Jatkuva väsymys / kilpirauhanen
Olen aivan jatkuvasti väsynyt. Epäilty fibromyalgiaa. Veriarvot rauta mukaan lukien kunnossa.
TSH: 2.3
T4V: 14.3
Hemoglobiini 140
Ferrittiini 179
Nukahdan melkein kävellessäkin.
Mitä ihmettä tämä on?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita ongelmia sinulla on kuin väsymys? Ja se väsymys on uneliaisuutta ja aivosumua? Entä urheillessa?
Jos elämässä on tapahtunut jotain, voi johtua ihan siitäkin. Oliko uniapnea poissuljettu? Minkä painoinen olet?
Kaikki alkoi viime kesänä rasitusvammasta, joka sai kehon ihan sekaisin. Silloin epäiltiin fibromyalgiaa, kun kivut kroonistuivat. Kivut ovat pahimmasta vaiheesta jo helpottaneet, mutta nekin vielä jäytävät.
Sen jälkeen alkoi myös äärimmäinen väsymys. Ruokavalio on ollut yksipuolista vuosikausia. Olen sen nyt korjannut kuntoon.
Pahimmaksi ongelmaksi on jäänyt ainainen väsymys. Erittäin vaikea tehdä mitään. Töissä hoidan vaan pakolliset. Urheilla jaksan jotenkin, mutta sen jälkeen olo on todella väsynyt.
Jatkuvasti tekisi mieli vain nukkua. Toisaalta hikoilemattomuus ja yleinen vetämättömyys mielestäni viittaavat kilpirauhaseen.
Tiedostan toki sen, että olen tällä hetkellä todella uupunut tähän tilanteeseen. Yrittää itseään virkistää eri asioilla, mutta kun ei vaan jaksa tehdä mitään.
Aamut ovat oikeastaan kaikkein pahimmat. Kestää monta tuntia, kun jotenkin pääsen käyntiin.
Ei reumaa.
Olen myös ajatellut, että yksipuolinen ruokavalio ja tiukka urheilu sai kilpirauhasen toiminnan jotenkin sekaisin, eikä keho enää tahdo palautua ennalleen.
Surullista, mutta ei oikein tiedä, mitä tekisi.
Yrittää itseään piristää ja tehdä mielenkiintoisia asioita, mutta väsyttää vaan.
Minulla on mielialalääkitys ollut käytössä lähes 20 vuotta, mutta en osaa tätä suoraan yhdistää pelkästään masennukseenkaan.
Ap
Miksi et anna lepoa kehollesi, kun se sitä selvästi pyytää?
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasarvosi eivät ole hyvät - T4V kuuluisi olla viitearvoalueen yläkolmanneksessa (sinulla matalahko T4V) ja TSH ei myöskään ole hyvä, on korkeahko - WHO:n TSH-viitearvon yläraja 2.5, toki viitealueet vaihtelevat hieman mittausmenetelmästä riippuen, mutta Suomen viitearvot TSH:n suhteen ovat liian korkeat. Ja kyllä arvosi viittaavat kilpirauhasen vajaatoiminnan suuntaan.
T3 kannattaisi mitata myös. Ongelma voi siis olla kilpirauhasessa, ainakin arvot kannattaa mittauttaa uudelleen ja katsoa, mihin suuntaan kehittyvät. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta alkoi aika samanlaisilla arvoilla kuin mitä sinulla nyt on, ei hoidettu, vaikka oireita oli ---> pian kolesteroli 7, lihoin 30 kg, palelin aina ja kuukautiset jäivät pois, nukahtelin minne ja missä sattuu, ja yhtäkkiä arvot olivatkin selkeästi vajaatoiminnan puolella. Thyroxin-lääkityksen myötä paino putosi 15 kg ja kolesteroli laski neljään, kuukautiset palasivat yms. Kunpa olisi hoidettu ajoissa, niin en olisi ehtinyt lihoa ja kärsiä pari vuotta aivan turhaan.
