Lapsella 8v paniikkikohtaus
Säikähdettiin miehen kanssa hirveästi. Poika kiukutteli ja mieheni sanoi hänelle aika kovasti takaisin (huusi todella kovaa). Poika tosi kiltti ja herkkä, eikä hänelle ole ennen tarvinut kovasti sanoa.
No, poika säikähti tätä niin paljon että meni nurkkaan istumaan, tärisi ja itki. Mies otti pojan syliin ja lohdutti. Juteltiin asiasta tämän tapahtuman jälkeen ja poika sanoi että luuli kuolevansa.
Olen niin surullinen ja itkuinen itsekin tämän jälkeen. Onko pojalla nyt paniikkihäiriö vai voiko olla yksittäinen kohtaus?
Kommentit (15)
Paniikkihäiriön määritelmä ei ole kiinni siitä, onko kohtauksia yksi vai monta. Paniikkikohtauksista tulee paniikkihäiriö siinä vaiheessa, kun ne alkavat häiritä normaalia elämä: kun niiden pelko tai halu vältellä niitä estää tekemästä asioita, joita muuten tekisi ja alkaa rajoittaa elämän piiriä.
Kiitos vastauksista. Saa vielä kirjoittaa jos jollain kokemusta/tietoa asiasta!
onkohan miehesi huutanut hänelle jopa ennenkin ja et vaan tiedä siitä? Kannattaa jutella lapsen kanssa myös kahden kesken asiasta ilman, että raivohullu on paikalla.
Anna karnosiinia ja d-vitamiinia. Lähtee paniikkikohtaukset. Itse sain niistä apua, mutta kannattaa toki jutella mistä johtuu kohtaus, koska myös joku asia vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna karnosiinia ja d-vitamiinia. Lähtee paniikkikohtaukset. Itse sain niistä apua, mutta kannattaa toki jutella mistä johtuu kohtaus, koska myös joku asia vaikuttaa asiaan.
Aivon välittäjä aineiden puutos tekee tätä.
Niin, ja mitähän lapselle huudettiin...
Vierailija kirjoitti:
onkohan miehesi huutanut hänelle jopa ennenkin ja et vaan tiedä siitä? Kannattaa jutella lapsen kanssa myös kahden kesken asiasta ilman, että raivohullu on paikalla.
Ei ole huutanut ja asia on 100% varma. Miehenikin säikähti asiaa yhtä lailla ja molemmat pelkäämme nyt että poika sairastaa paniikkihäiriötä. Suvussani isäni veli sairastaa vaikeaa painiikkihäiriötä ja yrittänyt useamman kerran itse**rhaa. Hän on työkyvytön ja masentunut muutenkin. Tämä asia on siis minulle hyvin arka.
Itkeminen tai järkyttyminen on ihan normaalia tunteiden kirjoa ja inhimillisyyttä, ei välttämättä mikään paniikkikohtaus. Jo on mennyt medikalisaatio villiksi, jos tunteetkin ja niiden ilmaisu ovat jotenkin epänormaaleja nykyisin.
Eli pieni poika itkee -> vanhempi epäilee pojan sairastavan paniikkihäiriötä. Kaikenlaista. :O
Miehesi on raivohullu. Ei normaalista kiukuttelusta tarvitse huutaa lapselle.
Miehellesi sanoisin että hieno homma Hermanni. Voisikohan opetella käytöstapoja sen verran että äänenvoimakkuus pysyisi kutakuinkin normaalina.
itkeminen ei tarkota paniikkikohtausta
Vierailija kirjoitti:
itkeminen ei tarkota paniikkikohtausta
Ei tarkoita. Mutta poika tärisi ja sanoi että luuli kuolevansa. Hänellä sydän siis tykytti ja päässä oli kuulemma jotain painetta. Siksi epäillään paniikkihäiriötä.
Häiriö on vasta sitten kun kohtauksia tulee toistuvasti. Lohdutelkaa ja rauhotelkaa poikaparkaa, tuskin tuosta nyt ihan rikki meni vielä, eiköhän se siitä. Jatkossa isin kanssa mukavaa ja rauhallista tekemistä, niin luottamus alkaa palata.