Kuka on lempikirjailijasi?
Osaatko nimetä vain yhtä? Voit nimetä useammankin, jos et osaa.
Miksi hän / he?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kirjoja on vaikka kuinka, mutta jos mietin, että ketä voisin lukea ihan vain kirjailijan nimen perusteella:
Hilary Mantel. Toivoisin että suomennettaisiin enemmän, koska pidän hänen englantiaan vähän liian vaikeana minulle.
Robin Hobb on paras fantasiakirjoittaja.
Mutta myös George R.R. Martinit luen kyllä heti (jos ilmestyy)Kate Atkinson on ollut hyvä
Kaari Utrion 2000-luvun tuotanto on minusta erinomaista viihdettä
Indrek Hargla
Antti Nylen
Nyt olen kiinnostunut Pirkko Saisiosta ja J.P. Pulkkisesta
En ole koskaan ymmärtänyt Utrion suosiota. Hänen hahmonsa jäävät etäisiksi. Olen lukenut häneltä ehkä neljä kirjaa ja yhtäkään hahmoa en muista nimeltä. Juonikaan ei ole ollut erityisen kiinnostava ainakaan niissä teoksissa, joita olen häneltä lukenut.
Makuasioitahan nämä. Juoni ja päähenkilöt eivät minusta olekaan Utrion kirjoissa se pääasia. Lopussa kaunis/rohkea/ujo ja herkkä/reipas nainen saa kunnon miehen, niinhän niissä aina käy. Mutta kirjat ovat sujuvasti kirjoitettu ja niissä kommentoidaan minusta aika terävästi ja huumorintajuisesti monia elämän ja historian ilmiöitä. Mutta tosiaan esim. 70-luvun kirjat ovat minusta vielä ihan harjoittelua! Kirjat ovat parantuneet vuosikymmenien aikana. Taito lisääntyy kun tekee.
Itse myös tykkään Utriosta! Hän osaa taikoa ajankuvan henkiin. Esim. Yksisarvinen on erittäin huikea teos! Noissa vanhoissa biedermeier-tarinoissa Rautalilja, Pappilan neidot, Rakas Henrietta on aika paljon myös yhteiskunnallista sanomaa ja näkökulmaa, uudet vastaavat ovat jotenkin "kepeämpiä" . Osa Suomen keskiajalle sijoittuvista (niistä vanhemmista - 70 -luvulta) kirjoista on vähän raskassoutuisia kieleltään.
L. M Montgomery
Minna Canth
Enni Mustonen
Aleksis Kivi
Juhani Aho
J.K Rowling
Celeste Ng
Näiden kirjailoiden tuotannoista löytyvät kirjat joita kuuntelen/ luen yhä uudelleen.
J. K Rowling. Mitkään kirjat eivät ole sykähdyttäneet Pottereiden tapaan. Ja kaikenlaisia klassikoita on tullut luettua.
Vierailija kirjoitti:
Kate Morton
Kate Mortonin kirjat on todella hyviä.
Stuart Turton. Häneltä ilmestynyt kaksi kirjaa ja ovat todella loistavia ja omaperäisiä.
En osaa nimetä vain yhtä. Luen enemmän kuin yksi kirjailija ehtii tuottaa, mutta tässä tärkeimmät, joilta olen tainnut lukea koko tuotannon ja odottelen lisää:
John Grisham
Lee Child
Stephen King
Sekä jo kirjoittamisensa lopettaneet kotimaiset:
Arto Paasilinna
Kalle Päätalo
Orhan Pamuk, Åsa Larsson, Annie Proulx
Vierailija kirjoitti:
Pidän ruotsalaisista dekkaristeista tässä järjestyksessä
- Sofie Sarenbrandt (kirjat täytyy lukea lähes samalta istumalta loppuun asti :-))
- Camilla Läckberg
- Camilla Grebe
- Mari Jungstedt
- Anna Johansson
Myös tanskalaisesta Jussi Adler-Olsenin pidän (osasto Q)
Lisäisin tähän Inger Frimanssonin, ehkä paras edellisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kirjoja on vaikka kuinka, mutta jos mietin, että ketä voisin lukea ihan vain kirjailijan nimen perusteella:
Hilary Mantel. Toivoisin että suomennettaisiin enemmän, koska pidän hänen englantiaan vähän liian vaikeana minulle.
Robin Hobb on paras fantasiakirjoittaja.
Mutta myös George R.R. Martinit luen kyllä heti (jos ilmestyy)Kate Atkinson on ollut hyvä
Kaari Utrion 2000-luvun tuotanto on minusta erinomaista viihdettä
Indrek Hargla
Antti Nylen
Nyt olen kiinnostunut Pirkko Saisiosta ja J.P. Pulkkisesta
En ole koskaan ymmärtänyt Utrion suosiota. Hänen hahmonsa jäävät etäisiksi. Olen lukenut häneltä ehkä neljä kirjaa ja yhtäkään hahmoa en muista nimeltä. Juonikaan ei ole ollut erityisen kiinnostava ainakaan niissä teoksissa, joita olen häneltä lukenut.
Makuasioitahan nämä. Juoni ja päähenkilöt eivät minusta olekaan Utrion kirjoissa se pääasia. Lopussa kaunis/rohkea/ujo ja herkkä/reipas nainen saa kunnon miehen, niinhän niissä aina käy. Mutta kirjat ovat sujuvasti kirjoitettu ja niissä kommentoidaan minusta aika terävästi ja huumorintajuisesti monia elämän ja historian ilmiöitä. Mutta tosiaan esim. 70-luvun kirjat ovat minusta vielä ihan harjoittelua! Kirjat ovat parantuneet vuosikymmenien aikana. Taito lisääntyy kun tekee.
Itse myös tykkään Utriosta! Hän osaa taikoa ajankuvan henkiin. Esim. Yksisarvinen on erittäin huikea teos! Noissa vanhoissa biedermeier-tarinoissa Rautalilja, Pappilan neidot, Rakas Henrietta on aika paljon myös yhteiskunnallista sanomaa ja näkökulmaa, uudet vastaavat ovat jotenkin "kepeämpiä" . Osa Suomen keskiajalle sijoittuvista (niistä vanhemmista - 70 -luvulta) kirjoista on vähän raskassoutuisia kieleltään.
Yksisarvinen on trilogian kolmas osa, luepa edelliset:Vaskilintu ja Tuulihaukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalle Päätalo, Iijoki-sarja ei tarvitse perusteluja.
Pat Conroy - Nautittavaa ja sujuvaa kerrontaa ja hienoja dialogeja.
John Irving - Sydämellistä, hieman vinoa tarinaa. Suomennokset ovat varsin onnistuneita.
Colleen McCullogh - Okalinnut on riipaiseva ja mukaansatempaava, Morganin juoksu on myös hieno kirja, joka tosin kärsii käsittääkseni heikosta suomennoksesta.
R.F. Delderfield - Hienoja entisistä ajoista kertovia tarinoita, esim. Päivien kultainen ketju.
Robert Ludlum, Tom Clancy, John Grisham - Paljon hyviä ja paljon keskinkertaisia
Vaadin perustelut Iijoki-sarjalle.
No perustellaan: Iijoki-sarja on erittäin kiinnostavaa lähihistoriaa tavallisen ihmisen elosta Koillismaalla ennen sotia, varusmiesaika ja sota-aika on kerrottu todella elävästi ja voi peilata omaa nuorukaisaikaa noihin uhkavuosiin. Myös sodanjälkeinen uudelleen rakentamisen aika on kerrottu kuvaavasti ja säännöstelystä ja pulasta kerrottaessa voi nälän ja puutteen tuntea lukiessaan.
Keskeiset henkilöt on kuvattu elävästi ja heidän suuhunsa on laitettu murre oikein muhevasti, mutta ei liiallisesti jottei lukeminen käy liian raskaaksi.
Suurin ansio minusta on juuri tuo lähihistorian kerronta.
Mitä muuta tiedät sen ajan tavallisen ihmisen elosta, kuin nämä fiktiiviset tarinat? Vai perustatko oletuksesi näihin tarinoihin?
Tosin, jos kirja herättää noin suurta tunnetta, että sadun ja todellisuuden raja häilyy, on nostettava hattua kirjailijalle.
Olet varmaan tosi nuori.
Isäni oli Päätalon ikäinen ja samoilla seuduilla eli nuoruutensa ja hänen elämäntarinansa kulki samoja latuja, eikä ollut siinä mitään fiktiivistä
Olisi voinut krjoittaa ihan samoista asioista, mutta ei ollut lahjakas kirjoittaja.
Rosa Liksom , Väliaikainen on hulvaton!
Jane Austen, voin avata minkä vain hänen kirjoistaan mistä kohdasta vain ja tiedän missä mennään, ne ovat minulle tärkeimpiä kirjoja maailmassa. Tiedostan, että ne ovat aikansa kioskikirjallisuutta, mutta rakastan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jane Austen, voin avata minkä vain hänen kirjoistaan mistä kohdasta vain ja tiedän missä mennään, ne ovat minulle tärkeimpiä kirjoja maailmassa. Tiedostan, että ne ovat aikansa kioskikirjallisuutta, mutta rakastan niitä.
Jane Austenin teokset eivät kyllä olleet edes omana aikanaan mitään kioskikirjoja, vaan ihan arvostettua kirjallisuutta.