Miksi muutit Helsingistä pois? Mihin muutit?
Alkaa olla ihan sairas meno Helsingissä. Haluaisin muualle.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Muutin Hyvinkäälle. Kiva paikka. Viihdymme!
Itse myös. Tiedän monia muitakin jotka on muuttaneet Helsingistä tänne ja harva on hirveämmin negatiivista sanonut tai ainakaan tuonut ilmi.
Mukava sopivan kokoinen kaupunki jossa kaikki toimii ja josta pystyy helposti käymään Helsingissä töissä ja asioimassa jos tarve on. Täällä on myös omiakin työpaikkoja.
Muutimme siksi, kun Hesassa EI OLE MITÄÄN !
Siis mitään sellaista mitä arvostamme ja mikä ois viihtyisää.
Pelkkä iso kaupunki, katuja ristiin rastiin, asfalttia, ihmisiä niin paljon että kukaan ei välitä kenestäkään, ihmiset erittäin ylpeitä, jopa töykeitä, omat tiukat piirit jokaisella, ulkonäkö keskeisiä, ihmisiä mitataan ammatin tai varallisuuden mukaan. Luontoon pitää ihan LÄHTEÄ, sitä ei ole ihan oven takana.
AINOA ASIA mikä on kiitettävää : Kulttuuri tarjonta on monipuolista. MUTTA, kyllä bussit, junat ja autot kulkevat täältä (kin) 360 kilometrin päästä stadiin kulttuuri rientoihin 🥳.
Ja ainahan on kiva KÄYDÄ Hesassa, ja kivempi ajella sitten kotiinpäin Keski-Suomeen . Täällä näkee vuodenaikojen vaihtelut lähi etäisyydeltä.
Täällä olemme täydellisesti KOTONA, sanan jokaisessa merkityksessä. Missä on sydän , siellä on koti.
En muuta kotoa mihinkään ja poika asuu myös Hgissä. Viihdyn hyvin ja välillä käyn maaseudulla kuten nyt oon.
Asuin Helsingissä 25 ensimmäistä vuottani ja isovanhempani asuvat siellä ihan keskustassa vieläkin. Muutin pois, kun kaupunki oli tosi ahdistava. Lapsuudessani asuin myös eri paikoissa maailmalla isäni työn takia ja Helsinki näytti niin pieneltä ja jollain tapaa ihmiset siellä olivat olevinaan suurkaupunkilaisia.
Muutin Itä-Suomeen ja olen tykännyt asua täällä.
Tahtoisin muuttaa täältä stadista Tammisaareen tai onko nimensä nykyään Raasepori. Sieltä voisi kuitenkin vielä jaksaa ajaa vaikka Oopperaan tai kun mun idoli Bryan Ferry heittää keikan Helsinkiin.
Ei Porvookaan tai Loviisa olisi hassumpi.
90-luvulla muutin Vantaalle, kun sain työsuhdeasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme siksi, kun Hesassa EI OLE MITÄÄN !
Siis mitään sellaista mitä arvostamme ja mikä ois viihtyisää.
Pelkkä iso kaupunki, katuja ristiin rastiin, asfalttia, ihmisiä niin paljon että kukaan ei välitä kenestäkään, ihmiset erittäin ylpeitä, jopa töykeitä, omat tiukat piirit jokaisella, ulkonäkö keskeisiä, ihmisiä mitataan ammatin tai varallisuuden mukaan. Luontoon pitää ihan LÄHTEÄ, sitä ei ole ihan oven takana.
AINOA ASIA mikä on kiitettävää : Kulttuuri tarjonta on monipuolista. MUTTA, kyllä bussit, junat ja autot kulkevat täältä (kin) 360 kilometrin päästä stadiin kulttuuri rientoihin 🥳.
Ja ainahan on kiva KÄYDÄ Hesassa, ja kivempi ajella sitten kotiinpäin Keski-Suomeen . Täällä näkee vuodenaikojen vaihtelut lähi etäisyydeltä.
Täällä olemme täydellisesti KOTONA, sanan jokaisessa merkityksessä. Missä on sydän , siellä on koti.
Vai että niin TEITTE. Sehän on hyvä, että löysitte ITSEÄNNE tyydyttävän ratkaisun. MONI viihtyy silti myös täällä KAUPUNGISSA. Eipä minulla MUUTA.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Helsingissä 25 ensimmäistä vuottani ja isovanhempani asuvat siellä ihan keskustassa vieläkin. Muutin pois, kun kaupunki oli tosi ahdistava. Lapsuudessani asuin myös eri paikoissa maailmalla isäni työn takia ja Helsinki näytti niin pieneltä ja jollain tapaa ihmiset siellä olivat olevinaan suurkaupunkilaisia.
Nyt ei näytä pieneltä? 🤣
Takaisin kotiseudulleni eli keskuskaupunki Mikkeliin. Meillä on täällä nyt 120 neliön melko uusi puuomakotitalo, päiväkoti ja harrastukset vieressä, mulla työpaikka ja mies tekee toimistolla ja käy kerran viikkoon tai kahteen Helsingin toimistolla töissä. Jatkan opintojani YAMK-tutkintoon XAMK:issa. Life is good.
