Mikä auttaa teinitytön siivottomaan huoneeseen?
Siivoanko sen itse aina joka viikko? Vai huudanko tytölle että siivoaa itse jota ei tee? On pyykkikori ja kori kirjoille ja silti kaikki on lattioilla. Siellä on myös astioita. Ongelma myös varmaan hylly joka aina epäsiistin näköinen. On Ikean kallax hylly. Myös vaatekaappi on epäsiisti. Tyttö ei tee mitään mitä pyydän.
Kommentit (82)
Käske hänen kavereitaan kylään. Kyllä alkaa siivota, ettei kaverit näe millainen sottapytty on. Parasta olisi, että saisit jonkun luokan pojan kyläilemään...
riko kananmuna sukkaan ja piilota sängyn alle
jos on erillinen huone ja ovi olemassa eikä se sotkuisuus haittaa muuta elämänmenoa ANNA OLLA
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, ovi vaan kiinni. Ei tohon auta muu kuin havahtua itse. Mä olin nuorena sotkussa elijä, nykyään tosi siisti ja tiptop.
Mulla sama. Huoneen lattia oli sellainen välillä ettei siellä pystynyt kävelemään. Nykyään olen tosi siisti ja järjestelmällinen.
Ovi vaan kiinni ja annat olla.
Hirveä haloo täällä normaalista ilmiöstä, joka häviää itsestään. Ikään kuin olisi kyse suuresta rikoksesta. Oletteko itse olleet kovin puhtoisia teini-ikäisinä? Vähän epäilen.
Muistelen siivonneeni teininä tasan kolme kertaa. Rippijuhlien ja yo-juhlien takia, sekä kun muutin pois. Astioita en tosin sinne kuljettanut, niistä varmaan sanoisin, että jatkossa lapsi saa valita huoneestaan löytyneistä astioista puhtaimman ja ottaa siihen mitä keittiöstä hakeekaan, tai opettelee tuomaan likaiset pois.
Ei tuo oma teinityttöni mikään järjestyksen ystävä ole, mutta itse olin paaaaljon pahempi.
Juu, anna olla. Kolmen tyttären kanssa kokenut saman ja nyt tyttärien kodeissa on aina siistiä ja kodit on kauniisti sisustettu.
Mitä nää "anna olla" vastaukset on? :D
Kyllä nyt huoneen siivous kuuluu lapselle itelleen. Ei tohon anneta muita vaihtoehtoja. Joku vastasi että känny pois siksi aikaa, kyllä. Härvelit pois kunnes huone on siisti. Viikkosiivous kuuluu lapsen tehdä itse huoneelleen, etenkin teinistä alkaen! Lapsella on itrlläänkin paljon parempi olla sirllä siisteydessä. Mitä ihmeen herranterttuja täällä oikeen kasvatetaan? Kyllähän nyt muitakin kodin hommia kuuluu teinejen oppia tekemään ja osallistumaan kuin oman huoneen siivous, mutta se nyt on ainakin tehtävä.
Jos annatte olla, on se totaalinen karhunpalvelus.
Eikä tarvitse huutaa tai kiljua, vaan selkeät ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opettanut lasta siivoamaan? Oma vika ja nyt kärsit sitten omasta laiskuudestasi.
Ei siihen opettaminen auta. Teinit ovat teinejä ja useimmilla teini-ikään kuuluu kapinointi. Menee ohi aikanaan.
Jaa, meillä on kolme teiniä ja he osaavat ihan kivasti pitää huoneensa siistinä. 17 ja 19 vuotiailla huoneet ovat olleet aina siistit, sillä tavaraa ei ole liikaa, kaikella on paikkansa ja he tykkäävät itse siisteydestä aivan niin kuin me vanhemmatkin. 15 vuotiaalla huoneeseen kerääntyy joskus astioita, mutta kyllä hön ne sieltä ainakin kerran viikossa pois tuo ilman sanomisia.
Myös lasten ystävillä on samanlainen asenne siivoukseen, joten emme ole ainoat laatuaan.
Aika auttaa. Siivoaa kun muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opettanut lasta siivoamaan? Oma vika ja nyt kärsit sitten omasta laiskuudestasi.
Ei siihen opettaminen auta. Teinit ovat teinejä ja useimmilla teini-ikään kuuluu kapinointi. Menee ohi aikanaan.
Jaa, meillä on kolme teiniä ja he osaavat ihan kivasti pitää huoneensa siistinä. 17 ja 19 vuotiailla huoneet ovat olleet aina siistit, sillä tavaraa ei ole liikaa, kaikella on paikkansa ja he tykkäävät itse siisteydestä aivan niin kuin me vanhemmatkin. 15 vuotiaalla huoneeseen kerääntyy joskus astioita, mutta kyllä hön ne sieltä ainakin kerran viikossa pois tuo ilman sanomisia.
Myös lasten ystävillä on samanlainen asenne siivoukseen, joten emme ole ainoat laatuaan.
No teillä satukirjamaailman pyhimysperheillä onkin ihan erilaiset teinitkin kuin meillä normaaleilla perheillä.
Mulla ainakin oli epäsiisti huone ja olisin toivonut vaan saavani apua mutta sain just tälläistä kohtelua kun täällä ketjussa ehdotetaan että "laita vaan ovi kiinni, kyllä se joskus siivoaa."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt huoneen siivous kuuluu lapselle itelleen. Ei tohon anneta muita vaihtoehtoja. Joku vastasi että känny pois siksi aikaa, kyllä. Härvelit pois kunnes huone on siisti. Viikkosiivous kuuluu lapsen tehdä itse huoneelleen, etenkin teinistä alkaen! Lapsella on itrlläänkin paljon parempi olla sirllä siisteydessä. Mitä ihmeen herranterttuja täällä oikeen kasvatetaan? Kyllähän nyt muitakin kodin hommia kuuluu teinejen oppia tekemään ja osallistumaan kuin oman huoneen siivous, mutta se nyt on ainakin tehtävä.
Jos annatte olla, on se totaalinen karhunpalvelus.Eikä tarvitse huutaa tai kiljua, vaan selkeät ehdot.
Äitini antoi huoneeni olla, kun olin sottapyttyteini. Nyt olen oikein siisti aikuinen. Minkä karhunpalveluksen äitini mielestäsi minulle teki?
Vierailija kirjoitti:
Masentunut?
Samaa ajattelin. Masentunut ja löytääkin löysempi teini, joka ei kykene edes pitämään niistä muutamasta neliöstä huolta, mitä huoneessa on, kuulostaa aika pahalta.
En katsoisi sotkua ja vetelyyttä kauan, vaan asiaan pitäisi tulla muutos. Jos muu koti on siisti, niin myös tuo huone saa luvan olla siisti tai kersa saa muuttaa omaan lääväänsä. Minun seinien sisällä ei läävää ole.
Kännykkä ja muut vastaavat pois vain ja alaikäinen siivoamaan. Voitte yhdessä hankkia huoneeseen lipastoja tai kaappeja, joihin tavaraa voi laittaa ja ylimääräiset tietenkin kierrätykseen tai säilöön varastoon.
Minulla on teinejä ja ongelmia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teillä satukirjamaailman pyhimysperheillä onkin ihan erilaiset teinitkin kuin meillä normaaleilla perheillä.
No niin, masentuneet sonnassa viihtyvät teinithän ne ovatkin tosi normaaleja. Mutta jos vanhemmat ovt ongelmaisia, niin ei sitä voi teineiltäkään enempää vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos annatte olla, on se totaalinen karhunpalvelus.Eikä tarvitse huutaa tai kiljua, vaan selkeät ehdot.
Äitini antoi huoneeni olla, kun olin sottapyttyteini. Nyt olen oikein siisti aikuinen. Minkä karhunpalveluksen äitini mielestäsi minulle teki?
Täällä voi kirjoittaa mitä haluaa, niin myös sinä. Voi myös olla, että sinun siisteytesi on muiden mielestä ihan karseaa sotkuisuutta. Luultavasti onkin.
Mullakin äiti aina siivosi. Ja nalkutti perään. Ihana äiti!! Nykyään omassa kodissa tosi siistiä.
Meidän pojan kanssa annan olla ja välillä kysyn käydäänkö siivoamassa sun huone, niin voidaan sen jälkeen hakea jäätelöt. Tai jos haluaa itse jotain, niin lupaan tuoda, jos siistii huonetta. Myös jos kaverit on tulossa kylään, niin yleensä siivoaa. Autan myös silloin jos haluaa apua tai seuraa.
Siis miten lähes kaikki voi täällä olla sitä mieltä että anna olla? Onko tää sitä vapaata kasvatusta että lapsi kyllä tietää itse paremmin joten ei tarvi siivota? Totta ihmeessä likaset astiat tuodaan pois ja muutenkin perussiistiä pitää olla. En ihmettele miten nykynuorille tuntuu kaikki olevan liian hankalaa kun ei kotona tarvi edes perus asioita itse tehdä.
Masentunut?