Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ei ole varaa yksityiseen gynekologiin

Vierailija
29.04.2021 |

ja julkinen puoli ei osaa auttaa mutta ei anna lähetettä sairaalaan, niin jäädäänkö sitten vain kotiin kitumaan ja kuolemaan?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kunnalliselta pitäisi saada lähete erikoissairaanhoitoon? Eli kunnalliselle gynelle.

Siis lähete sairaalan naistentautien polille. Sitä ei saa.

Paljonko maksaa yksityisellä gynekäynti ja ultraus?

Varmaan pari sataa?

Mutta miten niin ei saa? Mä sain ja ruuhkasta päätellen sinne oli saanut lähetteen aika moni muukin🤔

Joo no kaikki ei todellakaan saa.

En minäkään saa. Olen nyt sairastanut kotona kolmisen vuotta, enkä pysty kivuiltani kunnolla liikkumaan.

Ai endometrioosia? Pakkohan se on leikata jossain vaiheessa.

Kaikki kipu pitäisi tutkia kunnolla. Vaan ei, meidän pahoinvointiyhtieskunnassa pakko ei ole kuin kuolla.

Vierailija
82/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk:lla sanottiin, että ei voi sattua ja heippa.

Menin sitten Pihlajalinnaan ja sain endometrioosi diagnoosin.. 180€ tästä joutui maksamaan, mutta sainpahan avun ja hyvää palvelua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kunnalliselta pitäisi saada lähete erikoissairaanhoitoon? Eli kunnalliselle gynelle.

Kävin juuri äsken. Gyne vähän yli 200 € + poliklinikkamaksu n. 20 €. (Kohdun ja munasarjojen ultraus.)

Vierailija
84/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä, maksoi 120 €.

Vierailija
85/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt terveysasemalla papakokeeseen, kun venäläinen naislääkäri sanoi, että olet liian nuori, ei sinulla voi olla mitään vakavaa. Kävin yksityisellä ja todettiin kohdunkaulan syöpä, joka onneksi saatiin hoidettua. Isäni rahoilla. Olin 28v.

Vierailija
86/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pääsin uuteen papa-kokeeseen ja sen jälkeen kolposkopiaan, kun muutoksia oli löytynyt seulonnassa. Samalla vielä varattiin jo seuraava papa, jossa vielä en ole käynyt.

Kaikki tuntemani syöpäpotilaat on kyllä hoidettu hyvin julkisella puolella.

Vierailija
87/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaanottokäynti semmoset 110 e ja ultraus 120 e. Näin mulla viimeksi. Lopputulos ettei gyne sitten osannut sanoa juuta eikä jaata.

Tuota pelkäänkin eniten. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja todellakin tuo raha on pois _ruoasta_ ja lääkkeistä.

Niinpä, harmittaa ihan helvetisti että meni rahaa hukkaan. Jos törsäisin reilu 200 johonkin turhaan niin mielellään sitten johonkin mistä saisi vastinettakin. Nyt meni ihan hukkaan eikä täälläkään ole mikään rikas kotitalous.

Sellaista se on. Toisaalta menikö hukkaan, jos ei mitään löytynyt? Tai mitä olisi pitänyt löytyä? Voi se julkisellakin olla tuollaista. Venaat kuukausikaupalla, maksat reilut 40 egee ja mitään et "hyödy". Ehkä ohjataan muualle ja Venaat taas vaikka puolivuotta etc.

Vierailija
88/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jokaisesta kipuvaivasta saa lähetettä erikoispoliknikkalle.

Sehän olisi mieletön juttu, että jokaisen pitäsii heti päästä erikoissairaanhoitoon.

Kyllä sitä sairautta ja sen edistymistä siis jatkumista seuraillaan tietty aika.  Ja jo verinäytteistä lääkäri näkee jotain yleistilannetta potilaasta.

