Odotan perheemme 17. lasta.
Perheemme tilannetta ihmeteltiin tuolla aiemmassa ketjussa, joten ajattelin kysyä, että miksi meidän valintamme on niin vaikeaa ymmärtää?
Kommentit (180)
Vierailija:
Lapsia vuoden välein useita putkeen, odotusaika 9 kk ja imetitkin tuon puoli vuotta. Se tekee toista vuotta, joten joka vuosi ei lapsia voi syntyä montaa putkeen.Ja pienten lasten kanssa ei opiskella. Ehei.
Hieno provo, ainakin osittain.
Et kai todella väitä, että luulet imetyksen olevan 100% varma ehkäisykeino??
Kyselee äiti, joiden lapsilla ikäeroa alle vuosi (esikoinen täysimetetty)
Aamulla herään klo 6.45, käyn aamupesulla ja napsautan pyykkikoneen päälle. Lapset heräävät pikkuhiljaa klo 7-7.20. Klo 7.30 syömme koko porukka yhdessä aamiaista ja esivalmistelen lounaan sekä laitan astianpesukoneen päälle. Mies lähtee töihin ja isot koululaiset kouluun klo 7.45-8.10 ja klo 9 viemme kävellen pienempien kanssa 1. -ja 2. -luokkalaiset ja eskarilaisen kouluun ja päiväkotiin ja jatkamme matkaa puistoon/perhekerhoon/uimarannalle/metsäretkelle/neuvolaan, milloin mihinkin=) Pari kertaa viikossa käyvät 5 -ja 3-vuotiaat srk:n päiväkerhossa.
Klo 11 tulemme kotiin ja syömme lounasta sekä laitan tiskikoneen uudelleen päälle, imuroin äkkiä alakerran, siirrän pyykit kuivaajaan ja uuden koneen päälle, minkä jälkeen luemme kirjoja ja kaikki lapset (5v, 3v, 1,3v) menevät päiväunille. Vauvan kanssa nautimme rauhasta imettäen sängyllämme ja siitä siirrän vauvan omaan sänkyynsä hänen nukahdettuaan. Lapset nukkuvat 2-2,5h, tänä aikana teen omia juttujani ( luen tenttikirjoja (opiskelen erityispedagogiikan aineopintoja yliopistolla), rentoudun juorulehden parissa, käyn netissä jne).
Lapset heräilevät viimeistään klo 14, ja syömme välipalaa klo 14.30, sen jälkeen esivalmistan päivällisen. Koululaiset alkavat tulla kotiin päivästä riippuen klo 14-16. Pienet koululaiset haemme kotihoitolaisten kanssa iltapäiväkerhosta klo 16. Läksyt hoidetaan ensin pois alta, ja sitten suurin osa lapsista lähtee harrastuksiin parina päivänä viikossa, kuljetus useimmiten monen perheen kimppakyydeillä, joihin myös meidän perhe osallistuu ( meillä 2 pikkubussia ). Esikoinen on ihanan aktiivinen ja kuljettaa joskus pienempiä harrastuksiin myös=) Hän käy myös " pikkuostoksilla" kaupassa=)
Iltapäivällä ulkoilemme ja leikimme sekä syömme päivällistä klo 17, kun mies on tullut kotiin. Päivällisen jälkeen taas tiskikone pyörimään. Torstaisin mies käy esikoisen kanssa kaupassa ostamassa viikon ruoat. Ostokset ovat tuolloin luonnollisesti suuret, kymmeniä litroja maitoa jne. Suunnilleen 5-kertaiset ostokset tavalliseen 4-henkiseen perheeseen verrattuna=)
Illalla on isommilla lapsilla vielä menoja ja harrastuksia, jolloin mies on useimmiten kuljetusvuorossa ja käy harrastamassa samalla. Parina päivänä viikossa mies jää kotiin pienien kanssa ja kuljetan itse lapset harrastuksiin sekä käyn itsekin harrastamassa (kuntosalilla, uimassa, pelaamassa tennistä ystävän kanssa) samalla=)
Pienemmät syövät iltapalaa klo 19, isommat viimeistään klo 20. Pesut ja pisut aloitamme pienien kanssa, isot käyvät oma-aloitteisesti hoitamassa omat iltapesunsa. Taas pistetään pyykkikone pyörimään=) Pienet ovat sängyssä klo 20, alakoululaiset klo 20.30 ja teinit klo 21. Viikonloppuisin nukkumaanmenoajoissa joustetaan=) Pienintä kullannuppua imetän vielä puolisen tuntia, jonka jälkeen nukahtaa. Talo on hiljainen klo 21.30.
Miehen kanssa nautimme rauhasta tunnin verran, ja mies hipsii nukkumaan. Joskus jään itse vielä hereille lukemaan tenttikirjoja. Seuraavan päivän vaatteet laitan valmiisiin pinoihin jokaiselle alle 7-vuotiaalleja aamiaisastiat jo valmiiksi esille. Tarkistan myös jokaisen koululaukun sekä yli 7-vuotiaiden vaatepinot seuraavalle päivälle ennen kuin menen nukkumaan. Näillä vältän aamukiireen=) Nukkumassa olen itse päivästä riippuen klo 23-00. Vauva herää syömään kaksi kertaa yöllä, jolloin syö aika pikaisesti ja jatkaa uniaan.
Perjantaisin jokainen yli 6-vuotias järjestää oman huoneensa ( pöydän + kirjahyllyn ) ja jokainen yli 10-vuotias myös imuroi sen. Matot tamppaa mies, minä pyyhin pölyt yleisistä huoneista ja imuroin sekä pesen lattiat. Perjantai on myös viikkorahapäivä=)
Viikonloppuisin teemme ihan normaaleja asioita, käymme kylässä mummoloissa, vaateostoksilla, lasten harrastuksissa ja luontoretkillä.
Mielestäni elämme suhteellisen tavallista elämää, vaikka lapsia onkin paljon=)
Sukulaisperheessäni valittiin äiti pakon edessä. Sen jälkeen kuitenkin äiti vielä kaksi kertaa raskaana ja molemmilla kerroilla oli henki mennä. Miten sinä valitsisit?
toisin sanoen, mitä miehesi tekee työkseen?
Lapsenne ovat ikionnellisia, kun omistavat niin paljon ystäviä jo kotona! Olisi hienoa päästä seuraamaan elämäänne, varmaan vilinää piisaa... ;)
Ihan mielenkiinnosta, millaiset tulot teillä on että pystytte elättämään kaikki lapset ja pitämään valtavan talon kunnossa??
Meilläkin on haaveissa suuri perhe, mutta valitettavasti tulojen takia emme voi kuvitellakaan enempää kuin 4 lasta.
Teetkö ruoat itse, onko isoja kattiloita käytössä?
Onko monta ruokapöytää?
:D
Pystyttekö keskittymään yksilöllisesti lapsien koulunkäyntiin kavereihin yms, vai onko teineillä jo suurin piirtein vapaa valinta opintojensa ja ystävien suhteen?
Tuoko lapset paljon kavereita teille kotiin leikkimään päivisin? onko kiva ryysis?
Vierailija:
Kuinka monta ruokapöytää teillä on? Pystyttekö kaikki syömään samaan aikaan?-Meillä on vain yksi ruokapöytä=) On tosin teetetty ja siinä on vielä 8 paikkaa vapaanakin.
Teetkö ruoan itse joka päivä?
-Teen. Pari kertaa vuodessa tosin menemme ravintolaan syömään=)
Asuvatko kaiki lapset vielä kotona?
-Asuvat.
Kuinka monta makuuhuonetta teillä on?
-Makuuhuoneita on 12.
Anteeksi, mutta ihan nämä käytännön asiat kinnostavat!
-Ymmärrän hyvin=)
Onko tasapuolisesti tyttöjä ja poikia, vai jonmpia kumpia selkeästi enemmän?
-Meillä on 10 tyttöä, 6 poikaa.
Onko teillä bussi?
-2 pikkubussia=)
T. Ap
nämä kolme, jotka ovat vielä kaikki poikia=) T. Ap
Meidän kylässä asuu lestaperhe joilla on yli 20 lasta. :-|
Ja " Siionin" -laaksossahan niitä vasta riittääkin!
Terv. toinen P-Pohjanmaalainen.
Vierailija:
Miksi te ette usko, että perheessä voisi olla noin paljon lapsia jos on lestadiolaisista kyse?? Tiedän kokemuksesta, että voi, sillä meidän naapurissa on just samankokoinen perhe ja uskokaa tai älkää vanhemmat ovat vielä alle 40v.Asutaan pohjois-pohjanmaalla. Tarkempaa en viitsi kertoa, sillä heti tiedettäis mistä paikkakunnasta kyse.
Vierailija:
Kuinka monta olet synnyttänyt ja kuinka monta sektioitu ulos?
Kuinka kroppasi, vatsanahkasi, kohtusi, alapääsi voi?
Miltä seksi tuntuu? Jumppaatko lantiopohjanlihaksia minkä verran?
Kaikki olen synnyttänyt alakautta. Kroppa voi kaikenkaikkiaan hyvin, koska olen pitänyt kiinni terveellisestä ruokavaliosta niin raskauden aikana kuin sen jälkeenkin ja pian synnytyksen jälkeen olen jälleen ollut salilla. Ylimääräisiä kiloja minulla ei ole jäänyt yhtään raskauksien välissä eli painan vain 5 kiloa enemmän kuin ennen esikoisen syntymää. Alapääkin on yllättävän hyvässä kunnossa ja seksi on edelleen ihanaa. Lantionpohjalihaksia treenaan päivittäin=) Yleensäkin yritän pitää itsestäni niin hyvää huolta kuin vain voin. T. Ap
eli miten paljon on lapsilisät kuussa???
kierrätetäänkö teillä paljon vaatteita?
Oletko koskaan väsynyt? Tuntuuko sinusta joskus siltä että haluaisit joskus omaa aikaa, vain ja ainoastaan itsellesi? Nostan hattua sulle, olet todellakin Tehonainen! Kaikkea hyvää teille.
Kun tuo aikataulu tuntui olevan aika tarkka.
joo, mutta että KAIKKI ois ihan noin täydellistä, äiti noin supertehokas, ja ehtis tohon tahtiin vielä harrastaakin...joopa joo...
Voisinkohan tulla teille vaikka viikoksi oppimaan taloudenpitoa? ;)
t. kahden lapsen kotiäiti, jolla täysi työ tässäkin lapsimäärässä ja 70 asuinneliössä...
lastemme kaverit tunnemme ja samoin heidän perheensä. Kavereita saa tuoda mielellään kotiin, mutta 2 kaveria per lapsi on maksimimäärä päivässä. Rakastan lapsia ja heidän ääniään enkä pidä menoa hulinana missään vaiheessa päivää. Suurimmalla osalla lapsista on omat huoneensa, joten kavereillekin on hyvin tilaa. T, Ap
Kuinka monta olet synnyttänyt ja kuinka monta sektioitu ulos?
Kuinka kroppasi, vatsanahkasi, kohtusi, alapääsi voi?
Miltä seksi tuntuu? Jumppaatko lantiopohjanlihaksia minkä verran?