Parveketupakointien kieltämisellä on menty ojasta allikkoon. Nyt sitten pitää kuunnella öisin rapussa tupakalle ravaavia
Hissitön talo, niin ihan kirjaimellista rapussa ravaamista.
Kommentit (816)
Vierailija kirjoitti:
Minä unelmoisin siitä, että tahtoa löytyisi kieltää kerrostaloissa seuraavat asiat:
Tupakointi
Lemmikit
Lapset
Juhlat
Mauttomat verhot ikkunoissa
Tuoksuvien ruokien valmistus
Mulle riittäisi tupakointi- ja lemmikkikielto. En ymmärrä miksi monet vuokrausfirmat erikseen ilmoittavat asuntoilmoituksessa, että lemmikit ovat sydämellisesti tervetulleita???? Eivät varmasti ole tervetulleita monenkaan mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä unelmoisin siitä, että tahtoa löytyisi kieltää kerrostaloissa seuraavat asiat:
Tupakointi
Lemmikit
Lapset
Juhlat
Mauttomat verhot ikkunoissa
Tuoksuvien ruokien valmistus
Erityisesti kalaruokien valmistus!
Ja sitten oikeasti, itse en tupakoi enkä tupakanhajusta tykkää mutta niin kauan kuin tupakkaa laillisesti myydään ei tupakoitsijoita pitäisi ajaa liian ahtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen nähtävästi melko yleinen harhaluulo siitä, että ihmisen kuoleminen tupakoinnista johtuvista syistä olisi yhteiskunnalle merkittävästi kalliimpaa kuin muista syistä kuoleminen? Jos verrataan muihin Suomessa yleisiin kuolinsyihin (esim. sydänperäiset ja verenkiertoelinten sairaudet, syövät, kasvaimet, dementiat/Alzheimerin tauti) niin ei niihin kuoleminen sen halvempaa ole.
Koska syöpään kuoleminen on kallista. Lääkkeet on erittäin kalliita, useita kymmeniä tuhansia euroja, lisäksi mahdollinen leikkaus (senkin hinta kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle), sädehoito, kontrollit ja lopulta makuutushoito.
Kielletään syöpäsairaat![/quote
Kielletään tyhmät ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossaan sisällä polttavaa ja parvekkeelle savut puhkuvaa tupakoijaa ei pystytä häätämään asunnostaan, vaikka se kuinka kiukuttaisi.
T. Huomaavainen tupakoimaton.
Meillä tämä onnistui. Taloyhtiö otti asunnon haltuun ja hääti asukkaan.
Toivottavasti riitautti asian. Jos taloyhtiö ei ole täysin savuton, häätö on laiton.
Ei ole jos kunnan terveystarkastaja on kieltänyt asunnossa ja parvekkeella tupakoinnin. Ensin tietysti taloyhtiön pitää tehdä parhaansa ilmanvaihdoin ja ikkunatiivisteiden suhteen, mutta jos asunnossa on kunnon ketjupolttaja niin eipä noilla hirveästi aikaiseksi saa. Silloin terveystarkastaja voi kieltää tupakoinnin asunnossa jos siitä aiheutuu muille terveyshaittaa.
Ja tämän mahdollisti siis lakimuutos joka tuli jokunen vuosi sitten. Rohkeasti vaan valittamaan kunnan terveystarkastajalle jos taloyhtiössä on tervakeuhko joka ei kunnioita muita.
Kyllä ärsyttää se jatkuva ulkona tupakalla käyminen.
Meidän taloyhtiössä on ykis tupakoitsija, joka valvoo yöt ja käy siis koko ajan yöllä tupakalla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parveketupakoinnin kielto on niin naurettavaa aikuisten ihmisten kyttäämistä ja huonommaksi leimaamista, että ihan oksettaa.
Sulla ei varmaan pahemmin kokemusta asiasta? Mun alakerrassa asui venäläistaustainen perhe ja ukko veti jotain mahorkkaa, ja niin pistävä oli haju, että melkein vedet tuli silmiin. Ovet ja ikkunat aina kiinni. Oli sekin elämää. Mä sitten kerran raivostuin ja kopistin ison maton kaiteeni yli. Jopas alkoi huuto ja valitus. Meni stana hermo. Jos jaksaa kaupasta sen pskatervansa hakea, niin jaksaa myös sen verran vaivautua, että kävelee pihalle kiskomaan JA AJATTELEE MUITA ihmisiä!!!!!!! Mitäs jos sun lapset haistelisivat tuollaista päivät pitkät, vaikka vauva partsilla unillaan?? Haju tarttui myös pyykkeihin!!!!
Jep jep, en ihmettele ettei uskonut. Hänen asuntonsa, hänen valintansa. Ihan kuin sekin on sun, että nukutat vauvasi tupakoitsijan parvekkeen yläpuolella.
En siellä vauvaa nukuttanut, eikä olisi voinutkaan. "Minun" oli minunkin asuntoni, vaikka vuokralla kaikki olimmekin. Ja kaikilla on oikeudet hengittää savutonta ilmaa. Voihan minunkin koira alkaa "vahingossa pissailemaan partsilla", jos sun ylimielisillä jep jep-linjoilla mennään. Näitä kun sattuu, voi voi.
Kieltoyhtiöissä on kielletty, eli sanktiot voi antaa. Onneksi nykyään siihen suuntaan ollaan menossa ja tupakoijan elämä käy yhä hankalammaksi. Kyllä teille saastaa levitteleville puolustelijahäiriköille keinot löytyy ;D
Sinulle ja kaikille muillekin! Kumpa tuollaisen typerän tappelun sijaan, aikuiset ihmiset keskittyisivät mieluummin suojelemaan nuoria huu*eilta yhtä tehokkaasti niin voisi tapahtua ihan oikeastikin jotain tavoittelemisen arvoista.
Tajuatteko ollenkaan miten se on riistäytynyt käsistä sillä välin kun Suomi keskittyy tupakoinnin rajoittamiseen ja kieltoon? Paljon, paljon pahempaa nostaa päätään toisaalla, mutta eih, se tupakka on nyt se kummitus nro.1.
Ihan jokaisen lapsi ja/tai nuori on vaarassa! Sitä on enemmän kun alkoholin käyttöä koskaan ja se on arkipäiväisempää kun tupakointi nyt.
Valistamme nuoria tehokkaasti alkoholista ja tupakasta, niin tehokkaasti, että katseet on siirtynyt täysin muualle. Kun monen omassa nuoruudessa mm.kanna*is ei ollut se ensimmäinen mitä viihteeseen otettiin niin emme osaa heitä tarpeeksi valistaa. Emme aidosti tiedä vaaroista muuta kuin sen mitä nyt luemme ja kuulemme. Kanna*is itsessään ei ehkä monia pelota edes, mutta ihan tosissaan se voi syöstä psykoosiin sellaisen kuka ei päänsä kanssa pärjää tai nauttiessaan siitä liikaakin ja varojen ollessa lapsen tasolla, voivat olla pian rikoksissa mukana. Ihan jokaisen Janika ja Janipetteri. Kun taas ne keille rahaa on tupattu käytettäväksi enemmän kuin tarpeen, ovat niitä, ketkä pyörittävät välitystä ja, vaikka ei itse käyttäisi niin voi joutua vaaraan.
Tarkoitan tässä nyt vaaraa mikä on meille monelle aikuiselle tuntematon alue ja moni älypää vielä kannattaa kanna*iksen laillistamista ja takertuvat vain kyseiseen huu*eeseen puheissaan. Siitä voi kiistellä, vaikka hautaan saakka kumpi on parempi, viina vai kanna*is, mutta nyt on kyse siitä nuoresta 13-14-vuotiaasta kuka sytyttää tuolla jossain ensimmäisensä eikä edes tiedä muuta kuin, että kivaa pitäis olla. Tietääkö varmasti mitä on sytyttämässä? Tietääkö huijauksista ja vaaroista? Tarjotaanko ilmaiseksi ja mikä voi olla lopputulos? Ja paljon muuta mietittävää teillä olisi kun naapurin tupakointi.
Ensinnäkin moni tupakoitsija polttaa kohtuudella ja vain jotkut poikkeukset ovat niitä, ketkä ei toisia mieti eikä edes itseään, mutta heidän kaltaisiaan ihmisiä löytyy ihan alkoholinkin parista. On todella rasittavaa kuunnella sitä sönkötystä ja kilinää ja usein vielä käsitellään tulta grillinkin kanssa jos rivarissa satutaan olemaan. Kyylät on vielä erikseen, ketkä rikkovat toisten kotirauhaa vain silkkaa uteliaisuuttaan. Häirintää on monenlaista, mutta kahdeksankin tupakkaa päivässä polttava ei kyllä häiriöksi asti tupruttele ja kyllä, moni varmasti menee ihan ulos asti, mutta osoittakaa nyt hermunjee niille jokin paikka missä polttaa ja minne vieraat saa ohjata polttamaan. On kamalan näköistä kun natsoja on leväällään ympäri savuttomia taloja vain tuhkiksen puuttuessa. Ei ole fiksua tumpata tupakkaa ja kiikuttaa sitä sitten savuttomien talojen roskiksille kun ei muuta löydy ja harva näkee sen vaivan kun kerran paikkaa ei niille ole.
Mut, jospa nyt jokainen miettisi hetken itsekseen kumpi on isompi ongelma: toisinaan leijuva tupakan savu (en nyt niitä ääripäitä mainitse, koska niihin liittynee yleensä muutakin ja ne on siten asia erikseen) parvekkeella vaiko meidän nuoret ja tulevaisuus? Huumeet on nykyään totta ja helpompi saada kun alkoholi nuorelle.
Tottahan toki siellä klikataan vapisevin käsin, hermostuneena peukkua alas kun omista viinoista on kysymys. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnossaan sisällä polttavaa ja parvekkeelle savut puhkuvaa tupakoijaa ei pystytä häätämään asunnostaan, vaikka se kuinka kiukuttaisi.
Toivottavasti riitautti asian. Jos taloyhtiö ei ole täysin savuton, häätö on laiton.
Ei ole jos kunnan terveystarkastaja on kieltänyt asunnossa ja parvekkeella tupakoinnin. Ensin tietysti taloyhtiön pitää tehdä parhaansa ilmanvaihdoin ja ikkunatiivisteiden suhteen, mutta jos asunnossa on kunnon ketjupolttaja niin eipä noilla hirveästi aikaiseksi saa. Silloin terveystarkastaja voi kieltää tupakoinnin asunnossa jos siitä aiheutuu muille terveyshaittaa.
Ja tämän mahdollisti siis lakimuutos joka tuli jokunen vuosi sitten. Rohkeasti vaan valittamaan kunnan terveystarkastajalle jos taloyhtiössä on tervakeuhko joka ei kunnioita muita.
Tämähän on tosi hyvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen nähtävästi melko yleinen harhaluulo siitä, että ihmisen kuoleminen tupakoinnista johtuvista syistä olisi yhteiskunnalle merkittävästi kalliimpaa kuin muista syistä kuoleminen? Jos verrataan muihin Suomessa yleisiin kuolinsyihin (esim. sydänperäiset ja verenkiertoelinten sairaudet, syövät, kasvaimet, dementiat/Alzheimerin tauti) niin ei niihin kuoleminen sen halvempaa ole.
Koska syöpään kuoleminen on kallista. Lääkkeet on erittäin kalliita, useita kymmeniä tuhansia euroja, lisäksi mahdollinen leikkaus (senkin hinta kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle), sädehoito, kontrollit ja lopulta makuutushoito.
Kielletään syöpäsairaat![/quote
Kielletään tyhmät ihmiset!
Sanoo ihminen jonka älykkyys melkein riitti viestin lainaamiseen. Ei jäänyt paljosta vaille.
Vierailija kirjoitti:
Savuttomissa taloissa tuo korostuu entisestään, kun asunnossakaan ei saa polttaa. Ei siis asunnossa, parvekkeella, talon seinustalla eikä pihalla.
Tuntuupahan talo eloisalta, kun tupakalla ravataan kadun toisella puolella, ja hissi on jatkuvasti varattu =)
Onneksi tuota sähköistä versiota voi käyttää asunnossaan ilman, että se kiinnostaa ketään.
Sopii kysyä, että miksi helvetissä nämä ihmiset ovat hakeutuneet täysin savuttomaan taloon, kun se tupakointi kumminkin hallitsee elämää? Itse olen asunut täysin savuttomaksi mainostetussa talossa, mutta tupakka haisi kämpässä kaiken aikaa. Myös piha-alueella tupakointi oli kielletty (muka), mutta piha oli täynnä tumppeja ja sauhu nousu nurkan takaa... Valittaminen ei auttanut mitään. Tupakoijat ovat kaiketi luonnonsuojelukohde, saavutettu etu (jos jo 10-vuotiaana on alkanut sauhuttelut), kansalaisoikeus ym. ym. potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ongelman voisi ratkaista lopullisesti.
Kerrostalojen totaalikielto ratkaisisi monta ongelmaa. Poliittinen tahto vaan puuttuu. Taitaa olla monella oma lehmä ojassa.
Ei se vaan toimi. Totaalikielto toimii yhtä huonosti kuin kaikki muutkin kiellot mitä ihmistä ei kiinnosta noudattaa. Ihminen polttaa jos haluaa ja halutessaan keksii siihen keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin savuton, kuten aika moni yhtiö nykyään on. Jos toistuvasti rikkoo yhtiön sääntöjä, niin häätö on aiheellinen.
Aika moni? Murto-osa.
Siis mitämitä? Onko se nyt vihdoin kielletty jollain lailla???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savuttomissa taloissa tuo korostuu entisestään, kun asunnossakaan ei saa polttaa. Ei siis asunnossa, parvekkeella, talon seinustalla eikä pihalla.
Tuntuupahan talo eloisalta, kun tupakalla ravataan kadun toisella puolella, ja hissi on jatkuvasti varattu =)
Onneksi tuota sähköistä versiota voi käyttää asunnossaan ilman, että se kiinnostaa ketään.
Sopii kysyä, että miksi helvetissä nämä ihmiset ovat hakeutuneet täysin savuttomaan taloon, kun se tupakointi kumminkin hallitsee elämää? Itse olen asunut täysin savuttomaksi mainostetussa talossa, mutta tupakka haisi kämpässä kaiken aikaa. Myös piha-alueella tupakointi oli kielletty (muka), mutta piha oli täynnä tumppeja ja sauhu nousu nurkan takaa... Valittaminen ei auttanut mitään. Tupakoijat ovat kaiketi luonnonsuojelukohde, saavutettu etu (jos jo 10-vuotiaana on alkanut sauhuttelut), kansalaisoikeus ym. ym. potaskaa.
Ainakin täällä Helsingissä kaupungin vuokrakämpät uudiskohteissa ovat savuttomia.
Ihmiset hakeutuvat sinne, missä on varaa asua.
Tupakaton yhteiskunta on hyvä tavoite, mutta eittämättä tuntuu omituiselta, että tupakkaa saa laillisesti ostaa, myydä ja polttaa, mutta käytännössä tupakoijaa vahditaan kuin rikollista.
No voi voi. Jo on ongelmat.
Niin kauan kuin tupakointi on täysin laillista ja tupakkaa myydään, niin turha nillittää. Olen itse ex-tupakoitsija, mutta koskaan ei ole häirinnyt pätkääkään parvekkeillaan polttavat naapurit. En tuuleta 24/7 eikä satunnainen tupakanhaju häiritse muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse polta enkä tykkää jos läheiseni polttavat, mutta silti ärsyttää valtavasti tämän ketjun kaltainen nillitys ja moralisointi. Ei tupakan poltto hyväksi ole, mutta aikuisella ihmisellä on oikeus polttaa jos niin haluaa. Kerrostaloissa on paljon ihmisiä eikä niissä pompita parin kyylämamman pillin mukaan.
Itse asuin talossa, jossa oli pihalla grillikatos ja siinä tupakkapaikka. Toimi hyvin, kun röökaajat eivät olleet kenenkään ikkunassa kiinni. Mutta ulkona polttaminenkin varmaan halutaan kohta kieltää. Kiellettäisiinpä samaan syssyyn myös alkoholi, ei noita joka perjantain kännisiä parisuhderiitoja naapurissa jaksa kuunnella!
Aikuisella ihmisellä ei tulisi olla oikeutta tuhota toisen ihmisen terveyttä. Sen tupakoitsija tekee kaikille niille, jotka joutuvat hengittämään tupakoijan aiheuttamia savuja. Tämän asian oivaltaminen ja käsittäminen ei pitäisi olla kovinkaan vaikeaa.
Ainakin kommenttien perusteella näyttää joillekin olevan todella vaikeaa, jopa mahdotonta. Mutta mitä muista ihmisistä, pääasia, että itse saa sauhutella. Toivon todellakin, että tupakointi kiellettäisiin kokonaan kerrostaloissa, pihoilla, bussipysäkeillä, kauppojen edessä ym.ym.
Kielloista huolimatta on tupakoitsijoillakin ihmisoikeus, joten kieltäkää, mutta tehdään sitten myös selkeästi paikat missä saa polttaa. Laillinen asia kun se kuitenkin on ja ihan valtionkin näpit on mukana.
Minä en tahtoisi kuunnella örvellystä enkä selittää lapsilleni miksi jotkut aikuiset niin käyttäytyvät ja altistaa huonolle esimerkille.
Pahinta on laivojen terminaalissa vastaan vyöryvät kärryt täynnä erilaista alkoholijuomaa. Kärryt näyttävät kulkevan itsellään kunnes osuu kohdalle ja näet pikkiriikkisen ja kuivan mummelin hienoissa tamineissaan teputtavan kädet kiinni kärryssä. ;)
Pysäkeillä, porttikongeissa ymv kuseskelevat känniläiset, ketkä haisee vanhan alkon lisäksi sille itselleen. Tulevat ihan viereen istumaan ja hönkivät päin naamaa viinan polttamilla hampailla.
Se ei ole kuulkaa ikinä kivan näköistä se känniläisen touhu, vaikka miten fiinisti muka oltais...ainakin alkuillasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ongelman voisi ratkaista lopullisesti.
Kerrostalojen totaalikielto ratkaisisi monta ongelmaa. Poliittinen tahto vaan puuttuu. Taitaa olla monella oma lehmä ojassa.
Olet väärässä, poliittinen tahto toteutuu. Lainaus; "Tupakoitsijoista tulee pienemmät kustannukset sairaanhoidolle, koska tupakoimattomat ehtivät pidemmän elämänsä aikana sairastaa selvästi tupakoitsijoita enemmän. Savuttomat aiheuttavat elämänsä aikana yhteiskunnalle neljänneksen suuremmat sairaanhoidon kustannukset, kuin nuorempina kuolevat tupakoijat." Matti Vanhanen Sitran järjestämässä terveydenhuollon seminaarissa, 2008.
Se on oikein, että kuolevat nuorempina.
Niin on. Elämä teidän kaikesta nillittävien mielensäpahoittajien maailmassa ei ole sen arvoista, että siinä pitäisi roikkua kiinni ylettömän pitkään. Jotkut lähtee saappaat jalassa ja jotkut toiset makaavat onnellisina vaipoissaan pitkää elämäänsä vuosikausia. Pää ei enää toimi, mutta suoli onneksi toimii, se on elämää.
Syöpäkuolema ei tule saappaat jalassa. Siinäkin lopulta maataan paskat vaipassa, mutta pää sentään kerkee miettimään ja katumaan oliko sen arvoista. Mitä kaikkea silläkin rahalla olisi voinut tehdä ja ikävä kun pitää lähteä niin aikaisin kun elämä on vielä ihan kesken.
Unohdat yhden pikkuasian. Syöpähoidosta voi kieltäytyä ja samoin tehohoidosta. Minä olen tehnyt hoitotahdon ja se velvoittaa terveydenhuollon toimimaan minun tahtoni mukaisesti. Jos vielä poliittinen tahto taipuisi eutanasiaan, kaikki olisi kunnossa.
Minä olen rahoillani tehnyt kaiken sen, mitä olen halunnut ja sitä rahaa on vieläkin paljon jäljellä. Raha on vain rahaa. Olen nyt sen ikäinen, että suurin osa minun ikäluokastani on manan mailla, myös ne tupakoimattomat.
Minä olen elänyt itse valitsemallani tavalla ja olen antanut muidenkin elää omalla tavallaan. En ole koskaan kokenut tarpeelliseksi puuttua toisten elämään, koska koen jokaisen tietävän, mitä he elämällään tekevät. Tällaista tapaa elää suosittelen kaikille, koska omassa elämässä on jo riittävästi elämistä.
Murehtiminen asioista, joille ei voi tehdä mitään on turhaa. Sillä ainoastaan myrkyttää oman mielensä ja se ei ole viisasta.
Syöpiä on muitakin, kuin tupakasta johtuvia. Syöpäklinikan mukaan joka kolmas suomalainen saa syövän, sitä varmemmin, mitä vanhemmaksi elää. Ikä on suurin riski syövän saamiselle.
Tässä harhassa te kaikki tupakoitsijat elätte. Luulette, että kyse on vain teidän elämästä. Ei, vaan kaikki muutkin teidän lähellä kärsii teidän tupakoinnista. Siitä tässä ketjussakin on kyse. Minäkin arvostan sitä, että ihminen valitsee itse oman kohtalonsa, mutta jos siihen mukaan joutuu joku muukin, niin silloin kyse ei ole vain siitä yhdestä ihmisestä. Hän valitsee itsekkäästi polttaa ja saastuttaa muidenkin hengitysilmaa ja se on väärin. Tajuatko? Etpä taida tajuta edes vanhana ja "viisaana".
Vierailija kirjoitti:
Kovasti vastustetaan kulkutaudin leviämistä estäviä kieltoja, mutta hajuhaittoja ollaan valmiita estämään mittavin kielloin...
Miten niin? Katso ketjujen peukutuksia niin huomaat, että kohtuullisilla koronarajoituksilla on enemmän kannatusta. Jollekin ulkonaliikkumiskiellolle ei olisi mitään perusteita.
Savuttomat taloyhtiöt ovat vihoviimeistä saastaa. Sama kun kiellettäisiin venäläiset tai liian vähän tienaavat. Minulla on yksi sijoitusasunto, johon nyt on haettu tuoakointikieltoa parvekkeilla ja piha-alueilla. Ja vain muutaman elämäänsä kyllästyneen nillittäjän vuoksi. Nämä kun sattuvat istumaan hallituksessa. Sijoitusasuntoni arvo laskee näiden typerysten vuoksi. Tupakoinnista on tehty maailman pahin rikos vaikka se ei ole edes laiton aine. Ihan käsittämätöntä miten ihmiset voivat olla itsekkäitä ja ajatella, että vain minun ajatuksillani ja arvoillani on väliä.
Mitenhän entisaikaan on selvitty, kun joka paikassa sai polttaa? Julkisissa tiloissa, työpaikoilla, baareissa.
Nykyihmistä häiritsee omilla parvekkeillaan tai talon nurkalla polttavat ihmiset. Hohhoijaa.
Ainakin kommenttien perusteella näyttää joillekin olevan todella vaikeaa, jopa mahdotonta. Mutta mitä muista ihmisistä, pääasia, että itse saa sauhutella. Toivon todellakin, että tupakointi kiellettäisiin kokonaan kerrostaloissa, pihoilla, bussipysäkeillä, kauppojen edessä ym.ym.