Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylemmät toimihenkilöt - mitä te oikein teette?

Vierailija
30.04.2021 |

Kysymyksen ei ole tarkoitus olla vastakkainasetteleva. Itse olen korkeakoulutettu, mutta työni on aika aspapainotteista.

Mitä te teette työksenne? Siis käytännössä? Kiinnostaa kuulla. Haaveilen myös työstä jossa ei tarvitse olla asiakkaan linjan päässä joka sekunti tavoitettavissa :D

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ylempi toimihenkilö? Mitä haet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan katsomaan selviäisikö täältä mitä ylemmät toimihenkilöt tekee. 

Tietääkseni en ole sellainen itse. 

Vierailija
4/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu, noin kolmenkymmenen henkilön päivittäisesimies, en kumminkaan omaa henkilöalaisia. En tiedä, olenko ylempi vai alempi toiminhenkilö.

Olen siis media-alalla tuottaja.

Vierailija
5/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vedän projekteja, vastaan toimittajayhteistyöstä ja sopimuksista sekä sisäisten asiakkaiden palvelusta.

Vierailija
6/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaativaa suunnittelutyötä". Suora lainaus työnkuvasta.

Vierailija
7/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja

Vierailija
8/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä vedän projekteja, vastaan toimittajayhteistyöstä ja sopimuksista sekä sisäisten asiakkaiden palvelusta.

Mitä tuo " vetäminen" ja " vastaaminen" ihan käytännössä on ?

Vierailija
9/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestinnän asiantuntija

Vierailija
10/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstöpäällikkö. Koko yhtiön henkilöstöhallinto ja osaamisen kehittäminen vastuulla. Apuna yksi taitava henkilöstöasiantuntija assistenttiroolissa.

Vierailija
11/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestinnän asiantuntija

Powerpoint naksuttelija

Vierailija
12/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koordinoin 10-20 hengen insinööritiimejä vuoden tai kahden ja muutaman miljoonan arvoisissa projekteissa.

Vierailija
13/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestinnän asiantuntija

Powerpoint naksuttelija

Yhdys sana osaaja

Vierailija
14/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin projektipäällikkönä. Kilpailutan toimittajat, suunnittelen projektin, johdan sitä, organisoin ja seuraan että hommat etenee aikataulun mukaan, seuraan kustannuksia, väännän toimittajien kanssa, suunnittelen jalkautuksen, raportoin ohjausryhmälle.

Neuvottelen sopimukset, olen sisäinen eskalaatiokontakti jos hommat toimittajan kanssa ei toimi, jonka jälkeen neuvottelen ja väännän toimittajien kanssa.

Johdan sisäisten asiakkaiden palvelua. Tiedän mikä toimii ja missä mättää, varmistan että tiimillä on prosessit hallussa ja dokumentaatiot ajan tasalla. Organisoin tehtävät.

Vierailija
15/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelutöitä, ohjelmointia, "sähkökaavioita", määrittelyjä, palavereja, projekteja. Laitteiden ominaisuuksien vertailuja, raportteja, tarjouksien vertailuja. Neuvotteluissa usein asiantuntijana ja "neuvonantajana". Tehtaissa ja laitoksissa vian selvittelyä, asentajien paimentamista, tarvikkeiden hankintaa. Työaikataulujen laatimista. Projektipäällikön tehtäviä, asiakaskoulutusta, messuilla seisoskelua. Joskus -90 luvulla oli vielä asiakkaiden saunailtoja, jossa toimin isäntänä. Usein siellä, "mis tarviit oikei hyvvää miestä". Joskus heitetään tuleen, kun tilanne on päällä. Vaatii hermoja, kun ulkomaalainen asiakas huutaa nuppi punaisena, sylki roiskuen, että miksi laitos ei toimi. Ja kun laitos sitten toimii, vien asiakkaat pitkälle ja kostealle illalliselle jne.

Tähän ei edes mahdu ne kaikki hommat, joita olen tehnyt.

Automaatio dippa-inssi, pitkä kokemus.

Vierailija
16/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, kerron omasta kokemuksestani tehdasympäristössä.

Tarkoittaa, että huolehtii, että kaikki asiat tapahtuu ajallaan ja oikein. Jos tehtaalle tulee väärä laite ja tehdas joutuu seisomaan sen vuoksi, niin se on sinun vika. Sinä vastaat siitä, että oikea laite on tullut ajallaan ja asennettu oikein.

Aluksi määrittelet laitteen (laitteiston), kilpailutat toimittajat. Valitsen hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan parhaan ja tilaat laitteen. Tähän kuluu aikaa. Ei pidä kuvitella, että se on vain yksi puhelu ja sillä selvä. Laitetoimittaja kyselee kaikkea mahdollista. Eri toimittajien vertailu voi olla hankalaa. Tilauksen jälkeen toimittaja ilmoittaa yllättävistä toimitusvaikeuksista. Sitten selvität, mitä sopimuksessa lukee pienellä präntillä viivästymisistä? Kuka maksaa viivästymisen? Tähän kuluu aikaa. Hommaatko laitteen toiselta toimittajalta vai uskotko ensimmäisen ehtivät kirimään viivästyksen. Entä jos ei ehdi? Jos valitset toisen toimittajan, niin tilauksen ja sopimusrumban läpivieminen on iso homma. Tähän kuluu aikaa.

Kun olet vastuussa jostain, niin et voi sanoa pomolle, että viivästyminen oli laitetoimittajan vika. Se on sinun vika, koska sinä olet vastuussa hommasta. Hanki se laitteisto vaikka ufomiehiltä, kunhan se on ajallaan toiminnassa. Ja ei saa olla kallis! Budjettia ei saa ylittää, se on sinun vastuullasi.

Ja laitteen lisäksi hommaat työntekijät, (huom. lomat, sairaudet, budjetti). Vastaat, että oma organisaatio on valmis projektiin ja oikeat henkilöt on käynnistämässä oikeaan aikaan (lomat, sairaudet, budjetti). Vastaat, että asentajat pääsevät työmaalle, (luvat, perehdytykset, lomat, sairaudet, budjetti). Hommaat työntekijöille tarvikkeet ja laitteet (tarvikefirmojen lomat, sairaudet, budjetti). Ym. ym. Ja kaikki tämä soppa on mentävä pomosi antaman budjetin ja aikataulun raameihin. Ja kaikkeen tähän lisätään sinun omat lomat ja sairaudet...

Kerran eräs kollega sanoi kaiken sekamelskan ja paineen keskellä, että jos nämä hommat olisi helppoja, niin meitä insinöörejä ei tarvittaisi.

Vierailija
17/17 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, kerron omasta kokemuksestani tehdasympäristössä.

Tarkoittaa, että huolehtii, että kaikki asiat tapahtuu ajallaan ja oikein. Jos tehtaalle tulee väärä laite ja tehdas joutuu seisomaan sen vuoksi, niin se on sinun vika. Sinä vastaat siitä, että oikea laite on tullut ajallaan ja asennettu oikein.

Aluksi määrittelet laitteen (laitteiston), kilpailutat toimittajat. Valitsen hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan parhaan ja tilaat laitteen. Tähän kuluu aikaa. Ei pidä kuvitella, että se on vain yksi puhelu ja sillä selvä. Laitetoimittaja kyselee kaikkea mahdollista. Eri toimittajien vertailu voi olla hankalaa. Tilauksen jälkeen toimittaja ilmoittaa yllättävistä toimitusvaikeuksista. Sitten selvität, mitä sopimuksessa lukee pienellä präntillä viivästymisistä? Kuka maksaa viivästymisen? Tähän kuluu aikaa. Hommaatko laitteen toiselta toimittajalta vai uskotko ensimmäisen ehtivät kirimään viivästyksen. Entä jos ei ehdi? Jos valitset toisen toimittajan, niin tilauksen ja sopimusrumban läpivieminen on iso homma. Tähän kuluu aikaa.

Kun olet vastuussa jostain, niin et voi sanoa pomolle, että viivästyminen oli laitetoimittajan vika. Se on sinun vika, koska sinä olet vastuussa hommasta. Hanki se laitteisto vaikka ufomiehiltä, kunhan se on ajallaan toiminnassa. Ja ei saa olla kallis! Budjettia ei saa ylittää, se on sinun vastuullasi.

Ja laitteen lisäksi hommaat työntekijät, (huom. lomat, sairaudet, budjetti). Vastaat, että oma organisaatio on valmis projektiin ja oikeat henkilöt on käynnistämässä oikeaan aikaan (lomat, sairaudet, budjetti). Vastaat, että asentajat pääsevät työmaalle, (luvat, perehdytykset, lomat, sairaudet, budjetti). Hommaat työntekijöille tarvikkeet ja laitteet (tarvikefirmojen lomat, sairaudet, budjetti). Ym. ym. Ja kaikki tämä soppa on mentävä pomosi antaman budjetin ja aikataulun raameihin. Ja kaikkeen tähän lisätään sinun omat lomat ja sairaudet...

Kerran eräs kollega sanoi kaiken sekamelskan ja paineen keskellä, että jos nämä hommat olisi helppoja, niin meitä insinöörejä ei tarvittaisi.

Juuri näin. Ja se pomo ei vittumaisuuttaan vaadi noin vaan se vastaa vastaavista muistakin tehtaista/projekteista kokonaisuutena firman johdolle. Jos yo. insinööri mokaa omalla alueella, pomon on turha selittää että se ja se alainen ei suoriutunut. Pomo itse vastaa johdolle omalla työpaikallaan että kaikki toimii.

Mutta kun homma toimii, niin kuukausipalkka ja vuosibonus on sitä luokkaa että vapaa-alallakin on kiva harrastaa kaikenlaista.

Ja johto vastaa taas omistajille että koko yritys toimii oikein ja kannattavasti. Jos ei toimi niin mitään irtisanomisaikoja ei ole vaan kenkää saattaa tulla minuutin varoitusajalla. Mutta jos tuon sietää, niin johto toisaalta voi varmistaa muuten mukavan työn itselleen palkkaamalla oikeat ja osaavat alaiset, pitämällä heidät tyytyväisenä ja antamalla alaisille selkeät vastuut ja tavoitteet.