Maaseudun Tori fi -myyjät ahneita verrattuna kaupunkilaisiin
Eikö kauppa käy? En ihmettele yhtään. Mökkipaikkakunnallani pyydetään hirveitä summia silkasta roskasta. Kukaan ei maksa sataa euroa neljästä säänpieksemästä muovituolista ja pöytäraukasta. Eikä varmasti 80 euroa puisista repsottavista puutuoleista. Pääkaupunkiseudulla ihmiset, jotka haluavat eroon tuollaisista, antavat ne ilmaiseksi.
Oletko törmännyt järkyttäviin hintapyyntöhin ostajana?
Jos itse olet tällainen myyjä, että pyydät uuden tavaran hintaa vanhasta risasta, kiinnostaa kovasti ajatusmaailmasi.
Tosi mukavaa, että ihmiset haluavat kierrättää nykyään. Jos itse tarvitsen jotain, tsekkaan aina ensin löytyisikö vähän käytettyä hyväkuntoista uuden ostanisen sijaan. Kauppaan käypi tieni, jos kulahtanutta roinaa tarjotaan uuden hinnalla.
Kommentit (39)
Meidän mökkiseudulla saa hyvää tavaraa ilmaiseksi somen kautta tai kirppiksilläkin on aina joku, joka oikeasti haluaa eroon tavaroista hinnoittelemalla ne alakanttiin. Olettaisin, että ylihinnoittelua on joka paikassa. Seuraan ja kierrän kirppareita, niin sen perusteella olen mielipiteeni muodostanut.
Tietysti jotkut yrittävät korkealla lähtöhinnalla ja sitten vain tinkivät hinnan sellaiseksi kuin oli tavoitekin alkujaan. Ostaja kokee onnistuneensa ja tavara oikeasti lähtee. Ja sitten on tavaroita, joita on pakko hinnoitella niiden arvon mukaan. Sellaiset ovat yleensä muualla kuin kirppiksillä.
Käytetyn tavaran hinnoittelu on villiä ja vapaata touhua, joten mitään ei ole onneksi pakko ostaa.
Totta on sekin, että tunne voi vääristää tavaran arvoa. Silloin en lähtisi sellaisen kanssa hieromaan kauppoja muutenkaan.
No sitten yksi myi työpöytää torilla hintaan 130 euroa. Olin ostanut saman tuotteen kaupasta uutena hintaan 35 euroa. Kysyin viestillä torimyyjältä, että paljonko myytävänä oleva pöytä maksoi uutena. Vastaus oli, että ei tiedä hintaa. Joten oli itsekin ostanut sen käytettynä jo aiemmin.
Nykyään googlaan tuotteen hinnan uutena, kun olen ostamassa torista tuotteita. Joskus torimyyjä pyytää jopa enemmän käytetystä tuotteesta kuin mitä se maksaa uutena.
Menin ostamaan maaseudulta akvaariota, jota kaupattiin käytettynä nettikirppiksellä. Paikan päällä havaitsin, että siihen oli saumoihin ruutattu silikonia paksut kerrokset. Lisäksi se oli naarmuilla. Siellä myyjä kertoikin, että se oli ollut kilpikonnien akvaario.
Tossa vaiheessa tarjosin hyvää hyvyyttäni puolet pyydetystä hinnasta. Myyjä sanoi, että ei voi alentaa hintaa, koska raha menee hänen poikansa lomakassaan. Sanoin, että ei kai siinä mitään. En sitten vaan osta sitä tuotetta. Se on morjens vaan. Onneksi en roudannut säälistä sitä seulaa himaani.
Minuahan ei kiinnosta se, että mihin ne rahansa korvamerkitsee.
Tapaus maalla. Torimyyjä kauppaa koiranpetiä käytettynä hintaan 50 euroa. Koko on 40cm kertaa 60cm. Viestitin, että paljonko se uutena maksoi, ja mistä ostit? Myyjä vastasi, että maksoi ainakin 100 euroa. Oli ostanut siitä kaupasta, joka piti loppuunmyynnin paria vuotta aiemmin.
Googlauksen tulos oli, että sama merkki maksaa uutena noin 50 euroa. Ja tyyppi oli ostanut sen vielä alemyynnistä. Onko ehkä tyypillistä yrittää huijata ja valehdella niin, että korvat heiluu?
Marimekko on suomalaisten pyhä lehmä! Mikä vaan kulahtanut trikoolunttu, hinta lähtee viidestäkympistä.
Samoin Marimekon astiat. Esim. NordicNestillä ja Cerveralla on usein hyviä tarjouksia ja kun tarpeeksi ostaa niin postikulutkin ilmaiset. Siksi en maksa RiikkaMaijun "vain vitriineissä pidetyistä" lautasista samaa hintaa kuin saan ne varmasti ja hyvin pakattuna kansainvälisestä verkkokaupasta palautusoikeudella.
Eräs myyjä möi torilla 70-luvun ruskeaa lastulevykaappia. Se oli eteisen kaapisto. Ja maallapa tietenkin. Hintaa oli 400 euroa. Lastulevykaapin hinta on siis pitänyt hyvin pintansa vuosikymmenten saatossa, ellei jopa nostanut arvoaan.
Itse en edes kehtaa myydä vanhoja lastulevyisiä viritelmiä, vaan olen roudannut suoraan jätteisiin.
Minä panin myynti-ilmoituksen toriin. Myin kokopuista vanhaa kaappia. Hintaa tuotteelle panin 80 euroa. Samalla maaseutupitäjässä toinenkin henkilö myi samaan aikaan täsmälleen samalaista kaappia hintaan 320 euroa.
Paikkakunnalta viestitteli ostajaehdokas, että mikä on tiukka hinta? Minä siihen vastasin, että huomasitko, että paikkakunnalla on myytävänä sama kaappi hintaan 320 euroa, ja siinä myynti-ilmoituksessa valehdellaan, että kaappi on tehty mittatilaustyönä ja se on siten uniikki. Ostaja vastasi huomanneensa sen kyllä.
Poistin oman ilmoitukseni. Ostajaehdokas voi tehdä takuulla kauppaa sen toisen kanssa, jolla oli sama tuote myytävänä. Tinkaamaan vaan sen kanssa sitten 75 prossaa pyyntihinnasta veks.
Vierailija kirjoitti:
Minä panin myynti-ilmoituksen toriin. Myin kokopuista vanhaa kaappia. Hintaa tuotteelle panin 80 euroa. Samalla maaseutupitäjässä toinenkin henkilö myi samaan aikaan täsmälleen samalaista kaappia hintaan 320 euroa.
Paikkakunnalta viestitteli ostajaehdokas, että mikä on tiukka hinta? Minä siihen vastasin, että huomasitko, että paikkakunnalla on myytävänä sama kaappi hintaan 320 euroa, ja siinä myynti-ilmoituksessa valehdellaan, että kaappi on tehty mittatilaustyönä ja se on siten uniikki. Ostaja vastasi huomanneensa sen kyllä.
Poistin oman ilmoitukseni. Ostajaehdokas voi tehdä takuulla kauppaa sen toisen kanssa, jolla oli sama tuote myytävänä. Tinkaamaan vaan sen kanssa sitten 75 prossaa pyyntihinnasta veks.
Mitähän sä saavutit tällä? Sulle jäi kaappi pyörimään nurkkiin, etkä saanut rahoja? Oisko vaan kannattanu myydä sillä 80€:lla?
Lisätään tähän vielä, että vain nouto. Siinähän kauppaavat ja odottelevat ostajaehdokasta, kun lähimpään kaupunkiin on se 100km ja sitäkään kaupunkia voi edes kaupungiksi kutsua
Entäs tää tapaus. Torimyyjä kauppaa torissa haisaappaita. Käytetyt, jo toisella omistajalla. Myyjä oli ostanut ne käytettynä, ja nyt myi niitä hintaan 40 euroa. Jep jep no ne on uutena saman hintaiset tietyissä kaupoissa.
Käytetyt jalkineet on muutenkin arvellutava ostos, koska kynsisientä on niin monilla. Ja se tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sä saavutit tällä? Sulle jäi kaappi pyörimään nurkkiin, etkä saanut rahoja? Oisko vaan kannattanu myydä sillä 80€:lla?
Ei se ostaja tarjonnut siitä 80 euroa. Samassa nurkassa se on edelleen ja se on käytössä kokoajan. Olisin voinut tehdä kaupat 80 eurolla. Kun ei se käynyt, niin jatkan kaapin käyttöä, enkä osta sen tilalle jotain toisenlaista kaappia. Sen minä sillä saavutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sä saavutit tällä? Sulle jäi kaappi pyörimään nurkkiin, etkä saanut rahoja? Oisko vaan ka
Miksi alkuperin olit edes myymässä kaappia? Jos olisit jättänyt ilmoituksen alutalle, olisit saanut kaapin myydyksi. Ei sitä kukaan osta, jos sinulla ei edes ole ilmoitusta siitä. Eikä ensimmäistä tarjousta tosiaan ole pakko hyväksyä, voit hyvin odotella itsellesi sopivaa tarjousta.
-eri
Pyytää saa vanhasta roinasta vaikka mitä, hölmö on se joka maksaa. Mutta keksit sitten tämmöisen.
Tämä oli hauska junttieinarin ehdotus myydessäni torilla tuotetta: Hän antaa vaihdossa vanhan ruohonleikkurin, niin hän tällä tavalla maksaa osan hinnasta. Vastasin, että en tee vanhalla ruohonleikkurilla mitään. Hän siitä inttämään, että minä voin sen myydä sen ruohonleikkurin sitten jollekin eteenpäin. WTF?
Herra on hyvä vaan, ja myy ihan itse romunsa. Minä en ole romukauppias.
Vierailija kirjoitti:
No sitten yksi myi työpöytää torilla hintaan 130 euroa. Olin ostanut saman tuotteen kaupasta uutena hintaan 35 euroa. Kysyin viestillä torimyyjältä, että paljonko myytävänä oleva pöytä maksoi uutena. Vastaus oli, että ei tiedä hintaa. Joten oli itsekin ostanut sen käytettynä jo aiemmin.
Nykyään googlaan tuotteen hinnan uutena, kun olen ostamassa torista tuotteita. Joskus torimyyjä pyytää jopa enemmän käytetystä tuotteesta kuin mitä se maksaa uutena.
Joitakin kuukausia sitten tein aiheesta aloituksen tänne ja mut haukuttiin lyttyyn ja lokiksi, kun kehtaan arvostella korkeaa pyyntihintaa.
Että semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitakin kuukausia sitten tein aiheesta aloituksen tänne ja mut haukuttiin lyttyyn ja lokiksi, kun kehtaan arvostella korkeaa pyyntihintaa.
Että semmosta.
Joo, mutta et varmaankaan osannut syyllistää maalaisia, siinä on ero.
10.43 kysyit, miksi olin myymässä kaappia. Olin myymässä kaappia, koska ajattelin uudistaa sisustusta. Kenenkään ei tarvitse sitä kaappia ostaa. Kyllä sille käyttöä on edelleen samassa nurkassa. Se voidaan myös siirtää ulkoverstaaseen kaappitilaksi tarvikkeille.
Mitenkään pakonomainen tarve päästä kaapista eroon ei ole olemassa. Tämä oli kokeilu siitä, että joku ehkä haluaisi juuri tuollaisen ennen toista maailman sotaa tehdyn kaapin. Sehän ei ole mittatilaustyökaappi, kuten toinen täsmälleen samanlaisen kaapin myyjä samalla paikkakunnalla väitti ilmoituksessaan. Mun kaapin hinnoittelin 8 kympin arvoiseksi. Toinen hinnoitteli saman tuotteen 320 euron arvoiseksi samalla paikkakunnalla.
Myyjällä on lähtökohtaisesti hinnoitteluvoimaa, kenellä enemmän kenellä vähemmän. Kenenkään ei ole pakko ostaa ja osto tapahtuu tarpeeseen. Jos ei ole tarvetta, niin silloin ei tietenkään osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että semmosta.
Joo, mutta et varmaankaan osannut syyllistää maalaisia, siinä on ero.
Olen eri jota lainasit. Tosi asia se on, että maalaismoukilla on se luulo, että ostajat eivät ole hintatietoisia. Ne luulee, että mikä tahansa vale menee läpi. Olen puhunut tästä paljonkin kun olen ahkera toriostaja. Ostan nykyisin maalle käytettynä tavaraa. Aiemmin asuin suuressa kaupungissa. Ei siellä niin ahneita hintapyyntöjä ole ollut.
Olen huomannut saman. Oikein naurattaa se, että vanhasta tavarasta pyydetään sama hinta kuin kaupassa uudesta. Nimenomaan maaseudulla. Yksikin myi jääkaappia, josta tiiviste rispaantunut. Hintaa tuotteelle oli 800 euroa. Kaupassa uuden hinta on 900 euroa.