Terveyskeskuslääkäri on yleislääkäri.  Hän pystyy ja hän hoitaakin kaikki perus gynekologiset vaivat.

Naiset ovat jo vuosikymmeniä itse käyneet käskemättä ja pyytämättä gynekologin vastaanotoilla.

Minä olen yleislääkäri ja todellakin sujuu kierukan laitot, raskauden seuranta, hormonikorvaushoidot, ehkäisy, monenmoiset gynekologiset vaivat. Mutta omissa gynen asioissa varaan kyllä ajan aina gynekologin vastaanotolle.

Niin. Ihme ettet hoida itse itseäsi kun olet noin kovin näppärä!

Joo, korvanikin tutkin itse.

Vierailija
89/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että ihmiset käy töissä? Työterveys on oikeasti iso etu, pääsee jonotta spesialistille.

Joillakin työpaikoilla työterveyteen kuuluu pelkästään työhöntulotarkastus.

Joiltakin työntekijöiltä kuten apurahalla työskenteleviltä puuttuu kokonaan työterveys.

Vierailija
90/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaanottokäynti semmoset 110 e ja ultraus 120 e. Näin mulla viimeksi. Lopputulos ettei gyne sitten osannut sanoa juuta eikä jaata.

Tuota pelkäänkin eniten. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja todellakin tuo raha on pois _ruoasta_ ja lääkkeistä.

Niinpä, harmittaa ihan helvetisti että meni rahaa hukkaan. Jos törsäisin reilu 200 johonkin turhaan niin mielellään sitten johonkin mistä saisi vastinettakin. Nyt meni ihan hukkaan eikä täälläkään ole mikään rikas kotitalous.

Sellaista se on. Toisaalta menikö hukkaan, jos ei mitään löytynyt? Tai mitä olisi pitänyt löytyä? Voi se julkisellakin olla tuollaista. Venaat kuukausikaupalla, maksat reilut 40 egee ja mitään et "hyödy". Ehkä ohjataan muualle ja Venaat taas vaikka puolivuotta etc.

Löydöksiä oli mutta ei gyne osannut niitä sen kummemmin kommentoida eikä vastata kysymyksiin. Jäi tunne että olen itse googlailuilla yhtä pätevä kuin lääkäri ja sitä ei kuuluisi jäädä lääkärikäynnistä.

Vierailija
91/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella on hankalaa saada hoitoa. Kun minullr tehtiin diagnostinen laporaskopia, jonka tuloksena oli endometrioosi, niin jopa epikriisissä lukee jatkohoitona gynekologin tarkastus kahden vuoden välein yksityisellä. Olin tuolloin päätoiminen opiskelija... soittelin gynepolille, kun lääkkeet eivät toimineet ja oltiin ohjeistettu laitattamaan hormonikierukka, jos lääkkeet eivät toimi.

No kk:n odottelun jälkeen soitettiin takaisin, että tarvitsen uuden lähetteen gynepolille, jotta saisin edes reseptiä kierukkaan... no reseptin hain yksityiseltä yleislääkäriltä, kierukkaan sentään sain kelakorvauksen ja laitatin kierukan yksityisellä. Onneksi oli vakuutus, pelkällä opiskelijabudjetilla tuohon ei minulla ikinä olisi ollut varaa ja kipu ennen toimivaa lääkitystä aiheutti parin viikon opiaattien käytön kerran kuukaudessa ihan vaan jotta pääsi sängystä ylös. Laporaskopiassa ei siis poistettu kaikkia endopesäkkeitä, koska suolikirurgia ei oltu varattu mukaan....

Vierailija
92/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt terveysasemalla papakokeeseen, kun venäläinen naislääkäri sanoi, että olet liian nuori, ei sinulla voi olla mitään vakavaa. Kävin yksityisellä ja todettiin kohdunkaulan syöpä, joka onneksi saatiin hoidettua. Isäni rahoilla. Olin 28v.

Monenko kanssa olit ehtinyt paneskella tuohon mennessä?

Mikä helvetin kommentti tämäkin on.

Vierailija
93/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monenko kanssa olit ehtinyt paneskella tuohon mennessä?

Mitenköhän tuo liittyy siihen, kuuluuko saada hoitoa vai ei? Vai kiinnostaako muuten vain, yritätkö hakea jotain perverssiä runkkumateriaalia tästä keskustelusta?

Vierailija
94/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko olla varaa?

Vierailija
95/98 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeä epäkohta suomalaisessa terveydenhoidossa, että naiset joutuvat maksamaan enemmän lääkäri-, tutkimus- ja hoitokuluja vain siksi että ovat naisia! Vähän sama juttu kuin terveyssiteiden ja tamponien tai kuukuppien hinta. Jos miehillä olisi yhtä paljon terveysongelmia kuin suhteessa naisten gynevaivoihin, niin kyllä pääsisivät julkiselle puolelle. Naiset ja kanssaihmiset, ryhtykää vaatimaan perusterveydenhuollosta tutkimuksia gynen ongelmiin.

Itse olen joutunut itkemään kirjaimellusesti että sain lähetteen mammografiaan. Se piti tehdä että sain hormonikorvauslääkkeen vaihdevuosiongelmiin. Minun olisi työttömänä opettajana, n. 600euron tuloilla maksaa itse lähes 250e yksityinen manmografia. Kun tämän saman vaatimuksen suhteuttaa terveyskeskuksen yleislääkärin palkkaan, niin yleislääkäri olisi itse joutunut maksmaan tuloistaan parisen tuhatta (tms.) euroa saadakseen mammografian, mikä

oli ehtona hormonikorvauslääkkeelle!

Koko systeemi on sairas, ja lihottaa vain yksityisen lääkärin, gynekologin, palkkapussia.

Olen nyt 52 vuotias nainen. Köyhä. Jätin hormonikorvauksen ajat sitten. Ei seksielämää. Vuoden päivät kuukautiset olleet poissa, paitsi nyt vuoden jälkeen tuli rusehtavaa tiputtelua ihan vähän ja TODELLA kovat alavatsakivut. Ne menivät ohi kun hengittelin katkonaisesti lyhyttä hengitystä. Kipu oli erittän kova. Mitään mahdollisuutta ei ole yksityiselle lääkärille. Pitäisikö yrittää saada aika terveyskeskukseen?

Vierailija
96/98 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
97/98 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan keskustelua aiheesta, sillä veri kiehuu päässä tästä naisten olemattomasta hoidosta.

Yleislääkäri epäilee kystaa. Sehän on siis kasvain munasarjassa. Se on aiheuttanut mulle viikkokausien kivut ja vuotohäiriöitä. Lääkäri siis EPÄILEE, sillä hän ei vatsan alueen ultrassa nähnyt munasarjoja ollenkaan.

Hoito-ohje: Seuraile ja syö Buranaa. Mene päivystykseen, jos tulee sietämätön kipu.

Ei siis lähetettä gynen tekemään ultraan.

Ihan oikeasti pohdin: Jos miehellä olisi kipu kiveksessä, jätettäisiinkö se tutkimatta? Vaikka epäiltäisiin kasvainta, joka pahimmillaan puhjetessaan tuhoaisi koko kiveksen??

Googlettelen yksityisten hintoja, ja 300€ saattaisi juuri riittää gynekologin tekemään ultraan. Ei mulla ole varaa. Kohta en ole työkykyinenkään enää, kun pitää Buranan ja sisun voimin puskea töihin viikosta toiseen.

Vierailija
98/98 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vaikka olisi jo kipuja ja vaivoja, niin kotiin joutuu jäämään kitumaan. Tutkimuksia ja hoitoa saa ehkä sitten, kun on hengenhätä.

Tosin siihenkään ei nykyään voi luottaa, kun päivystyksetkin on ihan kriisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän