Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

Vierailija
02.05.2021 |

Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html

Vaikea pohdinta monessa perheessä.

Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.

Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva lukea kokemuksista, miten muissa maissa pärjätään. Suomalaisten koululaisten lomahan ei ole mitenkään pitkä, vaan eurooppalaista keskivertoa. Esim. naapureissa Ruotsissa loma on suurinpiirtein saman pituinen ja Virossa taas vielä pari kolme viikkoa pidempi. 

Vierailija
122/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asia ei koskekaan minua niin ihmetyttää että asia on tehty Suomessa noin hankalaksi. Jatkuvasti puhutaan että kaikkien pitää käydä töissä. Sitten kuitenkin koululaisten lomat ovat pari kuukautta pitemmät kuin vanhempien. Koulun kesäloman pituus tulee siitä että lapset tekivät aikoinaan maataloustöitä kesäisin. Nyt emme enää elä maatalousyhteiskunnassa.

Vähän aikaa sitten puhuttiin että lapsia kuormittaa pitkä tauko koulusta, että se aiheuttaa niin pahoja mielenterveysongelmia että koronan leviäminen on pienempi paha. Nyt sitten taas ollaan sitä mieltä että lapset välttämättä tarvitsevat sen 2,5 kuukautta pois koulusta että jaksavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lapsen pitää itsenäistyä aikaisin? Monissa maissa ei tulisi kuuloonkaan että 7-vuotias olisi koko päivän yksin.

Vierailija
124/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka asia ei koskekaan minua niin ihmetyttää että asia on tehty Suomessa noin hankalaksi. Jatkuvasti puhutaan että kaikkien pitää käydä töissä. Sitten kuitenkin koululaisten lomat ovat pari kuukautta pitemmät kuin vanhempien. Koulun kesäloman pituus tulee siitä että lapset tekivät aikoinaan maataloustöitä kesäisin. Nyt emme enää elä maatalousyhteiskunnassa.

Vähän aikaa sitten puhuttiin että lapsia kuormittaa pitkä tauko koulusta, että se aiheuttaa niin pahoja mielenterveysongelmia että koronan leviäminen on pienempi paha. Nyt sitten taas ollaan sitä mieltä että lapset välttämättä tarvitsevat sen 2,5 kuukautta pois koulusta että jaksavat.

Tämä. Helsinkiä ei voinut laittaa 2kk etäkouluun enää koska monilla on lapsia joilla koulu on ainoa hyvä paikka ja ainoa missä on lämmin ruoka. Ja sitten kuitenkin kesäloma on 2,5kk.

Vierailija
125/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa ei ole yhtään ainutta leiriä tai kerhoa.

Vierailija
126/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mahda olla kovin terveellistäkään jos päivät menee yksin tietokonepelien parissa

Vierailija
127/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Helsinkiä ei voinut laittaa 2kk etäkouluun enää koska monilla on lapsia joilla koulu on ainoa hyvä paikka ja ainoa missä on lämmin ruoka. Ja sitten kuitenkin kesäloma on 2,5kk.

Kesällä näille heitteillä oleville lapsille on olemassa kerhoja, leirejä, puistotoimintaa jnejne. Lastensuojelu tietää kenet pitää näihin ohjata. Kouluarkena näitä ei tietenkään ole.

Vierailija
128/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo väite ap:lta että yksinhuoltajat olisivat tämän vuoksi kesät työttöminä. Eivät todellakaan ole luopumassa työpaikoistaan tämän vuoksi. Mihin perustat väitteen? Lähde? Monet kunnat järjestävät pikkukoululaisille kerho/päiväleiritomintaa kesällä. Monissa kunnissa on myös leikkipuistoissa kesäisin valvottua toimintaan ja jopa lounas tarjolla ilmaiseksi tai ihan pientä korvausta vastaan kunhan tuo omat ruokailuvälineet. Seurakuntien leirit ei myöskään ole kalliita. Näiden lisäksi se yksinhuoltajan loma niin ei siinä tarvi montaa päivää yksin olla kotona. Jos pitää olla yksin kotona niin edellisenä iltana katsotte valmiiksi tekemistä, sovitte tarkat säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä, katsot että on sellaista aamupalaa että lapsi osaa otta itse ja sellainen lounas ettei tarvi kuin lämmittää mikrossa. 

Eivät tietenkään kaikki yh:t mutta moni on, itsekin tiedän pari.

Itse olen työtön yh kun en ole löytänyt päivätyötä enkä vuorotyötä voisi tehdä ja jättää pikkukoululaista illoiksi yksin.

Nykyaikana jos jättäisi 7-vuotiaan kesällä joka päivä yksin niin saattaisi olla kohta sossut ovella kuten on tässä ketjussakin jo todettu.

Olen vuorotyötä tekevä yh, jonka ekaluokkalainen on päiväkodissa illat, jos olen töissä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa kunnan järjestämään myös koululaiselle hoitopaikan vanhemman työssäolon ajaksi, joten ei ole tarvetta jäädä yksinhuoltajaksi. Pitää vain osata lukea laki ja sen perustelut.

Siis tämä on nyt jo laissa? Miksei tästä puhuta enemmän? Kuinka moni yh uskookaan, ettei tällaista voi tehdä? Ja onko kaikissa kunnissa tällaisia hoitopaikkoja?

Vierailija
129/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus. Nykylapsilla on omat puhelimet, videopelit ja maksukanavat viihteenä, valmisruokaa syötäväksi. Kuinka ei voi selvitä kotona yksin, kun jo vuosikymmeniä sitten pärjättiin voileipiä syömällä ja Aku ankkoja lukemalla 13 viikkoa yksin ja avain kaulassa.

Erityisesti omat puhelimet. Lapsi on tavoitettavissa meni hän minne tahansa ja lapsi saa yhteyden muihin olipa hän missä tahansa.

Vierailija
130/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä näille heitteillä oleville lapsille on olemassa kerhoja, leirejä, puistotoimintaa jnejne. Lastensuojelu tietää kenet pitää näihin ohjata. Kouluarkena näitä ei tietenkään ole.

Kesällä on myös helpompi liikkua ulkona, mennä vaikka rannalle ja soluttautua joidenkin leikkeihin, mennä kaverin luokse syömään yms. Varsinkin se viime kevät etäkoulun aikaan oli ahdistavaa kun kukaan ei liikkunut missään. Silloin näillä lapsilla ei ollut mitään mahdollisuutta löytää ominpäin seuraa tai syömistä.

Vierailija
131/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo väite ap:lta että yksinhuoltajat olisivat tämän vuoksi kesät työttöminä. Eivät todellakaan ole luopumassa työpaikoistaan tämän vuoksi. Mihin perustat väitteen? Lähde? Monet kunnat järjestävät pikkukoululaisille kerho/päiväleiritomintaa kesällä. Monissa kunnissa on myös leikkipuistoissa kesäisin valvottua toimintaan ja jopa lounas tarjolla ilmaiseksi tai ihan pientä korvausta vastaan kunhan tuo omat ruokailuvälineet. Seurakuntien leirit ei myöskään ole kalliita. Näiden lisäksi se yksinhuoltajan loma niin ei siinä tarvi montaa päivää yksin olla kotona. Jos pitää olla yksin kotona niin edellisenä iltana katsotte valmiiksi tekemistä, sovitte tarkat säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä, katsot että on sellaista aamupalaa että lapsi osaa otta itse ja sellainen lounas ettei tarvi kuin lämmittää mikrossa. 

Eivät tietenkään kaikki yh:t mutta moni on, itsekin tiedän pari.

Itse olen työtön yh kun en ole löytänyt päivätyötä enkä vuorotyötä voisi tehdä ja jättää pikkukoululaista illoiksi yksin.

Nykyaikana jos jättäisi 7-vuotiaan kesällä joka päivä yksin niin saattaisi olla kohta sossut ovella kuten on tässä ketjussakin jo todettu.

Olen vuorotyötä tekevä yh, jonka ekaluokkalainen on päiväkodissa illat, jos olen töissä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa kunnan järjestämään myös koululaiselle hoitopaikan vanhemman työssäolon ajaksi, joten ei ole tarvetta jäädä yksinhuoltajaksi. Pitää vain osata lukea laki ja sen perustelut.

Siis tämä on nyt jo laissa? Miksei tästä puhuta enemmän? Kuinka moni yh uskookaan, ettei tällaista voi tehdä? Ja onko kaikissa kunnissa tällaisia hoitopaikkoja?

Vierailija
132/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoittaja on päiväkodin täti. Outoa, ettei hän ole varautunut ennalta.

Vierailija
133/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kahden viikon jaksoissa minulla ja isällään. Elokuun alun ennen kuin koulut alkavat, olen saanut sovittua työnantajan kanssa, että menen aamupäiväksi töihin ja lounaasta jään tekemään etäpäivää. Olisihan se joskus mukava pitää pidempi lomajakso kuin kaksi viikkoa, mutta näin on useampi vuosi jo menty.

Vierailija
134/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi paljon lapsesta kiinni. Meillä molemmat lapset ovat tykänneet nukkua lomilla pitkään joten nukkuivat aina vähintään kymmeneen, usein pidempäänkin. Siitä sitten kömpivät sohvalle syömään jääkaappiin heille tekmääni aaumupalaa ja katselemaan lastenohjelmia. Joskus puolen päivän aikaan olivat valmiita tekemään jotain ja olivat sitten kavereiden kanssa tai ulkoilivat. Kohta minä sitten jo tulinkin kotiin. Joten meillä ei juuri ollut ongelmia, mutta lapset olivat hyvin omatoimisia ja reippaita jo lapsena. Joten en osaa sanoa miten olisin toiminut jos olisivat olleet erilaisia ja vaatineet enemmän hoitoa.

Vierailija
135/156 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on monella ketjutettu lomat sen aikaa, kun lapset on niin pieniä, etteivät pärjää. Kyllä on taas ongelmat.

