19-vuotias opiskelija kertoo, kuinka onnistui säästämään unelmiensa ensiasuntoon tarvittavat rahat
Nyt mammat ottakaa mallia miten jo opiskelijana osa-aikatöillä voi rakentaa itselleen talon!
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ella-rakentaa-hyvinkaalle-omakot…
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on saanut asuntolainan kun pelkkä osa-aikatyö ravintola-alalla ja vielä korona-aika?
Vanhempani kertoivat jo hyvin aikaisessa vaihteessa säästävänsä lapsilisiäni rahastoon, jonka saisin käyttööni, mikäli vanhempani kokisivat summan menevän järkevään hankintaan. Se sai minutkin kiinnostumaan ja motivoitumaan säästämisestä.
Eihän noilla lapsilisä-rahastolla saa kuin okt sähköliittymän ja kunnallistekniikan ja se on pelkkä liittymän hinta.
Riippuu ihan kuinka hyvin tuottavat sijoitukset. Pankkitilille hillottuna toki noin.
Laskennallisesti 100€/kk sijoitettuna oletetulla 7% vuosituotolla on 18 vuodess noin 43000€, josta toki menee veroja noin kuudesosa (kun tuottoa jotakuinkin puolet loppusummasta). Kuitenkin reilut 35 tonnia käytettävää.
Miksiköhän näistä koitetaan leipoa aina jotain sankartitarinoita, kun joka ikinen, ihan joka ikinen kerta kyse on samasta asiasta, eli varakkaat vanhemmat ovat pystyneet tukemaan, jotta tämä on mahdollista.
[/quote]Niin voi, mutta työttömyys on valtaosalle vain hetkellinen välivaihe uuden työpaikan löydyttyä.[/quote]
Joo, ja kuinka pitkään "välivaihe" voikaan kestää? Ehkä uuden työpaikan saa jo heti huomenna tai pahimmassa tapauksessa ei vuosienkaan jälkeen. Tuskin moni asuntovelallinen on halukas lähtemään mihinkään todella surkeasti palkattuun työhön jossa teet 12 tuntista päivää 7 päivänä viikossa että saisi edes sellaisen palkan millä juuri ja juuri elää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kateellisia kommentteja. :D Fiksua rahankäyttöä nuorella ja vanhemmat ovat vapaita antamaan lapsilisän lapselleen, jos niin haluavat toimia/taloudellisesti mahdollista. Lisäksi aika moni nuori asuu kotonaan 19-vuotiaaksi saakka, joten fiksu säästää tienaamistaan rahoista osa asuntoa varten.
Harva 19-vuotias on voinut tehdä 2,5 vuotta töitä edes osa-aikaisena. Onko hän ollut töissä vanhempiensa firmassa? Moni kyllä joutuu asumaan kotonaan vaikka 29-vuotiaaksi.
Entisaikaan maatilojen lapsille saatettiin ostaa opiskelija-asunto metsänmyyntirahoilla. Olihan se retevää asua omistusasunnossa köyhänä opiskelijana. Muuta ei sitten ehkä saanutkaan, jos joku muu sisaruksista jäi jatkamaan tilaa.
Millä hän aikoo maksaa asuntolainansa pois? Valmistuu pian asentajaksi ja pääsee hyväpalkkaiseen kokoaikatyöhön, vaiko edelleen vanhempiensa firmaan? Vai maksavatko vanhemmat sitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Mikään pankki ei anna lainaa 125-neliöisen omakotitalon rakentamiseen 19-vuotiaalle opiskelijalle joka on tehnyt 2.5 vuotta osa-aikahommia ravintolassa. Vaikka kuinka olisi äidin ja isän rahoista säästetty oma osuus. Tämä ei täsmää.
Oudolta kuulostaa. Ehkä joku pikkupaikkakunta ja pankinjohtaja vanhempien kamuja?
Mun tytär oli tehnyt 15v vakitöitä mutta pk-seudun hintatason takia saanut vain vähän säästöön. Oli lapsi ja opiskeleva mies . Meillä vanhemmilla yli 600ke talo ja hyvät tulot.
Meidän takaus ei riittänyt 9/10 pankille. Onneksi saivat lainan tuosta yhdestä pankista mutta liian myöhään, unelma-asunnot ehti menemään:(
Vuoden pystyneet maksamaan lainaa koronasta ja lomautuksista huolimatta joten ainakaan vielä ei pankki ole kärsinyt asiakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kateellisia kommentteja. :D Fiksua rahankäyttöä nuorella ja vanhemmat ovat vapaita antamaan lapsilisän lapselleen, jos niin haluavat toimia/taloudellisesti mahdollista. Lisäksi aika moni nuori asuu kotonaan 19-vuotiaaksi saakka, joten fiksu säästää tienaamistaan rahoista osa asuntoa varten.
Meillä 3 vanhinta lasta meni töihin 15v ikäisinä ja säästivät kivasti rahaa siihen kun muuttivat kotoa pois 19v:nä.
Kuopus on 19v eikä toivoakaan saada iltatöitä tai edes kunnon kesätöitä. Hakenut talven aikana yli 20 paikkaan. Onneksi sai edes mansikanmyyntiä n 6 vkon ajaksi. Siitä saatavalla tonnilla ei vielä koyoa muuteta
Halua työntekoon olidi, vain työt puuttuu. Kesätyötkin menee lomautetuille
Meillä on talonrakennuslaina n. 240k€, ja omarahaosuus oli 90k€. Lopun lainan vakuutena on rakentuva omakotitalo.
Ihan normaalia normaalien ihmisten keskuudessa. Täällä kirjoittelee suurimmaksi osaksi sellaiset, joilla ei ole mitään käsitystä mistään.
Työkaverin tytär on opettaja ja vakinaisessa virassa. Hän ei saanut lainaa haluamaansa asuntoon, eikä sen kummempaa etsinyt kun kaksiota työpaikkansa läheltä. Joutuu säästämään vielä lisää, ennen kuin voi ostaa. Vanhemmat eivät kelvanneet takajaaksi, vaikka molemmilla työpaikka. Vanhempien talo ei kelvannut pantiksi, koska se katsottiin olevan muuttotappioalueella ja vanha talo.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin tytär on opettaja ja vakinaisessa virassa. Hän ei saanut lainaa haluamaansa asuntoon, eikä sen kummempaa etsinyt kun kaksiota työpaikkansa läheltä. Joutuu säästämään vielä lisää, ennen kuin voi ostaa. Vanhemmat eivät kelvanneet takajaaksi, vaikka molemmilla työpaikka. Vanhempien talo ei kelvannut pantiksi, koska se katsottiin olevan muuttotappioalueella ja vanha talo.
Lisään, että hän teki kaikenlaisia sijaisuuksia opiskeluaikanaan jo ja veti kesällä leirejä ja oli jo säästänyt omista töistään rahaa, mutta ei riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on saanut asuntolainan kun pelkkä osa-aikatyö ravintola-alalla ja vielä korona-aika?
Vanhempani kertoivat jo hyvin aikaisessa vaihteessa säästävänsä lapsilisiäni rahastoon, jonka saisin käyttööni, mikäli vanhempani kokisivat summan menevän järkevään hankintaan. Se sai minutkin kiinnostumaan ja motivoitumaan säästämisestä.
Eihän noilla lapsilisä-rahastolla saa kuin okt sähköliittymän ja kunnallistekniikan ja se on pelkkä liittymän hinta.
Haha. Ihan nopealla Googlauksella selvisi, että vesiliittymä Hyvinkäällä maksaa vähän alle 4000€. Sähköä en jaksa etsiä, mutta alle 10k€ selviää liittymien kanssa.
Dekotalo ei ole talofirmoista kallein, eikä Hyvinkää kaupungeista kallein. Ja uusi, rakentuva talo on lainan vakuutena.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on talonrakennuslaina n. 240k€, ja omarahaosuus oli 90k€. Lopun lainan vakuutena on rakentuva omakotitalo.
Ihan normaalia normaalien ihmisten keskuudessa. Täällä kirjoittelee suurimmaksi osaksi sellaiset, joilla ei ole mitään käsitystä mistään.
Täytyy sanoa, etten käsitä miten 19-vuotiaalla voisi olla 90tuhatta säästöjä, muuten kuin ettei ole joutunut itse maksamaan koskaan mistään mitään sekä saanut vanhemmiltaan avokätisesti rahaa.
Mulla ainakin oli jo paljon menoja, jotka maksoin itse, vaikka oli työpaikka tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, etten käsitä miten 19-vuotiaalla voisi olla 90tuhatta säästöjä, muuten kuin ettei ole joutunut itse maksamaan koskaan mistään mitään sekä saanut vanhemmiltaan avokätisesti rahaa.
Mulla ainakin oli jo paljon menoja, jotka maksoin itse, vaikka oli työpaikka tuossa iässä.
Lisään, että asiallisia menoja, alkaen työmatkan kuluista, pääsykoematkat, pääsykoekirjat, vaatteita en ole koskaan ollut kova ostamaan, mutta ostin yo-juhlavaatteni omista rahoistani jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kyllä hieman avata näitä juttuja, tuota kukaan realimaailmassa elävä usko.
Tontti Hyvinkää 50 000- 60 000
Dekotalon oma hinta esimerkki 116m2 , itse tönö+ ulkopuoliset kulut n.260 000
Ja tuossa on ns.kuoret , keittiöt ym.päälle.
Koko potti noin 400 000 ?
Juu en ikinä usko, että ko.tytteli on saanut rapiat 300 000 tjsp. lainaa !
Eräs tuntemani nuori (alle 30v ) sai vähän yli 200 000 , mutta tulot oli vähän alle 5000 brutto.Tontti on vuokrattu. Ironisesti Ella rakentaa taloa, koska ei halua asua vuokralla.
Vaikka tontti on vuokra, niin silti perustukset ja piha helposti maksaa 60.000-100.000€.
Ja päälle vielä sähköliittymä/sähkötyöt 10.000-20.000€, kunnallistekniikka 20.000-30.000€, Internet jne.
Ja talopaketin muutostöistä tulee eri veloitus.
Et sinä ainakaan ole taloa rakentanut. Ihan poskettomia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse olin 19 ja asuin kotona sekä kävin töissä, minä annoin rahaa kotiinpäin. Isä oli sairauseläkkeellä ja äiti pienituloinen kahden osa-aikatyöntekijä. Eikä siinä ole mitään väärin, että maksoin kuluja. Eikä tullut mieleenkään että vanhempien olisi pitänyt maksaa minun syömisiäni yms.
Hyvä,olet fiksu! En käsitä kotona asuvia työssäkäyviä jotka säästävät omaan asuntoon mutta eivät maksa vanhemmilleen mitään kuluja. En kyllä käsitä niitä vanhempiaan jotka tähän alkavat.
Kyllä mä voisin hyvinkin sponsoroida noin nuoren elämää muutaman vuoden. Toki olettaisin, että osallistuu kotitöihin, mutta en todellakaan huolisi mitään vuokraa. (paitsi ehkä jos oma taloudellinen tilanne sen vaatisi). Tosin kaikki lapsen lapsilisät on aina sijoitettu, joten ihan kivan potin on joka tapauksessa saamassa, kun kotoaan lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Pappa betalar ja vanhemmat takaajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappa betalar ja vanhemmat takaajina.
Tai lukenut iltalukion ja ollut kokoaikatöissä, sekä asunut kotona ilmaiseksi.
Kelpo vanhemmat, jotka ymmärtävät lapsensa parasta!
Taas NAISILLE lisää paineita! Kiitos.
Ainoa lapsi? Kaiken saanut kotoa?
Kyllä se näin onnistuu, mutta jutussa korostettiin, että jotenkin YKSIN olisi tehnyt kaiken!