Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksuhäiriömerkintä joka toisella vuokralaiseksi haluavalla

Vierailija
24.04.2021 |

Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa omaa asuntoani ja huomannut kuinka joka toisella asunnonsta kiinnostuneella on maksuhäiriömerkintä. Monet kertovat jo etukäteen, mutta kukaan ei kerro merkinnän tulleen vuokrista vaan aivan muista jutuista. Osa koittaa peitellä asiaa.
Onko tämä kovinkin yleistä?

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen jos joku luottotietoinen ylipäätään haluaa vuokrata asuntoa oman hankkimisen sijasta. Jos heillä olisi luottotiedot, he olisi itse vuokranantajia hankittuaan sijoitusasuntoja.

Minulla on luottotiedot ja olen itse vuokralainen sekä vuokranantaja.

Vierailija
62/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tulee niin monesta asiasta ettei kerro ihmisen vuokranmaksukyvystä/ halusta mitään.

Taidat olla yksi niitä maksuhäiriöisiä? Onko pikavippejä?

Ei mitään järkeä ottaa sitä riskiä vuokranantajana, on niin paljon oikeuksia vuokralaisella mutta ei velvollisuuksia.

Meinaat, ettei se rahallisesti varma vuokralainen voi pistää sun asuntoa päreiksi tai viettää siellä asiatonta elämää ja häiriköidä naapurustoa? Yhtä lailla se jolla ei vielä ole merkintöjä voi menettää työnsä tai sairastua, eikä vuokranmaksu enää niin varmaa olekaan. Sosiaalituethan laahaa kuukausia jälkijunassa joten siinä ehtii mukavasti kertyä helposti 3 kuukauden vuokrat rästiin.

Voi toki mutta kyse on RISKISTÄ. Riski että sellainen jolla on asiat kunnossa tekisi moista on PIENEMPI kuin sellainen jolla on on jo näyttöä tolkuttotomasta toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajani vuokrasi minulle asunnon maksuhäiriömerkinnöistäni huolimatta. Olen maksanut koko ajan - jo vuosia - vuokrani ajallaan.

Vierailija
64/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla löytyy yksi merkintä, jonka aiheuttaneen velan (3500€) maksoin kokonaisuudessaan kuukauden päästä siitä kun ulosottoon meni. Tästä on kohta jo vuosi, eikä uusia merkintöjä ole. Ikinä ei ole mitään vuokrarästejä tullut.

Mutta tämä yksi vaivainen merkintä ja se, että olen työtön, tuntuu tekevän minusta täysin kelvottoman ja epäluotettavan vuokralaisen. Surullista. Vuokranmaksu ajallaan on aina ollut asia, jota en riskeeraa ja jonka kanssa en pelleile.

Sanoisin, että olet vähemmistössä. Toisaalta ihmetyttää, miksi annoit tilanteen mennä noin tiukille. Sinulla yht'äkkiä oli rahaa tarvittava määrä, juuri kuukauden päästä ulosotosta. Ei minulla ole oikeutta sinun elämäntarinaasi tähän tilille vaatia, mutta kyllä kiinnostaisi vähän laajempi selitys. Nyt tuo mitä kerrot on sinun, ehkä siloiteltu versio todellisuudesta. Tulee tunne, että olisit voinut mahdollisesti hoitaa asian paremminkin. 

Tarinasi ei siis millään tavalla takaa sitä, etteikö sinulle toisenkin kerran voisi käydä noin. 

Vierailija
65/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne on ne muut syyt?Eli asialliset syyt saada maksuhäiriömerkintä joka takaa kuitenkin että vuokralainen on luotettava?

Työpaikka menee alta.

Sairastuminen.

Puolison kuolema.

Kaikilla ihmisillä ei ole säästöjä.

ja TUO taas on ihan OMA moka. Eli jos ei varaudu tulevaisuuden kolhuihin niin ei voi kyllä ketään muuta kuin itseään syyttää. Ja YKSIKÄÄN noista EI aiheuta maksuhäiriömerkintää.. Näytä YKSIKIN henkilö jonka maksuhäiriö johtuu nimenomaan sairastumisesta. Ei johdu, vaan maksujen laiminlyömisestä.

Vierailija
66/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikilla ei ole suuria perittyjä omaisuuksia, ja työpaikkakin voi mennä alta, joten on ymmärrettävää, jos monilla suomalaisilla on ajoittain taloudellisesti vaikeaa ja maksuja jää rästiin. Sossu ja Kelakin kuppaavat joskus kuukausikaupalla tukipäätöstensä kanssa.

Monelle riittäisi se, ettei eläisi yli varojensa. Jos on toimeentulo, maksaa vuokran ja elää tulojensa mukaan niin melko suurella onnistumisprosentilla pitäisi pystyä luottotietonsa säilyttämään.

Työttömyys, sairastuminen, konkurssi jne. ovat tietenkin hirveitä juttuja ja voivat tapahtua kenelle vaan muttei niillä suomalasiten velkaantumista selitetä.

Vierailija
67/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa riitauttaa huono vuokrasopimus; nyt monet omistajat ovat paniikissa kun markkinahinnat ovat muuttuneet eikä tarve olekkaan samanlainen kuin pari vuotta sitten.

kehotan juttelevan sellaisen kanssa naamatusten joka pyörittää jatkuvasti leimaa rupusakeista yleistämällä kun ei oma osaaminen näy vaikka aloituksissa.

onhan se ikävää mikäli sjjoituslaina  (tai vaikka perintöosuus) sijoitusasunnossa näyttää punaisia merkkejä.

Vierailija
68/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylihinnalle ei ole perusteita suhteessa kuntotasoon tai johonkin muuhun seikkaan vedoten. ns. kysettajia kyllä sopimuspuolelta ja sellaisia tilan tarjoajia kannattaa käsitellä jämäkästi.

Vierailija
69/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli tilan tarjoaja ei kykene tarjoamaan turvallista liikkumista esim. julkisissa tiloissa  (kuten vaikka tietäjäntie) ilman että joku vaahtopää käy pihallakin kiinni, laita asia vireille.

Vierailija
70/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne on ne muut syyt?Eli asialliset syyt saada maksuhäiriömerkintä joka takaa kuitenkin että vuokralainen on luotettava?

Työpaikka menee alta.

Sairastuminen.

Puolison kuolema.

ja TUO taas on ihan OMA moka. Eli jos ei varaudu tulevaisuuden kolhuihin niin ei voi kyllä ketään muuta kuin itseään syyttää. Ja YKSIKÄÄN noista EI aiheuta maksuhäiriömerkintää.. Näytä YKSIKIN henkilö jonka maksuhäiriö johtuu nimenomaan sairastumisesta. Ei johdu, vaan maksujen laiminlyömisestä.

Niin, että sinä olit jo 18-vuotiaana, heti aikuiseksi tultuasi varautunut kaikkiin tulevaisuuden kolhuihin?Jestas, että näissä ketjuissa on aina tyhmää sakkia. Täällä monet tuntuu kuvittelevan, että epäonni osuu kohdalle vasta sitten on kun ollut 30 vuotta työelämässä. Jos on vasta päässyt työhön käsiksi, niin tietenkään tilillä ei voi olla sellaisia summia, että niillä katetaan seuraavan puolen vuoden tarpeet. 

Vierailija
71/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotietojen palautuminen on hidasta vaikka olisi maksanut kaikki velkansa, ja vaatii paljon työtä. Se ei tapahdu automaattisesti. Aika paljon on varmaan täysin velattomia luottotiedottomia siis.

Itse kuulun heihin. Velkaa tasan nolla minnekään.

Vierailija
72/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka menee alta.

Sairastuminen.

Puolison kuolema.

Niin, että sinä olit jo 18-vuotiaana, heti aikuiseksi tultuasi varautunut kaikkiin tulevaisuuden kolhuihin?Jestas, että näissä ketjuissa on aina tyhmää sakkia. Täällä monet tuntuu kuvittelevan, että epäonni osuu kohdalle vasta sitten on kun ollut 30 vuotta työelämässä. Jos on vasta päässyt työhön käsiksi, niin tietenkään tilillä ei voi olla sellaisia summia, että niillä katetaan seuraavan puolen vuoden tarpeet. 

Kyllä olin varautunut. Minulla OLI jo säästöjä, jotka olin omista tuloistani säästänyt, Lisäksi olen huolehtinut että menoni vastaavat tulojani, eli että pystyn laskuni maksamaan ja aina jää säästöönkin, joten turva kasvaa joka ikinen kuukausi. Nykyään jopa joka ikinen viikko on tulojen puolesta suurempi kuin mitä viikon menot ovat.

Vierailija
73/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotietojen palautuminen on hidasta vaikka olisi maksanut kaikki velkansa, ja vaatii paljon työtä. Se ei tapahdu automaattisesti. Aika paljon on varmaan täysin velattomia luottotiedottomia siis.

Eivätkö luottotiedot palaudu ihan normaalisti 2-4 vuoden kuluttua siitä kun maksut on hoidettu? Näin olen itse kuvitellut.

Vierailija
74/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina hoitanut laskuni tunnollisesti, maksanut eräpäivänä, tulot ok. Mutta mulle oli vähällä tulla luottohäiriömerkintä siitä, että perikunnan asioita hoitava henkilö oli unohtanut maksaa kiinteistöveron. Se olisi tullut meille kaikille kuolinpesän osakkaille. Mutta onneksi huomattiin. 

Vierailija
75/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tämä yksi vaivainen merkintä ja se, että olen työtön, tuntuu tekevän minusta täysin kelvottoman ja epäluotettavan vuokralaisen. Surullista. Vuokranmaksu ajallaan on aina ollut asia, jota en riskeeraa ja jonka kanssa en pelleile.

Kannattaa vuokrata isommalta taholta, esim. kunta/kaupunki tai joku muu "yleishyödyllinen" (ok esim. Sato ja Lumo ovat kyseenalaisia, mutta minkäs teet). Eivät kyttää niin nenänvartta pitkin.

Vierailija
76/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin eron jälkeen pari vuotta vuokralla. Törmäsin pariinkin vuokranantajaan, joilla oli periaate, etteivät vuokraa asumistuen saajille.

Vierailija
77/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi avata ihan oman ketjunsa näille nöyryytyksille, mitä luottohäiriöisenä on syyttä suotta joutunut kokemaan ymmärtämättömien ihmisten taholta.

Vierailija
78/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin eron jälkeen pari vuotta vuokralla. Törmäsin pariinkin vuokranantajaan, joilla oli periaate, etteivät vuokraa asumistuen saajille.

Mistä se tiesi kuka saa asumistukea?  Sehän maksetaan suoraan vuokralaisen tilille, ellei toisin sovita.

Vierailija
79/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö luottotiedot palaudu ihan normaalisti 2-4 vuoden kuluttua siitä kun maksut on hoidettu? Näin olen itse kuvitellut.

Poistuu 2-4 vuoden kuluttua siitä kun merkintä on tehty oikeuden päätöksen jälkeen tai ulosoton käynnistyttyä. Ei siis maksusta.

Vierailija
80/143 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli merkintä kun POSTI hukkasi laskuni useampaan otteeseen. Sitä merkintää ei suostuttu perumaan.. että näin.

Ei sitten tullut mieleen olla velkojalle itse yhteydessä? Hukkasiko Posti kaikki ne maksumuistutuksetkin?

Tämä tapahtui aika kauan sitten kun olin vasta 18 vuotias. Usko tai älä mutta en saanut lapun lappua juuri siitä tuotteesta! En muistutuksia, en mitään. Siihen aikaan olin muuttamassa pois kotoa, laskuja tuli melko paljon niin oletin jo maksaneeni sen tuotteen. Maksukykyä oli koska olin saanut perintörahaa.

En ymmärrä yhtään minne juuri se (olisiko ollut keittiönpöydän) lasku loppujen lopuksi päätyi. Ei osannut Postikaan silloin vastata kun yritin asiaa jälkikäteen setviä.

Hukkasiko posti siis myös haasteen velkomisoikeudenkäyntiin?