Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noudattaako täällä kukaan viljatonta ruokavaliota

Vierailija
21.04.2021 |

Mitä te syötte?

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millä nimellä ruokavaliotani pitäisi kutsua. Ehkä gluteeniton, mutta siitä voi tulla sanomista koska joskus syön pieniä määriä jotain gluteenipitoista. Riisiä pystyn syömään, kaurasta en ole varma. Voisin sanoa että viljaton ruokavalio, mutta sitten jotkut hyökkäävät saivartelemaan riisistä. Olen siis jättänyt (useimmat) viljat pois, mutta en ole korvannut niitä millään erityisellä, paitsi että joskus syön riisikakkuja voileivän sijasta.

Vaikka verikokeesta ei seurannutkaan keliakiadiagnoosia, niin olen varma että vilja aiheuttaa oireita. Se meni siihen että joka päivä oli vesiripulia, nyt on paljon harvemmin.

Vierailija
102/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudatan. Kaikkea muuta syön, ei se sen vaikeampaa ole.

Kyllä juu näin,nykyään saa jo pullaakin luonnostaan gluteenittomana.

Meillä syö kaikki muutkin viljatonta.

Perunaa, riisiä, kasviksia, pastaa, risottoa, lasagnea, roskaruokaakin, texmexiä, nakkeja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.

Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.

Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.

Hei taas! Minä olen se, joka ehdotti raakasuklaata. Harmillista, että muiden täytyy tällaiseen kysymykseen vastailla tuohon tyyliin, ettei mitään muuta tarvita kuin se kahvi. Kyllä minua tämän ruokavalion aloitettuani harmitti vietävästi kun en voinut enää kahvilassa valita jotain ihanaa kakkua tai leivosta sen kahvin kanssa. MUTTA se olo, joka tiukasta viljattomuudesta seuraa, ajaa silti monin verroin tuon kakkukaipuun yli. Silti minusta on kiva, että sen kahvin kanssa on jokin herkku ja nyt se on se raakasuklaa! Ja vaikka se ei edes olisi energiantarpeen vuoksi, niin minusta se tekee kahvihetkestä vähän enemmän luksusta.

Minusta Foodinilla on parhaat suklaat, etenkin mansikka ja piparminttu ovat niiiiin hyviä! Ja heillä on myös mm. suklaalla päällystettyjä mansikoita ja vadelmia. Tosi hyviä ja saa jo lähes joka ruokakaupasta!

Helsingissä tuli käytyä usein Pauligin Kulmassa, josta vielä viime vuonna sai ihania raakakakkuja. Viime käynnillä niitä ei valitettavasti enää ollut, koska toimittajan toiminta oli loppunut... Ehkä kannattaa käydä katsomassa josko ovat löytäneet uuden kakkutoimittajan. Jossain vaiheessa raakakakkuja sai myös Löylystä, mutta sinnekin taisi toimittaa sama kuin Kulmaan... Ja voihan olla että Caruselista tai vaikka Ursulasta jo löytyisi raakakakkuja?

Kiitokset kovasti! Nyt taas kun kahvilat täälläkin avautuvat, voin tutustua kaikkiin ihaniin raakasuklaalaatuihin. Pitkästä aikaa tapaan ystäviäni kahvipöytien äärellä.

Vierailija
104/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Täällä kirjoittelee keliaakikko ja vilja-allergikko.

Olen jättänyt siis riisiä vaille viljat pois, ja tuo riisikin on oikein harvinainen vieras.

Aamuisen voileivän korvaan paistetuilla munilla jonka päälle paan normi leivän päälliset.

Lämpimien ruokien viljat ja perunan korvaan yleensä jollakin kaalilla(kerä,parsa,kukka)

Leipomuksia en tee mutta vinkkaan että voisit kokeilla kookosjauhoa (n 1rkl vastaa 1dl vehnää), psyllium ja perunakuitu eli pofiber.

Mitä tulee pidempiin reissuihin poissa jääkaapin ääreltä, otan mukaan aina eväät.

Voisit tehdä (pakastimeen,säilyy monelle kaffelle)jonkun juustokakun mutta keksipohjan tilalle teet pähkinöistä tai siemenistä ja voista

Toivottavasti sait jotain apuja!

-Javana

Vierailija
105/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotatteko myös vijattomat lapsenne seuraamaan ruokavaliotanne?

Vierailija
106/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin kokeilla maito- ja viljatuotteiden jättämistä pois. Moni on saanut sillä tavalla avun akneen ja muihin iho- sekä ruoansulatusongelmiin, toki myös laihtuminen kelpaisi. En kuitenkaan syö myöskään kananmunia tai lihaa, joten pelkään tämän rajoittavan ruokavaliota vähän liikaakin, mutta ehkä se vaiva pitää vain nähdä, jos palkkiona on terveempi vatsa ja iho. En nytkään syö kovin usein pastaa, leipää tai pullaa, joten niistä luopuminen ei ahdista, mutta maitotuotteiden pois jättäminen tuntuu vähän ikävältä, etenkin juustoille on vaikea löytää oikeasti hyviä korvikkeita.

Onko teillä vatsa toiminut paremmin viljojen poisjättämisen myötä? Entä onko ollut vaikutuksia ihoon? Onko maha litteämpi?

Maitotuotteet on helppo korvata soijalla (jugurtti ja kahvimaito), muutaman viipaleen juustoa syön päivittäin koska en halua siitä luopua. Teen itse mysliä siemenistä, pähkinöistä jne, se on hyvä aamupala. Leipänä täysjyvä-speltti tai 100% kaura, sitäkin vain vähän.

Paino pysyy kurissa ja vatsa on litteämpi. N49

Muuten hyvä mutta soijalle ei. Siitäkin saa glyfosaattia kun on gmsoija.

Vierailija
107/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö suolisto tarvitsisi valkoista vehnää toimiakseen hyvin?

On kyllä mahdotonta uskoa...

Väitetäänkö jossakin näin? Eihän nyt kuitua saadakseen mitään vehnäjauhoa kannata syödä. Itse syön viljoja vain leseenä.

Vierailija
108/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotatteko myös vijattomat lapsenne seuraamaan ruokavaliotanne?

Koulussa ja tarhassa lapset saavat automaattisesti paljon viljaa.

Vierailija
109/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.

Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.

Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.

Hei taas! Minä olen se, joka ehdotti raakasuklaata. Harmillista, että muiden täytyy tällaiseen kysymykseen vastailla tuohon tyyliin, ettei mitään muuta tarvita kuin se kahvi. Kyllä minua tämän ruokavalion aloitettuani harmitti vietävästi kun en voinut enää kahvilassa valita jotain ihanaa kakkua tai leivosta sen kahvin kanssa. MUTTA se olo, joka tiukasta viljattomuudesta seuraa, ajaa silti monin verroin tuon kakkukaipuun yli. Silti minusta on kiva, että sen kahvin kanssa on jokin herkku ja nyt se on se raakasuklaa! Ja vaikka se ei edes olisi energiantarpeen vuoksi, niin minusta se tekee kahvihetkestä vähän enemmän luksusta.

Minusta Foodinilla on parhaat suklaat, etenkin mansikka ja piparminttu ovat niiiiin hyviä! Ja heillä on myös mm. suklaalla päällystettyjä mansikoita ja vadelmia. Tosi hyviä ja saa jo lähes joka ruokakaupasta!

Helsingissä tuli käytyä usein Pauligin Kulmassa, josta vielä viime vuonna sai ihania raakakakkuja. Viime käynnillä niitä ei valitettavasti enää ollut, koska toimittajan toiminta oli loppunut... Ehkä kannattaa käydä katsomassa josko ovat löytäneet uuden kakkutoimittajan. Jossain vaiheessa raakakakkuja sai myös Löylystä, mutta sinnekin taisi toimittaa sama kuin Kulmaan... Ja voihan olla että Caruselista tai vaikka Ursulasta jo löytyisi raakakakkuja?

Kiitokset kovasti! Nyt taas kun kahvilat täälläkin avautuvat, voin tutustua kaikkiin ihaniin raakasuklaalaatuihin. Pitkästä aikaa tapaan ystäviäni kahvipöytien äärellä.

Aurinkoista kevättä ja ihania kahvitteluhetkiä! :)

Vierailija
110/171 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkoista kevättä ja ihania kahvitteluhetkiä! :)

Kiitos ja aurinkoista kevättä myös sinulle!

Vierailija
111/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs vaiva tällaisella sitten on, joka ei halua syödä mitään viljaa? Vai onko kyseessä joku periaatejuttu?[/quote]

ei tarvitse olla senkummemmin mitään nimettyä vaivaa,mulla esim kastikkeet...jotenkin ellottaa se kun sinne tungetaan jauhoja. JA jos teen kerran vuodessa kastiketta,joutuu jauhoja ostamaan kilon. Siitä menee 2-4 ruokalusikallista.

Vierailija
112/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudatan. Kaikkea muuta syön, ei se sen vaikeampaa ole.

Kyllä juu näin,nykyään saa jo pullaakin luonnostaan gluteenittomana.

Meillä syö kaikki muutkin viljatonta.

Perunaa, riisiä, kasviksia, pastaa, risottoa, lasagnea, roskaruokaakin, texmexiä, nakkeja..

Eipä tuo viljattomalta näytä.

Vierailija
113/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noudata, syön kaurahiutaleita, vehnää koitan vältellä kun reuma alkaa heti vaivaamaan jos menee syömään pizzaa tai kanelipullia, maito ja jäätelö on kans pahoja. Syön nykyisin maitotuotteista vain voita ja juustoa.

Vierailija
114/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noudata, syön kaurahiutaleita, vehnää koitan vältellä kun reuma alkaa heti vaivaamaan jos menee syömään pizzaa tai kanelipullia, maito ja jäätelö on kans pahoja. Syön nykyisin maitotuotteista vain voita ja juustoa.

Reumasairaus ei tykkää viljoista.

Vierailija
115/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reumasairaus ei tykkää viljoista.

Lähinnä epäilisin jotain glyfosaatin jäämiä GMO vehnässä. Samaa mitä lehmille syötetään.

Vierailija
116/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava saada viljattoman edes yhden päivän ruokalista.

Aamupala

Lounas

Päivällinen

ja iltapala

Niinkuin malliksi.

Vierailija
117/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala

Lounas

Päivällinen

ja iltapala

Niinkuin malliksi.

Ruokaa ilman viljaa. Ei voi olla vaikeaa.

Vierailija
118/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala

Lounas

Päivällinen

ja iltapala

Niinkuin malliksi.

No, mun eiliset ruuat:

eka ateria: munakokkeli

toka ateria: uunikalaa ja perunamuussia

kolmas ateria: pinaattikeittoa ja kananmunaa

Vierailija
119/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala

Lounas

Päivällinen

ja iltapala

Niinkuin malliksi.

aamulla munavoita ja sardiinia

päivällä karjalanpaistia ja perunoita

illalla siskonmakkarakeittoa

Vierailija
120/171 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala

Lounas

Päivällinen

ja iltapala

Niinkuin malliksi.

Aamulla

Kuppi kahvia mustana

Lounas

Kikherne-tonnikalasalaatti, tuoreita marjoja

Päivällinen

Kana-kukkakaali-parsakaaligratiini

Meillä ei syödä aamu-, ilta- tai välipaloja.