Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksuhäiriömerkintä joka toisella vuokralaiseksi haluavalla

Vierailija
24.04.2021 |

Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa omaa asuntoani ja huomannut kuinka joka toisella asunnonsta kiinnostuneella on maksuhäiriömerkintä. Monet kertovat jo etukäteen, mutta kukaan ei kerro merkinnän tulleen vuokrista vaan aivan muista jutuista. Osa koittaa peitellä asiaa.
Onko tämä kovinkin yleistä?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin eron jälkeen pari vuotta vuokralla. Törmäsin pariinkin vuokranantajaan, joilla oli periaate, etteivät vuokraa asumistuen saajille.

Mistä se tiesi kuka saa asumistukea?  Sehän maksetaan suoraan vuokralaisen tilille, ellei toisin sovita.

Kysyi tulot ja työtilanteen. Ja sitten vielä jatkokysymyksiä, saanko asumistukea.

Vierailija
82/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla kukaan vuokranantaja ei kysellyt luottotietoja eikä työpaikkaa, kun Helsingistä asuntoa vuokrasin. Kävin kolmea katsomassa, ja yhdessä niistä asun yhä. Soitin välitystoimistoon, sain osoitteita ja yhteystietoja, sovin tapaamisen, tehtiin paperit. Ei mitään kysymyksiä.

On vähän ajat muuttuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ilmoitus luottotiedot tarkistetaan eli hakijoissa ei ole tullut vastaan luottotiedottomia.

Vierailija
84/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla löytyy yksi merkintä, jonka aiheuttaneen velan (3500€) maksoin kokonaisuudessaan kuukauden päästä siitä kun ulosottoon meni. Tästä on kohta jo vuosi, eikä uusia merkintöjä ole. Ikinä ei ole mitään vuokrarästejä tullut.

Mutta tämä yksi vaivainen merkintä ja se, että olen työtön, tuntuu tekevän minusta täysin kelvottoman ja epäluotettavan vuokralaisen. Surullista. Vuokranmaksu ajallaan on aina ollut asia, jota en riskeeraa ja jonka kanssa en pelleile.

Olen joskus vuokrannut asuntoa sinun kaltaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle ja siinä ei ollut mitään ongelmaa minun puoleltani.  Vuokralainen itse ratkaisi asian edukseen siten, että oma-aloitteisesti kertoi mistä ja miten maksuhäiriömerkintä oli tullut. Ei jäänyt epäilystä siitä etteikö hän maksaisi vuokriaa.

Vierailija
85/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin eron jälkeen pari vuotta vuokralla. Törmäsin pariinkin vuokranantajaan, joilla oli periaate, etteivät vuokraa asumistuen saajille.

Mistä se tiesi kuka saa asumistukea?  Sehän maksetaan suoraan vuokralaisen tilille, ellei toisin sovita.

Kysyi tulot ja työtilanteen. Ja sitten vielä jatkokysymyksiä, saanko asumistukea.

Olisit vastannut, että se on henkilökohtainen asia.  Mitä se vuokranantajalle kuuluu mistä vuokralainen rahansa saa, kunhan vuokra tulee ajallaan.  Työtilanteen kun kerran jo kysyi, niin sen pitäisi riittää.  Ei hän olisi saanut kysyä sitä palkan määrääkään, sekin on henk.koht. asia.

Vierailija
86/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että luottotiedottomalla on kurja tilanne.

Mutta myös vuokranantajana koen että jotain sääntöjä on asettava; luottotiedot kunnossa, ei lemmikkejä, ei tupakointia sisällä... Helposti saa itse olla maksumiehenä jos ei edes koita välttyä riskitekijöiltä.

Vierailija
87/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla mukavasti vuokralla kunnan mukavassa rivitalossa. En keksi yhtäkään syytä miksi haluaisin jonkun yksityisen asuntoon vuokralle :)

Vierailija
88/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotietojen kyselyn vielä jotenkin ymmärrän, mutta siis asumistuki? Ei oo totta.

Moni töissä käyväkin Helsingissä saa asumistukea, kun palkka pieni.

Vierailija
89/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä periaate, varsinkin kun vuokranantaja ei voi mistään tietää saako asukas asumistukea vai ei...

Vierailija
90/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lankesin kerran tuohon. Luottotiedoton mies. Kertoi rehellisesti ylivelkaantumisesta ja alkoholismistaan. Oli ollut jo 7 vuotta kuivilla, mutta velat oli edelleen. Mies oli tosi hyvä vuokralainen. Remppasi hiukan kämppää, oli taitava käsistään. Vain tarvikkeet vähensi vuokrasta. Ei mitään ongelmia.... niin, ensimmäiseen 5 vuoteen. Sitten se helvetti alkoi. Alkoi uudelleen ryypätä, vuokrat jäi maksamatta, kämppää tuhottiin, puliukkosakki uhkaili jne. Lopulta julkinen oikeusavustaja auttoi vielä asunto-oikeudessa puolustamaan tuollaista tyyppiä. Perusteena 5kk:n maksamattomille vuokrille oli kuulemma rikki mennyt jääkaappi. Ja kertaakaan ei ottanut siitä yhteyttä ja syykin rikkoutumiselle oli sen kaataminen lattialle. Tämmöiseen käytetään meidän verovaroja? Tuollaisten tyyppien kulujen maksamiseen. Itse jouduin maksamaan omavastuun ja koskaan en saanut tuolta tyypiltä korvauksia. Häädön toki sai ja mitään vuokrahyvitystä tästä "jääkaapin rikkoutumisesta" ei hänelle edes laskettu. Vaikka teki ilmaista remonttityötä, lähinnä tapettia ja laminaattia, oli asunto täysin tuhottu loppujen lopuksi ja hanatkin revitty seinistä.

Vierailija
91/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lankesin kerran tuohon. Luottotiedoton mies. Kertoi rehellisesti ylivelkaantumisesta ja alkoholismistaan. Oli ollut jo 7 vuotta kuivilla, mutta velat oli edelleen. Mies oli tosi hyvä vuokralainen. Remppasi hiukan kämppää, oli taitava käsistään. Vain tarvikkeet vähensi vuokrasta. Ei mitään ongelmia.... niin, ensimmäiseen 5 vuoteen. Sitten se helvetti alkoi. Alkoi uudelleen ryypätä, vuokrat jäi maksamatta, kämppää tuhottiin, puliukkosakki uhkaili jne. Lopulta julkinen oikeusavustaja auttoi vielä asunto-oikeudessa puolustamaan tuollaista tyyppiä. Perusteena 5kk:n maksamattomille vuokrille oli kuulemma rikki mennyt jääkaappi. Ja kertaakaan ei ottanut siitä yhteyttä ja syykin rikkoutumiselle oli sen kaataminen lattialle. Tämmöiseen käytetään meidän verovaroja? Tuollaisten tyyppien kulujen maksamiseen. Itse jouduin maksamaan omavastuun ja koskaan en saanut tuolta tyypiltä korvauksia. Häädön toki sai ja mitään vuokrahyvitystä tästä "jääkaapin rikkoutumisesta" ei hänelle edes laskettu. Vaikka teki ilmaista remonttityötä, lähinnä tapettia ja laminaattia, oli asunto täysin tuhottu loppujen lopuksi ja hanatkin revitty seinistä.

Voi ei, tosi kamala juttu.

Vierailija
92/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua näin luottotiedottomana kiinnostaisi kuinka monen kuukauden takuuvuorkralla voisit ottaa asukkaaksi luottotiedottoman ? vai voisitko ollenkaan ?

Itse haaveilen, että muuttaisin ihan alkeelliseen ( ei vettä, sähköä, ulkohuusi jne)mökkeröiseen vuokralle, mutta kaupungilla ei sellaista ole. 

Vierailija
93/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua näin luottotiedottomana kiinnostaisi kuinka monen kuukauden takuuvuorkralla voisit ottaa asukkaaksi luottotiedottoman ? vai voisitko ollenkaan ?

Itse haaveilen, että muuttaisin ihan alkeelliseen ( ei vettä, sähköä, ulkohuusi jne)mökkeröiseen vuokralle, mutta kaupungilla ei sellaista ole. 

Itse en ottaisi luottotiedotonta edes monen kuukauden takuuvuokralla.

Jos suo kiinnostaa mökki niin pari vuotta kärvistelet kaupungin asunnossa ja säästät samalla käsirahaa mökkiin. Tuskin kovin hintavia ovat jos ei vettä, sähköä ja vessaa ole.

Vierailija
94/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne muuten olisikaan vuokralaiseksi hakeutumassa ellei olisi maksuhäiriömerkintä. Muuten asuisivat omistus/aso/osa-omistusasunnoissa.

Vierailija
95/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suo kiinnostaa mökki niin pari vuotta kärvistelet kaupungin asunnossa ja säästät samalla käsirahaa mökkiin. Tuskin kovin hintavia ovat jos ei vettä, sähköä ja vessaa ole.

Käsiraha ei näin luottotiedottomana tietenkään riitä, ja ymmärrän kyllä täysin tuon mielipiteesi. En varmasti itsekään uskaltaisi ottaa luottotiedotonta, jos olisin asemassasi. Vaikka vuokravelkoja ei asukkaalla koskaan olisi ollutkaan.

Vierailija
96/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne muuten olisikaan vuokralaiseksi hakeutumassa ellei olisi maksuhäiriömerkintä. Muuten asuisivat omistus/aso/osa-omistusasunnoissa.

Itse en pystyisi ostamaan tällä täydellä lastenhoitajan palkallani asuntoa tällä alueella missä haluamme asua. Vuokraaminen onneksi onnistuu

Vierailija
97/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedolliset tuskin hakisivat minkäänlaista vuokra-asuntoa mistään. Siinähän se juju onkin. Kun saadaan manipuloitua ihmisille maksuhäiriömerkintä niin muuttavat omistus/aso/osa-omistusasuntoihin.

Ja mitä kauemmin säilyy maksuhäiriömerkintä niin sitä kauemmin pysyvät vuokralla.

Vierailija
98/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIllos huoleti, Kela on varma maksaja. Pyydät heitä vaan maksamaan vuokran suoraan tilillesi ja sitoumuksen vuokravakuuteen.

Vierailija
99/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsiraha ei näin luottotiedottomana tietenkään riitä, ja ymmärrän kyllä täysin tuon mielipiteesi. En varmasti itsekään uskaltaisi ottaa luottotiedotonta, jos olisin asemassasi. Vaikka vuokravelkoja ei asukkaalla koskaan olisi ollutkaan.

Sinunhan tulisi olla kiitollinen, että niin paljon on luottotiedottomia eli sinulla on hakijoita vuokralaiseksi asuntoosi. Jos heillä olisi luottarit kunnossa tuskin kukaan sinulle haluaisi vuokralle tulla asumaan..

Vierailija
100/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan vaan yleisempää, koska maksuhäiriöisiä on jo yli puoli miljoonaa ja määrä kasvaa koko ajan. Toisaalta itse olen huomannut että lähes jokainen vuokranantaja laittaa kyllä asuntoilmoitukseen että luottotiedot tulee olla kunnossa.

Onneksi on sellaisiakin jotka vuokraavat (takuilla) luottotiedottomille.