Tätä minäkin epäilin. Viime vuonna arvot olivat:
TSH 2.0
T4V: 17.9
Nyt
T4V: 14.3Huonompaan suuntaan mennään koko ajan
Nuo arvot heittelevät muutenkin. Vuoden mittausvälillä ei voi päätellä mitään. En kyllä ymmärrä miten noilla arvoilla olisi vajaatoimintaa. Itse en saanut diagnoosia, vaikka tsh oli vuosia 4-5.
Todella huono Tsh, mitkä muut arvot olivat? Sulla on ollut tosi huono lääkäri alun perin jo. Jos on huono lääkäri, ei se sitä tarkoita ettei ole vajaatoimintaa välttämättä.
Joku vaan2 kirjoitti:
Olen siis mies ja olen syönyt jonkin verran rautalisää, kun ajattelin väsymyksen johtuvan raudan puutteesta. Alussa oli jatkuvia elohiiriä yms. Ne poistuivat, kun aloitin raudan syönnin.
Olen nyt vähentänyt rautatankkausta, mutta kauhea väsymys vaan jatkuu.
Aamut ovat kaikkein pahimmat.
En juo alkoholia.
Koko ajan vain odotan, että pääsisi nukkumaan.
Ap
Kokeilepa B-vitamiinikuuria. Tai onko sulla ollut ylävatsavaivoja? Vois olla silloin vaikka B12 vitamiinin puute. Syötkö D-vitamiinia? Rautaa en sinuna enempää söisi, eikö tuo ferritiini ole tosi hyvä. Raitista ilmaa ja lenkkeilyä, nukutko riittävästi vai onko unirytmi katkonainen ja vaihtelee?
Ihan ehdottomasti tärkeintä on lepo, lepo ja lepo. Ei kannata ruoskia nääntynyttä juhtaa vaan antaa sen levätä ja kerätä voimat. Mitään ihmepillereitä ei ole, toki niitä kannattaa ottaa levon lisäksi mutta niillä ei voi välttyä lepäämästä.
Jep, tutkita myös vitamiiniarvot. D3 ja B-vitamiinit ja just erityisesti tuo B12, kuten edellinen jo kirjoitti.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita ongelmia sinulla on kuin väsymys? Ja se väsymys on uneliaisuutta ja aivosumua? Entä urheillessa?
Jos elämässä on tapahtunut jotain, voi johtua ihan siitäkin. Oliko uniapnea poissuljettu? Minkä painoinen olet?
Kaikki alkoi viime kesänä rasitusvammasta, joka sai kehon ihan sekaisin. Silloin epäiltiin fibromyalgiaa, kun kivut kroonistuivat. Kivut ovat pahimmasta vaiheesta jo helpottaneet, mutta nekin vielä jäytävät.
Sen jälkeen alkoi myös äärimmäinen väsymys. Ruokavalio on ollut yksipuolista vuosikausia. Olen sen nyt korjannut kuntoon.
Pahimmaksi ongelmaksi on jäänyt ainainen väsymys. Erittäin vaikea tehdä mitään. Töissä hoidan vaan pakolliset. Urheilla jaksan jotenkin, mutta sen jälkeen olo on todella väsynyt.
Jatkuvasti tekisi mieli vain nukkua. Toisaalta hikoilemattomuus ja yleinen vetämättömyys mielestäni viittaavat kilpirauhaseen.
Tiedostan toki sen, että olen tällä hetkellä todella uupunut tähän tilanteeseen. Yrittää itseään virkistää eri asioilla, mutta kun ei vaan jaksa tehdä mitään.
Aamut ovat oikeastaan kaikkein pahimmat. Kestää monta tuntia, kun jotenkin pääsen käyntiin.
Ei reumaa.
Olen myös ajatellut, että yksipuolinen ruokavalio ja tiukka urheilu sai kilpirauhasen toiminnan jotenkin sekaisin, eikä keho enää tahdo palautua ennalleen.
Yrittää itseään piristää ja tehdä mielenkiintoisia asioita, mutta väsyttää vaan.
Minulla on mielialalääkitys ollut käytössä lähes 20 vuotta, mutta en osaa tätä suoraan yhdistää pelkästään masennukseenkaan.
Ap
Kyllä syy taitaa olla tuossa lääkityksessä. Tarvitsetko sitä oikeasti? Tuo on tosi pitkä aika mille tahansa lääkitykselle. Kilpirauhasen toiminnan saa aika helposti sekaisin esimerkiksi liian niukalla ruokavaliolla. Kroppa vaan tarvitsee paljon erilaisia aineksia, ja vielä enemmmän jos urheilee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se on pakko yrittää antaa, mutta toisaalta olisi kiva tehdä jotakin itseään piristäviä asioita. Harmittaa vaan, kun ei oikein jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei reumaa.
Ap
Kyllä syy taitaa olla tuossa lääkityksessä. Tarvitsetko sitä oikeasti? Tuo on tosi pitkä aika mille tahansa lääkitykselle. Kilpirauhasen toiminnan saa aika helposti sekaisin esimerkiksi liian niukalla ruokavaliolla. Kroppa vaan tarvitsee paljon erilaisia aineksia, ja vielä enemmmän jos urheilee paljon.
Valitettavasti sitä tarvitsen. On yritetty usein lopettaa, mutta ei vaan onnistu. Se pitää pään kuitenkin kasassa.
Minulla samat oireet, silmät ei tahdo pysyä auki, päivät menee horroksessa ja mitään tekemättä enimmäkseen. Mutta minulla onkin selkeät kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ja paljon muutakin. Laajat verikokeet pitäisi sinunkin saada.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se on pakko yrittää antaa, mutta toisaalta olisi kiva tehdä jotakin itseään piristäviä asioita. Harmittaa vaan, kun ei oikein jaksa.
Olet mies. Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että autosi toimii hyvin, jos öljyjä ei ole vaihdettu viiteen vuoteen tai yrität ajaa autolla koko ajan ilman, että moottori viilenee välillä. Bensan olet nyt pikkuhiljaa ilmeisesti laittanut kuntoon.
Pisti ensimmäisenä silmään korkea ferritiini. Onko tulehdusarvot tiedossa? Ferritiini nousee jos on tulehdus.
ylipainoa,liikuntaa? Ennen siis tai nyt
Entäs diabetes? Onko verensokereita mitattu?
Vierailija kirjoitti:
Pisti ensimmäisenä silmään korkea ferritiini. Onko tulehdusarvot tiedossa? Ferritiini nousee jos on tulehdus.
CRP-arvo oli matala eli tulehdusarvot eivät ilmeisesti olo koholla. Itseäkin hieman ihmetyttää korkea ferritiini, mutta lääkärin mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Jotenkin olen myös epäillyt, jos minulla on kuitenkin kehossa joku autoimmuunitulehdus, joka ei vain näy missään?
Kyllähän täällä moni on suositellut, että pitäisi vain antaa kehon levätä.
Ap.
Minun mielestäni kuulostaa siltä, että ap kuvittelee asioiden hoituvan lääkkeillä. Pää kuntoon mielialalääkkeillä, vireystila kuntoon tyroksiinilla. Enää puuttuu amfetamiini.
Ap haluaa olla jaksava atleetti, joka on virkeä, urheilee ja tekee kivoja asioita. Ei tarvitse toipua pitkään rasitusvammasta tai siitä, että kehoa on laiminlyöty pitkään. Kuinka moni on oikeasti sellainen? Ei ole realistista etsiä lääkepurkista ratkaisua tuohon.
