Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakoinnin lopettaminen suhteen ehdoksi, olenko liian vaativa?

Vierailija
25.04.2021 |

Tutustuin mieheen, joka kiinnostaa. Kerroin, että tupakointi on kuitenkin kynnyskysymys minulle. Terveys on itselleni tärkeä juttu. Mies sanoi, että voisikin lopettaa. Odotanko liikoja?

Kommentit (237)

Vierailija
121/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah. En katselisi akkaa mikä käskee lopettamaan tupakoinnin. Tai voisin lopettaa mutta ehdoksi panisin että eukko ei syö herkkuja eikä juo alkoholia koska minäkään en syö enkä juo. En minäkään ole kieltämässä kaikkea mitä en itse tee.

Et voi lopettaa, ja juuri tähän tupakointi vs savuttomuus -arvokysymykseen ei liity mitkään muut niimmutkut.

Vierailija
122/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ja tupakka on itselle ehdottomat. Ei niitä elämääni kiitos. 

Jos jollekin lihavuus on yhtä ehdoton, ei tietenkään kannata lähteä seurustelemaan ylipainoisen kanssa ja kehottaa tätä laihduttamaan, koska hänellä on elimistössä jo kerran käynnistynyt lihominen ja se voi käynnistyä koska vaan uudestaan. Kannattaa ottaa luontaisesti hoikka ihminen, jolloin hänen lihomisensa todennäköisyys on paljon pienempi myös suhteen kestäessä. 

Olen alkanut seurustella todella hintelän miehen kanssa ja tein itselleni selväksi, että minun joko pitää hyväksyä täysin asia tai olla olematta hänen kanssaan. Ei ole realistista kuvitella hänestä tulevan massavampaa vaan toisen kehonmalli on hyväksyttävä ja jos siihen ei pysty, pitää itse jatkaa matkaa. Tupakointi on täysin itse tehty valinta ja jos ei sitä pysty lopettamaan tai halua lopettaa, voi sen kertoa suoraan sitä lopettamista pyytävälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkun saisi perseelle se, joka edes asettaisi jotain naurettavia ”tupakka tai minä”- vaatimuksia. Suhdehan alkaisi heti ihan vääristä lähtökohdista, toisen kiristämisellä. Kertoo enemmän kiristäjästä kuin tupakoitsijasta.

T. Entinen polttaja, joka lopetti omasta halustaan

Just näin. Aletaan muuttaa toista jo ennenkuin edes aletaan seurustella? Mitäs sitten, kun suhteessa mies syö epäterveellisesti? Pitää vaatia salaattilinjalle, tai ero? Tai ei jaksa lenkkeillä,niin ero. Hanki ap valmiiksi kelpaava ehdokas, jos löytyy.

Tässä on nyt semmoinen näkemysero, että tupakoijat näkevät tupakoinnin vaan yhtenä elintapana, vaikka se vaikuttaa kaikkeen. Minulle on esim ihan sama, juoko kumppani kahvia vai ei, koska se on hänen oma asiansa. Tupakka ei ole tupakoivan oma asia. Lisäksi tupakoimalla antaa todellä huonon kuvan itsestään aina ja kaikkialla.

Lihavuus antaa ihan täysin saman kuvan ja on epäterveellistä. Onko esim lapsille hyvä esikuva ihminen joka ei harrasta liikuntaa ja syö epäterveellisesti?

Mikään muu kuin tupakointi ei ole sama asia kuin tupakointi, vaikka kuinka off topic whataboutismia jyrää.

Ei ole lihavuus tai mikään muukaan epäterveellinen hyvästä, mutta täysin irrelevanttia tässä asiayhteydessä, ellei sitten puhuta nimenomaan lihavasta tupakoitsijasta. Laihakin röökari on röökari silti.

Vierailija
124/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ymmärrä miksi tutustuit mieheen joka tupakoi?

Vierailija
125/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten elimistö on herkempi kaikille terveysvaikutuksille ja naiset kuolevat helpommin tupakkaan ja alkoholiin kuin miehet. Ihan luonnollista, jos haluaa suojella itseään ja terveyttään. Toisaalta ymmärrän hyvin myös miestä, joka ei halua suudella tuhkakuppia. 

THL:n taulukon mukaan aiemmin tupakoi aikuisista naisista 15 %, mutta eläkeikäisistä 5 %. Kun tiedämme, että harva enää tuossa iässä lopettaa, on lopettaminen tapahtunut kuoleman kautta. Miehistä vastaavasti aiemmin tupakoi  lähes 30 % ja eläkeikäisistä lähes 15 %. Nyt alle eläkeikäistä miehistä tupakoi enää noin 15 % eli tupakoitsijoiden määrä on lähes puolittunut. Naisista tupakoi 10 % eli joka kuudennen miehen pitäisi löytää kumppani joka kymmenennestä naisesta. 

Vierailija
126/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkun saisi perseelle se, joka edes asettaisi jotain naurettavia ”tupakka tai minä”- vaatimuksia. Suhdehan alkaisi heti ihan vääristä lähtökohdista, toisen kiristämisellä. Kertoo enemmän kiristäjästä kuin tupakoitsijasta.

T. Entinen polttaja, joka lopetti omasta halustaan

Just näin. Aletaan muuttaa toista jo ennenkuin edes aletaan seurustella? Mitäs sitten, kun suhteessa mies syö epäterveellisesti? Pitää vaatia salaattilinjalle, tai ero? Tai ei jaksa lenkkeillä,niin ero. Hanki ap valmiiksi kelpaava ehdokas, jos löytyy.

Tässä on nyt semmoinen näkemysero, että tupakoijat näkevät tupakoinnin vaan yhtenä elintapana, vaikka se vaikuttaa kaikkeen. Minulle on esim ihan sama, juoko kumppani kahvia vai ei, koska se on hänen oma asiansa. Tupakka ei ole tupakoivan oma asia. Lisäksi tupakoimalla antaa todellä huonon kuvan itsestään aina ja kaikkialla.

Lihavuus antaa ihan täysin saman kuvan ja on epäterveellistä. Onko esim lapsille hyvä esikuva ihminen joka ei harrasta liikuntaa ja syö epäterveellisesti?

Mikään muu kuin tupakointi ei ole sama asia kuin tupakointi, vaikka kuinka off topic whataboutismia jyrää.

Ei ole lihavuus tai mikään muukaan epäterveellinen hyvästä, mutta täysin irrelevanttia tässä asiayhteydessä, ellei sitten puhuta nimenomaan lihavasta tupakoitsijasta. Laihakin röökari on röökari silti.

Omituinen vääristymä ja varsinainen typeryys juuri tupakoitsijoiden heilutella lihavuuskorttia, koska kenenkään yksittäinen lihavuus ei aiheuta yleisiä terveyshaittoja kaikille muillekin, ei saastuta yhteistä ympäristöä, eikä heidän toimestaan viskota välinpitämättömästi myrkyllisiä mikromuovinatsoja luontoon.

Tupakkaplantaaseilla pakkotyöskentelevät mm. alipalkatut naiset ja lapset, joten on selkeä ARVOkysymys.

Vierailija
127/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nykyään ehdoton tästä. Periaatteessa voisin aloittaa suhteen sellaisen henkilön kanssa, joka lopettaa tupakoinnin, mutta se on iso kysymys, että mitä jos hän sitten aloittaisikin uudelleen. Varmaan satunnainen polttaminen ei olisi kovin iso asia, mutta mulla on vaan niin herkkä nenä, että kyllä se satunnainenkin tekee mun olon epämukavaksi, jos siis sen jälkeen olemme toistemme lähellä. Eli toisaalta kyllä uskon ja tiedän että tupakoinnin lopettaminen on mahdollista, mutta en tosiaan tiedä, miten suhtautuisin jos se alkaisi taas. Toki se varmasti myös riippuisi siitä, missä vaiheessa. Jos ajattelen omaa miestäni, että jos hän nyt alkaisi tupakoimaan, niin en minä kyllä häntä jättäisi. Mutta varmasti riitoja saataisiin aikaiseksi.

Vierailija
128/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja tupakointi on aina ollut ehdoton nono, haisee pahalle, maksaa paljon, yleensä tupakoitsijat ovat epäsiistejä muutenkin ja se kertoo ihmisen typeryydestä aika paljon.

Helppoa se on sanoa ilman kokemusta, noin ajattelin itsekin.

Sitten elämä tuli peliin ja tapasin täydellisen miehen - yhteensopivat luonteet, arvot ja huumori. Hän on maanläheinen ja järkevä, pitää huolen itsestään ja taloudesta sekä palvoo minua. Mutta tupakoi. Tiesin tämän jo ennen ensitapaamista, mutta suostuin treffeille ja tässä sitä ollaan vuosia myöhemmin.

Vaikka en tupakoinnista välitä, en voi asettaa toiselle ehtoja. Hän on muutaman kerran yrittänyt lopettaa, mutta epäonnistui. Olen tukena ja kannustan, mutta lopettaminen tapahtuu kun hän itse pystyy siihen: oli se sitten huomenna tai 20 vuoden päästä.

Ap, täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan. Voit vain itse päättää, mitkä virheet olet valmis hyväksymään. Minulla se oli tupakointi, kun taas toisilla liika alkoholi, työnarkomaanius, sotkuisuus.. lista on pitkä.

Kiitos tästä kommentista. Tämä on järkevä kommentti. Minun on ymmärrettävä se, että mies ei välttämättä pysty lopettamaan, vaikka yrittääkin. Ja että se minun pitää ottaa huomioon.

En halua olla sellaisessa kuviossa, jossa määrään asioita.

Jotkut ovat addiktioluonteita. Itsekin olen vähän addiktioihin taipuvainen, mutta tupakka ja alkoholi eivät ole koukuttaneet minua. Ajattelen, että itsetuntemusta voi kehittää. Mutta että tosiaan toista ei voi muuttaa, lähinnä hyvässä tapauksessa se toinen vain oppii ymmärtämään paremmin itseään. Ehkä tupakoinnin lopettajankin pitää ymmärtää vain kehittää joku muu addiktio tupakoinnin sijaan sitten.

Enkä ole itsekään täydellinen.

ap

Vierailija
129/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah. En katselisi akkaa mikä käskee lopettamaan tupakoinnin. Tai voisin lopettaa mutta ehdoksi panisin että eukko ei syö herkkuja eikä juo alkoholia koska minäkään en syö enkä juo. En minäkään ole kieltämässä kaikkea mitä en itse tee.

Kuka katselisi/haistelisi/maistelisi naisia asiattomasti ja rumasti nimittelevää ja täten halveksivaa alati riippuvuushorkassaan tärisevää tusinasyöpäkääryleukkoa. Lyhyt kirjoituksesi paljasti kaiken olennaisen.

Vierailija
130/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sähkötupakka ei haise. Jos mies suostuisi siihen kompromissiin. On myös osittain terveellisempää kuin perinteinen tupakointi. 

Vierailija
131/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes ymmärrä miksi tutustuit mieheen joka tupakoi?

Tutustuttiin live-elämässä tiettyä reittiä. Tai oikeastaan emme ole vielä tutustuneet. Kävimme vasta treffeillä ja nyt tässä mietitään, voiko mikään juttu alkaa nyt kun asiat ovat näin.

ap

Vierailija
132/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollekin lihavuus on yhtä ehdoton, ei tietenkään kannata lähteä seurustelemaan ylipainoisen kanssa ja kehottaa tätä laihduttamaan, koska hänellä on elimistössä jo kerran käynnistynyt lihominen ja se voi käynnistyä koska vaan uudestaan. Kannattaa ottaa luontaisesti hoikka ihminen, jolloin hänen lihomisensa todennäköisyys on paljon pienempi myös suhteen kestäessä. 

Olen alkanut seurustella todella hintelän miehen kanssa ja tein itselleni selväksi, että minun joko pitää hyväksyä täysin asia tai olla olematta hänen kanssaan. Ei ole realistista kuvitella hänestä tulevan massavampaa vaan toisen kehonmalli on hyväksyttävä ja jos siihen ei pysty, pitää itse jatkaa matkaa. Tupakointi on täysin itse tehty valinta ja jos ei sitä pysty lopettamaan tai halua lopettaa, voi sen kertoa suoraan sitä lopettamista pyytävälle. 

Lihavuus on myös valintojen summa, sama kuin tupakointi. Molemmat riippuvat siitä mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
133/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä avuttomia aapeita sikiää. Vaadit KUMPPANILTASI mitä vaadit, muiden mielipiteistä välittämättä.

Vierailija
134/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on myös valintojen summa, sama kuin tupakointi. Molemmat riippuvat siitä mitä suuhunsa laittaa.

Ei se ole ollenkaan aina näin simppelin mustavalkoista, esim. jotkut sairaudet ja/tai lääkkeet lihottavat.

Lihava ei kuitenkaan saastuta (itsensä lisäksi) koko ympäristöään ja tuhoten pilaa muidenkin terveyttä, eikä varsinkaan tue ja edistä tupakkateollisuutta perhosvaikutuksena monine ongelmineen sekä lieveilmiöineen.

Vierailija
135/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sähkötupakka ei haise. Jos mies suostuisi siihen kompromissiin. On myös osittain terveellisempää kuin perinteinen tupakointi. 

Olen itse tarkka rahasta ja tupakoinnissa tai yhtä lailla sähkötupakassa häiritsee se, että siihen menee mielestäni turhaa rahaa. Se on se arvovalinta myös siinä.

ap

136/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi sietää tupakanhajua eikä minun mielestäni tupakoitsijat muutenkaan ole järkeviä tyyppejä, joten en itse voisi seurustella tupakoitsijan kanssa. Etoo pelkkä ajatuskin, että nukkuisin sängyssä tupakalta haisevan miehen kanssa.

Vierailija
137/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet voivat lihottaa, stressaava työ tai vuorotyö voi lihottaa, koska stressaantuneena syö huonommin. Tuo siis voi olla mutkikkaampi vyyhti. Mutta tietysti voi sitäkin vyyhtiä alkaa purkaa, yhtä lailla se on elämänmuutos, joka voi olla vaikea, ja joka ottaa aikaa ja vaatii itsetutkiskeluakin.

Vierailija
138/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ollenkaan aina näin simppelin mustavalkoista, esim. jotkut sairaudet ja/tai lääkkeet lihottavat.

Lihava ei kuitenkaan saastuta (itsensä lisäksi) koko ympäristöään ja tuhoten pilaa muidenkin terveyttä, eikä varsinkaan tue ja edistä tupakkateollisuutta perhosvaikutuksena monine ongelmineen sekä lieveilmiöineen.

Lisäksi suuri ero on siinä, että joitain elintarvikkeita eli ruokaa on pakko syödä, mutta röökata ei koskaan.

Vierailija
139/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka katselisi/haistelisi/maistelisi naisia asiattomasti ja rumasti nimittelevää ja täten halveksivaa alati riippuvuushorkassaan tärisevää tusinasyöpäkääryleukkoa. Lyhyt kirjoituksesi paljasti kaiken olennaisen.

Sama pätee läskeihin, hirvee riippuvuus sokeriin, eikä mitään itsekuria.

Vierailija
140/237 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi asettaa tuollaisen ehdon. Me asetetaan kaikki monia eri ehtoja, sanallisesti tai sanattomasti, tiedostaen tai tiedostamatta, kun syvennetään suhdetta jonkun ihmisen kanssa. Kaverina tai seurustelusuhteessa, meillä kaikilla on jotain rajoja. Tässä nyt sanallistetaan yksi raja jo ennen suhteen syventämistä, mikä on ihan järkeväkin järjestys. Parempi niin, kuin alkaa jälkeenpäin toiselle esittämään muutosehdotuksia.

Toisellahan on ihan vapaus olla lähtemättä tuohon suhteeseen. En koe että siitä on negatiivista seurausta, että tietää etukäteen millaisia toiveita ja ehtoja toisella on. Siinä voi tulla esimerkiksi tunne, ettei ylipäänsä halua suhdetta jonkun kanssa, joka tekee tällaisia ehdotuksia, se voi olla todella monelle raja.