Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-vuotias opiskelija kertoo, kuinka onnistui säästämään unelmiensa ensiasuntoon tarvittavat rahat

Vierailija
02.05.2021 |

Nyt mammat ottakaa mallia miten jo opiskelijana osa-aikatöillä voi rakentaa itselleen talon!

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ella-rakentaa-hyvinkaalle-omakot…

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut jo kaksi ja puoli vuotta vakituisessa työsuhteessa ravintola-alalla. Tällä hetkellä teen töitä osa-aikaisena, sillä aloitin vuoden alussa sosionomin opinnot."

Eli on ollut reilut 2v kokoaikatyössä, ja nyt osa-aikaisena, laina on varmaan haettu kokoaikatyötä tehdessä. Tekee myös äitinsä kanssa verkostomyyntiä, lastenvaatteita?

Miten niin 2 vuotta KOKOaikatyössä? Lukiossa se oli. Joten kokoaikatöitä on ehtinyt tehdä vain ylppäreiden jälkeen +syksyn, jos opiskelut alkoi vasta vuodenvaihteessa.

Vierailija
62/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi tosi kiva lukea jostain ihmisestä, joka on pienistä tuloista ja ilman vanhempien apua/perintöä, saanut säästettyä kivan pesämunan itselleen. Tosi ärsyttävää, että nää jutut aina kirjoitetaan siihen tyyliin, että nyt voisi saada jotain säästämisinspiraatiota, mutta kun jutun lukee, niin aina siellä on pohjalla joku perintö tai vastaava. Ei sen kodin tarvitse edes olla hieno tai hyvällä alueella, mutta kunhan se haastateltu olisi saanut sen ihan omilla ansioillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hankitaan omakotitalo 19-vuotiaana

1. Rikkaat vanhemmat sijoittavat lapsilisät lapsen syntymästä asti

2. Asut kotona maksamatta vuokraa

3. Säästät palkkasi ja lahjat, kun vanhemmat maksavat juoksevat kulut

4. Ostat (vanhempien maksaman??) tontin

5. Vastaanotat suurelta osin muiden maksaman talon

Mistä lähtien 19-vuotias edes tietää, tuleeko asumaan samalla paikkakunnalla edes parin vuoden päästä? Itse olin samanikäisenä ulkomailla asuva kandiopiskelija, 500 euron opintotuella. Tosi hyvin joo olisi tuosta rakennetettu omakotitaloja.

Tontti on vuokrattu.

Vierailija
64/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noi Makuuhuoneet on noin kauhean pieniä? Ja kuitenkin aikoo tehdä 12 neliöisen vaatehuoneen, mikä on suurempi kuin osa makuuhuoneista ja vana hieman pienempi kuin isoin makkari.

Vierailija
65/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi tosi kiva lukea jostain ihmisestä, joka on pienistä tuloista ja ilman vanhempien apua/perintöä, saanut säästettyä kivan pesämunan itselleen. Tosi ärsyttävää, että nää jutut aina kirjoitetaan siihen tyyliin, että nyt voisi saada jotain säästämisinspiraatiota, mutta kun jutun lukee, niin aina siellä on pohjalla joku perintö tai vastaava. Ei sen kodin tarvitse edes olla hieno tai hyvällä alueella, mutta kunhan se haastateltu olisi saanut sen ihan omilla ansioillaan.

No ei niissä tarinoissa ole mitään ihmeellistä. Ja niitä on lukemattomia menossa tälläkin hetkellä. Voin kertoa sulle elokuvan juonen.

- älä tupakoi, älä käy baareissa, älä tuhlaile liikaa rahaa

- säästä muutama satanen per kuukausi, mielellään enemmän, asu halvalla ihan mikä tahansa mörskä kunhan vuokra on halpa

- muutaman vuoden päästä sinulla on 10-20k pesämuna, ehkä nopeamminkin

- hae pankista laina

- osta koti

Ei se nyt oikeasti ole kovinkaan vaikeaa, mutta koska nykyajan "kulutushysteria" niin monella menee jokainen satanen täysin turhaan paskaan ja jos senkin jälkeen sattuu jotain jäämään niin "trävelläys" kutsuu. 

Vierailija
66/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Taas viedään ap. kuin pässiä narusta.

Se kuuluisa median lukutaito? Olet ap. mainoksen uhri.

Tuo on MAINOS. Ja kun yrität lukea juttua, niin toista kymmentä mainosta lävähtää silmille ja ties kuinka monta kertaa tekstissä Dekotalon muuttovalmis talopaketti. Samoin pankki.

Voi olla Ellan tuleva koti, mutta myös Dekotalon taloesittely ja Hyvinkään kaupungin tontti lobbaus.

Ja lehden juttu menee ap. ja kansalle, kuin häkä päähän. No, se lienee mainoksen tarkoituskin.

Juttua ei nyt kannata ottaa niin vakavasti.

Vierailija
67/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsilisät on säästetty syntymästä saakka ja sijoitettu rahastoihin, eikös tuo summa ole useampia kymmeniätuhansia (35000-40000€)? Tämä on jutun mukaan osa tuota 40%, jonka vanhemmat kattoivat. Paljoa en tiedä, mutta miten kummassa osa-aikaisesta tarjoilusta saa kahdessa vuodessa kerättyä vähintään 60000€ säästöön? Siinä on nettopalkka osa-aikaisena yli 2000€ kuussa. Melko kova.

Itseasiassa siinä kyllä puhuttiin:

"Ella sai asuntolainan omarahoitusosuudesta säästettyä itse 60 prosenttia. Loput summasta koostuivat vanhempien säästämistä lapsilisistä ja rahastoissa kertyneistä koroista."

Omarahoitusosuus on yleensä aika pieni. Tyyliin 10% ostohinnasta/rakentamiskustannuksista. Ja jos vanhemmat ovat maksaneet siitä about puolet, niin ihan tehtävissä. 

Eli vanhemmat eivät siis säästäneetkään kaikkia lapsilisiä vaan vain pari tonnia? Vaikka olisi rahat lojuneet 0-koron tilillä summa on 20000€. Se on siis 40%. Tällöin Ellan olisi tarvinnut osa-aikatyöllä kerätä vain 30000€. Sekin on yli 1000€/kk keskimäärin. Edelleen aika tavalla lukiolaisen osa-aikatyöstä. Ja kuitenkin tuossa lukee selvästi, että rahat olivat rahastoissa, jotka tuottivat voittoa, joten oma olettamani on selkeästi väärä.

Katso se ylempi posti. Siinä se on selitetty sillä tavalla että ehkä jopa sinä ymmärrät. 

Ei ole. Me tiedetään vain prosenttiosuudet. Mitä järkeä on sanoa, että vanhemmat säästivät ja sijoittivat rahastoihin lapsilisät, jos näin on tehty vain viimeisen lapsilisävuoden ajan? Tavallisesti kaiketi tarkoitetaan tilannetta jossa kaikki tai enin osa säästetään tulevaa varten. Tällöin se muodostaa kymmenien tuhansien eurojen varallisuuserän. Se on se 40%. Loput 60% kerätty itse. Musta se ei vaan ole annettujen tietojen nojalla mahdollista. Jokin varallisuuserä puuttuu. Oletat myös aika rohkeasti että pankin lainananto 19-vuotiaalle opiskelijalle perustuu 10% omaan rahoitukseen.

Vierailija
68/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään, että olisipa kiva, että suomalaisessa mediassa näkisi rehellisiä taloustarinoita. Ei siinä ole mitään väärää, että vanhemmat tukevat lapsiaan elämässä. Kyllähän jopa keskituloinen voi säästää lapsilleen huomattavia summia, harva edes tajuaa. 

Kaikki nämä "ostin 500 sijotusasuntoa yksinhuoltajana", "19-vuotias rakensi omakotitalon", "16-vuotias yrittäjä teki miljoonan" ovat kuitenkin ihan huuhaata. Suomessa on joku tabu puhua rahasta ääneen, saati siitä, että joku olisi saanut apua toiselta ihmiseltä, siksi nämä uutisetkin ovat aina ihan vaan fantasioita. 

Vierailija
69/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- asui vanhempien luona säästämisen ajan

- sai vanhemmilta omavastuuosuudesta 40%

Eli siivellä onnistui.

Sai säästetyt/sijoitetut lapsilisärahat! Kaikkien tavallisten perheiden vanhemmat voi säästää lapsilleen, ei se ole keneltäkään pois. Tietty kaljaa ja kampaajakäyntejä ei ole niin paljon kuin lapsilisät käyttäessä.

Hohhoijakkaa taas.

Vierailija
70/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ella sai asuntolainan omarahoitusosuudesta säästettyä itse 60 prosenttia. Loput summasta koostuivat vanhempien säästämistä lapsilisistä ja rahastoissa kertyneistä koroista."

