19-vuotias opiskelija kertoo, kuinka onnistui säästämään unelmiensa ensiasuntoon tarvittavat rahat
Nyt mammat ottakaa mallia miten jo opiskelijana osa-aikatöillä voi rakentaa itselleen talon!
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ella-rakentaa-hyvinkaalle-omakot…
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Voisi kyllä hieman avata näitä juttuja, tuota kukaan realimaailmassa elävä usko.
Tontti Hyvinkää 50 000- 60 000
Dekotalon oma hinta esimerkki 116m2 , itse tönö+ ulkopuoliset kulut n.260 000
Ja tuossa on ns.kuoret , keittiöt ym.päälle.
Koko potti noin 400 000 ?
Juu en ikinä usko, että ko.tytteli on saanut rapiat 300 000 tjsp. lainaa !
Eräs tuntemani nuori (alle 30v ) sai vähän yli 200 000 , mutta tulot oli vähän alle 5000 brutto.
Tontti oli tosiaan vuokrattu, mutta toi talokaan ei ole pakettimalli vaan siinä on Ellan omia muutoksia. En ole talopakettia ostanut, mutta voisin kuvitella, että kaikki pienetkin muutokset pohjapiirustuksiin tuo paketille aina lisähintaa.
Joku ei tuossa jutussa täsmää. Tänä päivänä jokainen lainanhakija syynätään niin pirun tarkkaan, eikä missään pankissa olla niin tyhmiä että annetaan asuntolaina 19-vuotiaalle opiskelijalle. Veikkaan että todellisuudessa mamma och pappa betalar.
Itse kun näitä lainahakemuksia käsittelen ja noinkin ison lainan saamiseksi täytyy olla jo jonkinverran tuloja ja varmuus siitä että pystyy lainaa maksamaan.
Miksi näissä on aina kultalusikka suussa syntyneet ihmiset? Hänellekin oli lapsilisät jemmattu ja sijoitettu. Vähän sama kuin Merja Mähkä, joka jaksaa hehkuttaa 300t€ sijoitussalkkuaan, hänellekin isukki antoi 60 000 € sijoitettavaksi, eli ei ole kyllä voi sanoa että olisi mikään self made.
Hienoa hänelle mutta kuinka paljon talo tulee maksamaan? Mitenkä lainan lyhennyksen kanssa? Onko tällä hetkellä edelleen opiskelia, kokoaikatyössä vai osa-aikainen? Ei ole mahdoton ajatus, että 19-vuotiaalla olisi muu asumismuoto kuin vuokra mutta eiköhän nekin ole yleensä jotain 20.000 - 30.000 kerrostaloasuntoja. Ei pelkällä kovalla säästämisellä saada kesätyön palkasta sellaista summaa, että voisi ruveta kokonaista omakotitaloa rakentamaan.
Olipa kiinnostava juttu lukea! Mun hyvä ystävä, kolmekymppinen, haki asuntolainaa miehensä kans. Molemmat tavallisessa duunarityössä..palveluammatissa. Uuden talon rakentamiseen ei lainaa heille myönnetty, mutta vanhan talon ostoon olisi myönnetty. Ostivat lopulta rivarista asunnon.
Ihmettelen vaan, että millähän perusteella tämä osa-aikatyötä tekevä neitokainen sitten sai lainan uuden talon rakentamiseen! Joku tässä ei nyt oikein täsmää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kyllä hieman avata näitä juttuja, tuota kukaan realimaailmassa elävä usko.
Tontti Hyvinkää 50 000- 60 000
Dekotalon oma hinta esimerkki 116m2 , itse tönö+ ulkopuoliset kulut n.260 000
Ja tuossa on ns.kuoret , keittiöt ym.päälle.
Koko potti noin 400 000 ?
Juu en ikinä usko, että ko.tytteli on saanut rapiat 300 000 tjsp. lainaa !
Eräs tuntemani nuori (alle 30v ) sai vähän yli 200 000 , mutta tulot oli vähän alle 5000 brutto.Tontti on vuokrattu. Ironisesti Ella rakentaa taloa, koska ei halua asua vuokralla.
Vaikka tontti on vuokra, niin silti perustukset ja piha helposti maksaa 60.000-100.000€.
Ja päälle vielä sähköliittymä/sähkötyöt 10.000-20.000€, kunnallistekniikka 20.000-30.000€, Internet jne.
Ja talopaketin muutostöistä tulee eri veloitus.
Onlyfans pitäisi kieltää toivottavasti Trump tekee sen kun palaa
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, kummasti auttaa kun vanhemmat säästävät kaikki lapsilisät, ja nuori saa niistä melkoisen pesämunan oman asunnon hankintaa varten.
Eli tuon pissiksen talon maksoi veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä on aina kultalusikka suussa syntyneet ihmiset? Hänellekin oli lapsilisät jemmattu ja sijoitettu. Vähän sama kuin Merja Mähkä, joka jaksaa hehkuttaa 300t€ sijoitussalkkuaan, hänellekin isukki antoi 60 000 € sijoitettavaksi, eli ei ole kyllä voi sanoa että olisi mikään self made.
Tuo on lapsilisien väärinkäyttöä. Olen tosiaankin sitä mieltä että lapsilisien pitäisi olla harkinnanvaraisia.
Jännä juttu, kun jutussa kerrotaan, kuinka instassa voi seurata Ellan talon rakentamista, niin sivu onkin Dekotalon. Mitähän tästä pitäisi päätellä?
Mainoshan tuo on. Sekä Hyvinkään että talopaketin.
Ensiasunnon omarahoitusosuus on 5%.
Asp-säästäjä saanee valtion takauksen.
Jos tämä talo tulee maksamaan vaikka 250000€, siihen tarvitaan omarahoitusta 12500€. Tyttö on itse säästänyt 60% eli 7500€. Vanhemmat rahoittaneet 5000€. Ei kovin ihmeellistä minusta. Säästäväinen ja määrätietoinen tyttö, joka laittanut liksansa taloa varten säästöön.
Ei talojen rakentaminen tuossa ikäluokassa mitenkään tavatonta ole, mutta yleensä siinä on mukana myös puoliso. Mulla on pari ystäväpariskuntaa rakentanut ekat talot juuri tuossa 19-21-vuotiaina. Olivat tosin kaikki amiksen käyneitä ja vakituisissa kokoaikatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sillä on joku sohva lumihangessa?
Se on se koti mihin rahat riittivät.
No ei me pystytä tuollaisia summia antamaan lapselle, lapsilisiä säästettiin ja pojat käytti ne ajokortteihin.
Mä haluan kuulla menestystarinoita niistä, jotka lähtevät täysin tyhjästä!
Kun itse olin 19 ja asuin kotona sekä kävin töissä, minä annoin rahaa kotiinpäin. Isä oli sairauseläkkeellä ja äiti pienituloinen kahden osa-aikatyöntekijä. Eikä siinä ole mitään väärin, että maksoin kuluja. Eikä tullut mieleenkään että vanhempien olisi pitänyt maksaa minun syömisiäni yms.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse olin 19 ja asuin kotona sekä kävin töissä, minä annoin rahaa kotiinpäin. Isä oli sairauseläkkeellä ja äiti pienituloinen kahden osa-aikatyöntekijä. Eikä siinä ole mitään väärin, että maksoin kuluja. Eikä tullut mieleenkään että vanhempien olisi pitänyt maksaa minun syömisiäni yms.
Hyvä,olet fiksu! En käsitä kotona asuvia työssäkäyviä jotka säästävät omaan asuntoon mutta eivät maksa vanhemmilleen mitään kuluja. En kyllä käsitä niitä vanhempiaan jotka tähän alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten varmaan väärin, että tällä naisella on vanhemmat jotka auttavat taloudellisesti, kun sinun vanhempasi eivät tehneet niin. Olet parempi ihminen!
Paljonkohan tuossa talossa on kulut? Riittääkö sosionomiopiskelijan tulot?