Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksuhäiriömerkintä joka toisella vuokralaiseksi haluavalla

Vierailija
24.04.2021 |

Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa omaa asuntoani ja huomannut kuinka joka toisella asunnonsta kiinnostuneella on maksuhäiriömerkintä. Monet kertovat jo etukäteen, mutta kukaan ei kerro merkinnän tulleen vuokrista vaan aivan muista jutuista. Osa koittaa peitellä asiaa.
Onko tämä kovinkin yleistä?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OIllos huoleti, Kela on varma maksaja. Pyydät heitä vaan maksamaan vuokran suoraan tilillesi ja sitoumuksen vuokravakuuteen.

Kela ei ole varma maksaja kuten ei kunnan sossukaan nimittäin Kelan ja sossun käsittelijät ”unohtavat” tahalleen maksaa vuokran tai maksavat tahalleen vuokran myöhässä.

Vierailija
102/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan vaan yleisempää, koska maksuhäiriöisiä on jo yli puoli miljoonaa ja määrä kasvaa koko ajan. Toisaalta itse olen huomannut että lähes jokainen vuokranantaja laittaa kyllä asuntoilmoitukseen että luottotiedot tulee olla kunnossa.

Onneksi on sellaisiakin jotka vuokraavat (takuilla) luottotiedottomille.

On varmasti. Itsekin olen siis yksi noista puolesta miljoonasta, enkä sillä perusteella pidä itseäni huonona vuokralaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan vaan yleisempää, koska maksuhäiriöisiä on jo yli puoli miljoonaa ja määrä kasvaa koko ajan. Toisaalta itse olen huomannut että lähes jokainen vuokranantaja laittaa kyllä asuntoilmoitukseen että luottotiedot tulee olla kunnossa.

Yleensä ”ne sellaiset” ovat tahalleen manipuloineet ensin henkilölle maksuhäiriömerkinnän ja sen jälkeen esiintyvät muka ”hyviksinä” kun uskaltavat vuokrata luottotiedottomalle. Yleensä vielä vuokra on huomattavasti kalliimpi kuin edellisessä asunnossa.

Vierailija
104/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ”ne sellaiset” ovat tahalleen manipuloineet ensin henkilölle maksuhäiriömerkinnän ja sen jälkeen esiintyvät muka ”hyviksinä” kun uskaltavat vuokrata luottotiedottomalle. Yleensä vielä vuokra on huomattavasti kalliimpi kuin edellisessä asunnossa.

Mitä v****a...?

Vierailija
105/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin eron jälkeen pari vuotta vuokralla. Törmäsin pariinkin vuokranantajaan, joilla oli periaate, etteivät vuokraa asumistuen saajille.

Mistä se tiesi kuka saa asumistukea?  Sehän maksetaan suoraan vuokralaisen tilille, ellei toisin sovita.

Kysyi tulot ja työtilanteen. Ja sitten vielä jatkokysymyksiä, saanko asumistukea.

Olisit vastannut, että se on henkilökohtainen asia.  Mitä se vuokranantajalle kuuluu mistä vuokralainen rahansa saa, kunhan vuokra tulee ajallaan.  Työtilanteen kun kerran jo kysyi, niin sen pitäisi riittää.  Ei hän olisi saanut kysyä sitä palkan määrääkään, sekin on henk.koht. asia.

Ei haitannut minua ja sain sen kämpän, koska en saanut asumistukea.

Vierailija
106/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin eron jälkeen pari vuotta vuokralla. Törmäsin pariinkin vuokranantajaan, joilla oli periaate, etteivät vuokraa asumistuen saajille.

Jännä periaate, varsinkin kun vuokranantaja ei voi mistään tietää saako asukas asumistukea vai ei...

Kertoivat ylipäänsä vastustavansa asumistukea.

Vierailija
107/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin vuokraamassa asuntoani, selvisi aina etukäteen kenellä oli luottotiedot menneet, he kun aina kysyivät heti näytössä kierrellen ja kaarrellen että et kai tarkista luottotietoja. Näillä kyselijöillä oli aina luottotiedot menneet. 

Vierailija
108/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä periaate, varsinkin kun vuokranantaja ei voi mistään tietää saako asukas asumistukea vai ei...

Kertoivat ylipäänsä vastustavansa asumistukea.

Aika tyhmiä olivat, koska asumistukihan vaan takaa, että vuokralaisella on millä maksaa vuokransa.

Vierailija
109/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää IKINÄ menkö vuokralle yksityiselle!!! Ongelmia vuokranantajan puolelta tulee aina. Aivan hulluja omilla avaimilla sisään tulevia kyyliä!!!! Välttäkää viimeiseen asti yksityistä vuokra-asuntoa!!!

Vierailija
110/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli maksuhäiriö parista alla satasen pikkulaskuista kun masennuin erossa enkä jaksanut hoitaa asioitani. Varallisuutta on mm. osakkeissa ja saan palkkaa 5 000 € kk josta suuri osa jää säästöön. Luottotiedottomana rahaa jäi vielä enemmän säästöön kun en päässyt matkustamaan. Ostin vielä lisää osakkeita jotka on nyt kivasti voitolla. Ei maksuhäiriö tarkoita etteikö henkilö voisi olla varakas.

Vierailija
111/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi ne merkinnät eivät poistu välittömästi, kun velat on hoidettu. Varsinkin pienempien summien kohdalla. Toki asia erikseen, jos velkaantuminen on ollut holtitonta, jatkunut pitkään ja kyse mittavista summista. Silloin on ihan kohtuullista, että luottotietojen palautumisessa kestää, kunnes tilanne on saatu haltuun ja osoitettu pidemmällä aikavälillä, ettei velkaantuminen jatku.

Esimerkiksi kunnan terveydenhuoltopalvelut ja Kela siirtävät maksut ulosottoon hyvin nopeasti. Käyt hammaslääkärissä, tai tulee äkillinen päivystyskäynti, niin niistä lähetetyt laskut menevät välittömästi ulosottoon, jos et maksa niitä heti ja ajallaan. Samoin Kelan nykyään perimä opiskelijoiden terveydenhuoltomaksu. Siitä juuri uutisoitiin, että Kela siirsi tämän kuun puolivälissä niitä ulosottoon. Näissä voi olla taustalla ihan mitä tahansa, kun kyse sairaista ja pienituloisista ihmisistä. Sitten menee vielä luottotiedot eikä saa kotia, niin siinä on melko katastrofaalinen kierre saatu aikaan.

Vierailija
112/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli maksuhäiriö parista alla satasen pikkulaskuista kun masennuin erossa enkä jaksanut hoitaa asioitani. Varallisuutta on mm. osakkeissa ja saan palkkaa 5 000 € kk josta suuri osa jää säästöön. Luottotiedottomana rahaa jäi vielä enemmän säästöön kun en päässyt matkustamaan. Ostin vielä lisää osakkeita jotka on nyt kivasti voitolla. Ei maksuhäiriö tarkoita etteikö henkilö voisi olla varakas.

Jos ne olivat ”vain” pikkulaskuja niin miksi et hoitanut saman tien pois kun ilmeisesti töissä kuitenkin kävit ja osakkeita ostit samaan aikaan? Jos vaakakupissa on parin laskun maksaminen tai monen vuoden merkinnät niin luulisi että vaaka kallistuisi sinne maksamisen puolelle vaikka masennus vaivaisikin.

Vierailija
113/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne on ne muut syyt?Eli asialliset syyt saada maksuhäiriömerkintä joka takaa kuitenkin että vuokralainen on luotettava?

Työpaikka menee alta.

Sairastuminen.

Puolison kuolema.

Kaikilla ihmisillä ei ole säästöjä.

ja TUO taas on ihan OMA moka. Eli jos ei varaudu tulevaisuuden kolhuihin niin ei voi kyllä ketään muuta kuin itseään syyttää. Ja YKSIKÄÄN noista EI aiheuta maksuhäiriömerkintää.. Näytä YKSIKIN henkilö jonka maksuhäiriö johtuu nimenomaan sairastumisesta. Ei johdu, vaan maksujen laiminlyömisestä.

Mun puolisolla oli maksuhäiriömerkintä siksi, että äitinsä osti alaikäisen lapsen nimiin kaikenlaista. Velat siirtyvät ulosottoon ja tulivat sieltä miehen tietoon kun hän täysi-ikäistyi.

Nykyään ei ole enää mahdollista ottaa velkaa lapsen nimiin, mutta se ei poista niiden velkoja, jotka ovat tulleet aiemmin. Oliko tämä siis mielestäsi miehen oma vika?

Vierailija
114/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLINEN LAMA TULOSSA kun as välittäjä loiset ja pankit alkavat mainostamaan osake kauppaa KAIKKI VIEDÄÄN KÄSISTÄ. tietää että hätä on jo. yrittävät pöljiä saada jakamaan ahdinkoaan ja näköjään moni on mennyt lankaan ostamalla huu haa osakkeita ja purku kuntoisia mökkejä ja "asutoja" vielä kun pantiksi on riittänyt nykyinen läävä. korot kun nousee MENEE KAIKKI. eilenhän oli jo viitteitä siitä että korot nousevat 6%  ja siihen pankkien 3% kate päälle ELI 9% KORKO . KESTÄÄKÖ PERSE????

Vierailija
115/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, monet tosin kertovat itse asiasta etukäteen.

Vierailija
116/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tulee niin monesta asiasta ettei kerro ihmisen vuokranmaksukyvystä/ halusta mitään.

Taidat olla yksi niitä maksuhäiriöisiä? Onko pikavippejä?

Ei mitään järkeä ottaa sitä riskiä vuokranantajana, on niin paljon oikeuksia vuokralaisella mutta ei velvollisuuksia.

Meinaat, ettei se rahallisesti varma vuokralainen voi pistää sun asuntoa päreiksi tai viettää siellä asiatonta elämää ja häiriköidä naapurustoa? Yhtä lailla se jolla ei vielä ole merkintöjä voi menettää työnsä tai sairastua, eikä vuokranmaksu enää niin varmaa olekaan. Sosiaalituethan laahaa kuukausia jälkijunassa joten siinä ehtii mukavasti kertyä helposti 3 kuukauden vuokrat rästiin.

Voi toki mutta kyse on RISKISTÄ. Riski että sellainen jolla on asiat kunnossa tekisi moista on PIENEMPI kuin sellainen jolla on on jo näyttöä tolkuttotomasta toiminnasta.

Tottakai on. Jälkeenvuokraaminen on aina riski, oli asukas luottotiedoton tai ei. Et sinä ihmistä tunne, eikä tilinauhan suuruus korreloi tapaa elää ja asua, kyllä akateeminenkin osaa laittaa asunnon remonttiin, ei se sitä katso. Sun ylenkatsominen ja lokerointi vain ärsyttää. Mutta vuokraa toki kenelle haluat.

Vierailija
117/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykkyyn, köyhät!

Vierailija
118/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää IKINÄ menkö vuokralle yksityiselle!!! Ongelmia vuokranantajan puolelta tulee aina. Aivan hulluja omilla avaimilla sisään tulevia kyyliä!!!! Välttäkää viimeiseen asti yksityistä vuokra-asuntoa!!!

Olen asunut aina yksityisen kautta eikä koskaan ole ollut ongelmia. Sisäänlompsiminen on poliisiasia, ellei painavaa syytä vierailuun ole.

Vierailija
119/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottohäiriöissä on niin iso riski, että ne johtuvat a) päihdeongelmista, b) mt-ongelmista, c) molemmista, tai d) rikollisuudesta + edellämainitut, että kovin moni ei uskalla vuokrata asuntoa tällaisille henkilöille. Ikäväähän se on, mutta totta. Jos et kuulu mihinkään em. ryhmistä ja haluat vuokrata yksityiseltä asunnon, niin sinun on paras olla erittäin mintissä kunnossa esittelyssä ja osata olla vakuuttava.

Vierailija
120/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 000 suomalaista ei voi olla väärässä ;)D