällä töissä.

Ei millään muullakaan alalla työnantaja voi pitää itsellään työntekijälle jo kertyneiden lomien palkkoja.

Eikö lomaraha ole vain varastettua palkkaa? Eli kaikki työnantajat tekevät niin.

Lomapalkka on eri asia kuin lomaraha. Lomapalkka ON pakko maksaa työsuhteen päättyessä, jos on kertyineitä lomapäiviä.

Lomaraha on työehtosopimuksissa määritelty ekstra, jota ei ole kaikilla aloilla ja jonka maksamisessa on ehtoja (esim. yleensä lomarahaa ei saa irtisanoutuessa).

Vierailija
80/117 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin aikoinani jakaa kesäloman palkan sijaiseni kanssa, mutta minulle sanottiin että ei sijaista kuitenkaan oteta kuin suvivirteen saakka. Palasin siis töihin vanhempainvapaalta, en hoitovapaalta (sitä en ole pitänyt koskaan) ja olisin tullut töihin heinäkuun puolivälistä, mutta sijaista ei silti olisi palkattu siihen asti. Itse asiassa minulle olisi ollut rahallisesti ihan se ja sama olla tuokin aika kokonaan vanhempainvapaalla, sillä kesältä maksetaan vain peruspalkkaa - sijaiselle maksetaan myös kesä- ja heinäkuun palkka ylituntien osalta pakattuna toukokuun palkassa.

Ja mitä tulee siihen, että saman opettajan vältetään palaavan aina hoitovapaalta kesäksi töihin, niin käsittääkseni hoitovapaan voi keskeyttää vain kerran?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi