Jatkuva väsymys / kilpirauhanen
Olen aivan jatkuvasti väsynyt. Epäilty fibromyalgiaa. Veriarvot rauta mukaan lukien kunnossa.
TSH: 2.3
T4V: 14.3
Hemoglobiini 140
Ferrittiini 179
Nukahdan melkein kävellessäkin.
Mitä ihmettä tämä on?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla osittain psykosomaattistakin, ahdistusta,masennusta tai jotain taustalla ja kroppa reagoi päätä kovemmin.
Aivan varmasti voi olla näinkin. Tuntuu, että pahin oire on kuitenkin väsymys. Vaikka nukkuisin 10 tuntia, voisin jatkaa saman tien nukkumista.
Olen töissä suhteellisen vaativassa tehtävässä IT-alalla. Työpäivät menevät niin, että yritän koko ajan tehdä koneella jotain, että pysyn hereillä.
Luomet lupsottavat melkein taukomatta, mutta periksi ei anneta.
Ehkä tämä vielä helpottaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo T4V on kyllä sillä tasolla, että voi aiheuttaa ongelmia, mutta en rupeaisi itse tuossa tilanteessa sekaantumaan tyroksiiniin vaan oikea ravinto ja lisäravinteet ja stressin huomioiminen.
Ap:n keho ei kuitenkaan huuda tyroksiinia, koska TSH ei ole noussut.
Esim biomedillä alkaa huomenna kilpirauhaseen verkkovalmennus.
Maksaa 69€ !! Aika törkeä hinta luennosta.
Ei se ole yksi luento vaan monta luentoa plus aineisto ja verkkoyhteisö, jossa keskustella ja esittää kysymyksiä valmentajalle.
Tietysti jokainen arvioi minkä tahansa hinnan haluamallaan tavalla. Kun tilaan vitamiineja, tilaan niitä satasilla enkä kympeillä.
En ottaisi noin vain mitään vitamiineja ilman mitään tutkimuksia. Multa otettiin verikokeet ihan vasta vitamiineineen, ja monet arvot olivat siellä ylärajoilla ja jopa yli raja-arvojen. Esim. a-vitamiini oli tosi korkea ja magnesium oli yli raja-arvojen, ferritiini yli raja-arvojen jne... Onneksi en ole ottanut mitään vitamiineja muuten vaan, kun siltä tuntuu.
Minulta on otettu kokeet ja ovat olleet alarajalla tai alle. Suolisto on kroonisesti huono, eivätkä ravinteet imeydy kunnolla.
No hyvä sitten. Monet suosittelee esim. raudan ottamista vaikka niitä arvoja ei ole tutkittu. Olin todella yllättynyt, että itsellä esim. ferritiini huitelee yli raja-arvojen.
Mulla oli ekalla kerralla 13, vaikka olin ottanut jo jonkin verran rautaa. Jännä miten toisten keho käyttää paremmin hyväkseen saamansa aineet kuin toisten.
13 on tyhjä varastoarvo. Sillon se syöty rauta paikkailee kehossa ensin muita puutteita ennenkuin lähtee täyttäämään varastoja. Pitää olla pari vuoden kuuri.
Onko sinivalosuodatin päällä näytössä? Minulla on se päivisinkin, muuten ruutu imee kaikki energiat.
Joku on ammattiuhrheilija 40 v, joku selviytyy hädin tuskin arjesta. Jos keho pyytää lepoa, en etsisi mitään sairauksia ennen kuin sitä lepoa on annettu riittävästi eikä olo helpota.
Minulle keho ja aivot on muutamaan kertaan laittaneet stopin. Olen levännyt joitain viikkoja tai pahimmillaan kuukausikaupalla. Mutta aina olen palautunut, se ei ole jäänyt päälle vaan kun akut on hoidettu kuntoon, olen voinut jatkaa elämistä.
Onko testo tasot katsottu? Ymmärtääkseni testosteronin lasku saattaa aiheuttaa kaikenlaista väsymisen oiretta miehillä.
Täydellisessä maailmassa voisit mennä yleislääkärin luo joka myös tietäis psyykkisestä puolesta jotain.
Mutta varmaan eka osote on työterveys ja siitä täyttään lappuja myös psykiatriselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Onko testo tasot katsottu? Ymmärtääkseni testosteronin lasku saattaa aiheuttaa kaikenlaista väsymisen oiretta miehillä.
Ensi viikolla on tarkoitus mitata testosteronitasot. Jotenkin olen alkanut epäillä, olisiko siellä puolella kaikki ihan kunnossa.
Libidokin on ihan nollassa.
Voivatko matalat testosteronitasot viedä väsymyshelvettiin?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla todettu kilpparisairaus? Jos on, niin arvot voi olla vajaan puolella. Viitealueet on aika tulkinnanvaraisia ja jokaisella se oma hyvä taso
Aika hyvät arvot kilpparisairauteen. Vai mitä höpiset?
Joku vaan2 kirjoitti:
Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.
Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.
Ap
Minkä h...tin takia sun pitäisi aloittaa tyroksiinihoito kun kilpirauhasarvosi ovat täysin normaalit? Miten niin "epäilet" kilpirauhasta, oletko lääkäri? Kai sinä nyt tajuat että väsymykseen on kymmeniä muitakin syitä, eikä lääkäri voi terveelle turhaa ja vahingollista lääkettä määrätä koska sinä "epäilet"
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla on tarkoitus mitata testosteronitasot. Jotenkin olen alkanut epäillä, olisiko siellä puolella kaikki ihan kunnossa.
Libidokin on ihan nollassa.
Voivatko matalat testosteronitasot viedä väsymyshelvettiin?
https://www.puhti.fi/blogi/10-asiaa-jotka-on-hyva-tietaa-testosteronist…
Tämän mukaan ainakin voi. Hyvä siis, että pääset testo testeihin :)
Siis en tajua ylipäätään, että ihan ekana etsitään sairautta. Jos keho sanoo, että jano - anna vettä. Jos väsyttää - anna lepoa. Vasta sitten ihmettelee, jos tietää antaneensa paljon lepoa eikä se auta.
Minusta ainakin imee energiaa tämä etätyöläisen ja perheettömän korona-arki. Joka ainoa päivä on samaaa muhjua.
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Itse epäilen kilpirauhasta, mutta lääkärit eivät suostu tyroksiini-kokeiluun. Nukun siis vaikka 10 tuntia ja olen silti äärimmäisen väsynyt.
Syön terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Mielenterveys on tietysti rasittunut epätietoisuudesta, mutta ei tämä normaalia ole, kun ei meinaa edes silmät pysyä auki.
Ap
Minkä h...tin takia sun pitäisi aloittaa tyroksiinihoito kun kilpirauhasarvosi ovat täysin normaalit? Miten niin "epäilet" kilpirauhasta, oletko lääkäri? Kai sinä nyt tajuat että väsymykseen on kymmeniä muitakin syitä, eikä lääkäri voi terveelle turhaa ja vahingollista lääkettä määrätä koska sinä "epäilet"
Kun ihminen on väsynyt, yrittää etsiä jotain syytä väsymykseen. Ymmärrän toki, että syitä on muitakin kilpirauhanen. Paljon on syitä.
Olen kuitenkin kuullut, että subkliinisessa kilpirauhasen vajaatoiminnassa oireet voivat alkaa myös arvojen ollessa viitearvojen sisäpuolella. Arvoni olivat siis viime kesänä huomattavasti paremmat.
En ole lääkäri ja en halua tyroksiinia. Yritän vain saada oloani paremmaksi ja sen vuoksi ihminen pohtii kaikenlaista.
Ap.
Jos vakuuttaisit levänneesi tarpeeksi, olisi helpompi orientoitua etsimään tautia kanssasi.
Ap ei vissiin ole maininnut vielä painoa, eikä sitä onko diabetestä epäilty? Itse arvelen väsymyksen johtuvan uniapneasta ja siihen ei oikein auta muu kuin painonpudotus (jos on pudotettavaa) ja laitteen hankkiminen. Uniapneaa on myös hoikilla ihmisillä ja silloin on jokin rakennepoikkeama nielussa tai muuten vaan hengityskatkoksia öisin. Uniapnea on yleinen sairaus juurikin keski-ikäisillä ja vanhuksilla miehillä. On naisillakin, mutta ei niin yleistä.
https://www.hengitysliitto.fi/hengitysterveys-ja-sairaudet/hengitys-sai…
Jos on vielä diabetes ja uniapnea, niin taatusti nukkuminen ja yleiskunto on huonoa. Vinkkaapas lääkärille että voisi nämä katsoa kuntoon.
Yksi tekijä voi olla myös ylikunto (tai alikunnoksiko sitä nykyään nimitetään), eli rasitusta on tullut liikaa joka elämän osa-alueella ja nyt olisi rauhoittumisen aika.
https://www.coronaria.fi/uniklinikka/ylikunto-vaanii-huonoa-nukkujaa/
Toivottavasti asia selviää.
Vierailija kirjoitti:
Jos vakuuttaisit levänneesi tarpeeksi, olisi helpompi orientoitua etsimään tautia kanssasi.
En varmasti ole tarpeeksi levännyt. Toisaalta, kun ei jaksa tehdä mitään, ei oikeastaa voi tehdä muuta kuin levätä ja nukkua.
Jos nukkumismäärän perusteella väsymys olisi jo helpottanut, se olisi jo auttanut.
Ap.
Ok, eli olet levännyt ja nukut riittävän pitkät yöunet? Mihin aikaan menet nukkumaan ja koska heräät?
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vissiin ole maininnut vielä painoa, eikä sitä onko diabetestä epäilty? Itse arvelen väsymyksen johtuvan uniapneasta ja siihen ei oikein auta muu kuin painonpudotus (jos on pudotettavaa) ja laitteen hankkiminen. Uniapneaa on myös hoikilla ihmisillä ja silloin on jokin rakennepoikkeama nielussa tai muuten vaan hengityskatkoksia öisin. Uniapnea on yleinen sairaus juurikin keski-ikäisillä ja vanhuksilla miehillä. On naisillakin, mutta ei niin yleistä.
https://www.hengitysliitto.fi/hengitysterveys-ja-sairaudet/hengitys-sai…
Jos on vielä diabetes ja uniapnea, niin taatusti nukkuminen ja yleiskunto on huonoa. Vinkkaapas lääkärille että voisi nämä katsoa kuntoon.
Yksi tekijä voi olla myös ylikunto (tai alikunnoksiko sitä nykyään nimitetään), eli rasitusta on tullut liikaa joka elämän osa-alueella ja nyt olisi rauhoittumisen aika.
https://www.coronaria.fi/uniklinikka/ylikunto-vaanii-huonoa-nukkujaa/
Toivottavasti asia selviää.
Kiitos kannustavasta viestistä. Yleiskunto on siis ollut ihan hyvä. Olen ollut aktiivinen liikkuja ja oikein hoikka.
Hoikka olen edelleen, vaikka liikunta on nyt pakosti vähentynyt kävelyihin jne.
Ylipainoa ei ole. Uniapneaa ei ole tutkittu, mutta isälläni on se, joten perimän kautta se voisi sopiakin.
Ap.
Joku vaan2 kirjoitti:
Olen siis mies ja olen syönyt jonkin verran rautalisää, kun ajattelin väsymyksen johtuvan raudan puutteesta. Alussa oli jatkuvia elohiiriä yms. Ne poistuivat, kun aloitin raudan syönnin.
Olen nyt vähentänyt rautatankkausta, mutta kauhea väsymys vaan jatkuu.
Aamut ovat kaikkein pahimmat.
En juo alkoholia.
Koko ajan vain odotan, että pääsisi nukkumaan.
Ap
Älä ihmeessä syö rautalisää. Ferritiiniarvosi on järkyttävän korkea ja sieltähän se syy löytyykin.
Korkeat Ferritiini-arvot:
Tulehdukset, kasvaimet, leukemiat, lymfoomat, sideroblastinen anemia
Maksan parenkyymivaurio
Idiopaattinen hemokromatoosi
Dialyysipotilaat
Joku vaan2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vaan2 kirjoitti:
Ap
Kun ihminen on väsynyt, yrittää etsiä jotain syytä väsymykseen. Ymmärrän toki, että syitä on muitakin kilpirauhanen. Paljon on syitä.
Olen kuitenkin kuullut, että subkliinisessa kilpirauhasen vajaatoiminnassa oireet voivat alkaa myös arvojen ollessa viitearvojen sisäpuolella. Arvoni olivat siis viime kesänä huomattavasti paremmat.
En ole lääkäri ja en halua tyroksiinia. Yritän vain saada oloani paremmaksi ja sen vuoksi ihminen pohtii kaikenlaista.
Ap.
Ymmärrän, mutta älä tosiaan juutu pelkästään kilpirauhasasioihin, koska muitakin mahdollisuuksia on. Testosteronit ja muut. Kilppariarvoja voi seurata.
Voihan se olla osittain psykosomaattistakin, ahdistusta,masennusta tai jotain taustalla ja kroppa reagoi päätä kovemmin.