Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva väsymys / kilpirauhanen

Joku vaan2
29.04.2021 |

Olen aivan jatkuvasti väsynyt. Epäilty fibromyalgiaa. Veriarvot rauta mukaan lukien kunnossa.

TSH: 2.3
T4V: 14.3

Hemoglobiini 140
Ferrittiini 179

Nukahdan melkein kävellessäkin.

Mitä ihmettä tämä on?

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tutkittu Tv3-arvoa. Jotenkin ei oikein meinaa enää jaksaa mennä edes lääkäriin, kun kaikki katsovat jo ihan oudosti.

Ap

Vierailija
22/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo laboratorioarvot on aika keskiluokkaa. Onko masennusta yhtään? https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/GAD-7.aspx

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kortisoliarvot tutkittu? Ettei olisi lisämunuaisen vajaatoimintaa? 

Vierailija
24/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoliarvot vielä tutkitaan. Toivottavasti sieltä löytyisi joku syy.

Ensi viikolla olen menossa testiin.

Ap

Vierailija
25/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyi kilpirauhasen liikatoiminta ja oireena juurikin tuo yletön nukkuminen.

Koko päivän odotin kotiin pääsyä päikkäreille. Jossain kohtaa heräilin ja alkoi odotus, milloin saa mennä nukkumaan. Viikonloppuna ehdottomasti kahdet päikkärit että jaksoi.

Se arvo joka po suurempi kuin 0.4 oli tasolla 0.1 ja se toinen oli kutakuinkin oikeassa arvossa.

Nyt hoidossa ja lääkitys.

Olen energinen ja aikaansaava enkä nuku päikkäreitä ollenkaan.

Elämänlaatu parantunut.

Pikku hiljaa alkoivat oireet ja noin 3v kärsin ennen kuin ymmärsin hakeutua hoitoon.

Vierailija
26/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaan2 kirjoitti:

Ei ole tutkittu Tv3-arvoa. Jotenkin ei oikein meinaa enää jaksaa mennä edes lääkäriin, kun kaikki katsovat jo ihan oudosti.

Ap

No älä sitä mieti vaan anna vain katsoa oudosti, mutta vaadi lisää testejä. Mene yksityiselle ja pyydä kaikki mahdolliset verikokeet. 

Vierailija
27/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyi kilpirauhasen liikatoiminta ja oireena juurikin tuo yletön nukkuminen.

Koko päivän odotin kotiin pääsyä päikkäreille. Jossain kohtaa heräilin ja alkoi odotus, milloin saa mennä nukkumaan. Viikonloppuna ehdottomasti kahdet päikkärit että jaksoi.

Se arvo joka po suurempi kuin 0.4 oli tasolla 0.1 ja se toinen oli kutakuinkin oikeassa arvossa.

Elämänlaatu parantunut.

Pikku hiljaa alkoivat oireet ja noin 3v kärsin ennen kuin ymmärsin hakeutua hoitoon.

Olen syönyt kilpirauhasen luontaistuotevalmistetta.

Mun arvot ovat seuraavat:

Ei ilmeisesti liikatoimintaan viittaa enemmänkin vajaaseen?

Ap.

Vierailija
28/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaan2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu parantunut.

Olen syönyt kilpirauhasen luontaistuotevalmistetta.

Mun arvot ovat seuraavat:

Ei ilmeisesti liikatoimintaan viittaa enemmänkin vajaaseen?

Ap.

Ok.

Kannattaa jatkaa.

Terveys edellä.

Vierailija
29/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvosi eivät ole hyvät - T4V kuuluisi olla viitearvoalueen yläkolmanneksessa (sinulla matalahko T4V) ja TSH ei myöskään ole hyvä, on korkeahko - WHO:n TSH-viitearvon yläraja 2.5, toki viitealueet vaihtelevat hieman mittausmenetelmästä riippuen, mutta Suomen viitearvot TSH:n suhteen ovat liian korkeat. Ja kyllä arvosi viittaavat kilpirauhasen vajaatoiminnan suuntaan.

