Miksi monet kristinuskon jumalaan uskovat sanovat, että he uskovat ja tietävät, että joku heidän läheisensä "istuu pilven reunalla/katsoo pilvenreunalta)?
Eihän tuo ole kristinuskon mukaista ajattelua kuolemanjälkeisestä ollenkaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pilven reunalla istuminenhan viittaa siihen, että henkilö olisi taivaassa. Ja joo ei sinne kyllä ainakaan välittömästi kuoleman jälkeen pääse kristinuskon mukaan.
Minne siinä sitten mennään ellei taivaaseen? Missä se iankaikkinen elämä sitten on kuoleman jälkeen?
Jeesus sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.“ (Joh. 11:25–26)
Välitilaan odottamaan Tuomionpäivää, jolloin oma seuraava "osoite" selviää.
Miksei se välitila siis voi olla siellä pilven päällä?
No ei se voi olla, kun kaikki makaa tillintallin haudoissaan toiseen tulemiseen asti. Eikö se sanota uskontunnustuksessakin.
Uskonnot on keksitty siksi, että voitaisiin hallita suuria joukkoja mahdollisimman pienellä vaivalla.
Missä sanotaan, että maataa haudoissa, kun ruumis kuolee ja sielu saa iankaikkisen elämän? Miksi se sielu siellä haudassa olisi?
Eikös sielu "nuku" haudassa Tuomionpäivään asti? Tuomionpäivänä sitten pääsee joko taivaaseen tai helvettiin.
Paavali kirjoitti että ”olla poissa ruumiista on olla Herran luona”.
Jesus sanoi katuvalle ryövärille ristillä ”Tänään olet minun kanssani paratiisissa.”
Sitten on vielä Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta; rikas mies on heti kuoltuaan ”vaivan paikassa” ja Lasarus ”Abrahamin helmassa”.
Tässäpä se ristiriitaisuus nähdään. Joh 6:40 "Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
Tuolta voi poimia omien mieltymysten mukaan pullat rusinasta ja vedota sanaan.
Kenen tulkinta on se oikea?
Kuka takaa, ettei muistiin kirjoittaja ole pistänyt omiaan sekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö taivaassa keskustelemaan muiden sielujen kanssa vai möllötetäänkö siellä hiljaisuudessa? Jos pystyy keskustelemaan, niin miten se tapahtuu? Välitetäänkö viestit toisille sieluille telepaattisesti? (joidenkin sähkömagneettisten aaltojen avulla?) Kuulostavatko viestit puheelta vastaanottaja-sielun tietoisuudessa?
Eihän uskonto tällaiseen ota kantaa, miksi pitäisikään.
Itse en ymmärrä mitä taivaalla ja jumalalla tarkoitetaan, joten en usko niihin. Jos uskonto selittäisi nämä asiat selkeämmin, niin se voisi saada lisää kannattajia.
Lohduttaa ajtus että joku katselee kun ne nussii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pilven reunalla istuminenhan viittaa siihen, että henkilö olisi taivaassa. Ja joo ei sinne kyllä ainakaan välittömästi kuoleman jälkeen pääse kristinuskon mukaan.
Minne siinä sitten mennään ellei taivaaseen? Missä se iankaikkinen elämä sitten on kuoleman jälkeen?
Jeesus sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.“ (Joh. 11:25–26)
Välitilaan odottamaan Tuomionpäivää, jolloin oma seuraava "osoite" selviää.
Miksei se välitila siis voi olla siellä pilven päällä?
No ei se voi olla, kun kaikki makaa tillintallin haudoissaan toiseen tulemiseen asti. Eikö se sanota uskontunnustuksessakin.
Uskonnot on keksitty siksi, että voitaisiin hallita suuria joukkoja mahdollisimman pienellä vaivalla.
Missä sanotaan, että maataa haudoissa, kun ruumis kuolee ja sielu saa iankaikkisen elämän? Miksi se sielu siellä haudassa olisi?
Eikös sielu "nuku" haudassa Tuomionpäivään asti? Tuomionpäivänä sitten pääsee joko taivaaseen tai helvettiin.
Jesus sanoi katuvalle ryövärille ristillä ”Tänään olet minun kanssani paratiisissa.”
Sitten on vielä Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta; rikas mies on heti kuoltuaan ”vaivan paikassa” ja Lasarus ”Abrahamin helmassa”.
Tässäpä se ristiriitaisuus nähdään. Joh 6:40 "Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
Tuolta voi poimia omien mieltymysten mukaan pullat rusinasta ja vedota sanaan.
Kenen tulkinta on se oikea?
Kuka takaa, ettei muistiin kirjoittaja ole pistänyt omiaan sekaan?
Minä näkisin että ”viimeisenä päivänä herättäminen” viittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemukseen. Sielut ovat sitä ennen nähtävästi joko siellä Jeesuksen luona paratiisissa tai siinä ”vaivan paikassa” jonne rikas mies meni kuoltuaan.
Varsinkaan UT:n pohjalta on vaikea päätyä toisenlaiseen käsitykseen.
Pilvet ovat pilviä vain keskeltä. Reunat on tehty laudepuusta.
Jos joku ns. taivas olisi olemassa niin sinne kristinuskon mukaan pääsee vasta tuomiopäivän jälkee joten siellä taivassa ei vielä ole ketään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ns. kristityistä ei tunne uskontonsa perusopinkappaleita eikä ole lukenut Raamattua. Sitten uskotaan, että kuolleista lapsista tulee enkeleitä ja mummi on taivaassa jne.
Paradoksaalisesti monet ateistit ovat paljon kiinnostuneempia eri uskonnoista ja ovat lukeneet niistä. Usein tiedon kertyminen viimeistään johtaa siihen, että tajuaa uskontojen olevan samaa höpöhöpöä vähän eri paketeissa.