Helppo säästää kun ei tarvitse maksaa asumisesta yms ITSE mitään.

Lasten ei kuulukaan maksaa asumisestaan mitään. Hän on vasta 19-vuotias, joten sekään ei ole ihmeellistä eikä väärin, ettei ole vielä joutunut maksamaan mitään. Aika moni nuori laittaa kesälomatienestinsä vaatteisiin, leffoihin ja kahvilakäynteihin, eikä halua säästää penniäkään. 

Harmi, että sinut pakotettiin maksamaan vuokraa jo teini-ikäisestä asti ja heitettiin kotoa 18-vuotispäivänäsi. 

Ei, minua ei heitetty kotoa 18 vuotiaana.

Ja 19v on TÄYSI-IKÄINEN, ei lapsi.

Harmi, että sinun vanhempasi eivät osanneet kasvattaa sinua vaikka kotona taidat vielä asua aikuisena 🤷

Hän on säästänyt jo ennen kuin tuli täysi-ikäiseksi, joten puheet siitä että "helppo säästää, kun ei tarvitse maksaa asumisestaan mitään" ovat turhia. Ei kukaan mene rikki siitä, että vanhemmat maksavat asumisesta muutama vuosi täysi-ikäisyyden jälkeenkään. 

Totta, minä asuin kotona hyvin pitkään ja minulla oli jo 30-vuotiaana velaton asunto Helsingissä. Samoin kuin artikkelin nainen, minäkin säästin kaikki kesätyöpaikkarahat. 

Se on kumma, että teidän joiden mukaan on väärin, jos vanhemmat maksaa, mutta sekin on väärin, että saa asumistukea. Lopputulos lienee aika plus miinus nolla: toiset saavat omat lapsilisänsä, toiset aikuiseksi tultuaan opiskelu- ja asumistukea. Hyvin harva tässä maassa ei saa mitään tukia aikuiseksi tultuaan.  

Vierailija
71/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä asuin opiskeluajan rintsikan yläkerrassa, maksoin 300 euroa kk.

Tuli kylmää vettä ja vessa oli jaettu omistajan kanssa kerrosta alempana.

Minun jälkeen ei kukaan halunnut muuttaa sinne.

Olin mäkissä töissä vkonloppuisin ja opiskelu päättyi ilmaiseen työharjoitteluun. Työharjoittelun jälkeen minut palkattiin työhön.

Muutin rintsikasta omaan kerrostaloasuntoon ja sitä kautta isompaan jne.

Vanhempien tuki 0 euroa, mutta kävi hyvä tuuri työllistymisen suhteen.

Vierailija
72/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää olisi jos tosta päämakkarin vessasta olisi tehty kylpyhuone. Jos tuolla asuu joskus vanhemmat ja kolme lasta niin yksi kylpyhuone alkaa olla liian vähän.

Vierailija
73/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niissä tarinoissa ole mitään ihmeellistä. Ja niitä on lukemattomia menossa tälläkin hetkellä. Voin kertoa sulle elokuvan juonen.

- älä tupakoi, älä käy baareissa, älä tuhlaile liikaa rahaa

- säästä muutama satanen per kuukausi, mielellään enemmän, asu halvalla ihan mikä tahansa mörskä kunhan vuokra on halpa

- muutaman vuoden päästä sinulla on 10-20k pesämuna, ehkä nopeamminkin

- hae pankista laina

- osta koti

Ei se nyt oikeasti ole kovinkaan vaikeaa, mutta koska nykyajan "kulutushysteria" niin monella menee jokainen satanen täysin turhaan paskaan ja jos senkin jälkeen sattuu jotain jäämään niin "trävelläys" kutsuu. 

Noinhan se menee. En tupakoi tai juo, mutta ostan usein valmisruokaa ja herkkuja, jotka ovat täysiä turhakkeita. Säästämistä helpottaa, että jaan kulut puoliksi mieheni kanssa. Olen kyllä juuri niitä ihmisiä, joiden on todella vaikea erottaa tarpeita ja haluja toisistaan, koska kun jotain haluan, niin todellakin haluan sen ja impulssinkontrolloinnissani olisi vielä toivomisen varaa.

Mutta mielestäni on motivoivaa lukea toisten onnistumisista ja siitä, miten he onnistuvat säästämään tuloistaan enemmän rahaa kuin minä.

Vierailija
74/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän samaa sarjaa kuin tarina naisesta, joka osti kokonaisen kerrostalon. Kimpassa tosin oli mukana mies, veli ja isä, jotka kaikki oli rakennusalan ammattilaisia.

Vierailija
75/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituslapsista saa sen verran mukavasti rahaa, ettei tartte paljon omien lasten lapsilisiä elatukseen laittaa vaan voi säästää ne sille lapselle. 

Vierailija
76/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän samaa sarjaa kuin tarina naisesta, joka osti kokonaisen kerrostalon. Kimpassa tosin oli mukana mies, veli ja isä, jotka kaikki oli rakennusalan ammattilaisia.

Tai teini-ikäinen varastoyrittäjä, joka sai tilat toiminnalle isältään.

Vierailija
77/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kyllä hieman avata näitä juttuja, tuota kukaan realimaailmassa elävä usko.

Tontti Hyvinkää 50 000- 60 000

Dekotalon oma hinta esimerkki 116m2 , itse tönö+ ulkopuoliset kulut n.260 000

Ja tuossa on ns.kuoret , keittiöt ym.päälle.

Koko potti noin 400 000 ?

Juu en ikinä usko, että ko.tytteli on saanut rapiat 300 000 tjsp. lainaa !

Eräs tuntemani nuori (alle 30v ) sai vähän yli 200 000 , mutta tulot oli vähän alle 5000 brutto.

Vierailija
78/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöhh. Taas tämmönen kultalusikka. Ei tässä mitään hienoa ole. Järkevää rahankäyttöä joo, mutta ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Harvalla tällaiset lähtökohdat elämään.

Vierailija
79/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo säästää kun ei tarvitse maksaa asumisesta yms ITSE mitään.

Lasten ei kuulukaan maksaa asumisestaan mitään. Hän on vasta 19-vuotias, joten sekään ei ole ihmeellistä eikä väärin, ettei ole vielä joutunut maksamaan mitään. Aika moni nuori laittaa kesälomatienestinsä vaatteisiin, leffoihin ja kahvilakäynteihin, eikä halua säästää penniäkään. 

Harmi, että sinut pakotettiin maksamaan vuokraa jo teini-ikäisestä asti ja heitettiin kotoa 18-vuotispäivänäsi. 

Ei, minua ei heitetty kotoa 18 vuotiaana.

Ja 19v on TÄYSI-IKÄINEN, ei lapsi.

Harmi, että sinun vanhempasi eivät osanneet kasvattaa sinua vaikka kotona taidat vielä asua aikuisena 🤷

Hän on säästänyt jo ennen kuin tuli täysi-ikäiseksi, joten puheet siitä että "helppo säästää, kun ei tarvitse maksaa asumisestaan mitään" ovat turhia. Ei kukaan mene rikki siitä, että vanhemmat maksavat asumisesta muutama vuosi täysi-ikäisyyden jälkeenkään. 

Totta, minä asuin kotona hyvin pitkään ja minulla oli jo 30-vuotiaana velaton asunto Helsingissä. Samoin kuin artikkelin nainen, minäkin säästin kaikki kesätyöpaikkarahat. 

Se on kumma, että teidän joiden mukaan on väärin, jos vanhemmat maksaa, mutta sekin on väärin, että saa asumistukea. Lopputulos lienee aika plus miinus nolla: toiset saavat omat lapsilisänsä, toiset aikuiseksi tultuaan opiskelu- ja asumistukea. Hyvin harva tässä maassa ei saa mitään tukia aikuiseksi tultuaan.  

Ei se ole väärin, että vanhemmat maksavat, mutta on väärin esiintyä julkisuudessa, kuin olisi jokin nerokas talousguru, joka omalla nokkeluudellaan ja ahkeruudellaan on saavuttanut unelmansa.

Vierailija
80/152 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi kyllä hieman avata näitä juttuja, tuota kukaan realimaailmassa elävä usko.

Tontti Hyvinkää 50 000- 60 000

Dekotalon oma hinta esimerkki 116m2 , itse tönö+ ulkopuoliset kulut n.260 000

Ja tuossa on ns.kuoret , keittiöt ym.päälle.

Koko potti noin 400 000 ?

Juu en ikinä usko, että ko.tytteli on saanut rapiat 300 000 tjsp. lainaa !

Eräs tuntemani nuori (alle 30v ) sai vähän yli 200 000 , mutta tulot oli vähän alle 5000 brutto.

Tontti on vuokrattu. Ironisesti Ella rakentaa taloa, koska ei halua asua vuokralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän