Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo ansiosidonnaisen porrastaminen auttaa oikeasti?

Vierailija
22.04.2021 |

Kun talouden isot rakenteet on pielessä ja kunnollisia työpaikkoja on aivan liian vähän? Voihan se vähän patistaa nuorempia työelämään mutta en voi ymmärtää että tuollaiselle toimenpiteelle annettu noin iso painoarvo jossain hallitusneuvotteluissa.

Pitäisi jotenkin saada pysyviä kunnollisia työpaikkoja paljon enemmän.

Kommentit (500)

Vierailija
81/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muita pitäisi rangaista siitä, että joku ei ole jaksanut opiskella ja on mennyt matalapalkka-alalle?

Vierailija
82/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetelly suomalaista systeemiä, jossa teet 9kk duunia, niin saat 500 pv lomailla ( nykyään kait 400 ? ).

Ylipäätä koko ansiosidonnainen työttömyys on aivan käsittämätöntä, niin moni tuttu "lomailee liiton rahoilla ", ja varmastu moni ei tuttukin.

Kannatan jonkinlaista välimallia, tyyliin 700 e työkkärimassia kouraan nettona, ja thats it.

No, senhän tässä anssatilla juuri saa! Parahultaiset parikymppiä päälle tuon. Mitä siis valitat? Töitä ottaisin heti, jos sitä saisi! Lukemattomista hakemuksista huolimatta ei kelpaa näin vanha enäm minnekään! Hiukan yli 50:n kun olen. Eikä helppoa ollut vuosi sittenkään! Osa-aikatöitä palkkatuella ja sitten potkut periiseen! Edes palkkatuella ei siis saanut tehdä kun n. 80% työaikaa, Palkka rapiat parisataa enemmän käteenkuin TEKEMÄTTÄ MITÄÄN!!! Kumman sinä valitset, kun lasketaan vielä työmatkailuautoilu siihen kuluineen päälle? Jää töissä käteen nippanappa sama kuin tekemättä mitään. Mutta silti tein! Kokoaika töitä ihan kokonaan työnantajan maksamalla rahalla en ole saanut sitten vuoden 1999. En edes osa-aikatöitä vaikka kuinka haen ja yritän. Ilmaiseksikaan ei aina päässyt edes harjoittelemaan sillä pas..lla 9e päiväpalkalla! Oon nimittäin yrittänyt laittaa "kenkää ovenväliin" tavalla ja toisella. Mutta paikate menee ja on menneet vuosia suhteilla! Niitä kun ei ole niin peli on sillä selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkayhteiskunnan palkat tai palkkiot kirjoitti:

Jotenkin käsittämätöntä ymmärtää että työtön dipan inssi saa kolme donaa kuussa tekemättä yhtään mitään parin vuoden ajan ja siivooja siivoo hädintuskin 1400e kk ylitöineen.

Ei vaan istu mun ymmärrykseen yhtään.

Sama pätee korkeita eläkkeen saajia, jotka saa eläkettä enemmän kuin ylitöineen huhkivat matalapalkka-alan duunarit.

Työntekoa ei arvosteta. Tukia arvostetaan ja eläkkeitä, mut ei tekijöitä.

Suomessa se siivoja voi edelleen opiskella insinööriksi. Opintotuki+laina, kyllä sillä muutaman vuoden pärjää.

Vierailija
84/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.

Työvoimapula my ass. Pula on sellaisista työpaikoista joista saa oikeaa palkkaa.

Mikä on oikea palkka? Minulla on AMK- tutkinto + täydennyskoulutuksia ja yli 20 työkokemusvuotta takana ja tilille tulee kuukauden ahertamisen jälkeen 2000 euroa. Onko minulla oikea palkka?

2000€/netto on jo kyllä ihan kohtalainen palkka, ehdottomasti oikea palkka.

Onko se hyvä, on sitten toinen juttu.

N. 2000€/brutto koulutetulle on ko vittuilua.

Alimmat palkat tässä massa kokoaikatyöstä ovat n. 1400€/brutto.

Vierailija
85/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan yli 50v työtöntä ei saa rankaista siitä jos työtä ei saa. Työnantajille pitää antaa keppiä mikäli eivät palkkaa yli 50-vuotiaita!

Yli 50-vuotiaan paikka on eläkkeellä. Ja ne ovat muutenkin jo talonsa, autonsa ja mökkinsä maksaneet eikä tarvitse töitä enää, pärjäävät kyllä työttömyystuella ja myöhemmin eläkkeellään.

Juur näin! Itse "yli-ikäinen" ja en töitä tule enää saamaan vaikka haluja olisi. Onhan sitä tässä jo enemmän kuin reilu tovi kokeiltu tavalla ja toisella. Ikärasismia on vaikka sen kieltävät. Toisekseen ei paikatkaan ole enää nuoruuden kunnossa. En tiedä pystysinkö missään muualla, kuin jossain konttorissa tekemään enää 8 tunnin päivää. Selkäni kun olen töillä aikoinani pilannut eli ei työnteko ole sanan varsinaisessa merkityksessä mitenkään vierasta. Sitä ihmettelen, että palkkatukityö on yleensä se mitä enää tämän ikäinen saa, jos saa. Viimeksi laskin, että valtio joutuu maksamaan minusta 2 x enemmän kuin mitä, jos vain "makkoilisin sohvalla". (mitä en tee kun ole liikkuvaista sorttia, eikä siinä päivä kulu) Eli jos ihan järjellä ajatellaan, niin valtion nyt ei kannattaisi maksaa minusta mitään palkkatuksia jos säästellä pitää. Ihan varma lopputulos kun on, ettei tämän ikäinen KOSKAAN tule mitään sellaista työtä löytämään, missä työnantaja maksaa koko palkan omasta pussistaan! Siitä pitää ikärasismi huolen! Mitä sellaista minussa on parempaa, mitä ei huomattavasti nuoremmissa olisi? Vanha raihanen ukko! Ihan rehellisesti - jos hakisin itse itseltäni töitä firman nettovarallisuudella - en missään nimessä itseäni palkkaisi! Ottasin nuoremman...

86/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.

Kuinka juhannuksen aikaan kaikilla on aikaa ajella autolla, parasta heinänteko aikaa. Pelkkää laiskottelua.

Vierailija
87/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on tulossa kamalat ajat. Suuret ikäluokat on 75-vuotiaita, heillä on hyvät eläkkeet ja rahaa kuluttaa palveluita ja shoppailla esim. oma äitini käy parturissa 6 viikon välein, kun itse en käy eikä moni nuorempi tuttavanikaan. Me ostimme Fiskarsin parturisakset ja puoliso leikkaa minun ja tyttäreni hiukset.

Kuka kuluttaa palveluita tulevaisuudessa esim. parturit, ravintolat, remonttifirmat ja vaatekaupat, kun eläkeläisillä on jo ikää eivätkä he kohta enää kuluta. Nuoremmat sukupolvet ovat koulutettuja, mutta tekevät osa-aikatöitä, työmarkkinatukitöitä ja nollasopimuksia, joskus voi saada 6 kuukauden palkkatukityön. Ja taas ansiosidonnaista heikennetään.

Suuri ongelma tulee olemaan myös asunnot, koska eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa eivätkä nuoret pysty perikuntien asuntoja ostamaan. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä ja osalla on jo asunto. Asuntojen hinnat siis romahtavat.

Tulemme menettämään myös valtavan määrän työpaikkoja kaupan alalla ja palvelualalla.

Vierailija
88/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se aika on puolitoista vuotta, ja suurin osa työllistyy kyllä sinä aikana. On laskettu että niitä löysäilijöitä on muutama sata vuodessa. Nyt ei ole mitään työvoimapulaa, laaja työttömyys on 600 000, sieltä vaan valitsemaan työntekijöitä. Ansiosidonnainenkin on keskimäärin tonnin luokkaa nettona kuussa, jos tarjoat pari tonnia palkkaa niin ihan varmasti kuka tahansa lähtee töihin, minä lähden jo osa-aikaisena tonnin palkallakin koska siihen saa päälle sovitellun päivärahan.

NÄIN se vaan menee. Töitä tehdään nimenomaan palkan vuoksi. Ainain itse teen. Jos minulle nyt tultaisiin tarjoamaan 200 euron brutopalkkaa, niin heti läksisin. Nytkin teen osa-aikatöitä. Ei minua ainakaan työn teko pelota. Siinä näkee ihmisiä ja on jotain mielekästä tekemistä päivään. Minä en ainakaan tunne ketään sellaista ihmistä, kuka ei töihin läksisi. Palkka tahtoo olla huono nykyään, kun ilmaistyövoimaakin on saatavissa. Minutkin korvattiin työharjoittelijalla x 2 tässä nyt perätysten. Onneksi oli sen verran suhdetta, että pääsin toiseen paikkaan. Tosin, vain osa-aikaiseksi mutta silti. Saanhan minä anssarin tuohon päälle sitten vielä. Pärjään hyvin... ja uutta työssäoloehtoa pukkaa koko ajan... Mutta omalta kohdalta sanosin, ettö pois nuo ilmaistyöt 9e päivä palkalla ja työharjoittelut kouluista, niin aika monta työpaikkaa syntyy, jos niihin on tarkoitus oikeasti joku ottaa. Kuka palkkaa kun ilmaiseksikin saa. Hulluhan se semmonen on!

Vierailija
89/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 euron siis vastaa herra 99...

Vierailija
90/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Kyllä jokainen jolla mitään pollassa säteilee, haluaa takaisin töihin mahdollisimman nopeasti tienaamaan kunnon rahat, ja tietää että mitä pidempään on työtön sitä huonommin saa töitä. Puolet työttömäksi jääneistä työllistyy 3kk sisään, ja lopuistakin puolet 6kk sisään. Aika vähän on niitä joilla menee vuosi tai pidempään työllistyä. Ansiosidonnaista saavista on hyvin pieni prosentti työttömänä kun se puolentoista vuoden päästä loppuu. Eli mitään työllistävää vaikutusta sillä porrastamisella ei ole, vain se että niitä jotka ei töitä saa vaikka yrittää, vituttaa entistä enemmän se työttömyys ja köyhyyteen putoaminen.

MISTÄHÄN tilastosta sinä nuokin luvut olet läytänyt? Miksi minä tunnen vain niitä työttömiä anssilaisia, jotka eivät löytäneet töitä edes anssin loputtua? Työhaluja olisi mutta mitään et saa! Eräänkin tunnen joka kokoaikatöistä savustettiin ulos nuorempien toimesta ja oli paikassa ollut jo vuosia! Paljon kauemmin kun nuo"savustajat"... Sitten ikä-ihmisenä ei mistään enää saanu töitä ja on nyt ollut jo vuosia KELAn rahoilla. Jotain 9e/pvä juttuja on tarjottu ja joitain on tehtykin mutta mitä nuo enää auttaa? Kukaan ei palkkaa edes palkkatuella. Kas kun sekään ei ole työnantajalle ihan maksuton! Varmaan auttaisin jos ei työnantajan tarttisi mitään maksaa ja vielä parempi jos saisi rahaa tekisjästä vielä palkkakustannusten päälle...

Vierailija
91/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansidonnaisen verotus on 25%, eli alle 2600 bruttotuloilla ei hyödy verrattuna työmarkkinatukeen.

Ansiopäivärahaa varten sinun kannattaa laskettaa itsellesi etuutta varten oleva muutosverokortti, jolloin ennakonpidätys tehdään ilman korotusta. Eli ei todellakaan verotus ole 25%. 

Vierailija
92/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on käytännössä täysin turha ilman luotettaviin ja laadukkaisiin lähteisiin viittaamista.

Vierailija
93/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin tilanne tulee olemaan ihmisillä, jotka työskentelevät kaupan alalla ja palvelualalla ja menettävät työpaikkansa. He eivät saa toimeentulotukea, jos on asuntovelkaa ei edes lapsiperheet. Ansiosidonnaista huononnetaan ja työmarkkinatuki on 530 ja 660, jos 2 lasta. Monelle saattaa tulla tuohon vielä perikunnan asunto eli he maksavat tuolla työmarkkinatuella 2 asunnon kulut.

Vierailija
94/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ensin luotaisiin niitä työpaikkoja ja sitten vasta alettaisiin muuttaa työttömyysturvaa. Nyt on työnantajien markkinat ja ihan turha kuvitella, että joku palkkaisi ylikoulutetun, koska sopivasti koulutettujakin on saatavilla pilvin pimein. Se ylikoulutettu kun nostaa välittömästi kytkintä, kun saa paremman tai koulutustaan vastaavan paikan. Ei rekrytointi ja perehdyttäminenkään ole työnantajalle ilmaista, joten työntekijöiden vaihtuvuus ei ole mitenkään hyvä asia. 

Vierailija
95/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hem...tin työvoimapula? Miksi en siis saa työtä, vaikka kunka haen? Miksi minut laitettin pois yli 4 vuotta kestäneestä työsuhteesta jonkun koronan vuoksi? Eikä takaisin oteta vaikka firma on saanut jotain koronatukea kymmeniä tuhansia! Missä se työvoimapula siis on? Kertokaa minulle! Kertokaa minulle myös mitä se auttaa jos anssaria hekennetään toisesta päästä? Jos ihminen haluaa töitä eikä sitä saa kuten aina on ollut. Viimeiset 25 vuotta! Viimeiseen työpaikkaani pääsin puolivahingossa. Sitä ennen hain vuosia kestävää paikkaa tehden satunnaisia osa-aikatöitä. Enemmän olen elämäni aikana ollut työtön kuin töissä. Työhaluaja on mutta ei halut markkinoilla auta, jos ei pääse edes haastatteluun! Kaiken tuon neuvottelun ideana on vain köyhdytää sitä köyhintä kansanosaa vielä enemmän ärrrkele! Valtion pitää muka säästää menoista kun samaan aikaan pukataan maailmalle EU miljardeja joka suuntaan. Avustuksiakin muka... Lennokkejakin pitäisi ostaa pelipojille leikkikaluiksi... Oikeasti niillä mitään tee kun on vähän isompaa vastassa jos sikseen sattuu! Niillä on enempi leikkikaluja ja  isompia... Olokoon. Tehköön mitä tahvovat. Syön säästöni ja alan pummiksi niin ei tartte turhaan haukkua!!! rrrkele! Pitäkää tunkkinne...

Työttömyyskorvauksia maksetaan 5 miljardia ja eläkkeitä 30 miljardia. Nyt on alettava vaatimaan eläkkeitten leikkauksia.

Vierailija
96/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ensin luotaisiin niitä työpaikkoja ja sitten vasta alettaisiin muuttaa työttömyysturvaa. Nyt on työnantajien markkinat ja ihan turha kuvitella, että joku palkkaisi ylikoulutetun, koska sopivasti koulutettujakin on saatavilla pilvin pimein. Se ylikoulutettu kun nostaa välittömästi kytkintä, kun saa paremman tai koulutustaan vastaavan paikan. Ei rekrytointi ja perehdyttäminenkään ole työnantajalle ilmaista, joten työntekijöiden vaihtuvuus ei ole mitenkään hyvä asia. 

Osa työttömistä on palkkatuella hoitamassa lapsia tarhassa, eikö ole hyvä, että hoitaja vaihtuu 6 kuukauden välein?

Vierailija
97/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hem...tin työvoimapula? Miksi en siis saa työtä, vaikka kunka haen? Miksi minut laitettin pois yli 4 vuotta kestäneestä työsuhteesta jonkun koronan vuoksi? Eikä takaisin oteta vaikka firma on saanut jotain koronatukea kymmeniä tuhansia! Missä se työvoimapula siis on? Kertokaa minulle! Kertokaa minulle myös mitä se auttaa jos anssaria hekennetään toisesta päästä? Jos ihminen haluaa töitä eikä sitä saa kuten aina on ollut. Viimeiset 25 vuotta! Viimeiseen työpaikkaani pääsin puolivahingossa. Sitä ennen hain vuosia kestävää paikkaa tehden satunnaisia osa-aikatöitä. Enemmän olen elämäni aikana ollut työtön kuin töissä. Työhaluaja on mutta ei halut markkinoilla auta, jos ei pääse edes haastatteluun! Kaiken tuon neuvottelun ideana on vain köyhdytää sitä köyhintä kansanosaa vielä enemmän ärrrkele! Valtion pitää muka säästää menoista kun samaan aikaan pukataan maailmalle EU miljardeja joka suuntaan. Avustuksiakin muka... Lennokkejakin pitäisi ostaa pelipojille leikkikaluiksi... Oikeasti niillä mitään tee kun on vähän isompaa vastassa jos sikseen sattuu! Niillä on enempi leikkikaluja ja  isompia... Olokoon. Tehköön mitä tahvovat. Syön säästöni ja alan pummiksi niin ei tartte turhaan haukkua!!! rrrkele! Pitäkää tunkkinne...

Työttömyyskorvauksia maksetaan 5 miljardia ja eläkkeitä 30 miljardia. Nyt on alettava vaatimaan eläkkeitten leikkauksia.

Kansaneläke + takuueläke on 836, leikataan se työmarkkinatuen tasolle 530. Samat laskut kaikilla on ja eläkeläinen saa lääkkeisiin rahat sossusta, jos on tarve.

Vierailija
98/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkeyhtiöt maksaa työeläkkeet, ei valtio. Vain takuueläkkeen maksaa valtio, koska sen saaja ei ole ollut töissä tai niin vähän ettei eläkettä ole kertynyt

Vierailija
99/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkeyhtiöt maksaa työeläkkeet, ei valtio. Vain takuueläkkeen maksaa valtio, koska sen saaja ei ole ollut töissä tai niin vähän ettei eläkettä ole kertynyt

Rahasto on 200 miljardia, josta puolet on kerätty 10 vuoden aikana, se riittää vain 7 vuotta, koska työeläkkeitä maksetaan 27 miljardia vuodessa, siksi siitä otetaan vain vähän ja nykyeläkeläisten eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

Vierailija
100/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

S i p i l ä n johtama hallitus sai niin paljon tuhoa aikaan Suomessa ja miljardien kustannukset veronmaksajille.

Sen takia työttömyystukia alennetaan, että Pekka lennättää moniosaajia vankileireiltä, maksaa satoja tuhansia ja lisää tuodaan koko aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi