Jehovasta kummi?
Hei!
Kysynpä teiltä, ennen kuin kysyn ystävääni kummiksi että voiko jehovantodistaja ryhtyä kummiksi ihan perus-luterilaiselle lapselle?
Emme itse ole mitenkään harrasuskovaisia, kirkkoon kuulutaan ja jollain tapaa uskotaan, mutta luullakseni olemme tosiaan ihan perustalliaisia. Emmekä ole uskonasioista ystävämme kanssa puhuneet, sovimme silloin kun hän jehovantodistajuudesta kiinnostui, että kumpikin uskoo mihin uskoo, eikä toiselle tuputeta eikä toisen valintoja kummeksuta tai paheksuta.
Mutta osaisiko joku kertoa tuosta voiko hän kummiksi ryhtyä oman uskontonsa puolesta ennen kuin asiaa häneltä kysymme?
Kommentit (23)
Päätimme, ettemme pyydä häntä kummiksi. Hän on todennäköisesti ja toivottavasti lapsemme elämässä läsnä muutenkin.
Hinpu
En tiedä, mitä pidät kristillisenä, mutta sana kristillisyys tarkoittaa kristukseen uskomista ja Jehovan Todistajat uskovat että hän on Jumalan poika.
Että pitäisi olla kyllä kristillistä, mutta kristikuntaan he eivät katso kuuluvansa.
Viralliseksi kummiksi ei hyväksytä kirkkoon kuulumatonta. Epäviralliseksi kummiksi toki voi ryhtyä kuka vaan.
Kummi on apuna vanhemmille lapsen kristillisen kasvatuksen antamisessa. Jehovan todistajien oppi ei noudata kristillistä opetusta. Tässä mielessä olisi ristiriitaista pitää jehovan todistajaa kummina.
Omilla lapsillani ei ole kummia, koska emme kuulu luterilaiseen kirkkoon. Silti minusta on tärkeää muistaa, mikä merkitys kummilla on, jos kerran haluaa lapsensa liitettävän kristilliseen seurakuntaan, jonka nimi on luterilainen seurakunta.
on pyydetty kummeiksi siksi, että toivomme kummien olevan mukana lastemme elämässä, muistamaan korteilla ja ajalla ja olemaan lapsen elämästä kiinnostuneita, ja olemaan aikuisia, joita lapset puolestaan voivat muistaa piirustuksin ja soitoin jne. Emme suinkaan antamaan kristillistä kasvatusta, koska itsekkään emme itseämme " uskovaisiksi" katso, kuten kirjoitinkin aiemmin, että uskomme mutta siitä ei meillä tehdä numeroa eikä puhutakkaan. Itse asiassa emme ole mieheni kanssa ikinä puhuneet uskosta. Eli kummien toivomme olevan lapsen elämässä läsnä ja tukemassa heidän taivaltaan aikuisuutta kohti, ja tietysti olemaan esimerkkeinä.
Tämä ystävämme jonka haluaisimme lapsellemme kummiksi, on lapsuudenystäväni, äiti itsekkin ja arvostan häntä ja hänen tapaansa elää, vaikka kuuluukin eri uskontoon.
Ajattelimme pyytää häntä " epäviralliseksi" kummiksi, kun uskoakseni häntä ei viralliseksi huolittaisi, mutta loukkaanko häntä pyytämällä kummiksi? Kun silloin kun hänestä tuli jehova, kielsi hän muistamiset jouluna ja syntymäpäivänä. Luetaanko kummius samalla tavalla " kielletyksi" kuten nuo merkkipäiväjuhlimiset?
Toisaalta voi olla että hän loukkantuu jos te ette haluakaan häntä kummiksi tuon synttäri ja joulu lahja jutun takia.
Aika vaikealta tuntuu vaatia että muistaa lapsesi synttäreitä jos ei sellaiseen usko ja ei edes omaa synttäriä vietä.
Mitä te odotatte kummiudelta?
Korteilla muistamisella tarkoitin ympärivuoden tapahtuvaa yhteyden pitoa, ei suinkaan vain merkkipäivinä muistamista! Nuo meidän muksut näyttä ilahtuvan paljon enemmän yllättäen tulevista korteista kuin " odotettavissa olevista" merkkipäiväkorteista.
Ja taisin tuossa ylläolevassa viestissä kertoa aika hyvin sen mitä kummiudelta odotamme.
Koska meidän keskuudessamme ei lapsia kasteta. Muistaakseni kummiltakin vaaditaan luterilainen uskonto (olin itsekin aikanaan luterilainen).
Suosittelen, että et kysy todistaja- ystävääsi kummiksi.
Miten sinulla on otsaa väittää, että Jehovantodistajat eivät kasvata lapsiaan kristilliseksi??
Lapsia kasvatetaan ihan suoraan Raamatun mukaan, Jehovan kurissa ja mielen ohjauksessa.
tepsuttaja:
Miten sinulla on otsaa väittää, että Jehovantodistajat eivät kasvata lapsiaan kristilliseksi??Lapsia kasvatetaan ihan suoraan Raamatun mukaan, Jehovan kurissa ja mielen ohjauksessa.
Lapset kasvatetaan jehoviksi. Ei luterilaisiksi.
Ja raamattu ei o le se sama mitä luterilaiset kättävät.
Tiesitko sitä?
Varmaan tiesitkin että Jehova on Jumalan erisinimi? Hänen palvojansa ovat Jehovan TODISTAJIA.
Sorry, en voinut olla saivartelematta.. :-)
mar1anne:
Ja raamattu ei o le se sama mitä luterilaiset kättävät.
Kyllä se pääpiirteittäin on SAMA Raamattu, on vain tarkemmin ja huolellisemmin käännetty.
En ole luterilainen mutta erään kirkon jäsen kuitenkin olen. Kirkossamme ei varsinaisesti tai virallisesti kummeja ole mutta meidän lapsilla on kummit. He ovat henkilöitä jotka ovat joskus arjessa mukana. HE ovat henkilöitä jotka ovat niitä puuttuvia setiä ja tätejä joita suvussa ei ole.
Olemme määrittäneet perheessämme tehtävän niin ettei kummi ole velvollinen milloinkaan uskon asioista puhumaan. Me perheen aikuiset olemme siitä vastuussa muun kasvatus työn ohella.
E n v o i olla sanomattani mielipidettä tuosta mikä raamattu on oikein ja tarkin. Niin paljon kuin ihailen Jehovan todistajien intohimoa tuntea raamattunsa minua ppuistattaa heidän tapa puhua omastamielestään oikeasta suhteessa muihin .
ei ole heidän oppien mukaista. Eli jehovantodistajat eivät kasta vauvoja vaan ensi tulee hankkia tietoa jumalasta ja raamatusta ja soveltaa sen oppia elämäänsä, vasta sitten voi tehdä päätöksen haluaako tulla kastetuksi vai ei. Tämä perustuu täysin raamattuun, siellä sanotaan opettamalla ja kastamalla, raamatussa ei vauvojen kastamisesta puhuta mitään. Raamattu on sama kun muillakin, itse olen kastettu evlut uskoon ja rippikoulut yms käynyt ja kirkossa mennyt naimi´siin, ja vasta aikuisiällä tutkinut raamattua jehovantodistajien kanssa ja me käytimme kokoajan minun vihkiraamattua tutkiessamme ja kyllä sieltä löytyi kaikki samat asiat paitsi jumalan nimi jehova ei ollut vihkiraamatussani käytössä.
Kaste ja kummius, mitä ne merkitsevät sinulle ap? jehovantodistajat eivät vietä synymäpäiviä eikä joulua yms
eli uskon että jehovantodistaja ei haula eikä voi olla kummina edes epävirallisesti koska se sotii hänen omaa uskontoaan vastaan.
Ja sinulle ja lapsellesikaan se ei olisi oikein koska uskonkäsityksenne ovat niin erilaisia.
mutta sinulle suosittelen keskustelemaan suoraan tuon jehovantodistaja ystävän kanssa, ja kannattaa tutkia hänen kanssaan raamattua.
No tämä johtuu siitä että minusta tuli kummi kun olin Kristitty ja kummin voi lisätä, mut ei poistaa ja siksi olen yhä hänen kummi. Mutta muut kummit saa hoitaa sen uskonnollisen osuuden ja mä sit hoidan sen lahjoilla muistamisen. ;))
Mutta sun tapauksessa tämä henkilö on jo JT ja koska hän ei kuulu seurakuntaan niin hän ei voi olla ainakaa virallinen kummi. Kysy häneltä iteltään haluaisiko olla epävirallinen kummi, mutta varaudu siihen että hän kieltäytyy. Se että häntä pyydetää kummiksi on sama kun minua pyydettäis kummiks ja siks en usko että hän suostuisi, sorry.
Tiesitkö, että Uuden maailman käännöksessä on paljon huomattavia eroja verrattuna kirkkoraamattuun? Uuden maailman raamatun käännöstyössä olleet ihmiset eivät ensinnäkään ole saaneet minkäänlaista koulutusta raamatunkäännöstyöhön. Siinä onkin lukuisia puutteita, sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa. Opillisesti tärkeissä jakeissa Uuden maailman käännös ei seuraa tunnettuja kreikan tai heprean kielen kirjakääröjen tekstejä, ja jakeisiin on joko lisätty tai poistettu sanoja. Suurta virhettä ei tarvita, kun jo koko asia muuttaa merkityksensä. Erityisen paljon virheitä on jakeissa, joissa viitataan Jeesukseen Kristukseen, Pyhään Henkeen ja henkisanaan yleensä. Että vaikka pääpiirteittäin onkin kyseessä sama Raamattu, käännös ei missään nimessä ole tarkempi ja huolellisempi.
-ektoplasma-:
Kyllä se pääpiirteittäin on SAMA Raamattu, on vain tarkemmin ja huolellisemmin käännetty.
Tottakai minä sen tiedän, koska se on TARKEMMIN käännetty, alkukielestä lähes sanatarkasti mitään poistamatta mitään lisäämättä - toisin kuin tämä kristikunnan kirkolliskokous tai mikä lie lisäili sinne omiaan ja muutteli asioita!
vaan englannin kielisestä versiosta.
Ja se englannin kielinen version on se mikä JT:n perustaja virheellisesti käänsi alkuperäisestä kielestä.
Joten voit kyllä sanoa että uuden maailman käännos on tarkempi käännos englannin kielisestä Jehovien raamatusta.
Se ei ole käännos ev. lut raamatusta.
en ala väitellä tästä asiasta sen kummemmin :) Sorry väärille poluille eksyminen...
on päässyt ripille. Jehovan todistajat eivät kuulu tähän joukkoon joten he eivät voi toimia virallisina kummeina. Koska he eivät kasta lapsia eivätkä vietä yleisiä juhlapäiviä kuten synttäreitä he eivät rupea myöskään ns epävirallisiksi kummeiksi.
Olin itse 8v Jehovan todistajana, joten näin se on.