Ison yhtiön CEO: Tasaväkisissä rekrytointitilanteessa ruotsin kielen numero päästöt omistuksessa ratkaisee
Ison yhtiön CEO: "On ollut tilanteita, että henkilöarviot eivät tuota riittävästi eroa avainhakijoiden välille. Tällöin olemme tehneet valinnan päästötodistuksen ruotsin kielen numeron perusteella. Jokaisella on ollut vähintään kolme vuotta aikaa oppia helppo kieli. Ruotsin kielen numero on meille halpa älykkyystesti ja olemme sen avulla onnistuneet erottamaan jyvät akanoista."
Vieläkö jonkun mielestä ruotsin kieli on hyödytöntä? Taisi ajatukset muuttua, kun luit suuren yhtiön CEO:n suorat sanat!
Kommentit (23)
Kyllä, ruotsin kieli on edelleen hyödytön. Tiedän myös, mihin yritykseen en hae töihin.
Ei lähdettä, edes yhtiön nimeä ei mainittu. Lienee täysin keksitty juttu. Haastatteluissa kysytään osaamista, todistuksia kysytään sitten, jos täytyy olla jokin muodollinen pätevyys esim. lakisyistä.
Jaa, eipä ole minulta koskaan kyselty.
t. pitkäaikaistyötön laudaturin ruotsilla
Arvostan mahdollisimman monipuolista kielitaitoa. Ruotsia puhun sujuvasti ja siitä on ollut paljon hyötyä työelämässä.
Mutta ap:n "CEO päästöomistuksineen" on ihan höpönlöpöä.
Itse olen kyllä tämän mahdollisesti fiktiivisen CEOn kanssa samaa mieltä. Ruotsia helpompaa kieltä ei olekaan, ja itse pidän varsinkin ylioppilaita, jotka eivät ole oppineet yhtään ruotsia, vähän heikkolahjaisina. Kuusi vuotta on tankattu maailman helpointa kieltä, mutta mitään eivät osaa ao. kielellä sanoa. :)
Kaikkein hassuimpia on ne tyypit, jotka ovat mielestään matemaattisesti hurjan lahjakkaita, liian lahjakkaita panostaakseen ruotsin kieleen. Kun totuus on, ettei normaalijärkisen tarvitse panostaa lainkaan, ja ruotsin kyllä kuudessa vuodessa oppii niin hyvin, että kyllä sillä perusasiat saa ilmaistua.
S-ryhmä myi suomalaisille 40 000 pulloa pilaantunutta oliiviöljyä, eikä aio hyvittää penniäkään.
https://yle.fi/uutiset/3-11892606
Reilu meininki.
Ei muuttuneet minun ajatukset tuosta muuhun kuin enemmän negatiiviseen suuntaan ruotsin kieltä kohtaan. En menetä mitään, jos minua ei valita tuollaiseen firmaan töihin.
Näin se reaalielämässä menee: joko osaat ruotsia tai olet UTE!
Vierailija kirjoitti:
Tuoko on sitä tasa-arvoa?
Kaikilla on mahdollisuus opetella ruotsia 3-6 vuotta. Helppo kieli, 9. luokalla 9 ja lukion päättötodistuksessa 10 ja kirjoituksissa L.
Olen ihan suomenkielinen.
Minä teen paljon töitä ruotsalaisten kanssa ja vaikka työkieli onkin tasapuolisuuden nimissä englanti, ruotsin osaamisesta on ollut vuosien varrella paljon iloa ja hyötyä. Kirjoitin aikanaan ällän A-ruotsista ja olen moneen kertaan kiitellyt itseäni siitä, että panostin ko. kieleen. Englanti toki vielä vahvempi, mutta jos se on ainoa vieras kieli, jota osaa, on monessa globaalissa yrityksessä paljon heikommilla kuin ne joilla on laajempi kielitaito.
Kuka aikuinen, joka hakee johonkin järkevään työhön, edes kantaa mitään lukion päättötodistuksia mukanaan?
Provohan tää on ja ois aika huono älykkyystestiksi. Mittaisi ihan jotain muuta. Itsehän skippasin suosiolla lukiossa kaikki ruotsin kurssit mitä vaan voi kun oli joku sääntö että kahta kertaa ei saanut tulla hylkyä peräkkäin tms. Päätin että kompensoin matikalla ja niinhän sitten tein.
t. pitkästä matikasta L
Firma joka vaatii edes auttavaa ruotsin osaamista/tsekkaa ruotsin numeroita ei välttämättä ole sellainen johon edes haluan hakea - todnäk toimialueena vain Skandinavia, itse kun olen tottunut "vähän laajempaan" toimialueeseen.
T:reissuinssi (55 maassa käynyt, pääasiassa duunireissuja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoko on sitä tasa-arvoa?
Kaikilla on mahdollisuus opetella ruotsia 3-6 vuotta. Helppo kieli, 9. luokalla 9 ja lukion päättötodistuksessa 10 ja kirjoituksissa L.
Olen ihan suomenkielinen.
Se että kyseessä on helppo (9/L) kieli, ei muuta sitä tosiasiaa että jos haluaa vähänkin duunia muualla kuin Skandinaviassa, ruotsin hyöty on tasan nolla.
Onneksi itselläni on C-ranska ja D-saksa & kansalaisopiston keskustelukurssit, niin näkyy ihan mukavasti lompsan täytteenä & työnantajan maksamina Keski-Euroopan reissuina. Ja kumma juttu, kumpikin penskoista lukee A2-saksaa ja olen antanut luvan jättää ruotsit kevyemmälle panokselle jos haittaa saksan oppimista.
Sössöö och samma på svenska. Kenen päästöt ja kenen omistiksessa.
Mitä ihmettä? Missään rekrytoinnissa kukaan ei ole kysellyt mitään todistuksia. Varsinkaan peruskoulun, jeesus... Tutkintonimike ja työkokemus on se mitä on katsottu.
Meillä on muuten pohjoismainen organisaatio ja yhteinen työkieli on englanti, ei ruotsi, koska kukaan ei ymmärrä tanskalaisten mongerrusta. Ruotsista ei ole ollut minulle mitään hyötyä.