Mitäs jos ottaisit realiteetit käsiin. Ilmeisesti olet keski-ikäinen tai keski-ikäistyvä. Olet suurimman osan aikuiselämääsi ollut mielenterveyspotilas. OIet pystynyt urheilemaan kovaa siitä huolimatta, ettet ole antanut kehollesi riittävää ravintoa ja ravinteita. Et ehkä edes riittävää lepoa. Siinä on jo saavutusta kerrakseen. Nyt kehosi ja mielesi on pistänyt stopin toiminnallesi. Kunnioita sitä! Opettele ymmärtämään omat rajoitteesi, omat potentiaalisi ja hoitamaan itseäsi. Näin saat oikeasti onnellisemman ja hyvinvoivemman elämän ja jaksamista ja energiaa, joka ei ole selkänahastasi tai keinotekoista.
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CRP-arvo oli matala eli tulehdusarvot eivät ilmeisesti olo koholla. Itseäkin hieman ihmetyttää korkea ferritiini, mutta lääkärin mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Jotenkin olen myös epäillyt, jos minulla on kuitenkin kehossa joku autoimmuunitulehdus, joka ei vain näy missään?
Kyllähän täällä moni on suositellut, että pitäisi vain antaa kehon levätä.
Ap.
Siihen tulehdukseen ja autoimmuunireaktioonkin tarvitaan lepoa. Lähde nyt siitä, että lepäät ja hoidat itseäsi ravinteilla ja ravinnolla ja katso tilannetta uudelleen ensi talvena tai keväänä, jos mitään ei ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasarvosi eivät ole hyvät - T4V kuuluisi olla viitearvoalueen yläkolmanneksessa (sinulla matalahko T4V) ja TSH ei myöskään ole hyvä, on korkeahko - WHO:n TSH-viitearvon yläraja 2.5, toki viitealueet vaihtelevat hieman mittausmenetelmästä riippuen, mutta Suomen viitearvot TSH:n suhteen ovat liian korkeat. Ja kyllä arvosi viittaavat kilpirauhasen vajaatoiminnan suuntaan.
T3 kannattaisi mitata myös. Ongelma voi siis olla kilpirauhasessa, ainakin arvot kannattaa mittauttaa uudelleen ja katsoa, mihin suuntaan kehittyvät. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta alkoi aika samanlaisilla arvoilla kuin mitä sinulla nyt on, ei hoidettu, vaikka oireita oli ---> pian kolesteroli 7, lihoin 30 kg, palelin aina ja kuukautiset jäivät pois, nukahtelin minne ja missä sattuu, ja yhtäkkiä arvot olivatkin selkeästi vajaatoiminnan puolella. Thyroxin-lääkityksen myötä paino putosi 15 kg ja kolesteroli laski neljään, kuukautiset palasivat yms. Kunpa olisi hoidettu ajoissa, niin en olisi ehtinyt lihoa ja kärsiä pari vuotta aivan turhaan.
Tätä minäkin epäilin. Viime vuonna arvot olivat:
TSH 2.0
T4V: 17.9
Nyt
T4V: 14.3Huonompaan suuntaan mennään koko ajan
Nuo arvot heittelevät muutenkin. Vuoden mittausvälillä ei voi päätellä mitään. En kyllä ymmärrä miten noilla arvoilla olisi vajaatoimintaa. Itse en saanut diagnoosia, vaikka tsh oli vuosia 4-5.
Todella huono Tsh, mitkä muut arvot olivat? Sulla on ollut tosi huono lääkäri alun perin jo. Jos on huono lääkäri, ei se sitä tarkoita ettei ole vajaatoimintaa välttämättä.
Asiaa hoiti 3-4 eri lääkäriä.Voivatko he kaikki olla huonoja? T4v oli 14-17, vasta-aineet koholla. Sanottiin, että on ollut todennäköisesti kilpirauhastulehdus, mutta se ei automaattisesti tarkoita vajaatoiminnan puhkeamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole kuitenkaan korkea arvo miehille?
Ihan keskiväliä taitaa olla?