Samaa mieltä, pakko olla. Monet uskovat löytävänsä Jumalan kirjojen sivujen teksteistä tai rivien välistä mutta etsintä sieltä on mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ns. kristityistä ei tunne uskontonsa perusopinkappaleita eikä ole lukenut Raamattua. Sitten uskotaan, että kuolleista lapsista tulee enkeleitä ja mummi on taivaassa jne.
Paradoksaalisesti monet ateistit ovat paljon kiinnostuneempia eri uskonnoista ja ovat lukeneet niistä. Usein tiedon kertyminen viimeistään johtaa siihen, että tajuaa uskontojen olevan samaa höpöhöpöä vähän eri paketeissa.
Samaa mieltä, pakko olla. Monet uskovat löytävänsä Jumalan kirjojen sivujen teksteistä tai rivien välistä mutta etsintä sieltä on mahdoton.
Edit: tarkennan vielä vertauskuvalla: ei voi vierailla venetsiassa vain lukemalla venetsiasta. Et pääse hämeenlinnaan tutkimalla tienviittaa suurennuslasilla.
Aika painajaismainen koko ajatus ylipäänsäkin, että edesmenneet sukulaiset tuijottelisivat tekemisiäni jostain ylhäältä. Kauhuelokuvan ainekset.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ns. taivas olisi olemassa niin sinne kristinuskon mukaan pääsee vasta tuomiopäivän jälkee joten siellä taivassa ei vielä ole ketään.
Jeesus ei tarkoittanut tuomiopäivän olevan mikään tapahtuma tai päivämäärä tulevaisuudessa =)
Vierailija kirjoitti:
Aika painajaismainen koko ajatus ylipäänsäkin, että edesmenneet sukulaiset tuijottelisivat tekemisiäni jostain ylhäältä. Kauhuelokuvan ainekset.
Karmivampi on ajatella mitä oikeasti tapahtuu: jos syömme mitään, syömme väistämättä esi-isiemme atomeja. Minun sisälläni saattaa olla Hitler-atomeja, sinun sisälläsi saattaa olla jopa Jeesus-atomeja.
Katsokaa sinne uskontunnustukseen. Siellä ei puhuta taivaasta, vaan että sitten aikanaan noustaan kuolleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei tarkoittanut tuomiopäivän olevan mikään tapahtuma tai päivämäärä tulevaisuudessa =)
Se mitä mielestäni tarkoitetaan tuomiopäivällä, on samanlainen ajatus kuin bardo on buddhalaisuudessa. Buddhalaisuudessa ajatellaan että kun kuolema tulee, ihmisen mieli alkaa läpikäymään elämässä tapahtuneita tapahtumia. Noloimmista noloimmat tilanteet ja häpeälliset jutut joita on paennut, tulevat koettaviksi. Heillä on myös ohjeet miten valmistautua kun bardo tulee. Jeesuksella oli samanlainen sanoma: muistakaa mitä teette, olkaa tietoisia sillä kaikki tullaan punnitsemaan kuolemassa. Tuomion edessä ei pidä häkeltyä vaan muistaa miten kaikki on valmiiksi anteeksi annettu. Olihan kaikki, lopulta, vain Jumalan leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Jeesus ei uskonut messiaanisiin ennustuksiin? Ai niin, meidän Messias ei todellakaan toteuttanut yhtä ainoata messiaanista ennustusta. Puhui niistä, mutta ei toteuttanut.
Taivas olis mulle kyllä yks helvetti. Miettikääpä oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö taivaassa keskustelemaan muiden sielujen kanssa vai möllötetäänkö siellä hiljaisuudessa? Jos pystyy keskustelemaan, niin miten se tapahtuu? Välitetäänkö viestit toisille sieluille telepaattisesti? (joidenkin sähkömagneettisten aaltojen avulla?) Kuulostavatko viestit puheelta vastaanottaja-sielun tietoisuudessa?
Jonkinlaista puheen kaltaista kommunikaatiota siellä täytyy olla. Kaikki ylistävät lakkaamatta Herraa kuten raamatussa kuvataan.
Voi olla, että kyse ei ole kuitenkaan normaalista puheesta, Esimerkiksi jos ylistät Herraa lakkaamatta 10 miljardia vuotta, niin puhe-elimet ovat kyllä kovilla.
"Paradoksin selitys lienee siinä, että moni ateisti on entinen uskovainen.
Tai niin, että kun tapaluterilainen on alkanut setviä suhdetta uskoonsa, on hän tutustunut tarkoin luterilaisuuteen ja ehkä muihinkin suuntauksiin ja sitten päätynyt ateistiksi."
Aika moni tuntemani ateisti on myös sellainen että ei ole vain koskaan oikein uskonut mihinkään. Lapsena ehkä mennyt massan mukana eikä ole ääneen kyseenalaistanut mutta tietynlainen ateistisuus on ollut aina heille se ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
Taivas olis mulle kyllä yks helvetti. Miettikääpä oikeasti.
Kaloille ilma on tulta. Linnuille vesi on kiveä jne
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon mukaan kuolleet nukkuvat ja heidät herätetään Jeesuksen tullessa takaisin hakemaan pelastetut taivaaseen. Mutta niin, kai tuo on lohdullista joillekin ajatella noin. Kai se tulee siitä, että lapsille sanoraan noin, kun ajatellaan että se.on lapsille helpompi käsittää asia noin. Mua kyllä lapsena ahdisti kun olin tehnyt pahojani ja luulin, että kuollut mummi katsoo pilven reunalta...
No ihan varmasti kukaan ei istu eikä muutenkaan oleile pilven reunalla.