Jos ei ole varaa yksityiseen gynekologiin
ja julkinen puoli ei osaa auttaa mutta ei anna lähetettä sairaalaan, niin jäädäänkö sitten vain kotiin kitumaan ja kuolemaan?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kunnalliselta pitäisi saada lähete erikoissairaanhoitoon? Eli kunnalliselle gynelle.
Siis lähete sairaalan naistentautien polille. Sitä ei saa.
Paljonko maksaa yksityisellä gynekäynti ja ultraus?
Varmaan pari sataa?
Mutta miten niin ei saa? Mä sain ja ruuhkasta päätellen sinne oli saanut lähetteen aika moni muukin🤔
Pari sataa! Aivan sairas hinta!
Korkea hinta, laadukas palvelu joka toimii.
20 min. maksoi 345€, kierukan poisto ja vaihto uuteen. Tähän sisältyi kaikenlaista kulua toista sataa. Yhtä laadukkaasti vaihdettu kuin neuvolalääkärillä, eikä siellä veloitettu välineistä ja tiloista.
Johan se kierukkakin maksaa 153 euroa. Eli tutkimuselle, ultralle ja kierukan vaihdolle jäi hintaa 192 euroa.
Minä kävin vaihdattamassa kierukan gynellä. Uusi kierukka maksoi 2,50 e, koska lääkekatto oli täynnä. Itse vastaanotolle ja kierukan poistolle tuli hintaa 134 euroa.
Kierukan vein toki mukanani ja se maksoi 179€
Jopa apteekki otti välistä. Hormonikierukan hintahan on kierukasta riippumatta 153 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei jokaisesta kipuvaivasta saa lähetettä erikoispoliknikkalle.
Sehän olisi mieletön juttu, että jokaisen pitäsii heti päästä erikoissairaanhoitoon.Kyllä sitä sairautta ja sen edistymistä siis jatkumista seuraillaan tietty aika. Ja jo verinäytteistä lääkäri näkee jotain yleistilannetta potilaasta.
Terveyskeskuslääkäri on yleislääkäri. Hän pystyy ja hän hoitaakin kaikki perus gynekologiset vaivat.
Naiset ovat jo vuosikymmeniä itse käyneet käskemättä ja pyytämättä gynekologin vastaanotoilla.
Minä olen yleislääkäri ja todellakin sujuu kierukan laitot, raskauden seuranta, hormonikorvaushoidot, ehkäisy, monenmoiset gynekologiset vaivat. Mutta omissa gynen asioissa varaan kyllä ajan aina gynekologin vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi mieletön juttu, että jokaisen pitäsii heti päästä erikoissairaanhoitoon.Kyllä sitä sairautta ja sen edistymistä siis jatkumista seuraillaan tietty aika. Ja jo verinäytteistä lääkäri näkee jotain yleistilannetta potilaasta.
Terveyskeskuslääkäri on yleislääkäri. Hän pystyy ja hän hoitaakin kaikki perus gynekologiset vaivat.
Naiset ovat jo vuosikymmeniä itse käyneet käskemättä ja pyytämättä gynekologin vastaanotoilla.
Hohhoijaa. Kaikissa terveyskeskuksissa ei ole edes ultrausvälineitä, joten tk-lääkäri ei välttämättä pysty hoitamaan yhtään mitään.
Yksityisten lääkäriasemien hinnat ovat nykyään myös ihan toistaluokkaa kuin joskus vuosia sitten. Ja edelleen, miksi verovaroin ylläpidetään erikoissairaanhoitoa jos lähetettä ei kerta kaikkiaan saa??
No kyllä lähetteitä saa. Eivät ne erikoisterveydenhuollossa tyhjän panttina istu. Kaikki eivät saa. Pitää olla "pätevä" syy. Jonot pitkiä.
Mielestäni enemmän resurssipula.
Jokin siinäkin on, että samoilla vaivoilla toinen saa jotain hoitoa/ tutkimuksia ja toinen ei. Ja lääkäripula on myös. Monimuotoinen kuvio. Itse maksaisin enemmän veroja mielelläni, jos ne kohdistettaisiin terveydenhuoltoon.
Minulla alkoi reilu 8 vuotta sitten oudot kivut + muitakin oireita, kunnalliselta yrittänyt saada apua vuosikaudet, mutta mitään ei koskaan tehty. Vihdoin oli varaa mennä yksityiselle gynelle 30min (300e kerta sisältäen ultran) ja diagnoosit endometrioosi ja vaikea vulvodynia.. :(
Nyt pitäisi alkaa käydä fysioterapiassa ja gynellä seurannassa, kalliiksi tulee.. porukka vielä ihmettelee, että miksi syntyvyys on laskussa..no miten voi saada lapsen, kun ei pysty yhdyntään? Meitä vulvodyniaa, endometrioosia ja pcos yms naistensairauksia sairastavia on yllättävän paljon ja kun julkiselta puolelta ei saa mitään hoitoa gynekologiin sairauksiin..ihan paska julkinen terveydenhoito suomessa.. ja gynekologia ei todellakaan saa työterveyden kautta..hei haloo
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että ihmiset käy töissä? Työterveys on oikeasti iso etu, pääsee jonotta spesialistille.
Ei meidän työterveys ainakaan gyneä sisällä.