Tietysti ketjutetaan lomat. Miten työssä käyvt ovat pärjänneet ekaluokkaistenkanssa viimeiset 50 vuotta. ??

Vierailija
136/156 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvänä yh:na olen saanut todeta että ketään ei kiinnosta sinä ja lapsesi. Yksin on pärjättävä.

Kenen sitten tulisi muka huolehtia teistä, jos et siihen itse kykene? Ei täällä muillakaan ole mitään vakituista kädestäpitelijää. Kummallista, että on väenvängällä päästävä porsimaan ja sitten ei itse kuitenkaan haluta kantaa vastuuta tuotoksestaan.

Oletpa varsinainen ääliö. Yh:nahan huolehdin meistä ihan koko ajan yksin! Mitään kädestäpitelijää tässä kaipaakaan vaan konkreettista apua kunnalta/valtiolta työssäkäyvien yyhoiden alakoululaisille lapsille yksinäisyyteen kesälomilla. Kummallista on se että kotona makaaville vinoillaan mutta sitten ei anneta käytännössä vaihtoehtoja esim yh:n tilanteessa käydä töissäkään. Mene takaisin kasvamaan että ymmärrät mistä puhun. Todennat juuri sitä mitä sanoin, ketään ei todella kiinnosta. Suomessa on lähes puoli miljoonaa yhden vanhemman perhettä tulee aika hiton kalliiksi jos heistä jokainen jää kotiin, alkaako nyt kiinnostaa???

Vierailija
137/156 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden lapsen yh ja meillä on lomat hoituneet aina hyvin, itse olin kesäisin lomalla 6vkoa, vaihdoin lomarahan vapaaksi, lasten isä oli heidän kanssaan lomalla 4vkoa.

Vierailija
138/156 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te samat ihmiset just olleet sitä mieltä, että on ok jättää lapset iltaisin ja öisin yksi kotiin yhdessä ketjussa? Että siitä saa omatoimisia lapsia, joten ei kai tämä ole ongelma?

Vierailija
139/156 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeän lyhyitä on lastemme lomat jo nykyiselläänkin ja vielä muka tulisi lyhentää.Enne koulu loppui AINA toukokuun viimeinen lauantai ja alkoi syyskuun ensimmäinen.Oli sopivan pituinen kesäloma lapsilla.Ehti kunnolla palautumaan koulusta.Nykyloma on n.kaksi kuukautta eli loppuu kesäkuun ekalla viikolla ja alkaa elokuun ekoina päivinä.Opiskelijoiden loma on vain kolme viikkoa.Se on mielestäni väärin.Kyllä opiskelijoillakin pitäisi olla oikeus kesälomaan ja tehdä esim.kesätöitä.

Mitenköhän ennen järjestettiin koulujen loma-ajat,kun vanhemmat oli töissä.Pennut oli kavereiden kanssa,leikittiin,uitiin ym.Ei mulla ainakaan koskaan mitään hoitajaa ollut tai mummoja tai leirejä...Ihan ite pärjäsin.Toki nykyään enempi vaaroja.Jos pelottaa palkkaa joku.Toisten lasten loman pituutta on turha pienemmäksi rääkyä..Kyllä on jo liian lyhyt, eikä tahdo lapset jaksaa.. Kolmen kuukauden lomat takaisin.

Minkä opiskelijoiden loma on 3vk? Ainakin yliopistossa loma on 3 kuukautta ja toisella asteella saman pituinen kuin peruskoulussa.

Vierailija
140/156 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kesä menee näin:

(Eka- ja tokaluokkalaiset pojat)

Koulu loppuu 6.6., eli viikolla 22

Viikko 23: mummolassa

Viikko 24: kunnan päiväleiri. Toiminta-aika 7.30–16.30 eli aamulla töihin mennessä vienti ja iltapäivällä vastaavasti nouto.

Viikko 25: minä jään lomalle

Viikko 26: mies jää lomalle

Viikot 27,28,29 lomailua

Viikko 30: mummolassa

Viikko 31: yksityisen järjestämä päiväleiri. Toiminta-aika klo 8:30-17. Sama järjestely kuin alkukesällä.

Viikko 32: minä pidän alkuviikosta pari päivää liukumavapaita, loppuviikolla alkaa taas koulu.

Yllättävän kivuttomasti saatiin järjestettyä ja jää vielä reilusti perheen yhteistä loma-aikaakin. Viime kesänä taas mies oli korona-lomautettuna, niin ei tarvinnut miettiä mitään järjestelyjä. Ensi vuonna katsotaan tilannetta vähän jo senkin mukaan, miten hyvin tänä vuonna sujuu päiväleirit. Itse aikakin tykkäsin lapsena osallistua kesäleireille, jos vain oli se yksi tuttu lapsi edes samalla leirillä, ja meillähän tämä toteutuu automaattisesti kun molemmat lapset menevät samalle leirille (tulevat hyvin toimeen keskenään)