Muutimme Mikkeliin 5 vuotta sitten, tykkäsimme kyllä sielläkin asua.
Nyt olemme vuoden asuneet Kuopion kuppeessa , ja NYT voimme sanoa että TÄMÄ seutu on kotimme pysyvästi.
Upeat maisemat, ja kaikkein ihanimmat ihmiset, tai nyt jo osaamme sanoa IMMEISET 💞
Tervetuloae Savvoon, et kavu 🌅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei näytä pieneltä? 🤣
Kyllä se edelleenkin näyttää pieneltä.
Vierailija kirjoitti:
Koomisin on Hämeentien remontti. En vieläkään ole nähnyt yhtään ainutta pyöräilijää siellä, ja minä asun tässä. Kaupungin valtaväylä on hiljainen kuin muuttotappiokunnan kylänraitti. Ennen oli täynnä elämää.
Maailman toimivin kaupunki -konsepti IRL
Työt Helsingissä :( ja tiedän, että en töitä saisi mistään muualta helposti. Täällä ollaan jumissa pienessä vuokrayksiössä.
-sinkkunainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Joensuuhun. Helsinki oli ihan kiva kaupunki, mutta mun elämän kannalta tärkeimmät ihmiset on täällä.
Sama.
Alun perin Idästä kotoisin. Helsingin Moga-dis-hu sai jäädä taakse.
Joensuusta löytyi töitä kahdelle koulutetulle. Asunto joen rannasta ja mökki nyt etsinnässä.
Se Hgistä Joensuuhun muuttanut jatkaa. Hassua, kun joku päivä tuli töissä puhe, mistä ihmiset on valmistuneet, niin puolet työpaikkani käytävältä on Hgissä käynyt opiskelemassa ja valmistumassa, mutta asuvat ja työskentelevät nyt Joensuussa.
Veri ilmeisesti vetää ihmisillä sinne, mistä ovat ns. alunperin kotoisin. Itse en siis Joensuusta lähtöisin, mutta Idästä. Huomenna sovittu kahden mökin ja yhden mökkitontin näyttö. Tänne jäädään.
Muutin lahteen, en enää jaksanut sitä vihreää unelmaa ja sen järjettömyyttä enkä sen tuomaa ja sillä aiheutettua turvattomuutta.
Lontooseen, tykkään brittikulttuurista ja Lontoo on kaunis kaupunki.
Kouvolaan.
Sillä hinnalla millä asuttiin kaksiossa stadissa, ostettiin uudehko omakotitalo 2 km rautatieasemalta, josta junalla stadiin 1h 20min. Ja lapsilla koulumatka 400m, lenkkipolku/hiihtolatu 200m, laskettelurinne 500m, kauppa 400m, kaikki palvelut polkupuörämatkan päässä ja autolle saa ilmaisen parkkipaikan max 50 m siitä paikasta mihin tarvii päästä. Ja nyt kun saatiin työtkin järjestettyä täältä ja työmatkoihin menee 10 minuuttia pyörällä tai alle 5 minuuttia autolla, niin aika paljon enemmän jää aikaa perheen kanssa ihan arkenakin.
Viikonloppuisin liikutaan luonnossa, erilaisia luontopolkuja on 3-vartin ajomatkan päässä kymmeniä ja aina ei edes tarvi lähteä autolla, liikkumaan pääsee ihan omasta pihasta kävellen. Noin kerran kuussa (ennen koronaa) käydään Helsingissä teatterissa, konsertissa, keikalla tms, joko junalla piipahtamassa (viimeinen juna lähti ennen koronaa puolilta öin takaisin päin) tai sitten ollaan hotellissa yötä. Laskettiin, että vaikka kerran kuussa käytäisi taksilla Helsingin keskustan ”riennoissa” niin vielä jää paljon rahaa yli vrt jos asuttaisi yhä siellä.
Takaisin en muuttaisi enää mistään hinnasta, niin paljon enemmän jää nyt aikaa muulle kun paikasta toiseen liikkumiselle. Nyt jää viikolla yli 2 tuntia per päivä enemmän aikaa harrastaa, viettää lasten kanssa tai vaan olla tekemättä yhtään mitään.
Kun oltiin muuttamassa, harkittiin myös Porvoota ja Lahtea. Porvoo karsiutui pois kun siellä töiden saamiseksi olisi pitänyt puhua sujuvaa ruotsia ja asumisen hintatasossa ei olisi kovin paljon säästänyt.
Lahdessa puolestaan kohtuuhintaisilta omakotitaloalueilta keskustaan matka olisi väkisinkin mennyt 5-7 kilometriin ja kun ei haluttu hankkia toista autoa, niin Kouvolan 2 km oli toimivampi kun toinen/molemmat pääsee töihin pyörällä tai kävellen.
Haluaisin muuttaa Englantiin tai Irlantiin, mutta eihän mulle siellä töitä olisi.
Rovaniemi on kiva paikka :)