T3 kannattaisi mitata myös. Ongelma voi siis olla kilpirauhasessa, ainakin arvot kannattaa mittauttaa uudelleen ja katsoa, mihin suuntaan kehittyvät. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta alkoi aika samanlaisilla arvoilla kuin mitä sinulla nyt on, ei hoidettu, vaikka oireita oli ---> pian kolesteroli 7, lihoin 30 kg, palelin aina ja kuukautiset jäivät pois, nukahtelin minne ja missä sattuu, ja yhtäkkiä arvot olivatkin selkeästi vajaatoiminnan puolella. Thyroxin-lääkityksen myötä paino putosi 15 kg ja kolesteroli laski neljään, kuukautiset palasivat yms. Kunpa olisi hoidettu ajoissa, niin en olisi ehtinyt lihoa ja kärsiä pari vuotta aivan turhaan.

Vierailija
30/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo suoraan viittaa liikatoimintaan eikä vajaatoimintaan, koska ovat ihan keskivertoarvot. Onko edes muita oireita väsymyksen lisäksi? Ihossa? Mielialassa? Sydämessä? Uloste ja virtsaustiheys? Hiukset?

Vierailija
31/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvosi eivät ole hyvät - T4V kuuluisi olla viitearvoalueen yläkolmanneksessa (sinulla matalahko T4V) ja TSH ei myöskään ole hyvä, on korkeahko - WHO:n TSH-viitearvon yläraja 2.5, toki viitealueet vaihtelevat hieman mittausmenetelmästä riippuen, mutta Suomen viitearvot TSH:n suhteen ovat liian korkeat. Ja kyllä arvosi viittaavat kilpirauhasen vajaatoiminnan suuntaan.

T3 kannattaisi mitata myös. Ongelma voi siis olla kilpirauhasessa, ainakin arvot kannattaa mittauttaa uudelleen ja katsoa, mihin suuntaan kehittyvät. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta alkoi aika samanlaisilla arvoilla kuin mitä sinulla nyt on, ei hoidettu, vaikka oireita oli ---> pian kolesteroli 7, lihoin 30 kg, palelin aina ja kuukautiset jäivät pois, nukahtelin minne ja missä sattuu, ja yhtäkkiä arvot olivatkin selkeästi vajaatoiminnan puolella. Thyroxin-lääkityksen myötä paino putosi 15 kg ja kolesteroli laski neljään, kuukautiset palasivat yms. Kunpa olisi hoidettu ajoissa, niin en olisi ehtinyt lihoa ja kärsiä pari vuotta aivan turhaan.

Tätä minäkin epäilin. Viime vuonna arvot olivat:

TSH 2.0

T4V: 17.9

Nyt

Huonompaan suuntaan mennään koko ajan

Vierailija
32/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo suoraan viittaa liikatoimintaan eikä vajaatoimintaan, koska ovat ihan keskivertoarvot. Onko edes muita oireita väsymyksen lisäksi? Ihossa? Mielialassa? Sydämessä? Uloste ja virtsaustiheys? Hiukset?

No ei kai se liikatoimintaa voi olla, jos Tsh on yli 2?

Normaalisti se on siinä yhden paikkeilla. Lisäksi Tv4 pitäisi olla normaalisti reilusti yli puolivälin raja-arvojen. 

Eri

Vierailija
33/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti se on siinä yhden paikkeilla. Lisäksi Tv4 pitäisi olla normaalisti reilusti yli puolivälin raja-arvojen. 

Eri

No ei voi olla, mutta ei se musta ole vajaatoimintaakaan. Ihan vertailun vuoksi, omat arvoni ovat olleet välillä TSH 0-16 ja T4V 9-36. Silloin voi olla varma, että on jotain pielessä, joko liikatoimintaa tainvajaatoimintaa. Ainakaan omalla kohdallani lääkärit eivät kiinnitä huomiota mikroskooppisiin desimaalivaihteluihin.

Vierailija
34/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaan2 kirjoitti:

Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.

Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.

Ap

Minkä takia terveellisyys ja vähähiilihydraattinen ruokavalio linkitetään yhteen? Aivot tarvitsevat hiilihydraatteja! Aivot käyttävät glukoosia energianlähteenä ja helpoiten sitä saa syömällä tarpeeksi hiilihydraatteja. Ihmiskeho käyttää muutenkin ensisijaisena energianlähteenä hiilihydraatteja. Uskokaa jo, peruna ei lihota! Kyllä se rasva kehossa on nimenomaa rasvaa. Ne pullat ja keksit ei lihota jauhojen takia, vaan ylenmääräisen rasvan ja sokerin.

Vierailija
35/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo T4V on kyllä sillä tasolla, että voi aiheuttaa ongelmia, mutta en rupeaisi itse tuossa tilanteessa sekaantumaan tyroksiiniin vaan oikea ravinto ja lisäravinteet ja stressin huomioiminen.

Ap:n keho ei kuitenkaan huuda tyroksiinia, koska TSH ei ole noussut.

Esim biomedillä alkaa huomenna kilpirauhaseen verkkovalmennus.

Vierailija
36/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo T4V on kyllä sillä tasolla, että voi aiheuttaa ongelmia, mutta en rupeaisi itse tuossa tilanteessa sekaantumaan tyroksiiniin vaan oikea ravinto ja lisäravinteet ja stressin huomioiminen.

Ap:n keho ei kuitenkaan huuda tyroksiinia, koska TSH ei ole noussut.

Esim biomedillä alkaa huomenna kilpirauhaseen verkkovalmennus.

Voihan se olla näinkin. Olen kuitenkin puoli vuotta siivonnut ruokavaliota terveellisemmäksi, yrittänyt välttää stressiä, ottanut lisäravinteet käyttöön.

Kaikki kalsium, D-vitamiinitasot yms. on mitattu. Ei ongelmia.

Miksi T4V ei sitten nouse, vaikka tekee kaikkensa?

3 pykälää tullut alemmas. Toki viitteissä edelleen.

Ap.

Vierailija
37/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Suosittelen sulle tuota verkkovalmennusta, siellä on myös yhteisö.

Miten stressi? Suru? Onko elämäsi hyvää ja tasapainoista? Ylikierroksilla? Laahaavaa?

Seleeni? Jodi? Syötkö soijaa tai muuta kilpparille huonoa?

Vierailija
38/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Suosittelen sulle tuota verkkovalmennusta, siellä on myös yhteisö.

Miten stressi? Suru? Onko elämäsi hyvää ja tasapainoista? Ylikierroksilla? Laahaavaa?

Seleeni? Jodi? Syötkö soijaa tai muuta kilpparille huonoa?

Stressiä on tietysti tästä tilanteesta, kun ei oikein tiedä, mikä kehoa vaivaa. Olen varmasti sen vuoksi ylikierroksilla. Soijaa en syö.

Noidankehä on valmis. :(

Vierailija
39/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita ongelmia sinulla on kuin väsymys? Ja se väsymys on uneliaisuutta ja aivosumua? Entä urheillessa?

Jos elämässä on tapahtunut jotain, voi johtua ihan siitäkin. Oliko uniapnea poissuljettu? Minkä painoinen olet?

Vierailija
40/132 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

No ei voi olla, mutta ei se musta ole vajaatoimintaakaan. Ihan vertailun vuoksi, omat arvoni ovat olleet välillä TSH 0-16 ja T4V 9-36. Silloin voi olla varma, että on jotain pielessä, joko liikatoimintaa tainvajaatoimintaa. Ainakaan omalla kohdallani lääkärit eivät kiinnitä huomiota mikroskooppisiin desimaalivaihteluihin.

Mulla on Tsh alle 0, mutta tv4 vain 7 siis reilusti alle raja-arvojen ja tv3 myös just alimmalla raja-arvolla. Tsh:n mukaan olen liikatoiminnalla, mutta en todellakaan tv4:n ja tv3:n mukaan. 

Minusta tuo tv3 pitäisi mitata myös ennen kuin tehdään mitään lopullisia johtopäätöksiä.