Jatkuva väsymys / kilpirauhanen
Olen aivan jatkuvasti väsynyt. Epäilty fibromyalgiaa. Veriarvot rauta mukaan lukien kunnossa.
TSH: 2.3
T4V: 14.3
Hemoglobiini 140
Ferrittiini 179
Nukahdan melkein kävellessäkin.
Mitä ihmettä tämä on?
Kommentit (132)
Onko sulla todettu kilpparisairaus? Jos on, niin arvot voi olla vajaan puolella. Viitealueet on aika tulkinnanvaraisia ja jokaisella se oma hyvä taso
Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.
Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.
Ap
Joku vaan2 kirjoitti:
Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.
Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.
Ap
Käy niin monta kertaa lääkärissä kuin tarvitsee, pakko niiden on uskoa jossain vaiheessa. Ja kilpparia voi tutkia monella muullakin kokeella, Tpo-Ab, Tygl-Ab, T3v jne
Ei se tyroksiini ole mikään ihmelääke. Minulla saattaa olla TSH alle 0,5 ja T4v 20 ja silti täysin sumuinen olo. Minulta poistettu kilpirauhanen.
Ei ole uniapneaa tutktittu. Alkaa olla vain niin väsynyt olo, kun yritän koko ajan selittää, kuinka väsynyt olen.
Olen kiertänyt lääkäreillä.
Ap
Voi tietysti olla myös väsymysoireyhtymä.
Ärsyttää vaan, kun ei jaksa mitään tehdä.
Ap
Minäkin kiersin monilla lääkäreillä. Apu löytyi täydentävien hoitojen puolelta. Lääkäreitä ei kiinnosta. Kaksi piti minua masentuneena. Yksi antoi FODMAP-monisteen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kiersin monilla lääkäreillä. Apu löytyi täydentävien hoitojen puolelta. Lääkäreitä ei kiinnosta. Kaksi piti minua masentuneena. Yksi antoi FODMAP-monisteen.
Mitä täydentäviä hoitoja sait?
Sulla on tosi korkea ferritiini? Oletko mies vai nainen?
Mulla on nyt Tsh tosi hyvä, mutta tv4 ja tv3 ovat alle raja-arvojen. Menossa kyllä lääkäriin tsekkaamaan mistä tuo johtuu.
Juotko paljon alkoholia? Se väsyttää ja voi nostaa tuota ferritiiniä?
Itselläni oli kova väsy aina niin selvisi että rauta oli vähissä. En tiedä onko sinulla samaa mutta itselle auttoi kun rupesin syömään rautaa. Ei auta heti mutta parin viikon päästä.
Nykyään lääkärit ei uskalla lähettää kunnon tutkimuksiin kun se maksaa. Edes lääkkeitä eivät uskalla määrätä paitsi Panadolia mitä tuntuu aina saavan. Joutuu käymään lääkärissä useampaan kertaan saadakseen apua tai sitten jättää asian vain luojan huomaan. Näin ainakin Lahdessa nykyään. Surkeaksi on mennyt meidän terveydenhoito ja nämä uudet lääkärit.
Olen siis mies ja olen syönyt jonkin verran rautalisää, kun ajattelin väsymyksen johtuvan raudan puutteesta. Alussa oli jatkuvia elohiiriä yms. Ne poistuivat, kun aloitin raudan syönnin.
Olen nyt vähentänyt rautatankkausta, mutta kauhea väsymys vaan jatkuu.
Aamut ovat kaikkein pahimmat.
En juo alkoholia.
Koko ajan vain odotan, että pääsisi nukkumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli kova väsy aina niin selvisi että rauta oli vähissä. En tiedä onko sinulla samaa mutta itselle auttoi kun rupesin syömään rautaa. Ei auta heti mutta parin viikon päästä.
Nykyään lääkärit ei uskalla lähettää kunnon tutkimuksiin kun se maksaa. Edes lääkkeitä eivät uskalla määrätä paitsi Panadolia mitä tuntuu aina saavan. Joutuu käymään lääkärissä useampaan kertaan saadakseen apua tai sitten jättää asian vain luojan huomaan. Näin ainakin Lahdessa nykyään. Surkeaksi on mennyt meidän terveydenhoito ja nämä uudet lääkärit.
Ap:llä on ferritiini 179, joten en kyllä mitään rautaa suosittelisi syömään. Tuo on jopa naiselle yli raja-arvojen. Miesten raja-arvoissa vielä pysyy.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täydentäviä hoitoja sait?
Päätin alkaa kokeilla ns huuhaa-juttuja sillä ajatuksella, että tuskin ne tilannetta pahentavat kun jotain on tehtävä eivätkä lääkärit auta. Ensin päätin uskoa HCA-testin tuloksiin ja paikata sen osoittamat vajeet laadukkailla valmisteilla. Myöhemmin mittautin vitamiinitasoja ihan labrassakin, mutta se on kallista. Aloin syödä aivoille lipidejä ja rasvoja ja lesitiiniä. Kävin elävän veren mittauksessa ja päätin uskoa sen tuloksiin. Jatkossa veri alkoi näyttää paremmalta. Tutustuin myöhemmin myös homeopaattiin ja sitä myöten olen kokeillut jotain tuotteita vatsatauteihin ja allergiaan hyvällä menestyksellä, mutta silloin olin jo parantunut väsymyksestä.
Onko d-vitamiini mitattu? Sen saa nyt helposti julkisella koronan vuoksi. Helppo ja ilmainen testi on tehdä hiivan vesilasitesti joku aamu. Itselläni oli hiivaongelma ja se piti häätää. Se väsyttää tolkuttomasti.
Nyt olen ollut useamman vuoden normaalin työkykyinen ja elämä normaalia.
Vatsanalueen syöpä, Uniapnea, imeytymisongelma, hermoston ongelma, aivokasvain.
Stressi, huono kunto, sydän vika. Ylipaino.
Hormonitasapaino
Valitettavasti TK-lääkäristä et ratkaisua saa pelkällä väsymisoireella. Liian vaikeaa niille. Paras vaikka valehdella joku oire, niin VOIT SAADA lähetteen erikoislääkärille.
Helpoimmillaan voi olla allergia tai muuten vaan väärä ravinto. V-mäisiä tutkia, niin moni aiheuttaa väsymystä. Vakavissa taudeissa voi kestää vuosia, ennen kuin muut oireet tulevat esiin.
Joku vaan2 kirjoitti:
Olen siis mies ja olen syönyt jonkin verran rautalisää, kun ajattelin väsymyksen johtuvan raudan puutteesta. Alussa oli jatkuvia elohiiriä yms. Ne poistuivat, kun aloitin raudan syönnin.
Olen nyt vähentänyt rautatankkausta, mutta kauhea väsymys vaan jatkuu.
Aamut ovat kaikkein pahimmat.
En juo alkoholia.
Koko ajan vain odotan, että pääsisi nukkumaan.
Ap
Miehille tuo ferritiini voi näköjään olla tosi korkeakin.
Mitkä tuon tv4:n raja-arvot ovat? Onko tv3 myös tutkittu?
Naiset >16 v: 10-150 µg/l
Miehet >16 v: 28-370 µg/l
https://www2.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/ferritiin…
Ehkä et kestä tiettyjä hiilareita/sokereita/alkoholia tms, ehkä et ole syönyt rasvoja ja fosfolipidejä aivoillesi, ehkä mielenterveys rasittunut, nukut liian vähän, kofeiiniongelma, jodinpuute, reagoit langattomiin verkkoihin tai jotain muuta.