Tuttavapiirissä on useampi nainen jolta poistettu kohtu, kaikille tullut laskeumia ja muita tosi inhottavia seurauksia..yksi melkein kuoli kohdunpoiston jälkeen kotonaan :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yleislääkäri ja todellakin sujuu kierukan laitot, raskauden seuranta, hormonikorvaushoidot, ehkäisy, monenmoiset gynekologiset vaivat. Mutta omissa gynen asioissa varaan kyllä ajan aina gynekologin vastaanotolle.
Niin. Ihme ettet hoida itse itseäsi kun olet noin kovin näppärä!
Vierailija kirjoitti:
Noin kaksisataa.
Käyn itse vain ja ainoastaan yksityisellä. Hyvää ja ammattitaitoista palvelua ja kaikki mistä on huoli tutkitaan kerralla. Itsellä varaa tähän, mutta ymmärrän että kaikilla ei ole.
Enpä ole kuullutkaan julkisella olisi mitään gyneä... toki kun /jos yksityiseltä lähetteen saa niin sitten tietysti.
Normikäynnit tokoi yksityisellä, jos jotain ultraa tms. niin maksaa satkun enemmän. Aiemmin sisältyi hintaan.
Jos tehdään niin, että otat kuvan, lähetät mulle, ja arvioin sitten sen perusteella, mitä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että ihmiset käy töissä? Työterveys on oikeasti iso etu, pääsee jonotta spesialistille.
Ei meidän työterveys ainakaan gyneä sisällä.
Lähetteen saa ja sairauskassa maksaa kaikki kulut , vain 13 kertyy kuluja kun vie kaikki laput kerralla, muutoin jokakerta sen 13 e joutuu itse kustantamaan.Eli kannattaa keräillä kaikki lääke.ym kulut nippuun. Sairauskassahan maksaa sen erotuksen kelakorvauksen ja omakustanteen välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kunnalliselta pitäisi saada lähete erikoissairaanhoitoon? Eli kunnalliselle gynelle.
Vastaanottokäynti semmoset 110 e ja ultraus 120 e. Näin mulla viimeksi. Lopputulos ettei gyne sitten osannut sanoa juuta eikä jaata.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo lapset tehty, niin naisena kannattaisi miettiä kohdun ja emättimen poistoa. Syöpien riski katoaa lähes olemattomaksi.
Ei sitä niin vaan tehdä naisen tahdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaanottokäynti semmoset 110 e ja ultraus 120 e. Näin mulla viimeksi. Lopputulos ettei gyne sitten osannut sanoa juuta eikä jaata.
Tuota pelkäänkin eniten. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja todellakin tuo raha on pois _ruoasta_ ja lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tehdään niin, että otat kuvan, lähetät mulle, ja arvioin sitten sen perusteella, mitä tehdään?
Ok Marko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti käyn turhaan töissä, koska työterveyteen ei kuulu kuin työhöntulotarkastus.
Eikö makseta palkkaakaan, jolla voi mennä yksityiselle? Sinuna vaihtaisin työpaikkaa.
Minä pääsin ihan välttämättömään selkäleikkaukseen, kun menin työterveyteen valittamaan. Pääsin sen lekurin vastaanotolle, joka sitten julkisella puolella leikkasi minut.
Terveyteen tosiaan kannattaa panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota pelkäänkin eniten. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja todellakin tuo raha on pois _ruoasta_ ja lääkkeistä.
Niinpä, harmittaa ihan helvetisti että meni rahaa hukkaan. Jos törsäisin reilu 200 johonkin turhaan niin mielellään sitten johonkin mistä saisi vastinettakin. Nyt meni ihan hukkaan eikä täälläkään ole mikään rikas kotitalous.
Järkyttävää että pelkkä vastaanottokin maksaa Stalin ja toimenpiteet sit erikseen. Kallista juttelua.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että pelkkä vastaanottokin maksaa Stalin ja toimenpiteet sit erikseen. Kallista juttelua.
Siis satkun, ei Stalin! 😂 Puhelimen autocorrect...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pari sataa?
Mutta miten niin ei saa? Mä sain ja ruuhkasta päätellen sinne oli saanut lähetteen aika moni muukin🤔
Joo no kaikki ei todellakaan saa.
En minäkään saa. Olen nyt sairastanut kotona kolmisen vuotta, enkä pysty kivuiltani kunnolla liikkumaan.
Ai endometrioosia? Pakkohan se on leikata jossain vaiheessa.
Eikös enemmän tai vähemmän kaikki tee ainakin jonkun verran yksityiselläkin puolella töitä? Tuli mieleen kun menin luomitarkastajan tms. suosituksesta terveyskeskukseen poistattamaan luomia, yhden monista epäilyttävän näköisistä suostui lääkäri poistamaan. Katsoin sitten mitä tulisi maksamaan viereisessä mehiläisessä niiden loppujen poisto, hintaa en löytänyt mutta samalle lääkärille olisin päässyt operoitavaksi. :D Tosin ei noista luomista ainakaan vielä ole ollut muuta kuin esteettistä haittaa, muut ovat vain niin helposti saaneet omiaan poistettua julkisella vaikka syy on ollut käytännössä esteettinen niin mietin vaan että liittyiköhän tuo yhteys siihen miksi lääkäri oli niin nihkeä poistamisen kanssa.