Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää asua vuokralla. Millaisen asuntonalainan voi saada 1600e/kk bruttotuloilla?

Vierailija
04.05.2021 |

Asun PK-seudulla, ja täältä pitäisi asunto hommata...Millaisia asuntolainoja olette saaneet tuollaisilla tuloilla?

Ikää 32v, ja asun yksin

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit saada noin 100k lainan. Riippuu monesta asiasta, mutta noilla main kuitenkin.

Pk-seutu on laaja, onko pakko asua just siellä? Mitä eroa asuuko jossain Vantaan aivan viimeisessä nurkassa, tai vaikka Lohjalla, Keravalla tai Riksussa? Matka-aika keskustaan hieman pidempi, mutta mitä sitten, oikeesti. Kun et kuitenkaan saa 100k mistään keskeiseltä paikalta kämppää niin sun on katsottava joko jostain ihan reunamilta pientä ja huonokuntoista, taikka pk-seudun ulkopuolelta vähän parempaa.

Tämä! Mulla työmatka Lohjalta Meilahteen 35min. Ja asuntojen hinnat ihan eri luokkaa kuin Helsingissä.

Vierailija
62/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että nuo ilman säästöjä lainan saavat ovat verrannollisia ap:n tilanteeseen. Ap:ta ei kauheesti auta se, että lainan on saanut ilman säästöjä joku juristi (jolla isot tulot ja pankki katsoo maksukykyiseksi), takaajina hänen vanhempansa ja vielä kesämökki vakuutena.

Se on totta, että ap ei varmasti saisikaan, mutta yleisesti ottaen asuntolainaa saa ilman säästöjä. Minulla pienempi brutto kuin aapeella, miehellä sentään isompi, mutta yhteistulot kaukana juristien palkoista, ei takaajia eikä vakuuksia ja 100 % laina otettiin muutama kuukausi sitten. 

Oletan, että ostitte Garantian tms. takauksen? Paljonko se tuli maksamaan? Vai tarjosiko pankki vakuudetonta lainaa puuttuvia vakuuksia ja omarahoitusosuutta kattamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et minkäänlaista, sori. Millä maksat nyt asumisesi, asumistuella?

Ihan itse maksan palkastani 780e vuokran

ap

Mikset hae asumistukea?? 1600 brutosta jää käteen max 1400, siitä melkein 800 vuokraan.. sulla jää elämiseen reilu 500e ja muihin laskuihin? Enpä taida uskoa.

Mulla palkka on ollut 1300e/kk ja siihen saa asumistukea 90e/kk.

Veroprosentti 6%.

Ei yksinkertaisesti omista mitään. Sillä tavalla olen elänyt 6 vuotta.

Vierailija
64/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olet saanut jo hyviä vinkkejä.

- Perusta ASP-tili, mikäli täytät ehdot.

- Käytä lainalaskureita.

- Ole yhteydessä pankkeihin.

- Yritä etsiä halvempi vuokra-asunto, jotta saat säästettyä enemmän. Ei välttämättä ole helppoa tai mukavaa, mutta kyllä se kortti kannattaa katsoa.

- Selvitä asuntomarkkinoita. Seuraa minkä hintaista asuntoja PK-seudulla on esim. 90 000 eurolla ja 100 000 eurolla. Katso vastaavia ja halvempia kehyskunnista Uudeltamaalta. Onko mahdoton ajatus, että asuisitkin vaikka Keravalla?

Tärkeimpänä, ole itse aktiivinen ja selvitä asioita. Mikäli oikeasti haluat ostaa asunnon, vaatii se sinulta todennäköisesti kompromisseja nyt ja tulevaisuudessa.

Et varmaan itse asu pk-seudulla, jos et tiedä, että tuo ap:n nykyinen on halvemmmasta päästä/normaali pk-seudun hintatasolla?

Olen asunut täällä vuosia. Tiedän, että on hintatason mukainen. Se ei silti tarkoita sitä, että on mahdollista löytää harvinainen helmi, mutta kuten itsekin sanoin ei ole helppoa eikä mukavaa.

Oikotiessä on tällä hetkellä Helsinki/Espoo/Vantaa-akselilla 183 vuokrakämppää alle 600 €. 130 kpl alle 500 €. Toinen juttu on kuinka asuttavia nämä ovat. Kuitenkin AP:n tilanteessa tämäkin kortti oikeasti kannattaa kääntää, jos mielii saada enemmän säästöön.

Vierailija
65/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehyskunnista saa vuorattua yksiön 400-500 €/kk. Matka-aika pitenee, mutta saat ainakin säästöön enemmän.

Tämä ei pidä paikkaansa, koska matkakustannukset nousevat myös samassa suhteessa, jos työpaikka sijaitsee edelleen Helsingissä, Espoossa, Vantaalla.

Vierailija
66/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että nuo ilman säästöjä lainan saavat ovat verrannollisia ap:n tilanteeseen. Ap:ta ei kauheesti auta se, että lainan on saanut ilman säästöjä joku juristi (jolla isot tulot ja pankki katsoo maksukykyiseksi), takaajina hänen vanhempansa ja vielä kesämökki vakuutena.

Se on totta, että ap ei varmasti saisikaan, mutta yleisesti ottaen asuntolainaa saa ilman säästöjä. Minulla pienempi brutto kuin aapeella, miehellä sentään isompi, mutta yhteistulot kaukana juristien palkoista, ei takaajia eikä vakuuksia ja 100 % laina otettiin muutama kuukausi sitten. 

Oletan, että ostitte Garantian tms. takauksen? Paljonko se tuli maksamaan? Vai tarjosiko pankki vakuudetonta lainaa puuttuvia vakuuksia ja omarahoitusosuutta kattamaan?

Garantialta joo. Taisi maksaa 2300 euroa suunnilleen. 

Vierailija
67/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Käytä lainalaskureita.

- Yritä etsiä halvempi vuokra-asunto, jotta saat säästettyä enemmän. Ei välttämättä ole helppoa tai mukavaa, mutta kyllä se kortti kannattaa katsoa.

- Selvitä asuntomarkkinoita. Seuraa minkä hintaista asuntoja PK-seudulla on esim. 90 000 eurolla ja 100 000 eurolla. Katso vastaavia ja halvempia kehyskunnista Uudeltamaalta. Onko mahdoton ajatus, että asuisitkin vaikka Keravalla?

Tärkeimpänä, ole itse aktiivinen ja selvitä asioita. Mikäli oikeasti haluat ostaa asunnon, vaatii se sinulta todennäköisesti kompromisseja nyt ja tulevaisuudessa.

Et varmaan itse asu pk-seudulla, jos et tiedä, että tuo ap:n nykyinen on halvemmmasta päästä/normaali pk-seudun hintatasolla?

Olen asunut täällä vuosia. Tiedän, että on hintatason mukainen. Se ei silti tarkoita sitä, että on mahdollista löytää harvinainen helmi, mutta kuten itsekin sanoin ei ole helppoa eikä mukavaa.

Oikotiessä on tällä hetkellä Helsinki/Espoo/Vantaa-akselilla 183 vuokrakämppää alle 600 €. 130 kpl alle 500 €. Toinen juttu on kuinka asuttavia nämä ovat. Kuitenkin AP:n tilanteessa tämäkin kortti oikeasti kannattaa kääntää, jos mielii saada enemmän säästöön.

Ettei noista nyt iso osa ole niitä Ida Aalbergintien opiskelijasoluja? Soluasuminen muutaman vuoden ajan säästöjen kartuttamiseksi on kyllä hyvä idea, mutta noihin vaaditaan opiskelijastatus.

Vierailija
68/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtään pääomaa? 

Vierailija
69/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs asumisoikeusasunto? Vastike yleensä aina alempi kuin vuokravastike, asumisoikeus karsii aina jo lähtökohtaisesti naapurustosta huonoimman aineksen.

Asumisoikeusasuntoon ymmärtääkseni pankki antaa 100 % lainaa?

Vierailija
70/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Käytä lainalaskureita.

Ettei noista nyt iso osa ole niitä Ida Aalbergintien opiskelijasoluja? Soluasuminen muutaman vuoden ajan säästöjen kartuttamiseksi on kyllä hyvä idea, mutta noihin vaaditaan opiskelijastatus.

Solujahan suurin osa on, mutta sekaan mahtuu myös miniyksiöitä.

Vierailija
71/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ostaisi pientä yksiötä sijoitukseen halvemmasta kaupungista?

Esim Tampereella halvimmat yksiöt puutaloista ovat 59k luokkaa, 3km keskustasta..

Jos siis varallisuutta kaipaat, eihän sinun itse ole pakko siinä omistuasunnossa asua, vaan vuokralainen maksaa sitä pesämunaa puolestasi..

Toinen hyvä ehdotus on asumisoikeusasunto, ja ainahan voit myös ostaa itsellesi pienen vaatimattoman mummi mökin maalta mitä remppailet vähitellen, jos "tulevaisuuden turvan" tarve on enemmän henkinen. :)

No ei se sijoitusasuntokaan aina niin ongelmaton ole, ja silloin ap:lle tulee maksettavaksi varainsiirtovero.

Nyt korona on mutkistanut vuokralaisten löytämistä ja jotkut ovat huomanneet, että ei se asuntosijoittaminenkaan niin riskitöntä ole.

https://inssinosingot.fi/2021/05/suomen-surkein-asuntosijoittaja/

Lähtökohtaisesti mikään maailmassa ei ole ongelmatonta, ja kaikkeen, ihan kaikkeen, liittyy jotain riskejä. Mutta jää elämä elämättä jos asioiden riskit ja uhat ovat ainoita asioita näköpiirissä.

Tampereella on ainakin niin iso kysyntä vuojrayksiöistö, kun kasvukaupunki ja opiskelijoita riittää, että juuri tuollaiset edulliset, ei niin viimeisen päälle remoatut, vuokrayksiöt ovat niitä millä sitä rahaa tehdään kun halutaan asuntosijoittaa.

Suurin osa noista yksiöistä myydään jo valmiiksi vuokrattuina.

Vierailija
72/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi. Minulla on vähän parempi brutto, 1800, mutta olen ikuinen pätkätyöläinen ja ikisinkku. Ikäkin alkaa olla lähemmäs 40. Olen onnistunut säästämään 20 000 euroa. Minäkään en jaksaisi asua enää vuokralla, mutta taitaa oma asunto jäädä haaveeksi. 

Vierailija
73/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150-200k maksimissaan, riippuu paljon muistakin tekijöistä.

Ei tule saamaan senttiäkään, jollei omia säästöjä ole vähintään 40-50K.

Vierailija
74/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehyskunnista saa vuorattua yksiön 400-500 €/kk. Matka-aika pitenee, mutta saat ainakin säästöön enemmän.

Tämä ei pidä paikkaansa, koska matkakustannukset nousevat myös samassa suhteessa, jos työpaikka sijaitsee edelleen Helsingissä, Espoossa, Vantaalla.

Niinpä, työmatkakulut syövätkin yhtäkkiä yli satasen kuukaudessa, jonka säästi halvemmassa vuokrassa.

Pk-seudulla tuskin saa solusta huonetta enää alle 500 euron.

Vierailija
75/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keravalta tms vanhan kaksion saa alle 100k, sellaiseen ehkä mahis.

Vierailija
76/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs asumisoikeusasunto? Vastike yleensä aina alempi kuin vuokravastike, asumisoikeus karsii aina jo lähtökohtaisesti naapurustosta huonoimman aineksen.

Asumisoikeusasuntoon ymmärtääkseni pankki antaa 100 % lainaa?

Ei anna nykyisin, pankista riippuen omarahoitusosuus on 10-20 %. Osa antaa lainaa vain alkuperäiseen asomaksuun, joten omarahoitusosuuden lisäksi pitää olla indeksikorotuksen edestä omia säästöjä.

Vierailija
77/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ostaisi pientä yksiötä sijoitukseen halvemmasta kaupungista?

Esim Tampereella halvimmat yksiöt puutaloista ovat 59k luokkaa, 3km keskustasta..

Jos siis varallisuutta kaipaat, eihän sinun itse ole pakko siinä omistuasunnossa asua, vaan vuokralainen maksaa sitä pesämunaa puolestasi..

Toinen hyvä ehdotus on asumisoikeusasunto, ja ainahan voit myös ostaa itsellesi pienen vaatimattoman mummi mökin maalta mitä remppailet vähitellen, jos "tulevaisuuden turvan" tarve on enemmän henkinen. :)

No ei se sijoitusasuntokaan aina niin ongelmaton ole, ja silloin ap:lle tulee maksettavaksi varainsiirtovero.

Nyt korona on mutkistanut vuokralaisten löytämistä ja jotkut ovat huomanneet, että ei se asuntosijoittaminenkaan niin riskitöntä ole.

https://inssinosingot.fi/2021/05/suomen-surkein-asuntosijoittaja/

En suosittelisi APn tapauksessa. Riski siihen, että tulee tyhjiä kuukausia on APn tuloilla liian suuri.

Vierailija
78/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Käytä lainalaskureita.

Nämä tuon hintaiset ovat soluhuoneita, eivät kokonaisia asuntoja.

Tai jos on, jotain puuttuu. Tässäkään asunnossa ei ole keittiötä ja on myös epäselvää, saako asuntoon pesukonetta:

https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/helsinki/16142557

Ihmisten tilanteet on yksilöllisiä.

Jos aloittajalla on lemmikki, hän ei välttämättä voi muuttaa soluasuntoon. Tai jos hän tekee vaikka vuorotyötä, hän ei saa nukuttua asunnossa, jossa on kämppisten elämisen ääniä. Tai jos hän on 32v., hän ei välttämättä halua muuttaa asumaan parin 20v. asukin kanssa. Ei tarvitse olla erityisen joustamaton tai kummallinen, jos asuminen keittiöttömässä asunnossa, tai asunnossa ilman kunnollista suihkua (pelkkä käsisuihku) tai asuminen kämppisten kanssa ei onnistu. Joillekin voi sopia, kaikille ei.

Vierailija
79/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remontoidut kolmiot hinta noin 50 000e Tampereen lähikaupungeista, kävelymatkan päässä palveluista. Kannattaa punnita, onko pääkaupunkiseutu hintansa arvoinen paikka elää?

Äläpäs nyt valehtele. Noin halpoja ei taatusti ole, hyvä jos yksiö irtoaa. Ja halvoissa ei usein ole tehty vielä putkiremppaa.

Kyllä muuten on. Katsopa Tampereen naapurikaupunkien tarjonta kerrostalokolmioista pois lukien Kangasala ja Lempäälä. Itsekin asun sellaisessa 50 000e arvoisessa siistissä kolmiossa.

Pitääpä katsoa. Silti kuulostaa ihan uskomattoman halvalta tuollakin sijainnilla.

Vierailija
80/124 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Käytä lainalaskureita.

Nämä tuon hintaiset ovat soluhuoneita, eivät kokonaisia asuntoja.

Tai jos on, jotain puuttuu. Tässäkään asunnossa ei ole keittiötä ja on myös epäselvää, saako asuntoon pesukonetta:

https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/helsinki/16142557

Ihmisten tilanteet on yksilöllisiä.

Jos aloittajalla on lemmikki, hän ei välttämättä voi muuttaa soluasuntoon. Tai jos hän tekee vaikka vuorotyötä, hän ei saa nukuttua asunnossa, jossa on kämppisten elämisen ääniä. Tai jos hän on 32v., hän ei välttämättä halua muuttaa asumaan parin 20v. asukin kanssa. Ei tarvitse olla erityisen joustamaton tai kummallinen, jos asuminen keittiöttömässä asunnossa, tai asunnossa ilman kunnollista suihkua (pelkkä käsisuihku) tai asuminen kämppisten kanssa ei onnistu. Joillekin voi sopia, kaikille ei.

Kyllä, ymmärrän tämän täysin. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että tätäkään vaihtoehtoa ei kannata sulkea pois ilman tutustumista ja prioriteettien miettimistä.